Budapesti Közlöny, 1876. június (10. évfolyam, 125-147. szám)
1876-06-01 / 125. szám
aranyban az arany ágra pedig, mely szerint a papírpénz-szükséglet aranyra s viszont az arany pénzfedezet papírra átszámítandó, 10 % -ban állapíttatik meg. A fentebbi 1-ső czikkben már megállapított beruházási szükségletnek megfelelő s kerekszámban 11.276.000 frtot tevő névleges összegek erejéig a kötvények átvétele illetőleg átadása azonnal eszközlendő, mihelyt azok ki lettek állítva. Ellenben a még fennmaradó 1.255.200 frt névértékű kötvények átvételének időpontja iránt a további beruházások engedélyezésének mérvéhez képest s az illető társulat egyetértésével esetről esetre fog intézkedés tétetni. A kötvények névértékének a fentebbi árfolyam és arany-ágró mellett megfelelő összegek az illető vasúttársulatok részére egyidejűleg a kötvények átvételével oszto. ért, bank vagy államjegyekben és bélyegmentes nyugták mellett fognak a m. kir. központi állampénztárnál az alábbi VIII. czikkben felsorolt kincstári követelések levonásával kifizettetni. A kötvények ekkénti átvétele az állam részére azok felett önként érthetőleg feltétlen rendelkezési és tulajdonjogot biztosít, minélfogva az állam azokat az érdekelt társulatok meghallgatása nélkül bármikor bármily mértékben és bármily módon áruba bocsáthatja vagy másként értékesítheti. V. czikk. A külön biztosítás feltételei. A kötvényeknek az állam általi átvételéből befolyó beruházási tőkékről az alulirt vasuttársulatok külön okmányolt számlát tartoznak vezetni. Hasonlókép külön számla vezetendő az ezen kötvények kamatozása és törlesztése czéljából folyóvá tett kincstári előlegekről is. Ezen kincstári előlegek évi 6 °/0 kamattal számítandók és az 1876. évi január 1-től számított 50-ik év elteltével az államnak feltétlenül és azonnal kamatokkal együtt megtérítendők. Már a 30 év elteltével is jogában áll azonban az államnak ezen előlegek és kamatainak megtérítését az üzleti bevételekre való tekintet nélkül követelni, ha egy tisztán e czélból felveendő kölcsönre az érdekelt vasúttársulatnak további külön biztosítást nyújt. Kötelezik továbbá magukat az alulírt vasúttársulatok, hogy a fentebbi 50-ik illetőleg 30 év eltelte előtt is, az engedélyokmányilag biztosított tiszta jövedelmen felül elérendő üzleti fölösleget kizárólag a fentebbi beruházási kölcsönökre vonatkozó külön biztosítási előlegek, éspedig elsősorban ezek kamatainak lerovására fordítandják, kivéve, ha ezen üzleti fölöslegekre netán még jelen jegyzőkönyvi megállapodások előtt a kormány beleegyezésével harmadik személyek jogot szereztek volna, mint amily eset például a magyar északkeleti vasutat illetőleg az 1875. évi 45. t. sz. által beczikkelyezett szerződés 9. §-ban forog fenn. A részvényesek azon netán engedélyokmány illetőleg alapszabályszerűleg kikötött joga azonban, mely szerint azok ezen üzleti fölöslegek egy bizonyos hányadának felülosztalék gyanánt leendő kiosztására még az eredeti biztosításra kiszolgáltatott kincstári előlegek visszafizetése előtt is igényt tarthatnak, önként érthetőleg ily — csak a társulat keretén kívül álló személyeket megillető— szerzett jognak nem tekinthető. VI. czikk: A kölcsön terve. Az alulírt vasúttársulatok kötelezettséget vállalnak az iránt, hogy az elsőbbségi fő- és részletkötvények a törlesztési terv és az V. czikk értelmében szerkesztendő külön számla mintáit együttesen s egyenlő szöveggel jóváhagyás végett késedelem nélkül beterjesztendik. A kötvények kinyomatásáról a m. kir. pénzügyminister fog az érdekelt társulatok terhére a m. kir. államnyomda utján gondoskodni. A kötvények szövegében világos kifejezés adandó annak, hogy azok kamatozása és törlesztése czéljából a m. k. kormány által külön biztosítás nyújtatott, hogy továbbá ugyanazok pontos kamatozásáért és törlesztéséért a magyar állam jótállást vállalt, hogy e kötvények teljes adó-,bélyeg- és illetékmentességgel lettek felruházva, s hogy végre a szóban forgó részletkölcsönökről kiállítandó elsőbbségi főkötvények a má kir kormánynál vannak elhelyezve, és azok az illető pálya telekkönyvének teherlapjára, és pedig közvetlenül a netán már megelőzőleg felvett elsőbbségi kölcsön után illetékmentesen betáblázandók. A fentebbi IV. czikk értelmében az állam által át nem veendő kötvénydarabok a netáni átvételig s illetőleg a beruházási kölcsön kimerültéig a miniszeri biztos ellenőrzése mellett zár alá lesznek helyezendők, s esetleg annak idején ugyancsak a ministeri biztos ellenőrzése mellett megsemmisítendők. A szelvények 1876. évi január 1-től számítandó kamatozásra való tekintettel lesznek kiállítandók, az értékesítés idejéhez képest beváltásra nem kerülő szelvények pedig szintén megsemmisítendők. A törlesztési 50 év szintén 1876. év január hó 1-től számítandó. 11 utat illetőleg VIII. czikk. A kincstárnak járó megtérítések. A jelen jegyzőkönyvi megállapodások értelmében felveendő beruházási részletkölcsönök elsősorban az államkincstártól beruházási czélokra részint közvetlenül, részint pedig közvetve az üzleti bevételek felhasználása vagy az államnak járó részvénykamatok visszatartása által nyert állami előlegek vagy egyéb tartozások és ezek 1875. év végéig számitott kamatainak megtérítésére fordítandók. Ezen közvetlen és közvetett előlegek kamatokkal együtt a következő összegekben lettek megállapítva, u. m. Az első erdélyi vasutat illetőleg Az alföldi vasutat illetőleg A pécs-barcsi vasutat illetőleg A m. keleti vasutat illetőleg A kassa-oderbergi vasutat illetőleg A m. északkeleti vasutat illetőleg A m. nyugoti vasutat illetőleg Az első m. gácsországi vas 1,211.915frt90kr. 172.391 2 28 > 128.406 292 2 436.596 285 2 367.768 202 2 811.175 242 2 49.661 233 2 13.594 216 2 13.749 frt 06 kr. 37.677 » 85 » Az eperjes-bluchowi vasutat illetőleg A duna-drávai vasutat illetőleg összesen 3.242.926 frt 79 kr. Ezen összegekben — a magyar nyugati vasút kivételével — mindazon kisebbszerű beruházások is bennfoglaltatnak, melyek a femtnevezett vasuttársulatok által megnyitásuktól fogva egészen 1874. év végéig kormányi engedély nélkül az üzleti bevételekből fedeztettek. Az ez utóbbi beruházásokra eső összegek mind a kormány, mind az alulirott társulatok részéről oly átlagos megtérítéseket fogadtatnak el, melyek fejében a m. kir. kormány által az 1874. év végéig terjedő üzleti számadások tekintetében e czimen támasztott vagy netán még támasztható kifogásolások illetőleg számadási törlések, a magyar nyugoti vasutat ide nem számítva, teljesen kiegyenlítetteknek illetőleg elejtetteknek tekintendők. A mennyiben pedig ezen átlagos megtérítési összegekben 1875. évre eső engedély nélkül foganatosított beruházások is foglaltatnának, ezeknek ilyként történt kiegyenlítése az 1875. évi zárszámadások átvizsgálásánál tekintetbe fog vétetni. A fentebb kimutatott kincstári előlegek megtérítése egyszerűen az elfogadott árfolyam és arany-ágia szerint megfelelő és 1876. évi január 1-étől kamatozó kötvények átadása s illetőleg az által történik, hogy az I. czikkben felsorolt összegek folyósítása alkalmával ezen előlegek levonásba hozatnak. Hasonló módon történik azon előlegek és az alábbi XI. czikk szerint számítandó kamatainak megtérítése is, melyek a beruházási kölcsön terhére a kormány által már jelen év folyamában kifizettettek vagy netalán még a kötvények átvétele előtt kifizettetni fognak. IX. czikk. Anyagszer-beszerzési forgó tőkék. Az I. czikkben anyagszerek czimén felsorolt összegeket kiegészítve az építési alapból rendelkezésre maradt értékekkel az alulírt vasutak anyagszerek beszerzésre szolgáló tőkék gyanánt kötelesek kezelni. Ezen forgó tőkék, a fent említett kiegészítés befoglalásával a következő összegekben állapíttatnak meg, — és pedig: Az első erdélyi vasutat illetőleg 465.505 frt. Az alföldi vasutat illetőleg 466.950 » A pécs-barcsi vasutat illetőleg 43.757 » A m. keleti vasutat illetőleg A kassa-oderbergi vasutat ille-729.6002 tőleg A m. északkeleti vasutat ille-493.923 2 tőleg 672.378 2 A m. nyugoti vasutat illetőleg Az I. m. gácsországi vasutat 353.396 2 illetőleg Az eperjes-bluchowi vasutat ille-152.861 2 főleg 59.124 2 A duna-drávai vasutat illetőleg 137.047 2 összesen 3.574.541 frt. Ezen forgó tőkék a jogosult üzleti kiadások ha- ttárai közt folytonosan kiegészitendők és épségben tartandók. Minthogy pedig az építési alap maradványából a következő vasuttársulatok, u. m. 85.497 frt 15 krt. 20.005 » — » A magyar keleti A kassa-oderbergi A magyar nyugoti 13.616 » 35 » Az eperjes-bluchowi 5.936 » 75 » A a duna-drávai 4.917 »86 » összesen 129.973 frt 11 krt. Az üzlet javára fordíttattak, anélkül, hogy ezen felhasznált értékeket egyúttal az üzleti számla terhére is írták volna; ennélfogva megengedtetik, hogy a most nevezett vasúttársulatok ezen összegeket három évi egyenlő részletekben az üzleti kiadások közé felvehessék s ily módon anyagszeralapjuknak megtérítsék. A fentebb felsorolt forgó tőkék a pálya kiegészítő részét képezendik, s mint ilyenek az állami szállományt illetőleg megváltási jog érvényesítése esetén az államra sértetlenül s minden felszámítás nélkül és pedig a készletben levő anyagszerek az elkönyvelt értékben visszaszállandnak. Kötelezettséget vállalnak továbbá az alulírt vasúttársulatok, hogy az üzlet vitelére szükséges * 1 3621 VII. czikk. A külön biztosítási előlegek folyósítása Az állam által átvett kötvényekre igénybe vett külön biztosítási összeg, a szelvények illetőleg kihúzott kötvények beváltását megelőző napon válik folyóvá. Addig és azonrészben, amíg és amely részben az állam a birtokában lévő kötvényeket el nem árusítandja, az esedékes biztosítási összeg az érdekelt társulatok egyidejű megterhelése mellett a lejárt szelvények és kihúzott kötvények egyszerű megsemmisítése által fizettetik ki, vagyis ezen megsemmisítés ténye a kifizetéssel egyenerejűnek vétetik. Ezen megsemmisítés szintúgy, mint a kötvények kisorsolása a m. kir. központi állampénztár illetőleg a kormánynak más e czélra kijelölendő közege által az alulírt társulatok meghívásával fog eszközöltetni. Az ekként megsemmisített kötvények és szelvények pedig megfelelő elszámolás illetőleg a törlesztett kölcsönrészletek leiratása végett az illető társulatnak ki fognak adatni. A kincstár birtokában levő kötvények részbeni, vagy egészbeni elárusíttatása esetére feljogosíttatik a kormány, hogy a beváltási czélokra fizető helyeket jelöljön ki, s ez utóbbiaknál az esedékes biztosítási összeget a társulatok közvetítése nélkül ez utóbbiak terhére utalványozhassa. A vasúttársulatok feltétlen kötelezettséget vállalnak továbbá arra nézve, hogy az eredetileg biztosított összegen felül elérendő tiszta jövedelmet az esedékes szelvények és törlesztési összegek mérvéhez képest legkésőbb a beváltást megelőző napon a m. kir. közp. állampénztárba beszolgáltatandják. Ezen kötelezettség pontos teljesítése fejében alávetik magukat az alulirt vasuttársulatok a kormány által szabadon választandó törvénykezési eljárásnak s ezen felül még annak is, hogy késedelem esetére reájuk a késedelem minden napja után 2000 írzig terjedhető bírság szabassék ki.