Budapesti Hírlap, 1894. május (14. évfolyam, 120-149. szám)

1894-05-23 / 141. szám

Budapest, 1894. XIV. évfolyam 141. sz. Szerda, május 23. Közveszély és államrend. Budapest, máj. 22. Királyi biztost kérnek Erdélybe az erdélyi­ kormánypárti képviselők. Gyű­lést tartottak, abból egy kis bizottsá­got küldöttek ki, melyet kormányta­nácsnak nevezhetnénk. Hieronymi bel­ügyminiszter mellé, de be nem érték e felügyelő bizottság alakításával, mert azonkívül a végrehajtó hatalomnak egy királyi biztosra való átruházását követe­lik a kormánytól rendkívüli intézkedé­sek teljes jogával. Mindez kettőt bizo­nyít: először, hogy a szabadelvű ma­gyar képviselők Erdélyből felettébb ag­gódnak a keleti megyék biztosságán és az ottani állapotokat veszélyesek­nek ítélvén, az állami szervezet erőit elégteleneknek tartják a személy- és vagyonbátorság megőrzésére; másod­szor, hogy bizalmuk Hieronymi mi­­niszter tájékozott voltában és cselekvő erejében nem tökéletes s tehát a Je­­kelfalussy és a főispánok mellett ak­cióba lépnek maguk, a kormányt in­formálni s követelik, hogy a végre­hajtás a helyszínen ne a főispánoknál és az alispánoknál hagyassák meg, ha­nem összepontosittassék egy törvényes diktatúrában, valamely a viszonyokat tapasztalásból ismerő s erélyességéről híres egyéniségben. A tervet megítélni képesek nem vagyunk. Mert az ilyen rendkívüli in­tézkedést csak rendkívüli viszonyok igazolhatják. Maga a memorandumper semmiesetre sem, mert az rendes bíró­ság előtt folyik s annak módja szerint dűl el ítélete, abba az adminisztratív hatalommal felruházott kormánybiztos bele sem szólhat. Különben sem Kolozs­várott kell rendet csinálni s annak kor­mánybiztosra szüksége nincs. Kormány­­biztosra ott van szükség, hol nagy és közvetetten veszély támad, mely több hatóság területére terjed ki s egyön­tetű és teljhatalmú, rögtön kiadandó és végrehajtandó intézkedéseket követel. Ilyen egy tiszai árvíz veszedelem, vagy mikor a rablóvilágot az Alföldön nyolc vármegye területén ki kellett irtani. Már most az a kérdés, hasonló vesze­delem fenyegeti-e a keleti megyéket vagy sem? Ezt eldönteni mi itt az Íróasztal­nál annál kevésbbé vagyunk illetéke­sek, mert napról-napra a legellentéte­sebb h­írek érkeznek fel Budapestre, egyik azt mondja, hogy mindenütt nyugalom van, másik, hogy a lázadás kitört, vagy fenyeget itt is, ott is. Sze­rencsére idáig a tények meg nem erő­sítették a rémhíreket, a kastélyok és városok nem égnek, vér egy csepp sem folyt, mindössze népcsoportosulá­sok történtek és lázító beszédek vol­tak. Ez nagyfokú izgatottságra vall az oláhok között s mindenesetre aggodal­makra ad okot s óvatosságot javasol. Királyi biztost azonban preventív rend­szabályképpen nem szokás kinevezni, valamint hogy Vémimnoch­8$SEre nem szokás előre dekretálni. Tűzoltóknak és tűzoltószereknek kell lenni a tűz­­biztosság okáért, de, ha nincs tűz s nincs mit oltani, ezek nem fogják a házfedeleket lebontani s a lakókat ki­szállásolni s locsolni, nehogy tűz tá­madhasson. Így vélekedünk a királyi biztosságról arra az esetre, ha a kor­mánynak nincsenek oly megbízható hírei, melyek parancsolólag követelik a rögtöni és rendkívüli intézkedést. Közbevetőleg mondva, nekünk nem kell „erdélyi királyi biztos"', mert Er­dély'"m­a csak egy geográfiai fogalom, melyet közigazgatásilag megújítani nem akarunk. Vannak magyarországi vár­megyék az ország keleti részén, me­lyek számára esetleg szükség lehetne egy királyi biztost kiküldeni, megne­vezvén, hogy mely megyékre terjed ki hatásköre , de Erdély, mint kerület, többé nem létezik s a magyar állam­eszme hívei hibáznak,ha Erdélynek kérnek királyi biztost s ezt éppen a szabadelvű képviselők teszik. Mi úgy tudjuk, hogy éppen az oláhok között vannak, kik az uniót el nem ismerve, Erdély különállását és külön adminisz­trációját követelik,, ennek a fogalom- A BUDAPESTI HÍRLAP TÁRCÁJA. Hazafias költemények. — A Budapesti Hírlap eredeti tárcája. — Édes mélaság fog el, a hogy lapozgatok ebben a könyvben, mely egy költői lélek gond­jait és gondolatait, érzéseit, reményeit és le­mondását tartalmazza, mind azt, a­mi érzékeny szivén átrezgett, kapcsolatban a haza, képével, hosszú harmincnyolc éven keresztül, 1856-tól a mai napig. Sötét éjszaka volt és nagy csendesség Magyarországon, mikor Dalmady Győző meg­szólalt. Az éjjeli csöndben messzebb hallik az ének és szebben szól még a fülemile szava is éjjel, mint ha nappal csattog. Dalmadyt is gyor­san meghallották nagy földön s pályája elején kedvelt költője volt a nemzetnek. Az időben és az ő természetében is rej­lett, hogy hirtelen elfoglalt pozícióját nem tar­totta meg mindvégig. A­mint virradni kez­dett s az élet nagy küzdéssel lassan-lassan jogaiba lépett, az ő dala elhangzott a mind nagyobb zajban. Közönsége szétfutott az új élet nagy érdekeinek csapásán, maga az élet fejlődése egy zugó, küzdő költemény képét vette fel s a passzív, ártalmatlan természetek lemaradtak nagy rohanásáról. Mikor pedig most hirtelen lefutott 38 esztendő után ke­zünkbe vesszük e több, mint háromszáz lapra terjedő kötetet, önkéntelen csodálkozással kiáltunk fel: nini, az ám, Dalmady is mindig ott volt, észre se vettük, hogy velünk jött a rohanásban. Mindennek, a mi azóta a fórumon történt, megtaláljuk visszhangját az ő könyvé­ben.. Minden hatással volt rája, a mi az orszá­got érdekelte s mindenről elmondotta dalát, a mi e nagy időn belül a magyar szíveket és elméket megmozgatta. A­ki maga is — akár cselekvő, akár szenvedő — hőse nem volt e gyorsan letűnt kor változásainak, az nem lesz sem méltányos, sem igazságos leírája e könyvnek. Dalmady, szemben a mostani tágult világfelfogással, a­mely az emberiség, az egyetemes világ prob­lémáihoz vonzódik érdeklődésével, egy szűkebb ideális felfogás költője. A kiegyezés, midőn mintegy intézményekben, törvényekben helyre­állította és biztosította a hazát, egyszersmind határvonalat vetett költőink addigi irányzatá­nak, édeklődésének, felfogásának. A­ sanyarga­tott, elnyomott, leigázott haza gyermekei egy­szerre beléptek az európai közösségbe s a ha­zafi fáj­dalom, a panasz, a sírva vigadó humor helyét épp úgy, mint a politikai passzivitás helyét a modern államélet gondja és tevékeny­sége, elfoglalta a modern eszmék és vágyak kultusza. Az élet tolongó versenye, a jövő ke­­csegtetései, a többi világ erkölcsi és szellemi tö­rekvéseibe való bekapcsolása a mieinknek, ez fog­lalta le az irodalomba belépő újabb erőket, azóta három írói nemzedéket. E köteléken Dalmady Győző kívül maradt. Meleg szívével, vonzó egyé­niségének érzelmi integritásával áthozta az új­világba a réginek eszej­árását és kedvét is. Egy nagy szakadék tátong az ő belső világa és a modern magyar költőké között. Nem ugyanazok az eszmék érdeklik őt és ezeket, nem ugyanazok az irányok, nem az a módszerük sem. Hozzájárul még, hogy a forma is azóta tisztább lett, feszesebb, követelőbb, művészibb. A meghasonlás tehát kiterjed a tartalomra s a formára egyaránt. Azért a­kik a modern irány hatása alatt állanak, több gáncsot fognak ke­resni, semmint örömet találni Dalmady köny­vében. De a kik vele együtt deresedtünk meg, a kik az átmeneti küzdelmeknek részesei valánk, a kik benne voltunk a közös éjszakában, együtt éltük át a hajnal hasadását s ma látjuk a nap­pali élet zugó sokadalmát, mi édes merengés­sel szállünk versről versre ebben a könyvben s meg-megállunk sűrü emlékeink mellett, me­lyek úgyszólván meg vannak énekelve Dal­mady dalaiban. A régi egyszerű, keresetlen, kesergő hazafiság költészete ez, tele őszinte­séggel, naivitással és gyöngéd szeretettel. Tele megindító ragaszkodással mindenhez, a mi a hazafiakat érdekelte ; félelemmel, attól valóval, a mi a hazára káros, vagy veszedelmes volt; intés, óvás, lelkesítés, haragos fölgerjedés, sze­retettel való szatirizálás, majd képek megfes­tése, melyek ugyanazt a célt keresik, a mit az egyenes beszéd, — és mind, mind a haza múltjára, jelenére, jövőjére vonatkozik. A leg­szebb költemény azonban az egész könyvben maga a költő. Az ö szerény, keresetlen egyé­nisége. Az ö impozáns hűsége magához és tár­gyához. Egy anyához méltó szeretete és gondja Magyarország körül és minden dolga, ereinek minden lüktetése körül. Gondolatai nem mé­lyek és nem szokatlanok, érzése, a­mint kife­jezésre jut, soha sem üti meg a­ szenvedelem mértékét; egyensúlyát soha sem veszti el; formája a virtuózokhoz képest csaknem pon­gyola, csaknem a műkedvelés színére esik. De szívének tisztasága, szeretetének szeplőtelen állandósága, ideáljának feltartása és m­agama- Mai számunk 16 oldal.

Next