Budapesti Közlöny, 1871. november (5. évfolyam, 251-275. szám)
1871-11-25 / 271. szám
Buda-Pest 187/ 271. szám. Szombat, november 25. BUDAPESTI KÖZLÖNY. HIVATALOS LAP. Sekkkesztőség : Pesten , hatvani-utezm 10-ik szám 1. emelet. Kiadóhivatal : Pesten, Baritok - tere 7. sz. a. földszint. KÉZIRATOK nem küldetnek uiaaza. Bérmentetlen levelek csak rendet levelezőinktől fogytatnak el. Előfizetési Árak : 10 Naponti portai ízítküldéssel : Egés* évre...................20 frt. Félévre . Negyed évre 6 Budapestek hírhoz hordva : Egész évre. . 18 frt. —kr. Félévre Negyed évre* . -i . 50 Hivatalos Hirdetései : A hivatalos „értesítőbe*4 l^tatandi hirdetési dijak a hirdetménynyel együtt előlegeiés beküldendő, még pedig: 100 szóig egyszeri hirdetésért 1 írt, és 30 kr. a bélyegért, 100— 200-ig 2 írt. 100—300-ig 3 írt és így tovább minden lettszóért 1 írttal több. Magánhirdetések: Egyhasábos petit sor egyszeri hirdetésért 10 kr. többszöri hirdetésért 9 kr. minden beiktatásnál. A bélyeg dij külön minden beigtatás után 30 kr. oszt. ért HIVATALOS RÉSZ. Ő császári és Apostoli kir. Felsége f. é. nov. 8-tól kelt legfelsőbb elhatározással saját valóságos titkos tanácsosát és kamarását gróf Beusz Frigyest, rendkívüli nagykövetté a nagy britanniai királyi udvarnál kinevezni méltóztatott. Ő császári és Apostoli kir. Felsége, a közös külügyi minister által tett legalázatosabb fölterjesztés alapján, i. e. nov. 17-töl kelt legfelsőbb elhatá rozással, mohrensterni lovag Schwartz Alfonz, gróf Zichy Tivadar, gróf Goluchowszky Aqenor, lovag dr. Heidler Károly, gróf Brandis Ottó és Loeschnigg Ödön fogalmazó gyakornokokat követségi segédekké legkegyelmesebben kinevezni méltóztatott. Ö cs. és Ap. kir. Felsége f. é. nov. 10 től kelt legf. elhatározással, a közös külügyi minister indítványa folytán, a cs. és kir. bharthumi consulság volt ideiglenes vezetőjét Hansal Mártont, ugyanottani fizetés nélküli cs. és kir. consullá, a szabályszerű consuli illetékek húzására való joggal legkegyelmesebben kinevezni méltóztatott. A cs. és Ap. kir. Felsége folyó évi nov. hó 12-töl kelt legfelsőbb elhatározásával lovag Schönholz Ferencz, a brodi 7-dik számú határőrvidéki gyalogezred hadbíró-kapitányát, a bellővármegyei törvényszék ideiglenes elnökévé kinevezni méltóztatott. A földmivelés-, ipar- és kereskedelmi, kir. minister Certiovsek Nándor m. kir. I. osztályú főtávirászt távirdai kerületi pénztári ellenőrré nevezte ki. A sopronyi m. k. pénzügyigazgatóság Schneider Lajos zalaegerszegi ideiglenes adóhivatali segédtisztet, Horváth József sopronyi adóhivatali dijnokot és Palotay János dunaföldvári adóhivatali gyakornokot, ideiglenes adótisztekké, a felsőőri, letenyei illetőleg kapuvári kir. adóhivatalokhoz, nemkülönben Redl Gusztáv tapolczai adóhivatali dijnokot, és Czuripan Gyula zalabéri segédjegyzőt, ideiglenes segédtisztekké a letenyei, illetőleg zalaegerszegi m. k. adóhivatalokhoz nevezte ki. A beszterczebányai kir. pénzügyigazgatóság Kubányi Károly, Hurtai Alajos és Széki István segédtiszteket III. osztályú adóhivatali tisztekké végleges minőségben nevezte ki. NEMHIVATALOS RÉSZ. A m. kir. közlekedési, pénzügyi és kereskedelmi miniszerek, s a m. ált. hitelbank és a bécsi hitelintézet közt a magyar vasúti hálózat kiépítésére vonatkozólag létrejött előleges megállapodás szövegét egy bécsi lap, a „N. Fr. Pr.“,nem ugyan végleges szövegezésében, de lényegben mégis a valósághoz híven közölvén, szükségesnek tartjuk a megállapodás hiteles szövegét a hozzátartozó pótczikkekkel együtt bemutatni olvasóinknak: 1. §. A legközelebbi évek folytában következő vonalak építendők ki: a) Pest-Zimony; b) Zimony a szerb vasutakhoz csatlakozva, — Vinkovcze Brood, Uj Gradiska, Sziszek, Károlyvár, aztán Eszék, Nasicz, Pozsega, Uj Gradiska és Eszék- Vinkovcze ; c) Pest Ujszőny-Bécs ; d) Pest-Esztergom-Jalma; e) Ujszőny-Lundenburg; f) Nagy várad-Debreczen-Miskolcz ; g) Orsova-Arad-Me zőhegyes - Csongrád , a zimony - pesti vonalhoz csatlakozva, szárnyvonallal Szegedre ; h) Szathmár-Németi-Kolozsvár; i) Szász-Régen-Brassó, eshetőleg Marosvásárhely-Szászrégen-Brassó. 2. §. Az 1. §-ban foglalt vonalakat illetőleg még e következő egyezmények állapíttattak meg : 1) A consortium fenntartja magának az állam által létesítendő s Budát Pesttel összekötő vasutat részben vagy egészen használni, és ezen esetre a magy. kir. kormánynyal külön egyezményt kötni. 2) A pest-zimonyi vasút, ha csak a cs. kir. sz. államvasuttársaság előbb a n.-kikinda-becskerek pancsova-belgrádi összekötő vonalra az építési engedélyt ki nem eszközli, oda módosítandó, hogy az Szabadkán, Ó-Becsén, Becskereken és Pancsován keresztül Belgrádba a szerb vasúthoz csatlakozásra vezettessék. 3. A károlyváros fiumei vonal, miután az minden részleteiben ki lesz építve és három éven át a m. kir. kormány számlájára kezeltetett, az egész hálózatball),300.000 (szóval: tizenkilencz millió és háromszázezer) forint átvlány-összegért, a 6. §-ban foglalt modalitások szerint az egész hálózatba bele- vonandó. Ezen 19,300,000 főnyi átlagos összegen kívül, mely a teljesen helyreállított vonalért jár, még a forgalmi eszközök költségei és pedig a szokásos elhasználás levonással is megtérítendők a magyar kormánynak. Azon idő alatt, míg a Károlyváros fiumei vonalon az üzlet a magyar kir. kormány számlájára kezeltetik, minden szükséges kiegészítési és újítási építés is az ő számlájával teljesítendő. A Károlyváros fiumei vonal vételára, valamint az üzleti eszközök értéke a magyar kormánynak öt egyenlő évi részletben fizetendő le, melynek elseje azon három év lefolyása után teendő le, s mialatt az üzlet a m. kir. kormány számlájára vitetetett. Azon időig, a midőn a károlyváros-fiumei vonalért az egész vételár le lesz téve, e vonal számára külön számvitel tartatik, s az eredmény az alapítandó társulat s a magy. kormány közt a már kifizetett és még hátralékos részletek arányában osztandó meg. Miután a Károlyvár fiumei vonal átlagárában a fiumei pályaudvar költsége nincs beleszámítva, határoztatik, hogy e pályaudvar, mint az a mellékelt , febr.jzban foglaltatik, 3.000.000 p. é. forintnyi átalány-összegért, ellenben a déli vasút- társaság által fizetendő, a consortiummal egyet-értőleg megállapítandó bérösszeg az alakítandó részvénytársaság javára esik. Ezen vételár azon-ban csak akkor fizetendő le, ha a bécs-pest-zimonyi vonal, valamint a horvát-tótországi vonal üzlet-ben lesz és az e vonalakra kibocsátott összes, alaptőke (úgy az elsőbbségi, mint a törzsrészvé nyek) ezüstben ötszázalékos kamatját megtalálta. ■ Az alakítandó részvénytársaságnak joga lesz a fiumei pályaudvarból az ottani kikötő-raktárakig és a fő- és lerakodási helyekig vezető síneket használni s e használatért külön díj nem fog szeretni, hanem az ennek megfelelő összeg a raktározási díjban lesz befoglalva. Ha a társaság a raktárdíjakat a szállítási díjakba számítaná be, akkor a kormánynyal leszámolásnak és kiegyenlítésnek lesz helye. 3. §. Az 1 §-ban fölsorolt vonalak a következő négy építési időszakban létesítendők : 1. a) Zimony Pest; b) Eszék Vinkovcze-Mitrovicz-Bród-Uj-Gradiska Sziszek-Károlyváros és eshetőleg Mitrovicz Zimony; c) Eszék-Nasicz. 2. a) Pest-Esztergom Jalma; b) Pest-Bécs; c) Ujszőny-Lundenburg. 3. a) Nasicz-Pozsega Uj-Gradiska; b) Nagyvárad Debreczen Miskolcz ; c) Orsova-Arad; d) Arad- Mezőhegyes-Csongrád, csatlakozással a zimonypesti vasúthoz, szárnyvonallal Szegedig. 4. a) Szathmár-Németi-Kolozsvár; b) Szászrégen-Brassó, eshetőleg Marosvásárhely-Szászrégen- Brassó. A második építési szak vonalai azonnal az első, a harmadik szaké pedig a másodiknak befejezése után megkezdődők. A negyedik szakba eső vonalak építése csak akkor kezdőtik meg, ha az előbb fölsorolt összes vonalak elsőbbségi kötvényei teljes kamatozást lelnek a tiszta jövedelemben. Ha a magy. kir. kormány a negyedik szak valamelyik vonalának építését a fönnebbi határozottnál hamarább kivárnia, joga van e vonalat másoknak engedélyezni, ha a consortium nem akarná azt az itt megállapított feltételek mellett maga előbb kiépíteni. A magyar kir. kormánynak egyébiránt jogában álland, hogy a harmadik építési szak vonalainak megkezdése előtt az orsova-aradi vonalat a hálózatból kivegye és máskép biztosítsa, mely esetben a consortiumnak joga van arra, hogy az arad mf /.öthegyes-csongrádi vonalnak s ennek a pest-zimonyi vasúthoz való csatlakozásának és a Szegedig való szárnyvonalnak építésével fölhagyjon. 4. §. Hogy a pályáknak a legnagyobb jövedelmezőség biztosittassék, azok a legszilárdabban, de egyúttal a legtakarékosabb módon, a magyar kir. kormánynyal megállapítandó szabályok szerint építendők. 5. §. A szerződés végleges megkötése után az előmunkálatok azonnal megindítandók és a tervrajzok az eszék-vinkovezei, mitrovicz-vinkovcze-broodi és a pesti kis-kőrös vonalak számára e szerződés jogerőre emelkedése után négy hó alatt a magyar kormánynak beterjesztendők. Az eszék vinkovezei, mi. • w vinkoveze-brodi és pest kis kőrösi vonalak legkésőbb 1874. júliusig befejezendők s a conzortium kötelezi magát, hogy ezen túl évenkint átlag legelőbb 25 mértföldet ad át a közforgalomnak. Az itt megállapított bevégzési határidők azonban csak azon föltevés mellett érvényesek, ha netalán határidőn túllépések az 1868. ápr. 20-ai vasutengedélyezési rendszabályzat 1. pontjának 11. §., különösen politikai vagy pénzügyi válságok által nem lennének igazolhatók ; a beterjesztett tervek hatósági jóváhagyása két hó alatt megtörténik. 6. §: A befektetési tőke az 1. §-ban fölsorolt vonalak számára, továbbá a károlyváros-fiumei vonalnak átvételi ára és üzleteszközei, végül a fiumei pályaudvar vétele háromötöd részben elsőbbségi részvények, két ötöd részben törzsrészvények kibocsátása által szereztetik be, melyek ezüstben osztrák értékre fognak szólani. Az elsőbbségi részvényeket átveszi a consortium, a törzsrészvényeket a magyar kir. kormány. A consortium az elsőbbségi részvényeket 80°jo árfolyamon veszi át osztrák értékű bank- vagy államjegyekben. Ugyanezen árfolyamon veszi át a magyar királyi pénzügyministérium a törzsrész-