Budapesti Közlöny, 1884. október (18. évfolyam, 227-253. szám)
1884-10-09 / 234. szám
ban alapos és beható lehessen, a látogatásnak nyolcz osztályú teljes intézetnél legalább két napra, hat osztályúnál másfél napra, négy osztályúnál legalább egy napra kell terjednie. A miniszeri megbízott a látogatás alkalmával mindenek előtt az intézetnek, a felekezeti főhatóság által már eleve értesített igazgatóját keresi föl, tudatja vele látogatási czélját s felkéri, hogy ebben segítségére s az intézetben vezetője legyen. 5. §: A ministeri megbízott látogatásának, illetőleg a főfelügyeletnek ki kell terjednie az intézet kül- és beléletére s annak összes állapotaira és viszonyaira; az intézet elhelyezésére, épületeire és helyiségeire ; a taneszközökre, gyűjteményekre s általában az egész fölszerelésre; az oktatás állapopotára, folyamatára és sikerére; a fegyelem gyakorlására ; az igazgatásra és ügyvitelre; és pedig a következőkben részletezendő módon és határokig. 6. §. Ami az intézet elhelyezését, épületeit és helyiségeit s a fölszerelést illeti: 1. Megvizsgálandó a tanintézet fekvése, telkének terjedelme és czélszerűsége; van-e a tanulóknak tanórák közben elég szabad mozgási terek ? tisztán van-e tartva az udvar ? van-e az intézetnek kertje vagy befásított tere ? van-e az udvaron kút (ivóvíz) ? stb. 2. A tanintézet épülete, terjedelem és czélszerűség tekintetéből: van-e elegendő s tiszta levegője ? minő a fűtés és szellőztetés ? elég világos-e minden helyisége ? elég tágasak-e a tantermek a tanulók számához képest? jó karban van-e az épület, falak, padlók, ajtók, ablakok ? tisztán tartatik-e rendesen minden? van-e gondoskodva az évenkénti nagyobb tisztogatásról s a szükséges helyreállításokról ? Mily javítást vagy gyarapodást nyert az épület legújabban (esetleg az előbbi látogatás óta), s mi volna még e tekintetben kívánatos ? 3. A tisztaság tekintetében különös figyelem fordítandó az árnyékszékekre is, és pedig úgy egészségi, mint erkölcsfegyelmi szempontból. (Ahol vízvezeték nem alkalmazható, a hordórendszer ajánlandó.) 4. Megvizsgálandó a bútorok czélszerűsége és tisztasága. Különösen: czélszerűek-e a padok, tekintve a tanulók különböző nagyságát. 5. Tüzetesen megvizsgálandó a tanintézet felszerelése az osztályokban, a könyv- és szertárakban. A felszerelés elég czélszerű s főleg jó karban van-e ? különösen tekintetbe veendők a szemléltető eszközök s tanszerek; a természettani, vegytani, természetrajzi szertárak kellőleg el vannak-e látva az oktatásnak szemléltetővé s gyakorlativá tételéhez múlhatatlanul megkivántató taneszközökkel, tárgyakkal és szerekkel ? a földrajzi oktatáshoz szükséges térképek, glóbusok stb. nem hiányoznak-e? a történelmi oktatáshoz vannak-e rajzok és képek, úgy szintén a rajzoktatáshoz megvannak-e a szükséges rajzok és minták ? Az írásra és számolásra való fekete táblák jó karban s elegendő számban vannak-e ? Van-e téli és nyári tornahelyiség? fel van-e szerelve a szükséges tornaeszközökkel s van-e gondoskodás a tornászat rendes és szakszerű tanításáról ? 6. Különös figyelembe veendő az intézeti, jelesen a tanári könyvtár. Megvannak-e abban legalább azok a tudományos könyvek és folyóiratok, melyek a tanárok általános és szakbeli képzettségének emelésére s a tudomány fejlődésével lépést tartására megkívántatnak ? Van-e gondoskodva a könyvtár folytonos gyarapításáról s a gyarapítás czélszerűen történik s nem egyoldalu-e ? 7. Figyelem fordítandó arra, hogy általában a gyűjtemények és szertárak gyarapittatnak-e kellőleg s folytonosan ? az elromlott vagy felhasznált szerek és eszközök pótoltatnak e újakkal ? s a tanintézet gyűjteményei gyarapításához a szaktanárok hozzájárulnak-e saját munkáságukkal is (állatok kitömése, csontvázak, borszeszkészítmények praeparálása, rovarok, növények, ásványok, kőzetek gyűjtése, vegyi anyagok előállítása, térképvázlatok, mértani és jegeczalakzatok készítése stb. által ?) 8. Szemügyre veendő: van-e rend a könyv- és szertárakban ? van-e helyes és pontos leltár ? bevezettetnek-e abba az új szerzemények? kitörültetnek-e az elhasználtak vagy elromlottak? 9. Az államsegélyben részesülő felekezeti intézeteken megtartatnak-e az eziránt kötött szerződés pontjai ? 7§ Az oktatás állapotát illetőleg, mindenek fölött arról kell meggyőződnie, taníttatnak-e az intézetben a köteles tantárgyak (1883: XXX. t.-cz. 3. §. a—p) 4. §. a—g) mindenike, és pedig azon tanmenetben és beosztással, amint az illetékes hatóság által (8. §.) megállapíttatott. A köteles tárgyak alól nem fordul-e elő fölmentés ? A tanítás helyességéről és eredményes voltáról pedig a tanítás óráinak megmeglátogatása és megfigyelése által kell a ministeri megbízottnak meggyőződést szereznie. E végből különböző osztályokban, különböző tárgyak előadásán kell, hallgatókép, részt vennie. Látogatása ez ágát úgy intézze, hogy minden, osztályt legalább egy tárgyban s lehetőleg mindenik tanárt valamely osztályban kihallgathasson. Részint az előadást és magyarázást, részint a tanulók feleleteit (a kikérdezést) kísérje figyelemmel. Hogy a tanárok előadását s a tanmenetet kellőkép ítélhesse meg, szükséges az iskola illetékes felekezeti főhatósága által megállapított (és a minister által helybenhagyó tudomásul vett) tantervet és tárgybeosztást, úgyszintén a használt tankönyveket és azok tanrendszerét ismernie s ezekkel kell a tanítást — a tanmenet épen szóban levő pontján — összemérnie. Az államsegélyben részesülő felekezeti középiskolákban azonban a törvény 47. §-ának c) pontja szerint a vallás- és közoktatásügyi minister rendelkezése és közvetlen vezetése alatt álló középiskolák tanterve lévén alkalmazandó, a tanítás és tanmenet is ezzel mérendő össze. A nem magyar tannyelvű iskolákban kellő óraszámban megfelelőleg taníttatik-e a magyar nyelv- és irodalomtörténet ? A VII. és vill. osztályban a magyar nyelv- és irodalomtörténet magyarul adatik-e elő ? A tanulók feleleteit a miniszeri megbízottnak általában a figyelem, értelmeség, szabatosság és a tanultakban való biztosság és készség szempontjából kell magában elbírálnia. Kérje elő a tanulók írásbeli dolgozatait is, győződjék meg arról, átvizsgálják s kijavítják,, vagy a tanuló által kijavítandókat megjelölik-e a tanárok ? Figyelem fordítandó az írásbeli dolgozatok külsejére is, csiny tisztaság tekintetében. Győződjék meg arról is, olvasnak-e a tanulók iskolai tanulmányaik körében otthon is (házilag)? Van-e ifjúsági könyvtár s van-e kellő gond fordítva abban a mulattató könyvek mellett az ismeretgyarapító komoly és hasznos olvasmányokra is? Mekkora az ifjúsági könyvtár forgalma ? Nem vonja-e el a tanulókat az olvasmány az iskolai tanulmánnyoktól s házi (föladott) dolgozataik elvégzésétől ? Van-e az intézetben ifjúsági önképzőkör? S nincs-e abban is hasonló túltengés? Tanár-e annak a vezetője ? Megvizsgálandók az intézetben netalán létező többi ifjúsági egyesületek is. Nincsenek-e a tanintézeten a kormány által nem engedélyezett egyesületek avagy a tanulók nem tagjai-e az intézeten kívül álló egyesületeknek? Megvizsgálandók végre az intézeten netán fenálló szenlakással összekötött, vagy a nélküli konviktusok, alumneumok , egyéb e nemű intézmények, az azokban levő rend, tisztaság, élelmezés á átalában az egészségügyi, valamint erkölcsiségi s fegyelmi intézkedések szempontjából. 8. §. A tanulók fegyelmét illetőleg, addig is, míg a törvény 38. §-a értelmében az egyházi főhatóság által megállapítandó fegyelmi szabályzatok (és eljárás) a vallás- és közoktatásügyi ministernek bemutattatnék s általa tudomásul vétetnék, győződjék meg a ministeri megbízott, van-e kellő gond fordítva átalában a fegyelemre, úgy az előadásokon s az intézet falain belül a rend fentartása, mint a tanulók erkölcsisége tekintetéből. Kérjen magának felvilágosítást az iránt, mikép gyakoroltatik a fegyelem, melyek a leggyakrabban előforduló fegyelmi esetek ? Nem túl szigorú, vagy túlságosan enyhe-e a fegyelem az iskolában ? Nincsenek-e az intézetben, az ifjúság közt, uralkodó erkölcsi bajok, melyek orvoslása vagy elfojtása különös fegyelmi intézkedéseket igényelne? 9. § Az iskola igazgatására s az ügyvitelre vonatkozólag a miniszeri megbizottnak csakis átalánosságban s annyiban kell kiterjeszkednie, váljon a kormányhoz felterjesztendő statistikai adatok és kimutatások megfelelők-e, s a kellő időben felterjesztés végett elküldettek-e a felekezeti főhatósághoz (43. §. a) és b) ? Az anyakönyvek rendesen vezettetnek és kellőleg őriztetnek-e meg? A más felekezeti, (vagy a minister közvetlen vezetése s rendelkezése alatti) középiskolákból átjövő tanulók bizonyítványai (vagy elbocsátó levelei) kellőképen ellenőriztetnek-e? A tanulók fölvétele a törvény (9., 11., 12. §) értelmében történik-e? Osztályösszevonás s egy év alatt több osztályból magánvizsgálat nem fordul-e elő miniszeri engedély nélkül, s átalában a magánvizsgálatoknál nem történik-e visszaélés (14., 15. §)? Hatvannál több tanuló nincs-e egy osztályban (17. §)? A minister által a felekezeti főhatóság útján kiadott körözvények (különösen egyes tanulók kizárására vonatkozók) nyilvántartatnak-e ? 10. §. A tanárokra vonatkozólag, az évenkint beterjesztendő kimutatásokon kívül, a miniszeri biztos is figyelmet fordítson arra: a) Magyar honpolgárok-e ? b) Van-e tanári vizsgálatuk,illetőleg oklevelük? s csak azon tárgyakat, vagy azokkal rokonokat tanítanak-e, melyekre vizsgálatuknál s oklevelüknél fogva képesítve vannak ? c) Nincsenek-e nem okleveles egyének helyettes tanárokat alkalmazva. d) Megvan-e a tanárok száma átalában , a rendes tanároké különösen a törvény értelmében? e) A tanárok nem viselnek-e más, fizetéssel járó hivatalt ? Mindezekben a törvény 29., 30., 32. §-ai irányadók. (Folytatjuk.) A földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi m. kir. minister, évi 46,541. sz. a. kelt rendelete- 2