Budapesti Hírlap, 1907. augusztus (27. évfolyam, 182-207. szám)

1907-08-01 / 182. szám

1907. augusztus 1. BUDAPESTI HÍRLAP. (182. sz.) intézményele szervezésével. Jött is már ezért a konferenciához gáncsoló panasz: a genfi béke­liga igazgatósága ugyszólva óvást tett a hadijog túlhajtott kultusza s a békejog szándékos mellő­zése ellen. De a gáncsot és panaszt eddig nem látjuk igazoltnak. Az értekezlet helyesen s a humanizmus ér­dekében cselekedett, midőn működését ezúttal nem korlátozta a nemzetközi bíráskodásra és perrendre, hanem kiterjeszté azt a fegyveres összeütközés fékeire, a háborúk borzalmainak megszüntetésére vagy enyhítésére. Az pedig ter­mészetes, hogy a hadi­jog óriási területén több feladatot talál, mint a békejog kimért határai közt. Kitűnik ez a konferencia munkafölosztá­­sából. Nagy bizottsága közül hármat kénytelen a hadijog kérdéseivel foglalkoztatni: egyet a szárazföldi, mást a tengeri háború, harmadikat az ostromállapot esetére, hogy ott a humánus hadviselés, itt a fegyverrel fenyegetett magán­­tulajdon érdekeit biztosíthassa. Csupán egy bi­zottság jut a békebírósági szervezet és eljárás problémájára. Nem csoda tehát, ha az a három katona-regulázó iroda többet hallat magáról, mint ez az egy: a béke­jogászoké. Legsekélyebb a működése annak a bizott­mánynak, mely a szárazföldi háború hadijogá­val foglalkozik. Itt mindössze két francia indít­vány került eddig szőnyegre: egyik a hadüzene­tet akarja kötelezővé tenni, másik huszonnégy órai intervallumot akar kikötni a hadüzenet kelte s a hadmű­ködés kezdete közt, hogy ez utóbbi elveszítse a barbár rajtaütés bélyegét s a szom­széd semleges államoknak idejük legyen a fegy­veres figyelő készenlétre, vagy esetleg a békél­tető diplomáciai közbelépésre. Az első indítvány már a múlt héten egyhangúlag elfogadtatott, de a másodikat el kellett odázni, mert Anglia, Ja­pánország és Amerika delegáltjainak ellenveté­seik voltak s kormányaikhoz fordultak újabb utasításokért. Annál kiadósabb a tengeri háború kérdé­seiben működő bizottság munkája. Ennél két albizottmány valósággal el van árasztva javasla­tokkal. Mert tengerekre érvényes hadijog eddig nem létezett; az erőhatalom szabott törvényi szabadság kivívásáért kardot vontak, bár kardju­kat nem használhatták, ha Bismarck nem lép közbe és nem bocsáttatja őket szabadon. Károlyi István a kiegyezés esztendejében került haza. Nem gondolt kezdetben a közpályára, megh­ázasodott, feleségül vette a gyönyörű Csekonics Margit gróf­kisasszonyt s boldogan elvonulva élt. De csak a po­litika érdekelte kevéssé. A gazdaság, a társadalom, a művészet mindig nagyon vonzotta. Kiváló szere­pet játszott minden társadalmi mozgalomban, a­melynek nemzeti célja volt. Fáradhatatlanul dolgo­zott azon, hogy Széchenyi alkotása, a­ Nemzeti Kaszinó, az európai ízlés, de egyúttal a hamisí­tatlan magyar szellem fészkévé legyen. Megjele­nése, ízlése, egyéni szeretetreméltósága nagyon megkör­nyítették munkáját. Károlyi István ezekben az esztendőkben igazi mintája a nagyúri magyar gavallérnak. Vidám volt, könnyelműségtől, komoly merevségtől menten. Tudta a módját annak, hogyan lehet valaki mindig nagyúr és liberális a költe­kezésben, a nélkül, hogy fecsérlő volna. Hogy a mai angol király, mint walesi herceg ellátogatott hozzánk s hogy olyan jól találta magát nálunk, abban nagy érdeme volt Károlyi Istvánnak, a ki mint gavallér, nem állott hátrább a walesi hercegnél. Utóbb Rudolffal, a magyar királyfival volt nagyon bizalmas barátságban. Együtt vadásztak, a vadászat férfias izgalmai után együtt poharaztak bús ma­gyar nóták mellett. A politika csak későn kezdte érdekelni. Túl volt már a negyven esztendőn, a midőn Tisza Kálmán érájának vége felé pártonkivü­li programmal képvise­lővé választatta magát. Azóta, húsz éven át, csak 1901-től 190­1 novemberéig nem volt tagja a képvi­selőháznak s mindig a nagykárolyi kerületet képvi­selte. A kilencvenes évek elején egy ideig a szabad­esetről-esetre s a legbarbárabb módon élt vissza helyzetével. Nagy érdeme lesz a konferenciának, ha itt valamelyes jogrendet vagy legalább el­viselhető állapotokat teremt. Hogy az összes államokban megvan az ehhez való készség, kitűnt mindjárt az első lépés­nél: úgyszólva vita nélkül emeltetett egyhangú határozatra, hogy a genfi konvenciónak a száraz­földi hadviseléskor érvényes szabványai ezentúl a tengeri háborúiéra is kiterjesztetnek. Nehezebb munka lesz a többi kérdés dolgá­ban , de fontos már az, hogy komolyan fölvettet­tek. Ilyen kérdés a semleges vizek oltalmazása a hadviselők ellenében ; a működő hadiflották joga s kötelezettsége semleges kikötőkben; a tengeri ostromzár megrendszabályozása; a tengeri tor­pedók és aknák korlátozása, eltávolításukról való gondoskodás s az okozott károkért a kártérítési kötelezettség; a kórházhajóknak tengeri ütkö­zetben adandó immunitás; a hadi­flották kísére­tére vagy segítésére kiküldött szén- és fegyver­vagy csapatszállító hajóknak a hadijog oltalma alá vétele; kereskedelmi hajók számára hadüze­net vagy ostromállapot idején adandó lusztrum, hogy jókor eltávozhassanak stb. Érdekes e kérdé­sekben Anglia és Amerika magatartása: a leg­több indítvány tőlük való, ők mennek legtovább a humanisztikus reformokban, mert ők a tenge­ren a vezérhatalom. A partvédelemre ráutaltabb Német-, Spanyol- és Olaszország, meg a mi mon­­arkiánk, csak rossz kedvvel követik őket, nehéz­ségeket támasztanak. Ez az oka, hogy a tárgyalás lassan halad előre s az eredmények ez idő sze­rint még beláthatatlanok. Nagy viták folynak most abban a komité­­ben is, mely a hadijoggal szemközt a, magántulaj­don hathatós védelmére vállalkozott. Itt Ame­rika, Franciaország és Belgium vezetnek. Az Unió delegáltjai hozták javaslatba az elkobzási jog eltörlését; a franciák ezt a zsákmányolási jog ellen igyekeztek kiterjeszteni; míg a belgák azt az elvet képviselik, hogy háborúban minden magántulajdon s a tengeren szállított minden magánvagyon sérthetetlen, a­ki tehát kárt tesz bennük, kártérítéssel tartozik. A kedv e javasla­tok iránt nem barátságtalan s a mi kifogás elle­elvű párthoz csatlakozott. Vezérszerepet nem játszott a politikában, arra nem is vágyott soha. Felszólalá­sainak azonban mindig volt súlya, mert mindig a magyarság érdekében beszélt. Lovén magyar volt s izzó fajszeretete az ifjúság eltűntével mind jobban izmosodott. A Fejérváry-éra alatt, a nemzeti ellenál­lás idején az alkotmányos jogoknak merészebb, el­­szántabb, áldozatrakészebb daliája nem volt nála. Me­gyéjét, Szatmármegyét, a hol lakott, a hol a Káro­lyiak bölcsője talán ezer esztendő óta ring, mert a Károlyi-család valószínűen a honfoglalók közé tarto­zik, az alkotmány védelmére valóságos táborrá vál­toztatta. Ilyen élet robbant ki Károlyi István grófban. Nagyon becsületesen és nemesen fizette le mindazt, a mivel hazájának és nemzetének tartozott. Ha ambíciója mohóbb, dereka hajlékonyabb, talán széle­sebb csapást vághat kora történetében, de akkor nem él olyan szép életet. Kevéssé született bele abba a korba, a­melyben életét le kellett morzsolnia. Nem volt benne semmi az udvaroncból, sem az alkalmaz­kodni tudó pártemberből. A maga szemével nézett mindent és a maga fejével gondolkozott. Nagyon meg kellett volna szenvednie e gyarlóságaiért, ha nem születik fejedelmi vagyonba, ha kenyerét verej­tékkel kellett volna megkeresnie. Ez a mi áldemo­krata világunk nem szereti és nem tűri az új ter­mészetet. Károlyi István pedig úr volt, a valódi úrnak ritka megtestesülése. Minthogy a mi időnk­ben a valódi úr már nagyon ritka, már ennyiből is veszteség Károlyi István váratlan halála. Pedig ki merné azt mondani, hogy Károlyi István egyéb sem volt únnál?! Ritka erős, makacs, hajthatatlan ma­gyar volt, egyenes ivadéka annak a fajnak, a­mely ezt a földet megszerezte és ezer esztendő viharai kö­zött meg is tartotta, Sak van, inkább szakmányos, mint elvi termé­szetű. A főkérdések egyike: az elkobzás eltörlése minap került első szavazás alá. S jellemző, hogy negyvennégy komitétag közül tizenegy távol volt, egy nem szavazott, az indítványt elfogadta hu­szonegy, elvetette tizenegy. Legközelebb tehát újból napirendre kerül, mert az ügyrend szerint a numerikus többség nem hozhat érvényes hatá­rozatot. De sokan bíznak hozzá, hogy az újabb szavazás eredménye egyhangú elfogadás lesz. A­mi a békejog programját illeti, ebben az értekezlet bizottmánya három nagyfontosságú javaslatot tárgyal. Egyik az angol-orosz indít­vány, mely a hágai fakultatív békebíróság intéz­ményét nemzetközi ad hoc vizsgáló bizottságok szervezetével akarja kiegészíteni. Másik az ame­­rik­ai indítvány, mely a békebíróságot perma­nens döntőbírósággá alakítja át,­mely Hágában évenkint birószéket ülne s illetékessége alá vonná a nemzetközi panaszokat, melyek ügyében a felek mindegyike döntő arbitriumért hozzá folyamo­dott. Harmadik az angol-amerikai inditvány, mely tengerészeti jogterületen egyöntetű törvé­nyek hozását kéri a parlamentektől és nemzet­közi jogperekben külön döntőbíróságot tervez, mely nemzetközi tengerészeti appellacionális bírószék gyanánt hozna végérvényes ítéletet. Ha e javaslatokhoz hozzácsatlakozik negyediknek Anglia eddig elmaradt, de állítólag már útnak készített indítványa a leszerelésről, mely óvatosan nyúlja meg a kérdést s csak akadémikus vitát, platonikus kijelentést fog provokálni; nem mondhatni, hogy az értekezlet a hadijog szabá­lyozása mellett a békeérdekek biztosításáról ne gondoskodnék tőle telhetőleg. Az örök­ békét dekretálni persze nem tudja s nem is akarhatja. De hivatásának várakozáson felül eleget tesz, ha — miként eddigi munkássá­gából kitűnik, tudatos és rendszeres törekvése — sikerül neki a nemzetközi jogot a hadijog terü­letén is megépíteni s a jogszabályokat a civili­záció érdekében az egész vonalon a műveit világ egyetemére kiterjedő hathatósággal kodifikálni és életbe léptetni. Ennek legjobban azok örülnek, kik — mi­ként magunk is — kételkedve és illúziók nélkül néztek a második hágai értekezlet munkás­sága elé. A miniszterelnök Budapesten, Wekerls Sándor miniszterelnök ma regggel visszaérkezett a fővárosba s egyenesen a miniszterelnökségre haj­tatott, a honnan hivatalos ügyeinek elintézése után a pénzügyminisztériumba ment át. A­­ miniszterei­nek augusztus huszadikáig Budapesten marad s az­után tiz napra klopodiai birtokára utazik. Szeptem­ber elején, azonban mindenesetre újra , Budapesten lesz a miniszterelnök, mert ekkor folytatják a ki­egyezés tárgyalását. A vasutasok fizetése. A mai reggeli lapok némelyikében illetékes forrásból hírül adták, hogy a vasutasok augusztus elsején meg­kapják fölemelt fizetésüket.­­ Mégis bizonyos oldalról még ma is szinte példátlan lelkiismeret­lenséggel szítják az elégedetlenséget a vasutasok között s izgatják a tisztviselőket a kormány s a fölöttes hatóságok ellen. Beavatott oldalról azon­ban biztosítottak bennünket, hogy a vasutasok negyvenezer emberből, álló tiszti személyzete túl­nyomó részében nemcsak hogy teljesen meg van elégedve a fizetésrendezésről szóló javaslattal, hanem valóban hálás azért a gondoskodásért, a­melyet fölöttes hatósága részéről tapasztal. El­enyészően csekély azoknak a száma, a­kik vélt mellőzés s személyes érdekek miatt elégedetlenek. Ezeket bizgatják azután olyan körökből, a­hol minden lehető­s lehetetlen eszközt alkalmasnak találnak az izgalom növelésére. Az államvasutak igazgatósága részéről ma is kijelentették, hogy a vasutasok holnap reggel megkapják nemcsak javított fizetésüket, hanem visszamenőleg a jú­liusi pótlékot is. A vasutasok ugyanis előre kall­ *■¥ * 3

Next