Budapesti Közlöny, 1880. július (14. évfolyam, 148-174. szám)

1880-07-01 / 148. szám

13. §. Érték utánvétellel terhelt hason küldemények szállításra fel nem vétetnek. Hasonlóul nincs helye ilyen szállítmányoknál a szállítási határidő biztosításának sem. 14. §. A feladó külföldre irányzott szállítmányok ki­vételével köteles egy a szállító levélre vezetendő külön záradékban beleegyezését a következőkre nézve már eleve kijelenteni, nevezetesen, hogy : a) azon esetben, ha a czímzett engedélyezett robbantó­szereknél, valamint egyéb robbanó­gyű­­szereknél elmulasztaná a hozzá intézett külde­ményt az értesítés vételétől számított, és a megha­tározott kiadási határidőbe eső 6 óra alatt — bár vásár vagy ünnep­napon is — átvenni, nincs kifo­gása, hogy az a pályaudvar területéről leendő leg­gyorsabb eltávolítás, és további rendelkezés czél­­jából az az illetékes politikai hatóságnak át­adassák, b) hogy azon esetben, ha egyéb robbanékony tárgyaknál a czímzett elmulasztaná a megérkezés után azonnal kézbesítendő értesítés vételétől szá­mított 24 óra alatt a küldeményt átvenni, az a feladónak saját költségén ismét visszaküldessék, továbbá, hogy a küldemény azon esetben, ha visz­­szaszállítása a rendeltetési állomásra tett megér­kezéstől számított 3 nap alatt alkalmas vonat hiányában lehetséges nem volna, a pályaudvar területéről leendő leggyorsabb eltávolítás és to­vábbi rendelkezés czéljából az illetékes politikai hatóságnak átadassák. 15. §. Katona kincstári küldeményekre a 12. 13. és 14. §§-ok határozatai nem nyernek alkalmazást (37. §­) IV. Szállító eszközök. 16. §. Robbanékony tárgyak szállítására csak tökéle­tesen összeillesztett deszkázattal és jól záró ajtók­kal bíró fedett teherkocsik használhatók. A kocsik belsejében kiálló vasszegek, csavarok, csavarhüvelyek stb. a robbanó­szerek berakása előtt, a fába beeresztendők, vagy faléczekkel be­­burkolandók, vagy végre ha élők nincsen, leg­alább csomagoló vászonnal, csiriz segélyével be­­ragasztandók. A teherkocsik padolata vszhatlan vászonnal fedendő. A kocsikon esetleg levő ablakok szorosan zárva tartandók és légmentesítendők. 17. §: Fékes teherkocsik robbanékony tárgyak szállí­tására alkalmazásba rendszerint nem veendők. — Ha azonban a szükség ilyenek alkalmazásba véte­lét igényelné, akkor tiltva van azok fékeit működ­tetni és akkor ilyen kocsikon vonatkísérő személy­zetnek sincs helye. Tiltva van továbbá kocsikat használni, melyek tengelyágaikból csak imént voltak kiemelve, vagy elhasználási időtartamuk határához már köze­lednek. 18. §. Kiválóan nagy gondot kell a robbanékony tár­gyakkal megrakott kocsik tengely ágyainak kené­sére fordítani. V. Rakodás, 19. §. Robbanékony tárgyak felrakása, ha csak lehet nem az áru­raktárakból, hanem csak lehetőleg tá­vol eső mellékvágányokon és a szabadban esz­­közlendő. Hívatlanok a rakodástól eltávolítandók. Robbanékony anyagokkal teli edényeket sem taszítva, sem hengerítve vagy tolva ép oly kevéssé a padlón egy támpont körül fordítva, hanem min­denkor a legnagyobb vigyázattal emelve és főleg zökkenések ellen megóva kell a kocsikba felrakni. Egyes szállítmányok fel-, le- vagy átrakása lehe­tőleg csak napvilágon eszközlendő, sötétben csak­is biztonsági- vagy oly lámpák mellett, melyeknek üvegeit drótfonások védik az eltörés ellen. A dohányzás ilynemű szállítmányok közelében feltétlenül tilos. Valamely gőzmozdony elhaladásának ideje alatt (31. §.) a teherkocsik ajtói elzárva, a szállítmány­nak a kocsikon kívül maradt része pedig tűzmen­­tes takaróval védve tartandók, úgyszinte a rako­dás megszakítandó. 20. §. Tiltva van robbanékony tárgyakat, lőfegyverek és lövegekhez szolgáló lőgyutacsokat, nemkülön­ben gyújtó­készülékkel ellátott töltény hüvelyeket kivéve, más szállítmányokkal összevegyítve fel­rakni. Tilos továbbá engedélyezett robbanó­szereket más robbanékony tárgyakat, kivéve lő- és repesz­­porral (fekete por), továbbá nitrocellulosokkal egy és ugyanazon kocsiba berakni. E szerint a robbantó gyúszerek és egyéb rob­banékony tárgyak elkülönítve lesznek felrakandók. 21. §: A vasúti kocsikba felrakott hordók és ládák­nak megmozdíthatlanul kell elhelyeztetniök, mi nád vagy szalma gyékények, rőzsék, ászokfák vagy faékek alkalmazásával lesz eszközlendő. Hordók rendszerint a pálya tengelyével párhu­zamosan fektetve helyezendők el, ha azonban csak egy réteget foglalnának el, akkor fel is állíthatók; ilyenkor azonban a dörzsölés megakadályozására szorosan kötözött rőzsék veendők alkalmazásba. 22. §: Egy-egy vasúti kocsiba berakható hordók, és ládák száma, annak térfogata és hordképességétől függ, biztonság szempontjából azonban háromnál több réteg sohasem helyezhető egymás fölé, és a kocsi egyátalán hordképességének legfeljebb két­harmadáig terhelhető meg. 23. §. A kocsi közepén az ajtók közé rakott hordók vagy ládáknak kátrány-ponyvákkal vagy graphit­­tal elkészített vászonnal kell betakarva, az ajtók­nak pedig szorosan zárva lenniök. 24. §. A kocsikra tartalmukat nagy betűkkel jelző kéknyomatú czédulák ragasztandók. VI. Vonatösszeállítás. 25. §. Lőgyutacsok, lőfegyverek és lövegekhez és gyújtószerkezettel ellátott töltényhüvelyek kivéte­lével egyátalában tilos robbanékony szereket sze­mélyvonatokon szállítani. 26. §. Robbanékony tárgyakkal megrakott vasúti ko­csik a vonat hátsó részébe olykép sorozandók, hogy azokat még legalább 3 üres, vagy nem könnyen gyűlő tárgyakkal megrakott fedett teherkocsi kö­vesse. E kocsik ezenfelül egymással, valamint az előző és következő kocsikkal szorosan kapcsolandók. Oly teherkocsi után, melyben 25 kilogram nettó súlynál több robbanékony szer nincsen berakva, külön védkocsi beosztása sem szükséges. Engedélyezett robbantó szerekkel megrakott kocsikat egyáltalán nem szabad más robbanékony vagy gyúlékony tárgyakkal megrakott kocsikkal közvetlen összeköttetésbe hozva összeakasztani. 27. §. Ha robbanékony tárgyakkal megrakott kocsik magukban egy vonatot képeznek, akkor úgy a vo­nat végén, valamint a mozdony mögött is, három fentebb megjelölt (26.§.) biztonsági kocsinak kell besorozva lennie. 28. §. Egy-egy vonattal 30,000 kilogr. engedélyezett többszernél többet szállítani nem szabad. VII. Óvintézkedések az állomásokon és menet­közben. 29. §. Robbanékony tárgyakkal megrakott kocsik az állomásokon a felvételi és laképületektől, árurak­tárak és sűtőházaktól lehetőleg távol és a­meny­nyire lehet oly mellékvágányokon állitandók fel, melyek még a váltó helytelen állása mellett sem engednék meg mozgásban levő más vonatokkal az összeütközést. Ily kocsik azonfölül még külön megbízhatóan őrzendők is. 30. §. Tilos az ily kocsikat számítással tovább tolni mely czélra mozdonyok sem alkalmazandók, és kapcsoláskor a tolás legnagyobb elővigyázattal történjék. Ha azonban a tolatásnak kivételesen mozdony­nyal kellene megtörténnie, az esetben a mozdony és a robbanékony tárgyakkal megrakott kocsi közé legalább még egy más kocsi sorozandó be. 31. §. A rakodó hely, vagy a robbanékony tárgyakkal megrakott kocsi közelében csak oly esetben szabad a mozdonyon tüzelni, gőzt ereszteni, vagy a moz­donyt kitisztítani, ha ezen műveletek semmikép sem kerülhetők el. Lehetőleg kerülni kell az állo­másokon a mozdonyoknak közel elhaladását és megállását is. A robbanékony tárgyat szállító kocsiban, úgy­szinte közelében tilos a dohányzás. 32. §. Közben eső állomásokon, hol a tartózkodás meg­engedi, a robbanékony tárgyakkal megrakott ko­csik állapota és elzárása, valamint kapcsolása is, szorgosan megvizsgálandó, a vasút­vállalatok kö­telesek továbbá intézkedni, hogy ily állomásokot a menetrendszerű tartózkodásnak minden szükség­telen meghosszabbítása elkerültessék, és minden, miből veszély­ezedhetne, lehetőleg mellőztessék. 33. §. Robbanékony tárgyakat útközben más vasúti kocsira átrakni csak elkerülhetetlen szükség ese­tében szabad. A vasútvállalatok megállapodásainak és intéz­kedéseinek tehát lehetőséghez képest olykér kell történniük, hogy ilynemű küldemények egy és ugyanazon kocsin szállíttassanak a feladó állomás­tól rendeltetési állomásig. 34. §. Minden engedélyezett robbantó szerből álló szállítmánynak vagy nagyobb lőpor, illetve lőszer­­küldeménynek elindítása a feladási állomás ál­tal a leadási állomásnak vagy közvetlen vagy az átmeneti állomás útján táviratilag tudtul adandó. Ily körülmény elindításáról az átvevő is a fel­adási állomás által feladó költségén táviratilag értesítendő. Vill. Leadás. 35. §. Robbanékony tárgyakból álló szállítmánynak a rendeltetési állomáson történt megérkeztéről a czímzett haladéktalanul vagy küldöncz által vagy távirat útján értesítendő. (14. §.) 36. §. Az állomáson maradó robbanékony tárgyaknak kirakása a vasúti kocsikból lehetőleg ne történjék előbb, mint közvetlen azok átvételekor. Azon helyre nézve, melyen az átadás eszközlendő, nem külön­ben az emellett szem előtt tartandó óvintézkedé­sekre nézve a felrakásra (19. §.) megszabott hatá­­rozmányok irányadók. Ha valamely robbanószer, szállítmány kirakásának a vonattartózkodás alatt kell megtörténnie, ily esetben a jelen rendelettel megszabott elővigyázat tartandó szem előtt, azon­kívül pedig a szállítmány biztos és nedvesség, másrészt tűzveszély ellen megóvott helyen lesz raktározandó és őrizet alá helyezendő. 37. §. Ha valamely robbanékony tárgyakból álló szál­lítmány­át nem vétetnék (14. §.), a következő eljá­rás lesz követendő: a) Engedélyezett robbantó­szerekből és robbanó gyászerekből álló szállítmányok, melyek a czím­­zett által az értesítés vételétől és a meghatározott kiadási határidőbe számított, bárha ünnep- és va­sárnapra eső 6 óra alatt át nem vézetnek, a pálya­udvar helyiségeiből leendő leggyorsabb eltávolítás és további rendelkezés czéljából törvényhatósági joggal felruházott és rendezett tanácscsal biró vá­rosokban a rendőrkapitánynak, egyebütt pedig a járási szolgabirónak előzetes bejelentése után át­adandó. b) Egyéb robbanékony tárgyakból álló szállít­mányok, melyek az értesítés vételétől számítandó 24 óra alatt át nem vétetnek, a feladónak saját költségén visszaküldendők, vagy az esetben, ha a * 4939

Next