Budapesti Hírlap, 1901. március (21. évfolyam, 60-89. szám)

1901-03-26 / 84. szám

Budapest 1901. XXI. évfolyam 84. sz. Kedd, március 26. Megjelenik mindennap, hétfőn és ünnep után való napon is. Előfizetési árak: Egész évre 38 kor., félévre 14 kor., negyedévre 7 kor., egy hónapra 2 kor. 40 fil. Egyes szám ára helyben 8 fil., vidéken 10 fil. Telefon: szerk. 54—53, kiadók: 65—95, igazg. 53—53. Főszerkesztő és laptulajdonos: Rákosi Jenő. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Vill. ker., Rökk Szilárd­ utca 4. sz. Klón fizetés- és h­irdetés-fölvétel: Igrane ház József-körut 5. sz. 1. oldalán. Apró hirdetések ára: 33gy szó 4 ül., T vastagabb betűvel 8 ill. Hirdetések nonparen­se számítással, díjszabás szerint. Tisztelettel kérjük vidéki előfizetőinket, h­ogy az illető postahivataloknál az előfize­tés megújítása iránt lehetőleg gyorsan intézkedni szíveskedjenek, nehogy a lap szétküldése fennakadást szenvedjen. Az Adria-szerződés, Budapest, márc. 25. A képviselőház elkezdte az Adria tengerhajózási társasággal kötött szer­ződés becikkelyezéséről szóló törvény­­javaslat tárgyalását. E szerződés tudva­levőleg meghosszabbítja az Adria, s a kormány között fennálló és még 1911 végéig érvényes szerződéses viszonyt to­vábbi tíz esztendőre. A régi, még 10 évig érvényes szer­ződés értelmében a társaság köteles volna jelenlegi hajóraját ez idő alatt még öt gőzössel szaporítani. A meg­hosszabbított és részben kiegészített szerződés szerint a társaság hajóraját öt helyett tizenöt gőzhajóval egészíti ki, a járatokat újonnan állapítják meg s ennek fejében a szerződésnek az eddiei szubvenció mellett húsz esztön­­d­őre való meghosszabbításán kívül el­engednek az Adriának némely, eddig fizetett dijakat és megadják a társa­ságnak az eddigi adómentességet. A kép­viselőházban eddig is erős kritika tár­gyává tették az Adrid­val kötött szer­ződést, azt állították, hogy rosszul bánik az alkalmazottjaival, nem magyar, ha jói rozogák, nem tesz eleget szerző­dési kötelezettségeinek, a járatok újonnan való megállapítása azokat csak látszó­lag szaporítja, a társaság túl nagy ösz­­szegeket irt le hajói értékéből s a mel­lett aránytalan nagy, a részvénytőke majdnem kétszeresét tevő pénzalapokat gyűjtött, évekig tizenkét, utóbb tizen­négy százalék osztalékot fizetett s ezért fölösleges és káros az Adriának az eddigieknél messzebbmenő kedvezéseket biztosítani. Mindezekre s egyéb, az eddigi vita folyamán fölmerült kifogásokra előreláthatólag már holnap válaszol a kereskedelmi miniszter, a­kinek föl­­világosításaihoz nagy várakozások fű­ződnek. E részben tehát be kell vár­nunk és tárgyilagosan mérlegelnünk a kormánynak nyilatkozatát. Egyetlen­egy körülmény van, a­mely a szóban­­forgó szerződés, illetőleg törvényjavas­lat szempontjából elég nagy fontosság­gal bír, s a­melyről a várt kormány­­nyilatkozat előtt is már most konsta­tálhatjuk, hogy annyira megváltozott, hogy kétségben vagyunk, vájjon nem fog-e ez ügyre lényeges befolyást gya­korolni? S ez az Adria tengerhajózási részvénytársaság adómentessége. Az 1875. évi XXIV. törvénycikk 1. §-a értelmében a bárminemű haszon­hajtó célból nyerészkedésre alakult, nyilvános számadásra kötelezett válla­latok üzleti jövedelmeik után az e törvényben meghatározott módon adóz­nak. Az Adria sok évi fönnállása alatt módot talált, hogy az adófizetés köte­lezettsége alól in optima forma fölmen­tessék, a­nélkül, hogy erre a legkisebb törvényes alap volna, a­mi abból is kitűnik, hogy az ugyanabban az idő­ben fönnállott, szintén szubvencionált s azóta tisztán osztrák vállalattá lett osztrák-magyar Sloydb meg volt adóz­tatva. Az pedig, hogy éppen a mai érában állíttatott vissza, jóformán medanice a törvénynek rendje, a­mennyiben épp az utolsó napok­ban az Adriára tényleg kirótták az adót, az nemcsak a mai korszaknak becsületére válik és nekünk elégtételül szolgál, hanem meg fogja talán értetni némelyekkel, a­kik csak a konkrét tények előtt hajolnak meg, hogy a megváltozott politikai erkölcsöknek tényleg van tartalmuk és jelentőségük. Az Aik­id-niáz adómentessége tehát­­ még rövid idővel ezelőtt egy tényleg fönnálló, konkrét tény volt, a­mely elől a kereskedelmi miniszter — a­ki­nek semmiképpen sem lehet feladata, hogy az adóügyekbe beavatkozzék — a társasággal folytatott tárgyalás rendjén el nem zárkózhatott. Az tehát, hogy a társasággal kötött szerződés ezt a tényt törvényesíteni akarta, semmiképpen ki­fogás alá nem eshetik, mert a szerző­dés egyik alapgondolata mindenesetre az volt, hogy az állam s az Adria viszonyának újabb rendezése alkalmá­ból az állam az eddiginél nagyobb di­rekt áldozatot ne hozzon. Másként áll a helyzet ma. Az Adrid-t megadóztat­ták és minthogy a régi szerződés, a­mely nem biztosítja az adómentességet, még tíz évig érvényes, az állam, ha az újabb szerződés elfogadtatnék, lemondana ez adóról, s így évenként százezer koronát­­jóval m meghaladó direkt áldozatot hozna az Adria javára. A helyzetnek itt ecsetelt változása következtében, a­melyért a szerződést megkötő kereskedelmi mi­nisztert egyáltalában felelőssé tenni nem lehet, azt hiszszük, hogy nincs ki­látás, hogy az állam s az Adria közt létrejött megállapodás újabb fontolóra vételét el lehetne kerülni. Ha ez meg­történik és kivált, ha az irányadó kö­rök a mai viszonyok mellett is arra a konklúzióra jönnének, hogy az Adriá­nak eddig tényleg jutott állami támo­gatást csorbítatlanul fönn kell tartani, akkor alkalom nyílnék némely, a saj­tóban s a parlamentben pártkülönbség nélkül kifejezett, kivált speciális poli­tikai természetű kívánságok teljesíté­sére. Ilyen kívánság egyebek kö­zött az, hogy a társaság, a­mely­nek, tagadhatatlanul az állami szub­venció segítségével, sikerült nagy tartalékokat összegyűjteni, kötelezhes­sék, hogy e tartalékok legalább egy­negyed részét, valamint jövőre a jöve­delemnek egy fokozottabb részét a kor­mány felügyelete alá helyezendő tiszti és legénységi nyugdíjalapra fordítsa, továbbá, hogy az összes alkalmazottak illetményeinek megállapítása és szol­gálati viszonyaik megállapítása a kor­mány időnkénti jóváhagyásához köttes­sék s az alkalmazottaknak a kormány­nál, illetőleg a kormánybiztosnál való panaszjoga, valamint a kormánynak döntő joga kifejezetten elismertessék. Ide tartozik egyszersmind az egyes hajókon, az utak hosszúságára való tekintettel is alkalmazandó legénységi és tiszti létszám kérdése s a hajóknak az életbiztosság szempontjából gyakrab­ban való hatósági megvizsgálása s a kor­mány vétójogának a hajók s a hajó­­gépek használatára vonatkozólag való külön megállapítása. Nem mellőzhető továbbá a tengerészekre nézve a beteg­ség és balsors esetére való biztosítás kérdésének rendezése. Nem tagadhatjuk, hogy azzal sem igen tudunk megbarátkozni, hogy állami szubvencióban részesülő vállalat 12— 14 százalékos osztalékokat fizessen. E részben kiemelte egy szónok, hogy ezek a nagy bevételek csak kivételes viszonyoknak köszönhetők, a­melyekre az Adria nem igen számít. Annál köny­­nyebb lesz tehát, nézetünk szerint, megtalálni e kérdésnek megoldását, a­melynek formájára nézve a régi Lloyd­­szerződés mintául szolgálhat. Bizonyos, a részvényesek érdekei­nek tökéletes figyelembe vétele mellett megállapítandó osztalékon fölüli jövede­lem — mert hiszen a vállalkozási ked­vet ebben a tőkeszegény országban csökkenteni senki sem akarja — a tár­­saság s a kormány s esetleg egy a tengerészek részére fölállítandó segély­alap között méltányos arányban föl­osztandó volna. Egy további megol­dásra váró kérdés annak a biztosítása, hogy az államnak a tengerészet érde­kében hozott áldozatai jövőre se legye­nek hiábavalók. S itt figyelembe veendő, hogy a társaság annak kö­vetkeztében, hogy vagyonára vonatko­zólag állami befolyás kikötve nincsen, szerződése lejártával oly nagy tartalé­kokkal fog rendelkezni, a­melyek majd arra képesítik, hogy kedvezőtlen állami ajánlatok és konjunktúrák esetében nagyobb veszteség nélkül egyszerűen fölhagyjon a hajózással. Erre az esetre való tekintettel szükséges tehát, hogy Mai számunk 16 oldal.

Next