Budapesti Közlöny, 1873. szeptember (7. évfolyam, 201-224. szám)

1873-09-11 / 208. szám

Az 1873. évi bécsi világkiállítás vezérigazga­tója a m. kir. földmivelés-, ipar- és kereskedelem­ügyi minister által kiküldött biztos hozzájárulása és ellenjegyzése mellett az 1872: XXIV. t. sz. és az 1872. évi november 13-án kelt osztrák tör­vény alapján 1873. évi május hó 7-én azon évi deczember 31-ig érvényes s szabadalmi oltalmul szolgáló következő védelmi igazolványokat állí­tott ki: (Folytatás.) 266. sz. Báró Steinacker, porosz-sziléziai lich­­tenaui földbirtokosnak, legújabb belszerkezetű­ téglakemenczékre, 1873. junius 23-ától. Kelt Bécsben, 1873. augustus hó 20-án.­­ 267. sz. Bryant Broomer György észak-ameri­kai syrakusi gépésznek, javított szerkezetű saj­tókra, 1873. julius 30-ától. Kelt Bécsben, 1873. augustus 25-én.­­ 268. sz. Reichert Eduárd bécsi fémáru gyámok­nak tej- és kávé-forraló-gépre, 1873. ápr. 30 ától. Kelt Bécsben, 1873. September 2-án. (Folytatjuk.) AZ ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉKNEK JELENTÉSE. a Magyar- és Horvát-Szlavonországok között 1869. és 1870. évekre létrejött leszámolás tárgya­lásának eredményéről. (Folytatás.) A kiegyezési törvény Horvát-Szlavonországo­­kat illetőleg az állami kiadásokat három részre osztja : a) a Magyar- és Horvát-Szlavonországokat kö­zösen megillető kiadások, melyekhez Horvát-Szla­vonországok 64.407,779 %-al tartoznak járulni; b) azon kiadások, melyek Horvát-Szlavonorszá­­gok tiszta jövedelmeinek kiszámítása végett a nyers jövedelmekből mint kezelési költségek le­­vonandók; c) Horvát-Szlavonországok beligazgatási költ­ségei, melyek az évi 2.200.000 frtnyi átalányból fedezendők, és a leszámolás tárgyát nem képezik. Az állami számvevőszék véleménye szerint te­hát mindenek előtt azon kérdés vár feleletre, vár­jon egy bizonyos nyugdíj a három kiadási cso­port melyikének képezi tartozékát ? és az ered­mény szerint vagy felveendő a leszámolásba, ha az a) b) alatti kiadások tartozékához sorolható,vagy egyszerűen kihagyandó abból, ha az a) c) alatti kiadások természetével bír. A jelenlegi viszonyoknál fogva a c) alatti,vagy­is a 2.200.000 frtnyi átalányból fedezendő nyug­díjakhoz tartozóknak véljük azonban azokat, me­lyek az 1867. évi márczius hó 8-án a magyar és az osztrák ministerium között létrejött ideiglenes pénzügyi egyezmény alapján — Horvát-Szlavonor­­szágokban fizettetnek, habár az illető nyugdíja­sok azon országokon kívül teljesített szolgálato­kért élvezik is ama nyugdíjakat, mert: az emlí­tett pénzügyi egyezmény mely szerint az ad­dig érvényben állott nyugdíjak a két állam kö­zül azt terhelik, a­melynek területén az egyez­mény megkötésekor utalványozva voltak — a magyar ministérium által a Szt.­István-korona összes országai nevében köttetett mindaddig, míg ez iránt törvényes intézkedés nem történik, és mi­után a nyugdíj­kérdés eddig sem Magyarországra, sem Horvát-Szlavonországokra nézve törvényesen szabályozva nem lett, és ennélfogva amaz ideig­lenes pénzügyi egyezmény az osztrák és magyar állam között a mai napig tényleg érvényben és gyakorlatban áll. A Horvát Szlavonországok ezen ideiglenes egyezmény elismerését annál kevésbé tagadhatják meg, mert midőn a horvát-szlavónor­­szági autonóm kormány azon nyugdíjaknak meg­fizetését, melyek Horvát-Szlavonországokban tel­jesített szolgálatokért fizettetnek, most sem akarja elvállalni, önként az egyezmény jogi alapjára áll, azon különbséggel mindazonáltal, hogy az egyez­ménynek csakis kedvező eredményeit akarja elfo­gadni, a kedvezőtleneket pedig, a mennyiben az egyezmény szerint tartozik ama nyugdijakat meg­fizetni, melyek 1867. évben Horvát Szlavonorszá­­gokban voltak folyósítva habár az illető Horvát-Szlavonországokon kívül szolgált is, magától elhárítani igyekszik. Azon kérdést illetőleg, melyek azon közös kiadások , a­­melyekhez Horvát-Szlavonországok 6­4.407,799%-al tartoznak járulni, a magyar kormány képviselői által kijelöltekből Horvát- Szlavónországok autonóm kormánya képviselői nem fogadták el a selmeczi akadémia, a pesti ha­józási iskola, a statistikai hivatal, a népszámlálás és a „Ludovica“ honvédtiszti akadémiát illető ki­adásokat,­­ az országgyűlés költségeit pedig csakis annyiban ismerik el közösekül, a­mennyi­ben azok a horvát-szlavónországi képviselők napi­díjai­ és szálláspénzeire vonatkoznak azon időre, míg e képviselőknek jelenléte a közös országgyű­lésen okvetlenül szükséges, és az így elismert ki­adásokat is Horvát-Szlavónországok nyers jöve­delmeiből tartják leszámítandóknak. Az állami számvevőszék az országgyűlés költ­ségeit Magyar- és Horvát-Szlavónországok között bármely arány szerint feloszthatóknak nem tart­ja, mert mellőzve, hogy épen a közös törvényhozás az, a­mely a magyar állam területi egységét leg­inkább képviseli, az 1868. évi XXX. törvényc­ikk 39-ik §-a világosan rendeli, hogy Horvát-Szlavon országok képviselőinek napdijai és szálláspénzei a közös állampénztárból fedezendők, — a­mely rendelet határozottan kizárja azt, hogy e költsé­gek a horvát-szlavonországi nyers jövedelmekből legyenek fedezhetők,­­ miután a nyers jövedel­mekből úgy a törvény, mint a dolog természete szerint is csak oly kiadások vonhatók le, melyek ama jövedelmeknek közvetlen kezelési költségéül tekinthetők. A statistikai és a népszámlálási kiadásokat is olyanoknak tekintjük, melyek — miután a szüksé­ges egyöntetűség tekintetéből az állam egész te­rületére kiható egységes vezénylet alatt hajtan­dók végre,— a közös állami pénztárból fedezendők, következőleg Magyar- és Horvát-Szlavonorszá­gokat közösen érdeklik. Ellenben a selmeczi akadémiát és a pesti hajó­zási iskolát nem tekinthetjük közösü­gyieknek, miután a kiegyezési törvény a tanügyet a közös ügyek közé egyátalában nem sorolja; a „Ludo­vica“ honvédakadémia sem tekinthető addig a leszámolás tárgyát képező közös intézetnek, míg szükségletei saját alapítványainak jövedelmeiből fedeztetnek, mely utóbbiakban Horvát-Szlavonor­­szágoknak is megvan a maguk bizonyos része. Átalában véve azon elvre vonatkozólag, melyet a vegyes bizottság a közösenül tekintendő ügyek meghatározására nézve zsinórmértékül elfogadott, hogy t. i. mindazon kiadások, melyek az állami költségvetésben külön, mint horvát szlavónországi kiadások mutatják ki, a leszámolásban is mint Horvát-Szlavonországokat külön terhelő kiadások mutatandók ki, és mint ilyenek a nevezett orszá­gok jövedelmeiből levonandók, az állami számve­vőszék e felfogást nem tartja összeegyeztethető­­nek a kiegyezési törvény szellemével és betűivel, mert annak 13. §-a világosan azt rendeli, hogy Horvát-Szlavónországok összes tiszta jövedelmei­ből mindenekelőtt azoknak beligazgatási szükség-­­­letés fedezésére egyelőre megállapított 2 millió 200.000 forintnyi átalány levonandó, a marad­vány pedig a közös költségek fedezésére fordí­tandó, és ezzel összhangzólag a 16. és 17. §. azt rendeli, hogy Horvát-Szlavonországok jövedelmei­ből 45 %/­ a beligazgatási, 55% pedig a közös költségek fedezésére fordíttassék. Ebből világos, hogy a törvény Horvát-Szlavon­országok jövedelmeit csak két részre osztja, az egyiket a beligazgatási, a másikat pedig a közös kiadások fedezeteü­l jelölvén ki. Horvát-Szlavon­országokat külön terhelő más kiadásokról, mint már fentebb a nyugdíj­kérdésnél megérintetett, a törvényben közvetve csak annyiban van szó, a­mennyiben a 13. §. tiszta jövedelemről szól, a­mi bizonyos költségek előzetes levonását­­feltételezi. A tiszta jövedelem fogalmából ugyanis az kö­vetkezik, hogy Horvát Szlavonországok jövedel­mei nem a nyers bevételekkel, hanem az ezen be­vételek valósításával szoros kapcsolatban álló kezelési költségek levonása után fennmaradt tiszta eredménynyel kerüljenek 45 és 55 % arányában osztás alá. A bizottság által felállított azon elv azonban, hogy mindaz, a­mi a költségvetési törvény szerint közvetlenül Horvát-Szlavonországok számára fizet­tetik, a nevezett országok nyers jövedelmeiből le­­vonassék, ezen kiadásokat a kezelési költségek jellegével ruházza fel, már­pedig p. o. a honvéd­ség költsége, habár annak egy bizonyos része közvetlenül Horvát-Szlavonországok számára fizet­tetik is, kezelési költségnek még­sem tekinthető, miután ezen kiadások Horvát-Szlavonországok jö­vedelmeinek valósításával összeköttetésben távol­ról sem állanak. Az állami számvevőszék nem tartja tehát a le­számolásnál követett azon eljárást helyesnek, mely szerint a törvény által közösnek jelölt hon­védség költségei részben a közös, részben a Hor­vát-Szlavonországokat külön terhelő kiadások közé soroztattak, miután ezen kiadások, nézete szerint, kivétel nélkül a közösek sorába tar­toznak. Megjegyzi még, hogy a bizottság által közösnek elismert honvédségi kiadások közül a csapatok kihagyattak ugyan, a leszámolásba azonban felve­tettek, de, a­mint már fentebb mondatott, téves elkülönítés mellett. Végre azon előlegekre nézve, melyeket báró Rauch Levin horvát-szlavonországi bán a magyar pénzügyministernek 1867. évi rendelvényei foly­tán 116.000 frtig az állami pénztárból 1867. és 1868-ik években még a kiegyezési tárgyalások megindítása előtt felvett, az állami számvevőszék azon véleményben van, hogy ezen előlegek K. Rauch és a magyar kormány között elszámolási tárgyat képeznek ugyan, azonban az 1868. novem­ber 17-én szentesített XXX. törvényczikkben csak az 1869. évi jan. 1-től fogva megállapított és Hor­vát-Szlavonországok folyó szükségleteinek fede­zésére rendelt átalánynyal semmiféle kapcsolatban nem állhatnak. Pesten, 1873. január 7-én. Gaj­­zágó Salamon, s. k. Észrevételek a Horvát-Szlavonországok jövedel­meit illető 1869., 1870. és 1871. évi leszá­moláshoz. Az 1868. XXX. törvényczikk 28. §-a értelmé­ben a Horvát-Szlavonországok jövedelmeit illető leszámolás a magyar korona összes országainak zárszámadásaival egyidejűleg terjesztendő a ma­gyar korona országainak közös törvényhozása elé. A törvény ezen rendeletének alapján az állami számvevőszék az 1871. évi junius 6 án, 235. sz. a. kelt átiratával felszólitá a pénzügyministeriumot, hogy ezen leszámolás eszközlése iránt intéz­kedjék. Noha az 1868. XXX. törvényczikk ki nem mondja, hogy ki által eszközöltessék a kérdéses leszámolás, és az 1870. XVII. törvényczikkben sincs kiemelve, hogy ezen leszámolás az állami számvevőszék teendőihez tartozik, a pénzügy­ministérium mégis azon nézetben volt, hogy a leszámolás eszközlésére csakis az állami szám­vevőszék lehet hivatva, mert a szóban lévő le­számolás tárgyát nemcsak a pénzügyministérium kezelése alatt álló egyenes és közvetett adók és egyéb közjövedelmek képezik, hanem abba azon költségek is foglalandók,melyeket az 1868. XXX. törvényczikk 11. §. értelmében Magyarország és Horvát-Szlavonországok között az említett tör­vényben közöseknek jelölt ügyek igényelnek, melyek tehát csak az egyes szakminiszerek ál­tal az állami számvevőszékhez közvetlenül be­küldendő zárszámadásokban nyernek részletes kifejezést, s mert így az említett leszámolási művelet az állami számvevőszék által egybeállí­­tandó állami zárszámadásoknak csak folyomá­nyát képezi. A pénzügyministerium tehát 1871. évi jul. 8-án 29,430. sz. a. az állami számvevőszékhez intézett átiratában ily értelemben válaszolt,mire azonban az állami számvevőszék 1871. évi jul. 26-án 291. sz. a. kelt átiratában oda nyilatkozott, hogy az állami számvevőszék feladata a törvény szellemének meg­­felelőleg nem közigazgatási teendőkben,hanem épen azok ellenőrzésében állván, a mondott leszámolás eszközlését nem tarthatja feladatának. Egyúttal azon javaslattal lépett a miniszertanács elé,­hogy e leszámolás eszközlése,illetőleg az annál irányadóul szolgáló alapelvek megállapítása czéljából a pénz­ügyi-, közlekedési-, kereskedelmi-, és a horvát­­szlavón miniszerek, valamint a horvát-szlavén autonóm kormány megbízottjaiból, nemkülönben

Next