Budapesti Hírlap, 1894. október(14. évfolyam, 271-301. szám)

1894-10-09 / 279. szám

Budapest, 1894 XIV. évfolyam 279. sz. Kedd, október 9. Előfizetési árak: Égési évre 14 frt, félévre 7 frt, negyedévre 7 frt 50 kr., egy hónapra 1 frt 20 kr. Megjelenik mindennap, hétfőn és ünnep ntin való napon­ta. Elültetései, apróhirdetések fölvétellel Jóssef-körnt 5, u. a. utcai hel­iszeinkben is. Főszerkesztő és laptulajdonos: Rákosi Jenő. Szerkesztőség és kiadóhivatal, Yin., Rökk Szilárd­ utca 4. sz. Hirdetések nonpareille számítással díjszabás szerint. . Egyes szám ára helyben 4 kr., vidéken 5 kr. Elem­zések, apróhirdetések fölvétetnek Jóssel-Mint 5. sz. a. utcai helyiségünkben is. A recepció bukása. Budapest, okt. 8. Ma, második meglepőnek, a főren­dek kevés pár szótöbbséggel általános­ságban visszavetették a zsidó vallás recepciójáról szóló törvényjavaslatot és majdnem egyhangúlag elfogadták a gyermekek vallásáról intézkedő ja­vaslatot, melyben tudvalevőleg az a képtelenség foglaltatik, hogy a jegyesek lépjenek szerződésre leendő gyermekeik vallására nézve. Mindkét kérdésre nézve ismételten volt alkalmunk nyilatkozni. Ismételve kiemeltük azt, hogy mikor valásszabad­­ságot csinálunk, a­mi az egyenjogúsá­got jelenti az egyházak között, akkor egyáltalán el kellene tö­rülni a recipiált vallások rendsze­rét, nem pedig új recepcióval meg­erősíteni. A­mit ez ellen a volt kultuszminiszter úr a főrendeknek ma mesélt, annak semmi fontossága nin­csen. Vallásbeli jogegyenlőség mellett nincsen különbség — a státushoz való viszonyában — a kétezer éves és a két napos és a holnap keletkezendő vallás közt. Ha különbséget teszünk, hazudunk, mikor vallásbeli jogegyenlő­ségről beszélünk. De hiszen a mi ke­gyes hazugságaink ebben a kérdésben ezzel ki nem merülnek. Nem csak a recipiált és elismert vallások közt lesz különbség a kormány javaslatai sze­rint, hanem különbség lesz maguk a recipiált vallások között is. Hiszen a recepcióval kiváltságok járnak. Az ösz­­szes recipiált vallások főméltóságai ott ülnek a főrendek között. A zsidó val­lást recipiálják, de ezt a díszt nem adja meg neki a javaslat. Hiszen tud­juk mi is, hogy nem is adhatja meg, mert ezt csak az egységes intézmény kaphatná. De zsidó egyház Magyaror­szágon nincsen, csak egymástól füg­getlen zsidó hitközségek vannak. Tehát nincsen olyan rabbinus vagy főrabbinus sem egy, sem több, a­kit a zsidó egy­ház képviseletében oda meghívni le­hetne. Ezért marad a recepció csonka recepció. De ebből még az az anomá­lia is kerekedik, hogy lesz egy reci­piált vallásfelekezet, a­melynek sem feje, sem szervezete, sem semminemű orgánuma, a­mely a közhatósággal szemben az összeséget felelősséggel képviselhetné, nincsen. A kormány min­den egyes hitközséggel fog szemben állani. Minden más felekezettől, a­mi létezik, szervezkedést követel, hogy csak elismerje, a zsidótól ezt nem kö­veteli, ellenben megtagadja tőle azt a díszt, melyet más recipiált vallások él­veznek. Ha ez vallásszabadság és jog­­egyenlőség, akkor megvan a fából való vaskarika is. Ez a fölületesség, szabálytalanság, mindennemű méltatlanság, a­mi benne foglaltatik, megfosztja ezt a törvény­hozói munkát komolyságától és méltó­ságától és lesülyeszti a közönséges kegyosztogatás és kortesség alacsony színére. A zsidóságnak kedvezni óhajt, de igen kevés igazi tisztelet rejlik benne iránta. Kielégíti azzal, hogy a formabeli recepcióval hiúságának ked­vez, a recepció diszében és a velejáró jogokban már fölöslegesnek tartja része­­síteni. Deák Ferenc idejében komolyab­ban vették az ügyet. Akkor elsőbben is szervezkedésre szólították föl őket. Igaz, hogy nem sikerült. De ha a recepció föltételévé teszik, akkor, ha nem sikerül egy felekezetté szervezkedniök, sikerülni fog kettővé. És akkor lenne két orszá­gos főrabbi a két felekezet élén. Igaz, hogy a kérdés meg van érve. Képtelen anakronizmus az embereket vallásuk szerint osztályozni és jogok­ban részesíteni. A közönséges művelt­séggel ellenkezik ez. A képviselőház szinte egyhangúlag fogadta el a javas­latot. A főrendiházban hat szótöbbség buktatta meg, a­mi, tekintve a testület szavazásának fluktuációit, részben lehet véletlenségek eredménye is. Bizonyos, hogy a zsidó vallás egyenjogúsítása el­len nem is volt jóformán senkinek ki­fogása, csakis a recepció kiváltságos formája ellen argumentáltak a szóno­kok. Mindez azt bizonyítja, hogy­ az egyenjogúsítás teljesen meg van érve. De ez csak annál inkább kötelességévé teszi a kormánynak, hogy oly alaposan, helyesen elő- és elkészítve vigye a kér­dést az illetékes fórumok elé, a­mi sem kifogást, sem kibúvót nem enged meg. Lehet, hogy a főrendiházat, vagy szá­mos tagját valamely keserűség is vezé­relte. Mert az az elbánás, melyben a főrendi konzervatív ellenzék a maga érzületéért szónoklatban, újságcikkben és az utcán a lefolyt időkben félre­ismerhetetlenül recipiálandó oldalról részesült, nem alkalmas arra, hogy barátságosan hangolja az embert. De: A BUDAPESTI HÍRLAP TÁRCÁJA. Gálics Bence Japánban. —­ A Budapesti Hírlap eredeti tárcája. — Mikor hatodszor voltam a Japán-kávé­­házban, Gálics Bence odajött hozzám s üd­vözölt. — Nem emlékszik rám ? — kérdé. — Valóban . . . uraságod olyan isme­retlennek tetszik előttem . . . hol is talál­koztunk ? — Itt is, meg ott is. (A szembejevő sor­házra mutatott.) De nem csodálom, ha nem emlékszik, mert én mindennap más vagyok ... — Hogy-hogy ? — Külsőm az időjárás szerint változik. .. — Értem. Esős időben köpönyeggel, hi­degben télikabáttal . . . — Nem, a pofámat értem . . . Bocsá­nat, a lovasságnál szolgáltam . . . Ha süt a nap, sárga a bőröm és a hajam fekete . . . Ha borús az idő, a hajam sárga és a bőröm fekete . . . Zivatar alkalmával be vannak esve a szemeim . . . jégesőben pedig ki vannak esve ... — Ez csodálatos. És minek tulajdonítja uraságod ezeket a csodálatos változásokat ? — A mexikói táborozásnak, a sárgaláz­nak és a fekete nyomornak ... De nem ezért szólítottam meg . .. Időt akartam nyerni s közbevágtam. — Nagy nyomorban éltek odaát ? — Óriásiban . .. egész az emberhúsevésig sülyedtünk Queretaroban. — Uraságod evett már embert ? — Közel álltam hozzá... A svadron szakácsa egy mexikói foglyot feldolgozott gu­lyásnak ... de a szerencsétlen viz helyett pe­tróleumot talált bele önteni és igy megundo­rodtunk tőle . .. De nem ezért szólítottam . . . — Tehát a lovasságnál szolgált ? Hát akkor miért nem ettek lóhúst ? vágtam újra közbe. — A gyalogositott lovasságnál szolgál­tam, mert a lótranszport csak a háború után érkezett meg, így hát nem volt lovunk. A mi nem baj. Tessék elhinni, hogy a lovasságnál nem a ló a lő. — Hát mi ? — Arra még nem jöttem rá. Csengettem. — Ön távozik ? — Nem, csak lapokat hozatok ide. Mi­kor nincs társaságom, olvasásba szoktam mé­ly­ed­ni. — Nagyon jól teszi. Aztán meg a be­szélgetés legjobban esik olvasás közben. Legalább nem unja magát az ember. Udvariasan megvárta, mig elkezdtem ol­vasni s akkor újra megszólított: — Feltűnő, hogy ön olyan sokat jár ebbe a kávéházba. — Miért feltűnő? — Mert nekem feltűnt, s a­mi valakinek feltűnik, az mindenesetre feltűnő. — Nem egészen. Feltűnt már önnek a letűnő nap, a Gellérthegyről nézve? — Le . . . akarom mondani feltűnt. Gyö­nyörű látvány! — No lássa. Ez egy letűnő dolog s mégis feltűnő. (Elhatároztam, hogy nem engedem szóhoz.) — Legyen önnek is igaza. Hisz én nem akarok veszekedni. Miért jár ön a Japán-ká­­véházba, holott nem lakik a környéken? — Csak itt olvashatom a New-York He­­rald-ot, kedvenc lapomat. Abból tanulok an­golul. — Nem úgy van, uram. Ne tagadja, mi­nek tagadná, ön rokonszenvez Japánnal. — Azt se tagadom. — Ismeri a japánokat? — Nagyon jól. — Honnan? — Honnan? Párisban hat japán fiatal­emberrel együtt jártam iskolába. Gálics Bence megszorította a kezemet. — Ön az én emberem. Ön szerezhetne nekem valami délutáni foglalkozást — Japánban. (Csak protekció kell? Hisz akkor jól van!) — Hát mi szeretne lenne Gálics úr? Kai számunk 20 oldal.

Next