Budapesti Közlöny, 1872. október (6. évfolyam, 224-250. szám)
1872-10-09 / 231. szám
Buda-Pest 1872. 231. Szerda, october 9 KÖZLÖNY. LAP. Ssik Kisz Tótia : Pesten , hatraui-utcza 10-ik szám I. emelet. Kjux Vntatal : Pesten, borítok-tere 7. se. A. földszint. KIOATOK nem küldetnek vissza. Bementetlen levetek csak rendes levelezőinktől folaüw.itik el Naponkénti postai iBétkÜldéssel vagy helyben házhoz hordva a melléklappal egyfktt: Egész évre.......................12 frt. Félévre 6 „ Negyedévre .... 3 , ElAfizxtíbi Axas: A ,Budapesti KBzWdt* meBéklAsJár» külön postán vagy házhoz hordva : Egész évre. . . S frt 40 kr. Félévre ... 1 „ 20 „ Negyedévre . . . „ 60 . A „Hivat. Értesítő“ egyes száma főlap nélkül 10 kr., azzal együtt 20 kr. Hivatalos Hirdetések : A hivatalos „Értesitő“-be iktalandfi hirdetések dijai » hirdetatnynifel együtt eléUgesen beküldendők, még pedig: UH» szóig egyszeri Ilim .dós ért 1 üt. es 1M0 kr. a bélyegén, 100— JOO-ig » *rt. ,00—SOO-ig 3 frt és így tovább minden 100 szóért 1 írttal üt. A hivatalo* hirdetést igazoló egyes lapra 10 kr. Magánhirdetések: Egyhasábos petitor egyszeri hirdetésért 19 kr., kétszeri 16 kr. és többszöri hirdetésért 13 kr. minden beiktatásnál. A bélyegdij külön minden beiktatás után S. kr. oszt. ért. HIVATALOS KÉSZ. Király Ő Felsége tegnap reggel a gyorsvonat- tal Bécsből Pestre érkezett. Magyar belügyministerem előterjesztésére Hertelendy Kálmánt Zalamegye főispánjává kinevezem. Kelt Ischlben, 1872. oct. 3-án. Ferencz József, p. k. Tóth Vilmos, 8. k. A magyar kir. ministerem az 1870. évi X. törvényczikk 11. § a értelmében a fővárosi közmunkák tanácsához Széher Mihályt taggá kinevezte. NEMHIVATALOS RÉSZ. ORSZÁGGYŰLÉSI TUDÓSÍTÁSOK. A KÉPVISELŐHÁZ XXVI. ÜLÉSE 1872. október 8 -án délelőtt 10 órakor. Elnök: Bittó István. Jegyzők: Széll Kálmán, Wächter Frigyes, Kiss Miklós, Tombor Iván. A kormány részéről jelen vannak: gr. Lónyay Menyhért, Tisza Lajos, dr. Padler Tivadar. A múlt ülés jegyzőkönyve észrevétel nélkül hitelesíttetik. Elnök bemutatja Trencsén megye kérvényét, mely az éjszak-nyugati vasút mielőbbi kiépítését sürgeti. Kautz Gyula benyújtja az országos középtanodai tanáregylet kérvényét a csekély tanári fizetések felemelése végett. Mindkét kérvény a kérvényi bizottsághoz utasíttatik. Napirenden van. Tárgyalása a sopron-pozsony lundenburg-vágvölgyi elsőrendű mozdonyvasút kiépítéséről szóló törvényjavaslatnak. Bittó Kálmán előadó a központi bizottság részéről ajánlja a törvényjavaslat elfogadását úgy általánosságban, mint részleteiben. Tisza Lajos közlekedésügyi miniszer : T. ház ! Én ez alkalommal, midőn először van szerencsém a háznak egy vasútengedélyezési törvényjavaslatot beterjeszteni, legalább futólag kívántam jelezni azon névpontokat, amelyek szerény véleményem szerint egy vasútvonal engedélyezésénél figyelembe veendők. (Halljuk!) Az első természetesen az illető vasútvonal iránya. E tekintetben szükséges megítélni azt, hogy a vasútvonal meglevő vasúthálózatunkba beillik-e, vagy tán épen annak okszerű kiegészítésére szolgál-e, vagy épen ellenkezőkép nem gátul szolgálnak-e annak helyes továbbfejlesztésére? A másik kérdésnél megítélendő az, hogy az állampénztárnak minő igénybevételével szándékoltatik az a vonal létesíttetni. Ami magát vasúthálózatunkat illeti, arra most bővebben nem akarok kiterjeszkedni. Azt hiszem, ez akkor lesz helyén, midőn szerencsém lesz a t. háznak általában közlekedési eszközeink hálózatának végleges megállapítása iránt javaslatot beterjeszteni. Csak azt akarom futólag megjegyezni, hogy nézetem szerint vasúthálózatunk berendezésében azon czélnak kell szemünk előtt lebegni, s hogy a nemzetközi forgalmat hazánkon s lehetőleg a főváros érintkezésével vezessük keresztül, és e czélra, amennyiben hálózatunk még ma kiegé-szítve nincs, igyekeznünk kell a külföldi vonaalakkal a helyes kapcsolatot magunknak biztosítani, és azt mielőbb kiépíteni; szükséges továbbá tekintettel lenni hazánk védelmi állapotára és ezen itt jelzett két követelmény kielégítésére én részemről bátor volnék a háznak javaslatot tenni oly vasutakra nézve is, melyek az állampénztárt esetleg igénybe vehetnék. Ezen főbb vonalak megállapítása után a belföldi forgalmat közvetítő, a vidéki érdekeket kielégítő vonalak irányzatára nézve meggyőződésem az, hogy ezeknek a legrövvidebb utat kell felkeresni, melyben a világvonalakhoz kapcsoltatnának, hogy így egyrészről a I . vidék a főbb vonalakkal legközelebbi érintkezés 1ben legyen, másrészről, hogy azon főbb vonalak a helyi érdekeket közvetítve, maguk is élénkíttessenek; természetes, hogy az utóbbi vonalakat azonban nézetem szerint csakis a helyi érdekek összessége állíthatja elő. Itt van hivatva különö-sen a garantia nélkül építendő vasutak építtetése. Akkor tehát, midőn az államkincstár terheltetésével szándékoltatik egy vasút kiépítése, természe- 1 tesen igen beható, gondos tanulmányozásra lesz is szükség,tanulmányozásokra arra nézve,hogy váljon 1 egy 10—20 mértföldnyi hosszú vonalnak ily módoni kiépítése által az államnak már most is kamatbiztosítást élvező hosszabb vonalát ne tegyük el, sokkal inkább jövedelmezővé, mint amely teher járul a jelen garantia által az államkincstárral ott azonban, hol kamatbiztosítás nélkül szándékoltatik egy vonal kiépíttetni: nézetem szerint a vonal irányára nézve csakis az megítélendő, vajjon az új vonal az államvaspályának vagy az állam garantiát ma még igénybe vevő pályának forgalmát nem vonhatja e magához annyira, hogy ez által közvetve nagyobb károsodást idézzen elő az állampénztárra. Amint ez eset nem forog fenn, azt hiszem, nincs okunk útját állani, hanem csak örömmel üdvözölhetjük az ily pályát, és igyekeznünk kell azt minél előbb létesíteni. Ami azonban magát a pálya engedélyezési módját illeti, itt meg kell vallani, hogy én bizonyos fokig, sőt általában több ízben hallott nézettől eltérő nézetben vagyok. Megemlítettem ugyanis azt, hogy ha egy-szer kamatbiztosítás nélkül, az állam hozzájárulása nélkül szándékoltatik egy pálya építtetni, akkor tökéletesen felesleges beavatkozni abba, hogy az építési tőke hogy van megállapítva, beavatkozni abba, hogy mennyi vasúti papír kibocsátása által szándékozik az illető vállalkozó a pénzt beszerezni. Én azt hiszem, tehát, hogy mihelyt egyszer a kormánynak egyik közege hivatva van arra, hogy hozzászóljon általában az építési tőkéhez, úgy a kormánynak tekintélye, mint általában a kormány iránt mindig szükségképen fennállani kellő bizalom hozza azt magával, hogy az építési tőke csakis a valóságos áraknak, a helyi viszonyoknak megfelelőleg állapíttassák meg. Az tökéletesen mindegy a közlekedési miniszerre nézve, honnan fedeztetik az építés , csak azt van hivatva megállapítani, hogy mibe kerül valósággal, effective a pálya előállítása. De hasonló a nézetem a tőkepénz beszerzésére nézve is, amennyiben, ha elősegíteni akarjuk azt, hogy jövőben is építtessenek ilyen az államgaranciát, és államsegélyt igénybe nem vevő pályák, okvetlenül szükséges gondos-kodnánk arról, hogy az e czélból kibocsátandó papíroknak lehető jövedelme biztosítva is legyen, hogy a decreditált papírok a pénzpiacot el ne áraszszák, mert így ugyan könnyen létesíthetni egy-két vasutat, de már harmadikat és negyediket bizonyosan nem. (Helyeslés.) Ezen szempontok vezéreltek engem, tehát, midőn az engedély-okmányt az illetőkkel megállapítottam. Igyekeztem némely módosításokat behozni, melyek azt praecisebbé teszik ; igyekeztem gondolni arra, hogy miután itt, mint nem garantia mellett épített pályánál, az állam befolyása okvetlenül csekélyebb lesz, igyekeztem pótolni azt maguk a részvényesek által, olykép, hogy az építés tartama alatt évenként közgyűlések összehivathatván, azok a szükséges kontrolt az építés felett gyakorolhassák. Igyekeztem a forgalom és kereskedelem szempontjából lehető mérsékelt tariffákat behozni. Továbbá ami a pénzbeszerzési levelek kiállítását illeti, erre nézve természetesen kellett, hogy kizárassék a kötvények kibocsátása és csupán csak a részvények kiállítása engedtetett meg. Ezek körülbelül főbb momentumai az engedélyokmánynak ; van szerencsém a törvényjavaslatot elfogadás végett a t. háznak ajánlani. (Helyeslés.) A ház ezen törvényjavaslatot illetőleg az engedélyokmányt a közp.bizottság által tett módosítványokkal és Prileszky Tádé által tett egy módosítványnyal minden vita nélkül elfogadja. A napirend második tárgya : a Győrtől Sopronyon át Ebenfurt irányában az ország határáig vezetendő elsőrendű gőzmondony-vasút kiépítéséről szóló törvényjavaslat és engedélyokmány tárgyalása. E törvényjavaslat az engedélyokmánynyal együtt minden vita nélkül a köz.bizottság módosítványai szerint fogadtatik el. A napirend harmadik tárgya : Törvényjavaslat és engedélyokmány a rejtek német bogsáni másodrendű vasútvonal kiépítéséről. Nikolics Sándor : Óhajtotta volna, hogy e törvényjavaslattal együtt a pancsova kikindai és a temesvár-orsovai vasútról szóló törvényjavaslatok is tárgyaltattak volna. Egyébiránt pártolja a törvényjavaslatot. A ház elfogadja vita nélkül a törvényjavaslatot és engedélyokmányt a közp. bir. módosítványai szerint. A ház mindezek után áttér a válaszfelirati javaslatok tárgyalására. Zsifkovics József (horvát): Őszintén s nyíltan csatlakozik azon javaslathoz, melyet a ház által kiküldött bizottság terjesztett be. Elfogadja a bizottsági javaslatot, mert kifejezést ad azon nézetnek, melyet a nemzet választásai által már két ízben szentesített, de elfogadja azért is, mert a magyar nemzet akkor, midőn 5 évvel ezelőtt állását a tbbi országokkal szemben rendezte, nem mehetett követeléseivel tovább, nehogy meghiúsítsa azt is, mit immár el is ért. De elfogadja e javaslatot azért is, mert abban kifejezést nyer azon általános óhajtás, hogy Horvát Slavonországok viszonyai a sz. korona többi országaival szemben rendeztessenek, de szólónak nincs is különben oka felszólalni egyáltalán azon álláspont ellen, melyet maga az ország többsége szentesíteni óhajt. Szóló örömmel konstatálja azon készséget, melylyel a horvát ügyeket a háznak összes tag