Budapesti Hírlap, 1918. július (38. évfolyam, 151–176. szám)

1918-07-02 / 151. szám

Megjelenik hétfő kivételével mindennap, JStörxeter« iraki Égé«» évre 63 kor., felárra 88 kor., nagy,dévre IS kor., ter­bón»víz 4 kor. 60 fill. Efryes« szám­ára helybe» és szék­en IS fillér, pályaudvaron 20 fil. Hirdietések milliméter számítással, díjszabás szerint­i’énzerkesztő­­ Rákosi Jenő i'e’e'.Ss szerkesztő: Csajtk­ay Ferenc 3‘1' !• Uu 1_'%­• '■ \ Budapest, 1918. XXXVIl, évfolyam, 151. szám." ,h 7* * hlmvt Kedd, julius 2. Budapesti Hírlap Szerkesztőség és Igazgatóság: Vili, ker., Adkk Szilárd­ utca 4. sz. Kiadóhivatal: Vili. ker., József-körut 5. szám. Telefonszámok: József 43, József 53, József 63, József 23—Si. A nők völantójoga­ Budapest, jut. 1. Nagy deputációjárás van mostanában. A választójogi bizottságban most kerül sor a nők­ választójogára. És a szép hadnak,­­mely gyűlé­seket tart és deputációt jár, fényes zászlója Ap­­ponyi Albertné grófné, a ki családi, közéleti, asz­­szonyi szép dísze nimbuszát adja a nők választó,­jogáért küzdők táborának. A Budapesti Hírlap álláspontja ebben a kérdésben talán ismeretes. Ugyanaz az álláspont az, a­melyet egyáltalán elfoglaltunk a választó­­jogi kérdésben s melyben, sajnos, a fórumon, közéleti embereink meggyőződésben rengeteg­­sége mellett meglehetősen magunkra maradtunk, bár egészen bizonyos, hogy künn, az életben, a nemzet nagy többsége ugyanazt azt álláspontot vallja. A Budapesti Hírlap ezt mondja: Általános választójog olyan értelemben, hogy faj-, vallás- és nembeli különbség nélkül választó legyen minden ember nagykorúsága órájától kezdve, a­ki anyagi, műveltségi s erkölcsi tekintetben al­kalmas arra, hogy egy nemzet sorsa intézésének tényezője legyen. A modern demokratikus elv szerint meg­fordítva áll a dolog. Ott veleszületett emberi jo­gánál fogva követelik minden ember számára a választójogot. Szívesen használják argumentum­nak azt a frázist is, hogy ha jó valaki katonának, legyen jó Halasztónak is. E mellett elfelejtik azt, hogy katontá­so­k is csak azt viszik, a­ki­­ al­kalmas arra, hogy katona legyen. Vájjon miért ne válogassa ki a nemzet magának választóbul épp oly gonddal csak az arra alkalmasokat, mint a­hogy a király kiválogattatja magának legényeinkből az alkalmas katonákat? Ki az kö­zülünk, a­ki háztartásában, gazdaságában vagy vállalatában válogatás nélkül alkalmazza a je­lentkezőket, a­kiknek bizony­ára velük született emberi joguk, hogy ispánok, titkárok, inasok vagy akármik legyenek. A­ki gyermekei mellé korrepetitort vagy éppen tanítót kéres, nem nézi-e meg jól, hogy kire bízza utódai lelki és szellemi gondját? És nem mindnyájunkra a leg­fontosabb dolog-e, hogy hazánk sorsa ne hebe-­­ hurgya, könnyen hajlítható, könnyen excesszu­­sokra ragadható tudatlan tömegek szeszélyére s változandóságéra legyen bízva? Nem az­ egye­seknek képzelt joga itt a fontos vagy­ a döntő, hanem valamennyiünk érdeke. A tizennyolcadik század filozófusainak tanítása — melyet a francia nagy forradalom diadalra vitt — az eredendő emberi jogokról, a szabadságról, testvériségről és egyenlőségről na­gyon is helyén volt a középkori rendi állammal és társadalmával szemben. Ma ez az akkor föl­szabadító tanítás a mi korunk romboló indivi­dualizmusává degenerálódott és evolúciója maga klimaxára emelkedett az általános, titkos választójogban. És ebben fogja elérni a mi ko­runk szelleme a maga katasztrofális bukását. Mert ez a demagógia rendszere, demagógiával pedig nem lehet a világot sokáig kormányozni. Tessék megnézni Franciaországot, a­melyet ez a rendszer lökésenként visz bukása felé; tessék megnézni Oroszországot, a­hol a véletlen min­den átmenet nélkül dobta a nemzetet a dema­gógia karjaiba, ott a bomlás már is teljes, ott már csak visszafejlődést lehet várni, az előre­­fejlődés lehetetlen. Oroszországot nem tudja végzetétől megmenteni tömegeinek sötét tudatta­lansága; Franciaországot nem a maga kápráza­­­tos civilizációja. Az általános titkos demokrácia mnosokja kérlelhetetlenül fölfalja mind a kettőt. * De voltaképpen a nők választójogáról aka­rok beszélni. Vájjon hol járt ennek a Vázsonyi Vilmos­­nak az a nagy prókátori esze, mikor kitalálta a harmadik polgárit kvalifikációnak? Az ember­nek elég négy vagy hat elemi, az asszonynak már három polgári kell? És az az özvegy asz­­szony, a­ki falusi birtokát kezeli és férje öt-hat árváját neveli becsülettel; és az az özvegy úri­­asszony, a­ki egész uradalmat kezel; és az a vén­ kisasszony, a­ki apjáról rajuk maradt üzletéből tartja el anyját és testvéreit: mindezek nem vá­lasztanak? Ellenben a bankokban hemzsegő kopogtató kisasszonyok a maguk három polgá­rijával mind arra valók, hogy az ország dolgát irányítsák? Ezt nyilván nem lehet komolyan venni. Sőt az egész választójogi törvény, a­melyben ilyen felületes és hebehurgya paragrafus van, ki van vele figurázva. Világos, hogy a réginél sokkal komplikál­tabb a mai gazdasági élet, a megélhetés viszo­nyainak óriás változása; a társadalmi berendez­kedés munkáinak sokasága és sokfélesége szintű reánk parancsolják, hogy társadalmi fogalmain­kat is revízió alá vegyük. A férfi s az asszony­­hivatása természetesen örök időkig nem v­áltoz­­hatik. Mindeniknek megvan az életben a maga rendeltetése és lelki diszpozíciója és testi fejlő­dése évezredek vagy évmilliók folyamán e sze­rint alakult ki úgy, a­hogy ma van. A férfi hiva­tása, hogy apa, a nőé, hogy anya legyen. Ez ter­mészeti törvény, erősebb minden egyéb törvény­nél a világon. Ez hozta létre az összes emberi intézményeket, az állandó otthont, a házassá­got, az államot. És akármily változásokon megy keresztül nemzet, állam, társadalom, a nő és I . Zrínyi Miklós prókátora írta Payr Sándor. Szépirodalmi és tudományos társulataink egymásután ünnpelik Zrínyi Miklós emlékét. És­­méltán. Zrínyi az egyetlen magyar lángelme, ki a bölcs államférfin, a hős hadvezér és a babér­­koszorús költő hármas nagy talentumát egyesité lelkében. Tüneményes jelenség nemcsak a ma­gyar, hanem az egész világtörténelemben is. A­kik életével foglalkoztak, Széchy, An­­drássy, Berzeviczy és Rákosi Jenő, mind fölpa­naszolják, hogy Zrínyit a saját kora nem értette meg. Általánosságban ez így is van. De mint ki­vételre, egy soproni lelkes jogászemberre mula­tunk, a ki szintén kimagasló, ritka egyéniség volt a maga korában s a ki Zrínyihez is lelkileg oly közel állott, hogy et teljes nagysága szerint nem­csak megértette, hanem egészen a bálványozásig tisztelte és szolgálta, életideáljául választotta s rajongó lelkesedésében kész volt érte minden órában minden földi javát, sőt életét is föl­áldozni. Sopron dicsősége marad, hogy a­ farsajt ,Wittnyédy István személyében több mint három­­évtizeden át egy ily kiváló elmét és önzetlen ne­mes szivet mondhatott a magáénak, ki a leg­­gyászosabb időben a haza legnagyobb fiának birta teljes bizalmát és példás hűséggel szegő­dött szolgálatába. Már Pauler megállapita: Witt­­nyédy Zrínyi Miklósnak legmeghittebb emberei közé tartozott és csakugyan olyan ember volt, mint sok kellett volna Zrínyinek, hogy nagy ték­­éit megvalósítsa. Sári arról szakadt Sopronba a Nádasdyak uradalmából. Nemes családból való, ki az Eger­váriakkal és Bezerédiékkel van rokonságban. Mint huszonhat éves fiatalembert választá meg Sopron első magyar jegyzőjének, majd ország­gyűlési követnek. Soproni patrícius családba nő­sült. Esküvőjére a város egy ezüst kelyhet adott ajándékul. Tíz év múlva a vármegye szolgála­tába lépett. Nagy műveltségű, áldozatkész férfiú, országszerte keresett ügyvéd, örökké utazó, fá­radhatatlan munkás és törhetetlen energiájú hazafi. Minden szépért hevülő, de szenvedelmes, lobbanékony, is, a hol jogait megsértik. Mint ilyen keveredik perbe a várossal és az óvatos, fukar németek elött der grobe Utiger-ré válik. Zrínyi mint éleseszü prókátort hívja magá­hoz s anyai örökségéért a Széchyekkel folytatott perét bízta rá. Wittnyédy Csáktornyán, Kősze­gen, Sopronban, Bécsben és Pozsonyban az or­szággyűléseken többször találkozik a hőssel sze­mélyesen és sűrűen levelez vele. Így fejlődik ki köztük a bizalmasabb viszony. Nemcsak próká­tora Zrínyinek, hanem titkára, szeretett bizalmas embere és barátja. Midőn Wittnyédyt megvádolják és vallá­sát teszik szóvá patrónusa előtt, Zrínyi igy vág vissza: „Én Wittnyédyt jó embernek ismerem és a jó lelkiismeretű luteránust többre becsülöm, mint a rossz lelkiismeretű katolikust.“ Witt­nyédy érdekében ajánló levelet irt Sopron váro­sának és Wesselényi nádornak. Wittnyédy hű­ségében Zrínyi föltétlenül megbízott. Gremon­­ville francia követtel a legkényesebb ügyről Zrínyi nevében Wittnyédy tárgyalt. A fran­cia tiszteket is ő üdvözölte Zrínyi nevé­ben Sopronban. Forstallhoz intézett levelé­ben ezt írja Zrínyi: „Wittnyédy olyan triumvir, ki a kölcsönös bizalomnak triangulusát, melyet nem könnyen lehet mások előtt megnyitni, zárva tartja.“ Hozzá irt leveleiben pedig leghívebb barátjának nevezi. A bán ennyire megbecsülte barátját, Witt­­nyédy pedig a legnagyobb csodálattal és elragad­­tatással szól uráról. Be lévén avatva Zrínyinek­ hazafias nagy terveibe és egész fenkölt lelki­világába, a szeretetnek és rajongásnak valami szokatlan mértékével árasztja el. Zrínyiben em­­berfölötti héroszt lát. Főniksznek mondja, „mely ritka madár, a milyen egy szekulunban egynél több nem szokott lenni, a melyen sokáig fáradt a természet, mig megalkotta.“ A végpusztulásra jutott nemzetnek egyetlen reménységét, a nem­zeti királyságnak Istentől küldöit méltó jelöltjtét látja benne s ezért egyaránt félt a töröktől s némettől. Mikor Zrínyi kijelenté, hogy inkább meg­­­­hal, semhogy Zerinvárt az udvar kedvéért föl-* 1 áldozza, Wittnyédy az Istenre kéri: „Édes Nagy-« ságos uram, az ki Nagyságod nemzetünk egye­dül való reménysége, konzerválja magát nemze­tének és hazájának.“ Majd Isten és a világ előtt felelőssé is teszi a hőst, ha céltalanul és idő előtt áldozná föl magát. Szerinte ez nem volna nagy­lelkűség s esdve kéri, hogy „a tudós ember mél­tóságával“ tartsa meg életét a jövendőre és na­gyobb dolgokra. „Adjuválom romlott hazám és csaknem utolsó gyalázatra jutott nemzetem ké­pében Nagyságodat, változtassa meg rezolucióját és legyen követője az olasz ily beszédjének: h­i harc a tempó, have a vita, ne rontsa el magát. A Budapesti Hírlap mai száma 16 oldal.

Next