Budapesti Közlöny, 1871. november (5. évfolyam, 251-275. szám)

1871-11-25 / 271. szám

Buda-Pest 187/ 271. szám. Szombat, november 25. BUDAPESTI KÖZLÖNY. HIVATALOS LAP. Sekkkesztőség : Pesten , hatvani-utezm 10-ik szám 1. emelet. Kiadóhivatal : Pesten, Baritok - tere 7. sz. a. földszint. KÉZIRATOK nem küldetnek uiaaza. Bérmentet­­len levelek csak rendet levelezőinktől fo­gy­­tatnak el. Előfizetési Árak : 10 Nap­ont­­i portai ízítküldéssel : Egés* évre...................20 frt. Félévre . Negyed évre 6 Budapestek hírhoz hordva : Egész évre. . 18 frt. —­kr. Félévre Negyed évre* . -i . 50 Hivatal­os Hirdetései : A hivatalos „értesítőbe*4 l^tatandi hirdetési dijak a hirdetménynyel együtt előlegeiés beküldendő, még pedig: 100 szóig egyszeri hirdetés­ért 1 írt, és 30 kr. a bélyegért, 100— 200-ig 2 írt. 100—300-ig 3 írt és így tovább minden lettszóért 1 írttal több. M­agánhirdetések: Egyhasábos petit sor egyszeri hirdetésért 10 kr. többszöri hir­detésért 9 kr. minden beiktatás­nál. A bélyeg­ dij külön minden beigtatás után 30 kr. oszt. ért HIVATALOS RÉSZ. Ő császári és Apostoli kir. Felsége f. é. nov. 8-tól kelt legfelsőbb elhatározással saját valósá­gos titkos tanácsosát és kamarását gróf Beusz Frigyest, rendkívüli nagykövetté a nagy britanniai királyi udvarnál kinevezni méltóztatott. Ő császári és Apostoli kir. Felsége, a közös kül­ügyi minister által tett legalázatosabb fölterjesz­tés alapján, i. e. nov. 17-töl kelt legfelsőbb elhatá­­ rozással, mohrensterni lovag Schwartz Alfonz, gróf Zichy Tivadar, gróf Goluchowszky Aqenor, lovag dr.­ He­idler Károly, gróf Brandis Ottó és Loeschnigg Ödön fogalmazó gyakornokokat követ­­ségi segédekké legkegyelmesebben kinevezni mél­tóztatott. Ö cs. és Ap. kir. Felsége f. é. nov. 10 től kelt legf. elhatározással, a közös külügyi minister in­dítványa folytán, a cs. és kir. bharthumi consulság volt ideiglenes vezetőjét Hansal Mártont, ugyan­ottani fizetés nélküli cs. és kir. consullá, a sza­bályszerű consuli illetékek húzására való joggal legkegyelmesebben kinevezni méltóztatott. A cs. és Ap. kir. Felsége folyó évi nov. hó 12-töl kelt legfelsőbb elhatározásával lovag Schönholz Ferencz, a brodi 7-dik számú határőrvidéki gya­logezred hadbíró-kapitányát, a bellővármegyei törvényszék ideiglenes elnökévé kinevezni mél­­tóztatott. A földmivelés-, ipar- és kereskedelmi, kir. mi­nister Certiovsek Nándor m. kir. I. osztályú főtáv­­irászt távirdai kerületi pénztári ellenőrré ne­vezte ki. A sopronyi m. k. pénzügyigazgatóság Schneider Lajos zalaegerszegi ideiglenes adóhivatali segéd­tisztet, Horváth József sopronyi adóhivatali dij­­nokot és Palotay János dunaföldvári adóhivatali gyakornokot, ideiglenes adótisztekké, a felső­őri, letenyei illetőleg kapuvári kir. adóhivatalokhoz, nemkülönben Redl Gusztáv tapolczai adóhivatali dijnokot, és Czuripan Gyula zalabéri segédjegy­­zőt, ideiglenes segédtisztekké a letenyei, illetőleg zalaegerszegi m. k. adóhivatalokhoz nevezte ki. A beszterczebányai kir. pénzügyigazgatóság Kubányi Károly, Hurtai Alajos és Széki István se­gédtiszteket III. osztályú adóhivatali tisztekké végleges minőségben nevezte ki. NEMHIVATALOS RÉSZ. A m. kir. közlekedési, pénzügyi és kereske­delmi miniszerek, s a m. ált. hitelbank és a bécsi hitelintézet közt a magyar vasúti hálózat kiépíté­sére vonatkozólag létrejött előleges megállapodás szövegét egy bécsi lap, a „N. Fr. Pr.“,nem ugyan végleges szövegezésében, de lényegben mégis a valósághoz híven közölvén, szükségesnek tartjuk a megállapodás hiteles szövegét a hozzátartozó pótczikkekkel együtt bemutatni olvasóinknak: 1. §. A legközelebbi évek folytában következő vonalak építendők ki: a) Pest-Zimony; b) Zimony a szerb vasutakhoz csatlakozva, — Vinkovcze B­rood, Uj­ Gradiska, Sziszek, Károlyvár, aztán Eszék, Nasicz, Pozsega, Uj Gradiska és Eszék- Vinkovcze ; c) Pest Ujszőny-Bécs ; d) Pest-Esz­­tergom-Jalma; e) Ujszőny-Lundenburg; f) Nagy­­­ várad-Debreczen-Miskolcz ; g) Orsova-Arad-Me zőhegyes - Csongrád , a zimony - pesti vonalhoz csatlakozva, szárnyvonallal Szegedre ; h) Szath­­már-Németi-Kolozsvár; i) Szász-Régen-Brassó, es­­hetőleg Marosvásárhely-Szászrégen-Brassó. 2. §. Az 1. §-ban foglalt vonalakat illetőleg még e következő egyezmények állapíttattak meg : 1) A consortium fenntartja magának az állam ál­tal létesítendő s Budát Pesttel összekötő vasutat részben vagy egészen használni, és ezen esetre a magy. kir. kormánynyal külön egyezményt köt­ni. 2) A pest-zimonyi vasút, ha csak a cs. kir. sz. államvasuttársaság előbb a n.-kikinda-becs­­kerek pancsova-belgrádi összekötő vonalra az épí­tési engedélyt ki nem eszközli, oda módosítandó, hogy az Szabadkán, Ó-Becsén, Becskereken és Pancsován keresztül Belgrádba a szerb vasút­hoz csatlakozásra vezettessék. 3. A károlyváros fiumei vonal, miután az minden részleteiben ki lesz építve és három éven át a m. kir. kormány számlájára kezeltetett, az egész há­­lózatball),300.000 (szóval: tizenkilencz millió és háromszázezer) forint átvlány-összegért, a 6. §-ban foglalt modalitások szerint az egész hálózatba bele-­­ vonandó. Ezen 19,300,000 főnyi átlagos összegen­­ kívül, mely a teljesen helyreállított vonalért jár,­­ még a forgalmi eszközök költségei és pedig a­­ szokásos elhasználás­ levonással is megtérítendők­­ a magyar kormánynak. Azon idő alatt, míg a Ká­rolyváros fiumei vonalon az üzlet a magyar kir.­­ kormány számlájára kezeltetik, minden szükséges­­ kiegészítési és újítási építés is az ő számlájával teljesítendő. A Károlyváros fiumei vonal vételára, valamint az üzleti eszközök értéke a magyar kormánynak­­ öt egyenlő évi részletben fizetendő le, melynek­ elseje azon három év lefolyása után teendő le, s mialatt az üzlet a m. kir. kormány számlájára vit­e­tetett. Azon időig, a midőn a károlyváros-fiumei­­ vonalért az egész vételár le lesz téve, e vonal szá­­­­mára külön számvitel tartatik, s az eredmény az­ alapítandó társulat s a magy. kormány közt a már­­ kifizetett és még hátralékos részletek arányában osztandó meg. M­iután a Károlyvár fiumei vonal átlag­árában a fiumei pályaudvar költsége nincs beleszámítva,­­ határoztatik, hogy e pályaudvar, mint az a mel­­lékelt , febr.­jzban foglaltatik, 3.000.000 p. é. fo­­­rintnyi átalány-összegért, ellenben a déli vasút-­ társaság által fizetendő, a consortiummal egyet-­­értőleg megállapítandó bérösszeg az alakítandó részvénytársaság javára esik. Ezen vételár azon-­­­ban csak akkor fizetendő le, ha a bécs-pest-zimo­­nyi vonal, valamint a horvát-tótországi vonal üzlet-­­­ben lesz és az e vonalakra kibocsátott összes, alaptőke (úgy az elsőbbségi, mint a törzsrészvé­­ nyek) ezüstben ötszázalékos kamatját megtalálta. ■ A­z alakítandó részvény­társaságnak joga lesz a­­ fiumei pályaudvarból az ottani kikötő-raktárakig és a fő- és lerakodási helyekig vezető síneket használni s e használatért külön díj nem fog sze­retni, hanem az ennek megfelelő összeg a raktá­rozási díjban lesz befoglalva. H­a a társaság a raktárdíjakat a szállítási dí­jakba számítaná be, akkor a kormánynyal leszá­molásnak és kiegyenlítésnek lesz helye. 3. §. Az 1 §-ban fölsorolt vonalak a következő négy építési időszakban létesítendők : 1. a) Zimony Pest; b) Eszék Vinkovcze-Mitro­­vicz-Bród-Uj-Gradiska Sziszek-Károlyváros és es­­hetőleg Mitrovicz Zimony; c) Eszék-Nasicz. 2. a) Pest-Esztergom Jalma; b) Pest-Bécs; c) Ujszőny-Lundenburg. 3. a) Nasicz-Pozsega Uj-Gradiska; b) Nagyvá­rad Debreczen Miskolcz ; c) Orsova-Arad; d) Arad- Mezőhegyes-Csongrád, csatlakozással a zimony­­pesti vasúthoz, szárnyvonallal Szegedig. 4. a) Szathmár-Németi-Kolozsvár; b) Szászré­­gen-Brassó, eshetőleg Marosvásárhely-Szászrégen- Brassó. A második építési szak vonalai azonnal az első, a harmadik szaké pedig a másodiknak befejezése után megkezdődők. A negyedik szakba eső vona­lak építése csak akkor kezdőtik meg, ha az előbb fölsorolt összes vonalak elsőbbségi kötvényei tel­jes kamatozást lelnek a tiszta jövedelemben. H­a a magy. kir. kormány a negyedik szak va­lamelyik vonalának építését a fönnebbi határozott­nál hamarább kivárnia, joga van e vonalat mások­nak engedélyezni, ha a consortium nem akarná azt az itt megállapított feltételek mellett maga előbb kiépíteni. A magyar kir. kormánynak egyébiránt jogá­ban álland, hogy a harmadik építési szak vona­lainak megkezdése előtt az orsova-aradi vonalat a hálózatból kivegye és máské­p biztosítsa, mely esetben a consortiumnak joga van arra, hogy az arad mf /.öthegyes-csongrádi vonalnak s ennek a pest-zimonyi vasúthoz való csatlakozásának és a Szegedig való szárnyvonalnak építésével fölhagy­jon. 4. §. Hogy a pályáknak a legnagyobb jövedel­mezőség biztosittassék, azok a legszilárdabban, de egyúttal a legtakarékosabb módon, a magyar kir. kormány­nyal megállapítandó szabályok szerint építendők. 5. §. A szerződés végleges megkötése után az előmunkálatok azonnal megindítandók és a tervrajzok az eszék-vinkovezei, mitrovicz-vinkov­­cze-broodi és a pesti kis-kőrös vonalak számára e szerződés jogerőre emelkedése után négy hó alatt a­­ magyar kormánynak beterjesztendők. Az eszék­­ vinkovezei, mi. • w vinkoveze-brodi és pest kis­ kőrösi vonalak legkésőbb 1874. júliusig befejezen­­dők s a conzortium kötelezi magát, hogy ezen túl évenkint átlag legelőbb 25 mértföldet ad át a közforgalomnak.­­ Az itt megállapított bevég­­zési határidők azonban csak azon föltevés mellett érvényesek, ha netalán határidőn túllépések az 1868. ápr. 20-ai vasutengedélyezési rendszabályzat 1. pontjának 11. §., különösen politika­i vagy pénz­ügyi válságok által nem lennének igazolhatók ; a beterjesztett tervek hatósági jóváhagyása két hó alatt megtörténik. 6. §: A befektetési tőke az 1. §-ban fölsorolt vo­nalak számára, továbbá a károlyváros-fiumei vo­nalnak átvételi ára és üzleteszközei, végül a fiu­mei pályaudvar vétele három­ötöd részben elsőbb­ségi részvények, két ötöd részben törzsrészvények kibocsátása által szereztetik be, melyek ezüstben osztrák értékre fognak szólani. A­z elsőbbségi részvényeket átveszi a consortium, a törzs­részvényeket a magyar kir. kormány. A consortium az elsőbbségi részvényeket 80°jo árfolyamon veszi át osztrák értékű bank- vagy államjegyekben. Ugyanezen árfolyamon veszi át a magyar királyi pénzügyministérium a törzsrész-

Next