Budapesti Hírlap, 1891. december (11. évfolyam, 330-359. szám)

1891-12-03 / 332. szám

Budapest, 1891. XI. évfolyam 332. sz. Csütörtök, december 3. Előfizetési árak: Egész évre 14 frt, félévre 7 frt, negyedévre 3 frt 50 kr., egy hóra 1 frt 20 kr. Megjelenik mindennap, hétfőn és ünnep után való napon is. Főszerkesztő: Rákosi Jenő. Szerkesztőségi és kiadóhivatal, IV., Kalap­ utca 16. sz. Hirdetések díjszabály szerint. Egyes szám­ára helyben 4 kr., vidéken 5 kr. Ellenség előtt. Budapest, dec. 2. (bp.) A német kancellár nagy be­szédének politikai részét távirataink bőven ismertették s külön cikk is be­hatóan méltatta. Figyelmünket egyúttal azok a mondatok ragadják meg, melyek összefoglalva kiadnak egy népszerű előadást a jövő háborújáról laikusok számára. A szerzőnek meg van az idé­zetre méltó szakbeli tekintélye: Caprivi gróf a nagy porosz vezérkarból került a német politika élére, Moltke oldalán növekedett s a hadműködési irodában a lefolyt húsz békeév alatt alkalma volt a legközelebbi háború összes kal­kulusait latolgató szaktanácskozásokból magának e kérdés felől meggyőző vé­leményt alkotni. Nyilatkozatai közt van egy első­rendű fontosságú, mondhatnék: axióma, mely a gy­akorlati életben egészen uj irányt tű­z ki a katonai kiképzésnek s a nevelés, vagy idomitás régi kérdé­sét az első javára dönti el. E kijelentés abból áll, hogy a jövő háborúját nagy tömegekkel vívandó s napokig elhúzódó véres csaták fogják irtózatossá tenni, melyekben a pusztító erejű fegyverek — minden valószínűség szerint már a harc 2-dik vagy 3-dik szituációjában — leterítik a tűzharcba bevonult csapatok tisztikarát s a fővezérlettől nagy távolságba elszakadt, minden felsőbb parancstól elszigetelt csapatrészek csak úgy védhetők meg a demoralizációtól, feloszlástól, esetleg az egész harci rend a felbomlástól, — ha a csapat minden egyes harcosa a saját ösztönéből, intelligenciájából s katona­erkölcse sugallatából rájön a saját fel­adatára, — ha tisztek nélkül is képes zárkózni, tűzvonalát fenntartani, tűz­harcot folytani és zárt sorokban mo­zogni előre vagy hátra, a helyzet kö­vetelményei szerint. Caprivi konklúziója az, hogy a­me­lyik hadseregben a katonaszellem erre legképesebb, az a sereg fog győzedel­meskedni. S kiemeli nagy elégültséggel, hogy Európa összes hadai közül a né­met katonát tudja ő ily erkölcsökkel legfegyverzettebbnek. Bennünket a taktika követelmé­nyeinek e legújabb fejleménye nagyon közelről érdekel. Ha igaz, hogy a jövő háborúiban a vezéri számítás s a csa­patmozdulatok mechanizmusa csak üt­közettől ütközetig érvényesülhet, a csa­ták alatt pedig százezrek kombinált mérkőzése nem két vezérkar sakkjá­téka többé, hanem minden egyes har­cos egyéni erejére, erkölcsi tartalmára s lélekjelenlétben, kitartásban, kitalá­lásban nyilvánuló szellemi felsőbbségére van az ütközet egész konceptusa ala­pítva , akkor már a békeévek alatt oda kell törekedni, hogy e tulajdonsá­gok a kiképzésnél, a helyőrségi szolgá­latban, a csapatgyakorlatok összes vál­fajainál mentül határozottabban kifej-A nyolcvanas évek végén betegeskedni is kezdett és sorsa még szomorúbbra vált. Fele­sége, Weber Konstancia, jólelkű, de gyönge asszony volt, ki urát nem bírta támogatni az élet küzdelmeiben. A költő uzsorások körmei közé került. Lázas igyekezettel akart pénzt keresni, naponkint négy órát is adott két fo­rintjával és halála előtt fél évvel, miután maj­­na frankfurti hangversenye annyira nem sike­rült, hogy az útiköltség fejében ezüstneműst is el kellett zálogosítania, a szentistvántemplomi zenekarhoz fizetéstelen adjunktus-állásért fo­lyamodott, hogy majd valamikor karnagy le­hessen. Ebben a szomorú május hónapban kapta Mozart a megbízást, hogy egy nagy requiemet írjon. Ez a megbízás igen titokzatos módon történt: a költőnél egy talpig szürke ruhába öltözött, sovány, magas ember jelent meg és ötven aranynyal egyetemben egy névtelen le­velet adott át neki, melyben valaki requiem szerzésére kéri, Ígérvén, hogy a honoráriumra később majd még ráadást is ad. Ma már tud­juk, hogy ki volt ez a rejtelmes levélíró : Walseck gróf, ki szeretett idegen tollakkal ékeskedni s a remekművet később mint a ma­gáét adatta elő. Mozart ez időtájt a Varázsfu­vola befejezésén dolgozott, betegen, csügged­ten. A szeptember 30-án színre került opera bukással határos hideg fogadása még jobban elsötétítette a fényes lelket és Mozart a leg­nagyobb melankóliában kezdte írni a requie­­met, néha éjfélutánig is dolgozva, csakhogy mielőbb kész lehessen a munkával és meg­kaphassa az ígért honorárium-pótlékot e­ledhessenek. Ha csatában, ellenség előtt az individuum minden, akkor nem sza­bad a békeszakban az individualitást elnyomni vagy éppen megsemmisíteni, a­hogy ez a közös hadseregben, a régi cs. kir. hagyományok szerint történik. Elsőrendű érdekről van itt szó, melynek alárendelendő az idősb tá­bornokok minden ragaszkodása régi tradícióikhoz s a hivatásos tisztikar aka­démiákon szerzett katonai műveltsége, helyőrségekben nyert egész gyakorlata is. A tapasztalás és az indukció utján kifejtendő elméletek egészen uj világa nyílik meg szemünk előtt, midőn ama közszellem fejlesztésére gondolunk, me­lyet a hadseregben jövőre az egyéni talentum, jellem és erkölcsi erők ki­használása előidézni hivatva lesz. Ez aj irány nem tűri meg, hogy mint a csapa­tok, úgy a harcosok is csupán folyó szám­mal bírjanak s testük-lelkük egyenruház­­va legyen, katonai gyakorlatuk a klipp­­klapp-fegyelem pontosságából és szelle­mük ennek szigorúságából álljon. Az új irány követelése az, hogy a paran­csoló tiszt a kisebb csapattestekben ne 50—200 bakát, vagy lovast stb., hanem, ugyanannyi egyéniséget lásson, kiket egyenkint személy szerint kiismer, jó és rossz tulajdonságaikkal számol, ké­pességeiket foglalkoztatja, mindent ki­használva a csapat értékének emelé­sére, a­mi bennük egyenként értékes jellemvonásnak mutatkozik. Ez a ka­tonai nevelés a legszélesebb alapon. De betegsége egyre súlyosbodott. A költő ágynak dőlve is folytatta a requiem írá­sát, azonban csak a fenséges szépségű Lacri­­mosa dies illá­ig érhetett. Életének utolsó nap­ján, alkonyatkor történt a megható jelenet, melyet a képzőművészet annyiképpen örökí­tett meg , mikor a haldokló mester próbát tartott a requiemből. A Schikaneder-féle szín­társulat tagjai énekeltek és Mozart maga is részt vett az előadásban, szokása szerint az alt-szerepet vállalván el. Mikor azonban a hat számon végig az utolsóhoz, a Lacrimosá­hoz értek, a mester egyszerre sírni kezdett és ki­ejtette kezéből a partitúrát. Este látogatóba jött hozzá sógorasszo­nya. „Jó, hogy itt van, édes Zsófia“, monda Mozart. „Maradjon itt egész éjszaka, legalább lássa, hogyan halok meg. Már érzem, hogy a halál bennem van. Várjon ki fog gondoskodni ezután az én szegény Konstanciámról. Fele­sége erre papot hivatott, de a káplán csak nagy kérésekre jött el, mert Mozart tudva­levőleg szabadkőműves volt. Később Süssmayr, a mester tanítványa látogatta meg a beteget, a­ki e szavakkal fogadta az érkezőt: „Látja, kedves barátom, hogy magamnak írtam ezt a requiemet ?“ Az­tán utasításokat adott Süssmayrnek a mű­ be­fejezését illetőleg. A derék zenész később ki­tűnően oldotta meg a feladatot. Éjféltájt kö­vetkezett be az utolsó válság. A beteg, kinek izzó fejére jeges borogatásokat raktak, elvesz­tette eszméletét; de, mint sógorasszonya har­mincöt év múlva leírta, még lázas vívódása közepett is a requiemben szóló dobok robogó­­ k BUDAPESTI HÍRLAP TÁRCÁJA. Mozart halála. — 1791. dec. 5. — A halhatatlan költő, ki most száz eszten­deje alig harminchatéves korában egy régi bécsi ház harmadik emeletén örök álomra haj­totta fejét, tragikusan paradox pályát futott meg. Mint hatéves csodagyermeket Mária Te­rézia ringatta őt a térdén. Abban a korban, mikor más gyermekek pillangókat kergetnek, diad­alutat járt Európán végig . Nápoly és London csodálta zongorajátékát és rögtönző tehetségét. Tizenhárom éves korában legyőzte a bolognai zeneakadémia hírneves tudósait. De mentől jobban fejlődött alkotó ereje, mentől magasabbra szárnyalt lelke, annál inkább gyé­­rü­ltek külső sikerei és fiatal életének utolsó tíz éve, mikor legnagyobbszerű műveit terem­tette meg, mikor lángelméje a tetőponton volt, a küzdelmek, csalódások és szükségszenvedé­sek korszaka lett. Legremekebb műveit, a Don Juant és a Varázsfuvolát a bécsi közönség el­­u­tasító hidegséggel fogadta. A XVIII. század­­bali kaiserstadt nemtelen ízlése elsőséget adott az olasz zenei csiricsáréknak, a középszerű és üres Salieri volt a zenediktátor Bécsben és Mozart családjával együtt éhen halhatott volna a nyolcszáz forint évi fizetés mellett, melyet mint „kamara-kompozitor“ kapott az udvartól, ha mellesleg nem hangversenyez és nem ad zeneleckéket. If&i ssámusk 18 oldal.

Next