Budapesti Közlöny, 1869. augusztus (3. évfolyam, 174-198. szám)
1869-08-01 / 174. szám
C) Épületek, pályaelzárás, jelzések. Az épületek köböl készítendők, kivéve az áruraktárakat, rakodókat és a kisebb melléképületeket, melyek akár köböl, akár fából is előállíthatók. Minden állomási berendezés végleg azon szabályok és szabványrajzok szerint előállítandó, melyek az államköltségen foganatba vett vonalaknál hason munkálatokra nézve megállapíttattak. Ugyanez áll általában a pálya elzárása és korlátolása, valamint a jelzési készületek és az egész jelzési rendszerre nézve is. D) Állomások. A magyar éjszak-keleti vasútnak „Mihályi“ csatlakozási állomásán és egy nagyobb állomáson kívül, mely Mező-Laborcznál azon helyen lesz felállítandó, hol az 1 : 70-ig, illetőleg 1 : 60-ig terjedő maximál-emelkedés kezdődik, legalább tíz, részben közben eső állomás, részben megálló hely lesz előállítandó. Az engedélyezett pálya Mihályinál a magyar éjszak-keleti vasúttal közös pályaudvarral birand, annak berendezése a két társulat közti egyezmény eredményéhez képest lesz elrendelendő. A mezőlaborczi állomás a teljesítendő vontatási szolgálat czéljaira nagyobb mérvben berendezendő és megfelelő kijavítási műhelyekkel ellátandó. A közben eső állomások osztályozása, valamint a mihályi és mezőlaborczi állomásoknak a szükségletnek megfelelő elhelyezése és berendezése iránt a kormány a részlettervek előterjesztésekor fog határozni. Azon állomások, melyek az utazó közönség szükségeinek megfelelőleg étkezésre berendezendők, a kormány által fognak kijelöltetni. Az engedélyezett vonalon összesen öt vízállomás lesz, részint egy, részint két vízmedencével előállítandó. Az állomások különben a magyar királyi államvaspályák szabványrajzai szerint építendők, megjegyeztetvén, hogy a kormánynak fenntartatik azok hosszát meghatározni. A homonnai állomás új módon lesz berendezendő és felszerelendő, hogy az addig, míg a Homonnától a határon túl Przemyslig terjedő szakasz befejeztetnék, ideiglenesen mint végállomás is használható legyen. Az állomások általában olyképen építendők, hogy azokat szükség szerint meg lehesen hoszszabbítani. Várjon és mily mértékben szükségeltetnek ezen vaspálya udvaroknál új építkezések, az csak akkor határozandó el, midőn a fenntemlített két társulattal az ebbeli tárgyalások be fognak fejeztetni. EJ Üzleteszközök. A személyszállító vonatoknál használandó gőzmozdonyoknak három tengelylyel — melyek közül kettő kapcsolt legyen — és hat mértföld sebesség mellett 6000 mázsa bruttó vontató képességgel kell birniok. A teherszállító vonatoknál használandó gőzmozdonyoknak három kapcsolt tengelylyel és három mértföld sebesség mellett 15,000 mázsa bruttó vontató képességgel kell birniok ; a MezőLaborcztól az ország határáig terjedő szakaszon a kormány kívánatéra oly gőzmozdonyok lesznek előállítandók, melyek négy kapcsolt tengelylyel és három mértföld sebesség mellett 20,000 mázsa bruttó vontató képességgel bírnak, mindkét nembelieknél a vontatóképesség fékmentes pályán értetvén. Minden egyéb üzleti eszköz a kormány szabványrajzai szerint beszerzendő, illetőleg előállítandó. F) A munkálatok minősége. Ami a teljesítendő munkálatok és a szállítmányok minőségét általában illeti, e tekintetben az engedélyesek által irányadóul veendő az, hogy az engedélyezett pályának előállításához és felszereléséhez szükséges minden munkálatok és szállítmányok legalább is annyi és oly egyenértékkel bírjanak, amennyivel azon hasonló munkálatok és szállítmányok bírnak, melyek az állam költségén foganatba vett vonalaknál teljesít-' tettek, illetőleg szállíttattak. Ami továbbá a teljesítendő munkálatok menynyiségét illeti, részben kötelesek az engedélyesek az általuk készítendő vonalakat és állomásokat oly módon előállítani, miszerint megfeleljenek mindazon igényeknek, melyek egy czélszerűen és gazdaságosan kezelt üzletnél megkívántatnak. Önként értetik, hogy az engedélyesek az építési alap terhére tartoznak mindazon munkálatokat is végrehajtani, illetőleg anyagokat szállítani, melyek a fenntebbi határozmányokban elő nem soroltattak ugyan, de amelyek a pálya tökéletes és üzletképes előállítására és felszerelésére, valamint üzletbevételére, továbbá tisztviselői elhelyezésére, végül üzleti helyiségei és raktárai berendezésére szükségeltetnek. Az engedélyesek kötelesek egyszersmind az üzleti felszerelés gyorsabb felhasználásnak alávetett részeihez, úgyszintén az egyéb felszerelési tárgyakhoz és készletekhez is, az építési alapból tartalékot és pótdarabokat oly arányban beszerezni, a minő arányban azok beszerzése más üzletben lévő vasutaknál szokásos. Ugyanez áll az üzletbetételre szükségelt elhasználási anyagokra. Végül megjegyeztetik, hogy amennyiben a jelen engedélyezésnél a pálya építése és felszerelésére nézve a magy. kir. államvaspályák szabványrajzai, s így az adott határozott utasítások elégségesek nem volnának, a jelenleg engedélyezett vonalnál az építés és felszerelésre nézve, úgy minőség, mint mennyiség tekintetében, a brenneri vonal veendő irányadóul. 6. §. Az engedélyesek kötelezik magukat, 14 nap alatt, azon naptól számítva, melyen az engedélyezési törvény hatályba lépett, magyar földtehermentesítési vagy magyar vasúti kölcsön-kötvényekben, tőzsde árfolyam szerint számítva 500.000 forint oszt. ért. biztosítékot Budán a m. kir. központi állampénztárnál letenni. Kötelesek továbbá az engedélyesek ugyancsak az engedélyezési törvénynek hatálybalépte napjától számítandó 3 hónap alatt kimutatni, hogy a vállalat egész részvénytőkéje 30 százalékának befizetése biztosítva van. Azon esetben, ha ezen kimutatás még nem történnék, az engedély önként megszűntnek, és a biztosíték elveszettnek tekintendő. A letett biztosíték az engedélyeseknek azon arányban fog visszaszolgáltatni, amely arányban a forgalomnak átadott szakaszok hossza az engedélyezett vonalok összes hosszához állandó 7. §. Az engedélyesek kötelezik magukat, a vonalozási munkálatokat az egész vonalon az engedélyezési törvény hatálybalépte napjától számítva 4 hét alatt megkezdeni és a részletterveket ugyanazon naptól számítva négy hó alatt a kormánynak felterjeszteni. Az engedélyesek kötelezik magukat továbbá, az engedélyezési törvény hatálybalépte napjától számítva hat hónap alatt az építést az egész vonalon foganatba venni. 8. §. Az engedélyesek kötelezik magukat, az engedélyezett vonalat a következő határidők alatt befejezni, és a forgalomnak átadni: a) a mihály-homonnai vonalszakaszt az engedélyezési törvény hatálybalépte napjától számítva két év alatt; b) a Homonnától az ország határáig terjedő vonalszakaszt azon határidőig, amely az ország határától Przemyslig terjedő szakaszra nézve fog meghatároztatni. II. §. A kormány fenntartja magának a jogot, hogy amennyiben más pályák beszakadása, pályaudvarok közös használata, kocsikölcsönzés és minden ezekért járó kárpótlás tárgyában az illető társaságok közt egyezmény nem jöhetne létre, egy ilyennek feltételeit meghatározhassa. 10. §. A kisajátitási jog, 1868. évi LV. t. czikk értelmében, az engedélyezett pálya kiépítésére az engedélyeseknek megadatik. 11. §. Az engedélyesek kötelesek a postát és postakezelőket az 1867. évi vám- és kereskedelmi szövetség VIII. czikkében elfogadott 1851. november 16-án kelt vasúti üzletrend 68. §. értelmében ingyen szállítani, mire nézve a közmunka és közlekedési ministernek, egyetértve a kereskedelmi miniszerrel, szabadságában 411, egy minden végállomásról naponkint induló vonatnál minden irányban, úgy az indulási órát, mint a menet gyorsaságát megszabni. Valahányszor a postaszolgálat több, mint egy nyolckerekű, vagy két négykerekű kocsit vesz igénybe, az engedélyesek mindannyiszor a megkívántatok minden további kocsiért mértföldenkinti jutányos kárpótlást nyerendnek, mely közmegegyezéssel fog megállapittatni. Ha az illető miniszerek jónak találnák, hogy az engedélyezi oyan mozgó posta, mint ez már más vona, is fennáll, rendeztessék: ez esetben az engedélyesek által a nyolczkerekű, vagy négykerekű közönséges kocsik helyett a kormány igényeinek megfelelőleg felszerelt nyolcz, vagy négykerekű mozgó postakocsik ingyen állítandók és fenntartandók. A postakezelés számára minden, a kormány által az engedélyezett vonalon kijelölendő levél fel- és kiadási állomásokon, és magában a pályaépületben, alkalmas postairoda ingyen engedendő át. A vonalak üzletbe tétele után netán továbbra felmerülő szükségletek kielégítése tekintetéből külön egyezmény fog létrehozatni. Köteleztetnek továbbá az engedélyesek a postahivatalnokok, vagy szolgák kísérete nélkül elindított postaküldeményeket — az értékküldemények kivételével — az illető állomásra díjmentesen szállítani és kiadni. Levelezések, melyeket a vasútügyvitel tárgyában az igazgatóság és alárendelt közegei, vagy ez utóbbiak egymás közt folytatnak, az illető pályavonalakon, a pályaintézet hivatalnokai által díjmentesen szállíttathatnak. 12. §. Az engedélyesek kötelesek az állam kormány kívánatéra az államtávirda-vezetékeknek pályájuk hosszában saját birtokukon és területükön való felállítását ingben megengedni. A távirda igazgatóság azonban köteles a távirda-oszlopok felállítási helyeinek, valamint a vezető huzalok más megerősítési pontjainak megállapításánál, az engedélyesek megbízottjaival egyetértőig járni el, s azokat úgy választani, hogy ezek miatt se a vasúti üzlet, se az üzleti személyzet biztonsága ne veszélyeztessék. Továbbá kötelesek az engedélyesek a pályájuk mentén felállított távirda vezetések saját személyzetük által minden díj nélkül őriztetni, a kisebbszerű megromlásokat legalább ideiglenesen helyreállíttatni, az a végre szükséges eszközöket azonban a távirdai igazgatóságtól kapják. Az állam viszont köteles az engedélyeseknek minden azért való külön díjfizetés nélkül megengedni, hogy üzleti távirdai huzalaikat a pálya hosszában létező, vagy azon felállítandó állami távirdai vezeték oszlopaira megerősíthessék; azonban valamint a huzaloknak, úgy a megerősítés módjának s az arra használt eszközöknek az államtávirdáknál e tekintetben dívó rendszerbe teljesen beillőknek kell lenniük, s azért a vasúti üzleti vezetékeknek az államoszlopokhoz való erősítése vagy csak állami szakértő közeg felügyelete s ellenőrzése mellett történhetik, vagy pedig azt maga a távirati kormány hajthatja végre; mindkét esetben úgy a vezeték szerei beszerzésének, mint a megerősítésnek és felügyeletnek teljes költségeit az engedélyesek hordozzák. Ugyanez áll azon esetre is, ha az állam a pálya hosszában állami távirda vezeték felállítását nem tartaná szükségesnek, csak hogy ekkor az üzleti vezeték felállításának minden költsége az engedélyeseket fogja terhelni. Ez utóbbi esetben azonban a vezeték kiépítése a távirda-igazgatósággal kötendő külön egyezmény, és csak az ez által erre adott engedély értelmében történhetik. A pálya mentén az állami oszlopokra erősített, vagy ezek nem létében a külön e czélra épített vasúti üzleti távirda vezetékeket az engedélyesek, az állam szokott ellenőrködése alatt, kizárólag csak azon sürgönyzésekre használhatják, melyek a vasúti üzlet czéljaiból az igazgatóság és alárendelt közegei vagy ez utóbbiak által egymás közt folytattatnak. Jogosítva van azonban a kormány, a pályaigazgatósággal egyetértve, ezen üzleti vezetékeknek, amennyire az üzleti szükséglet megengedi, úgy állami, mint magánysürgönyök továbbítására ülő ellenőrzés melletti használását kívánni és elrendelni. Ez esetben azonban a használat módja és a távírás díjának az engedélyesek a az államtáv- 2462