Budapesti Közlöny, 1871. június (5. évfolyam, 124-147. szám)

1871-06-01 / 124. szám

nos tervek alapján történt. Az általános tervek azonban igen messze állnak a részlet­es terveze­tektől ; ezt a t. képv. ur csak úgy tudja mint én. A részletes tervezetnél minden módosulhat, csak az nem, mit a törvényhozás az irányra nézve meg­határoz. Mert igen­is a pályának úgy kell épülnie, a­mint azt a törvényhozás meghatározza, s épen azért, mert a ministériumnak az a felfogása, azért hozatok ezen ügy most a t. ház elé, s előhozatik ezen változás egy jelentés kifejezésében, melyre nézve sajnálattal kell megjegyeznem, hogy azt hiszen, miszerint a t. képv. ar ezen jelentést el­olvasásra nem méltatta. Ugyanis a t. képv. ur azon állításának, mintha a kormány a törvényho­zást azért igyekeznék ezen emelkedés megvál­toztatására rábírni, mert 60 vagy 70 emelkedést nem létesíthet, a kormány indokolásában alapja nincsen, sőt ellenkezőleg a jelentés azt mondja, és a kormánynak minden vizsgálata ezt mutatja, és én ma is ezen bevallást teszem a képviselő úr előtt, hogy a­mint az eredeti lesz megállapíttatott, azon e­melkedéssel megépíthető.Nem áll az, hogy az indokolásban ellenkező volna, és a kormányt nem is ez vezette eljárásában, hanem az, hogy oly ne­hézségek állanak elő, az ’­60 ad alkalmazása ese­tére, melyeket a vállalkozó társulat legyőzni és melyeknél fogva a kormány a pálya kiépítéséért a biztosítást elvállalni nem képes. A technika előtt ma nincs lehetetlenség az ily kérdésekben ; lehetne tán az eredetileg megállapítottnál még ki­sebb emelkedéssel is keresztülvinni, de a pálya és az üzlet biztossága szenvedne általa és e tekin­tetben az állam érdekei a társulatéval érintkez­nek, mert ha az üzleti akadályok a forgalom meg­zavarását és ezáltal a kiadások szaporodását idé­zik elő, akkor az állam­kincstár érdeke szenved, minthogy a biztosíték fedezésének szüksége na­gyobb mértékben áll elő. Ez volt az egyik ok, mely a kormányt ezen megváltozta­ásra és annak a ház elé való terjeszté­sére bízta. A másik ok az volt, mert feladatának, köteles­ségének tartotta azt is, hogy e pálya kiépítése oly czéloktól ne tétessék függővé, melyek különben más után elkerülhetlenek. Ha a vállalkozó társu­lat nem lett volna képes ellensúlyozni azon előnyö­ket, melyeket ily változtatások következtében nyer, akkor a kormány nem érezte volna magát feljogosítva arra, hogy a törvényhozást e változta­tások elfogadására kérje. A jelentésben volt szerencsém egyenként előso­rolni mindazon viszonszolgálatokat, melyeket a tár­sulat az államnak nyújt számokban is ki van mu­tatva azon különbözet, mely ezen módosítással elő­áll ; maga a kormány számokban fejezte ki azon visszatérítést, melyet a társulat az államnak nyújt. Szathmáry Károly t. képviselő úr továbbá az emelkedési viszonyokra nézve egy új elméletet ál­lított fel — bocsánatot, ha tán nem jól értettem — azt t. i., hogy a 60 as emelkedésnek 40-es emelkedésre változtatása által a pálya szállító ké­pessége az előbbinek negyedére szállittatik le. (Felkiáltások balról: Felére !) Tehát felére szállit­tatik le. Méltóztassék ezen theoretikus elméletet a gyakorlati mértan emberei előtt érvényre emelni, akkor a tudomány, különösen a mértan igen nagy kárára az állam technikusai egészen más elmé­letet állítottak fel; ez tehát oly küzdelem lesz, melyet a t. képv. ur a technikai tudományok mű­velőivel lesz kénytelen kikü­zdeni. Az én jelentésemben ez van mondva „a vontató képesség ezen emelkedéseknél úgy áll mint l'/n az 1-hez, ennélfogva az ’/10 emelkedésű pályákon a vonatok sűrűbb közlekedésének szüksége áll be.“ Ha egyébiránt az emelkedések változásánál ta­pasztalható különböző szállító képesség tüzetes elméletét, meyet a tudomány eddig teljesen kielé­­gítőleg megfejteni képes nem volt, a t. képv. ur megállapítja, úgy ez által babért biztosít magá­nak. T. hát! A jelentésből kitűnik az, hogy ezen emelkedések megváltoztatására csak oly körülmé­nyek közt határoztam el magamat, midőn a ne­hézségek mindinkább nagyobbak és nagyobbak lettek és hogy ezen elhatározásom hosszabb meg­fontolásoknak volt eredménye. Ha a t. ház azt fogja látni akár szóbeli előadásomból, akár jelen­tésemből, hogy itt a kormány egy­oldalúlag csak a társulat érdekét tartva fenn teszi ezen lépést,haboz­can fék a t. képv­ alak e törvényjavaslatot, illető­leg az eredeti törvény ezen módosítását megsza­vazni; de akkor, midőn több részrehajtatlan vizs­gálat után történik ezen előterje­sztés (dr. Wenck­heim Béla ő Felsége személye körüli ministe belép a terembe) akkor, mikor ezen előterjesztő csak akkor történik mintán a kormány saját k£­zegeinek azon állítása ellenében, hogy az emelke­dés úgy, a­mint felállítva van, ki nem vihető és a kormány felelős tagja csak független szakértői vizsgálata alapján tesz­i az előterjesztést akkor az hiszem, legalább annyit meg kell adni a kormány tagjának, hogy igyekezett a legnagyobb részre hajlatlansággal eljárni, az állam érdekeit minden tekintetben fontanani, és ennélfogva kérem a­ házat, méltóztassék a törvényjavaslatot,elfogadni Huszár Imre. Ha kétségben lett volna aziránt hogy járuljon-e a törvényjavaslat elfogadásához vagy csatlakozzék a Móricz Pál által kifejtett véle­ményhez, Nyiry képviselő felszólalása tökéletesen eloszlatta volna kételyét. Nyiry hivatkozott a simmeringi vasútra, mely szintén 1/40 emelke­désű. Szónok elvárta volna, hogy a budai gőzsik­lóra is fog hivatkozni. (Derültség.) Nyiry azon állítására, hogy vannak dolgok, melyeket minden­kinek érteni kellene, megjegyzi, hogy a tárgyalás alatt levő kérdést Nyirynek is jobban kellent értenie, mint a­hogy azt beszédével bebizonyította (Derült­ség.) A tvjavaslatot nem fogadja el. Szontagh Pál (csanádi): A lázas siettetés eredményének tulajdonítja azt, hogy novellát volt a kormány kénytelen az eredeti törvényjavaslat­hoz beadni. Szóló felemlíti ezután Nyiry ellenében, hogy Tommen a „Pester Lloyd“ valamelyik szá­mában azt fejtegette, hogy ezen vasut 1­,0-es emelkedés mellett igen is építhető. Ő mint lak­ás többet hisz Tommennek a szakértelem dolgában mint Nyiry képviselőnek. Ennélfogva a novellá­nak szükségét nem látja s a közp. bizottság ja­vaslatát nem is fogadja el. (Helyeslés balfelöl.) Madarász József: Osztja Simonyi Ernő néze­tét s Nyiry beszédére azon megjegyzést teszi, hogy ép előadása folytán jutott azon meggyőződésre, hogy minő helytelen az, a­mit ő felszólalásában felhozott, mind politikai, mind technikai szem­pontból; ugyanazért a közp. bizottság ajánlatát nem is fogadja el. Szapáry Gyula gr.: T. ház ! Föl lett hozva ezen javaslat ellen az, hogy az országnak nem nyújt semmi előnyt, és hogy az érvet, melyet a minis­zer úr felhozott, nem lehet elfogadni. Ennek elle­nében bátor vagyok megjegyezni, hogy igen­is hátrányos az, hogy ha annak szüksége áll be, hogy egy a törvényhozás által megállapított tör­vényt meg kell változtatni, de még az is hátrá­nyos, hogy ha egy vasútra nézve magasabb emelkedés szükségeltetik, mint a­mennyi az ere­deti tervek szerint megállapítva van, mert a közlekedést mindenesetre nehezíti, — de ez nem zárja ki azt, hogy ha ezen megváltoztatás a szük­ség által parancsoltatik és a hátrányok ellenében előnyök is állanak, melyeket a létező viszonyok közt el kell ismerni, a változtatás mégis meg­szavaztassék. Hogy pedig ezen­­javaslat, mely az 1869. VI. t.-cz. módosítását czélozza, előnyöket nyújt, azt tagadni nem lehet. Előny mindenesetre az, hogy e­­javaslat által biztosíttatik ezen vasút­nak a kitűzött határidő alatt leendő kiépítése; Elény az is, hogy ez által ezen pályának létesít­ése biztosítva marad az által, hogy elvezettetik azon terrénumról, melyen folyvást csuszamlások­nak és rongálásoknak lett volna kitéve; előny, hogy az országnak nagyobb terheltetése és költ­­sége nélkül 2 vágánynyal láttatik el, mely mel­­ett a nagyobb emelkedés daczára is a szállítási képesség nagyobb lesz, mint a csekély emelkedés mellett az egyvágányú vonalnál. Előny ezen ki­ül, hogy a társulat részéről 350,000 írttal több érték fektettetik be, mint ez a jelentésben részle­­esen előadatik, és hogy ezen vasút, hosszát ille­­nleg rövidebb lesz, mint eredetileg terveztetett, Mindezek oly előnyök, melyeket figyelmen kívül hagyni nem lehet, és melyek létezése mellett azt állítani, hogy ezen­­javaslat semmi előnyt nem nyújt, bizonyára nem­ helyes. Méltóztassanak megengedni, hogy egy mellé­­kes állításra feleljek, mely két képvé­n­ által bo­­ntott fel, és mely abból áll, hogy ne szavazzuk meg ezen­­javaslatot ezen vasútra nézve, mely­saládi vasút. E kifejezés nem annyira sértő azok-­­ra, vagy arra, kire talán értve van, mint inkább­­ sértő a törv­­hozásra, s azokra, kik e t. javaslatot eredetileg elfogadták. (Úgy van!) mert azon feltevésből indul ki, hogy azok, kik eredetileg elfogadták, nem az ország érdekeit tekintették hanem magán­érdekeket , és azért ön e kitételt a magam részéről és azok részéről, kik e törv javaslathoz kezdetben hozzájárultak, elfogadni nem tudom. (Helyeslés jobb felől.) Ha valaki lenne e képv­­ház többségéből kikerülő ministé­rium tagjai között, ki állásával visszaél, annak ez — meglehet — hogy egyszer sikerülni fog; de ha ezt ismételni akarná, bizonyára ugyanazon mértékben, melyben állásával vissza­él, veszíteni fogja politikai befolyását ; hogy pedig ez eset­ben ez nem történt, és hogy e szerint hivatalos állással való visszaélés nem fordult elő, arról önök is méltóztattak meggyőződni. De annyira menni, hogy azért, mert valamely képű, vagy ministernek azon völgyben, melyen keresztül a vasat vezetendő, fekvősége van, a vasutat ne arra vezessük, nehogy azt mondhassák, hogy azok érdekében létesíttetett, ez ismét a másik oldalról volna túlzás. Azt állítják továbbá a képviselő urak, hogy ezen törvényjavaslat és az ahoz mellékelt jelen­­t­­és nem eléggé világos, és hogy a­nélkül, hogy a­­ képvise­lház e tárgyban tisztán látna, akarnak­­ vele bizonyos vállalatokat megszavaztatni. Én­­ részemről a miniszer előterjesztését, az ahoz mel­­­lékelt jelentést, a vasúti és pénzügyi bizottság és központi bizottság előadásait oly világosak­­­­nak, oly kimerítőknek találom, hogy azokhoz va­­­lamit hozzáadni nézetem szerint alig lehet, s­­ meg is vagyok győződve, hogy az, ki figyelmesen elolvasta ezen jelentéseket, az egész ügynek állá­sáról tisztában van. Ennélfogva én részemről, miután a javasolt módosítást czélszerűnek talá­lom, annak elfogadását a t. háznak ajánlom. (Helyeslés jobbfelől.) Az előadó felszólalása után a ház a törvényja­vaslatot általánosságban a részletes vita alapjául elfogadja A részletes vitáb­an az első szakasznál Simányi­­ Ernő szólal fel, k: / első §-t nem fogadja el; e : felszólalás követk­ezében Nyiry Józsa kér szót személyes kérdésben, ki egyszer és mindenkorra­­ kijelenti, hogy ő a házban nem mint a közleke­dési miniszer is a tisztviselője beszél, hanem csakis mint országgyűlési képviselő. A ház ezután a törvényjavaslatot részleteiben s a közp.­bizottság javaslata szerint fogadja el. A napirend második tárgya: A gömöri iparvasutak hálózatának kiépítéséről szóló törvényjavaslat. Simonyi Ernő: Beszéde kezdetén felemlíti, hogy harmadízben hivatik fel a ház arra, hogy e tárgyban határozzon, csak három esztendő eltelte m­iután hozza a kormány elvégre ezen vasút kiépíté­­­­sét országos érdekekkel kapcsolatba.­­ Nem fejtegeti, mennyire országos érdekű a vas­ipar fejlesztése; nem bonczolgatja, Vojjon Gömör­e a legalkalmasabb pont ezen iparfejlesztésére, de ha mindezt elismeri is, nem érti, hogy lehet a tör­vényjavaslatot oly formában előterjeszteni, mely ezen vasutak építésének egyetlen czélját, mely az államot érdekelheti, meghiúsítja. E­­javaslat le­hetetlenné te­si — országos szempontból véve a dolgot — a vasipar felvirágzását. Lehetségessé teszi ugyan, hogy az egyes birtokosok az általuk termelt vason többet nyerjenek, mint eddig , de ez nem országos érdek. Országos érdeknek azt tartaná, ha a magyar vas a külországi vassal a magyar piac­okon versenyképessé tétetnék, ez azonban épen ezen­­javaslat által tétetik lehetet­lenné. E vasutaknak ugyanis az a czélja, hogy Salgó­tarjánból köszént szállítsanak a gömöri vasbányákhoz, miszerint ott a vas olcsóbban elő­áll­­tathassék és olcsón elszállíttathassék. De ezen­­javaslat azt mondja, hogy szerződés köttetett az ottani birtokosokkal, kik az államtól megkívánt áldozatoknak körülbelül­­5-ét magukra vállalják, de ezt is csak 10 évre és ezért megkövetelik, hogy ezen 10 év alatt ők állapítsá­k meg a tarifát s megállapítják ezen szállítási árszabályt oly ma­gasra, hogy a mellett egyes vashámo­­k tulajdo­nosainak jövedelme szap­orosbhat.i­ly­an, de or­szágos szempontból a vasipart el­idítani nem lehet. Szóló nincs ellenére, hogy i­tt felvirág-

Next