Budapesti Közlöny, 1887. január (21. évfolyam, 1-24. szám)
1887-01-01 / 1. szám
2.§. A nevezett engedélyesek részére a jelen engedélyokmány értelmében biztosíttatnak mindazon jogok és kedvezmények, melyeket az 1880. évi XXXI. t.-cz. a helyi érdekű vasutakra nézve megszab; viszont engedélyesek a most idézett törvényczikk azon határozatainak, melyek reájok mint engedélyesekre kötelezettségeket rónak, magokat feltétlenül alávetik. Az engedélyesek továbbá szorosan alkalmazkodni kötelesek: a) a jelen engedélyokmány határozataihoz ; b) a közmunka- és közlekedésügyi ministerium által 1868. évi április hó 20-án 4973. sz. a. az országgyűlés jóváhagyásával kibocsátott ideiglenes vasutengedélyezési szabályhoz, valamint az 1878. évi XX. t.-cz. által beczikkelyezett vám- és kereskedelmi szövetség VIII. czikkében elfogadott vasúti üzletrendtartáshoz és üzletszabályzathoz, annyiban, amennyiben ezek a jelen engedélyokmányban megállapított egyes határozatok és a helyi érdekű vasutak forgalmi szolgálatára vonatkozó, a közmunka- és közlekedésügyi m. k. ministerium által 1883. augusztus hó 1-én kiadott szabályok alapelvei folytán változást nem szenvedtek, s végre: c) minden egyéb már érvényben álló vagy később alkotandó törvényekhez, szabályokhoz, utasításokhoz és rendeletekhez. 3. §. A pálya építésére és az üzlet berendezésére nézve a közmunka- és közlekedésügyi ministérium által egyidejűleg kiadott, és a jelen engedélyokmány kiegészítő részét képező építési feltételek irányadók, fentartatván nevezett ministérium részére a jog, hogy ezen építési feltételektől egyes kivételes esetekben eltéréseket engedélyezhessen. 4. §. Az engedélyesek kötelesek a fennálló szabályok szerint elkészített építési terveket (hossz-szelvény és helyzetrajz) a jelen engedélyokmány keltétől számítandó 4 hónap alatt, a többi részletterveket pedig oly időben terjeszteni fel két példányban a közmunka- és közlekedésügyi ministérium elé, hogy azok a kivitelre alább megállapított határidőre való tekintettel, a ministérium által a kellő időre megvizsgálhatók és jóváhagyhatók legyenek A késedelem következményei egyedül az engedélyeseket terhelik. A közmunka- és közlekedésügyi ministérium a jelen engedélyokmányban, az ennek kiegészítő részét képező építési feltételekben, vagy az engedélyezési tárgyalásokról felvett jegyzőkönyvekben foglalt határozatokra, úgyszintén az üzlet biztonságának követelményeire való tekintettel, az előterjesztett terveket átvizsgáltatja és amennyiben az érintett szempontokból észrevétel fel nem merülne, a terveket jóváhagyja, és ha egyéb törvényes rendelkezéseknek is elég tétetett, az építési engedélyt, harmadik személyeknek az 1881. évi XLI. t.-cz. szerinti jogaiknak érintetlenül hagyása mellett, — megadja. Az engedélyesek minden kárpótlási vagy egyéb igény kizárásával kötelesek a közmunka- és közlekedésügyi ministérium által a pálya építése közben vagy bármikor azután is, a fent érintett tekintetekből s alapon kívánt és bár az előzetesen jóváhagyott tervektől eltérő módosításokat és kiegészítéseket is, foganatosítani. Ellenben az engedélyesek az általuk a közmunka- és közlekedésügyi ministérium részéről már jóváhagyott terveknek bármily tekintetből kivánt megváltoztatásához, a nevezett ministérium engedélyét mindenkor előzetesen kieszközölni tartoznak. A pálya építését engedélyesek 1887. évi deczember hó végéig befejezni és a pályát a közforgalomnak átadni tartoznak. 5 §. Ezen pálya kiépítése és üzlete czéljaira az 1881. évi XLI. t.-cz. szerinti kisajátítási jog ezennel engedélyeztetik.6. §. A nagykárolyi állomáshoz való csatlakozás és az ennek folytán szükséges új építkezések és átalakítások eszközlése, valamint a csatlakozási állomásnak közös használata iránt, engedélyesek a m északkeleti vasút igazgatóságával, a közmunka- és közlekedésügyi ministérium előző jóváhagyásának fentartása mellett, egyezségre lépni kötelesek. A csatlakozás, illetve közös használatra való berendezés folytán a csatlakozási közös állomáson szükségessé váló új építkezések és átalakítások költségeit engedélyesek az építési tőkéből fedezni tartoznak. Ha egyébiránt más pályák csatlakozása, állomások és egyes csatlakozó vonalrészek közös vagy együttes (penge-jog) használata, kocsi-kölcsönzés és minden ezekért járó kárpótlás tárgyában az illető vasúti vállalatok között egyezmény létre nem jöhetne, az e részben megkötendő egyezmény feltételeit a közmunka- és a közlekedésügyi ministérium fogja az érdekelt felekre nézve kötelezőleg megállapítani. 7§Az engedélyezett vasút megépítéséhez és üzleti megfelelő berendezéséhez szükséges tényleges tőke 2.347.500 frt, azaz: kétmillió háromszáznegyvenhétezer ötszáz írtban állapíttatik meg, mely tőkéből forgalmi eszközök beszerzésére és a pálya üzleti felszerelésére engedélyesek 216,000 frtot tartoznak fordítani. Az ezen tényleges tőkének beszerzésére szükséges névleges összeget (alaptőke) a közmunka- és közlekedésügyi ministérium a pénzügyi ministériummal egyetértőleg állapítja meg. A fenebbi tőkéből a f. évi november hó 15-én felvett jegyzőkönyv szerint esetleg megtakarítandó készpénz összeg mint tartalék külön kezelendő. Ezen tartalék csakis a közmunka- és közlekedésügyi ministériumtól esetenként előzetesen kikérendő engedély alapján lesz felhasználható. 8.§. Az engedélyesek kötelesek a forgalmi eszközöket, síneket és egyéb az építésnél és az üzletnél használandó anyagokat a belföldön beszerezni, mely rendelkezés alól csak a közmunka- és közlekedésügyi ministériumtól esetenként előzetesen kikérendő engedély alapján lehet kivételnek helye. 9. §. A pálya műszaki felülvizsgálatát a közmunka- és közlekedésügyi ministérium rendeli el. Amennyiben az időjárási viszonyok megengedik, a pálya műszaki felülvizsgálata az építkezések teljes befejezése és a felülvizsgálati tervek bemutatása után engedélyesek kérelmére azonnal el fog rendeltetni. 10. §. Engedélyesek kötelesek a jelen engedélyokmány kiadása előtt 120.000 frt, azaz: egyszázhúszezer o. é. frtnyi biztosítékot készpénzben vagy óvadékképes értékpapírokban a magy. kir. közp. állam, pénztárnál letenni. Ezen biztosíték csak a pálya műszaki felülvizsgálatának eredményes befejezése után s illetőleg a műszaki felülvizsgálat eredményének a közmunka- és közlekedésügyi ministérium részéről történt helybenhagyása alkalmával adatik vissza.—Egyébiránt e biztosíték a műszaki felülvizsgálat alkalmával megállapított hiányok teljes pótlásáig, illetve az építményekre kikötött jótállás leteltéig aránylagos részben visszatartható. 11. §. Az engedélyezett pálya üzlete a csatlakozó magyar északkeleti vasúttársaságnak adandó át és pedig oly szerződési feltételek mellett, milyenek alapján a m. kir. államvasutak a helyi érdekű vasutak üzletét átveszik. Mindkét félnek azonban fentartatik azon jog, hogy ha az engedélyezett vonal Deésig folytattatik, az üzleti szerződést a közöttük Budapesten, 1886. márczius hó 15-én előzetesen megállapított feltételek mellett felmondhassák. Az üzleti szerződés megkötéséhez, valamint az esetleg bekövetkezhető felmondáshoz a m. kir. kormány jóváhagyása szükséges. 12. §. A menet- és szállítási díjak az engedélyezett vasút számára a következőleg szabatnak meg: a) A személyforgalomban legmagasabb árszabási tételként személy- és kilométerenként a magasabb osztályban 5 kr, az alsóbb osztályban pedig 3 kr szedhető be. A magasabb osztályt használó utasok legalább is az első rangú vasutakon használatban levő Ilod osztályú , illetőleg ezeknek megfelelő berendezésű kocsikban szállítandók. Amennyiben engedélyesek három kocsiosztályt rendeznének be, a közbeneső osztályért személy- és kilométerenként 4 kr díjtétel szedhető be. b) Úti podgyásznál és gyorsárunál, melyek 10 klgr.-nyi súly tételekre fölfelé kikerekithetők, 10 klgr. és kilométerenként 0.40 kr.-nyi legmagasabb díjtétel alkalmazható. Úti podgyásznál szabad súly nem követelhető. c) Az áruk szállításánál alkalmazható legmagasabb árszabási tétel kilométerenként és 100 kilogrammonként az L db. áru osztályban 0-90 kr, a Il-ik mérsékelt db. áru osztályban 0-60 kr és a terjedelmes áruk után 1 20 kr. A kőszén, vaskő, só, tűzi- és épületfa, trágya, kő, mész és tégla, teljes kocsirakományokban kilométerenként és 100 kilogrammonként legfeljebb 0*50 kr. díjtétel mellett szállítandó. A kocsirakományokban feladásra kerülő egyéb árukra nézve a mérsékelt darabáru osztály fentebbi tétele szolgál legmagasabb díjtételként. Az áruk osztályozása s a többi szállítási határozmányok tekintetében, valamint a kezelési és mellékilletékek s végül a hullák, hintók, élő állatok, külön vonatok stb. viteldijaira nézve a magy. kir. államvasutak vonalain fennálló határozmányok és szabályok alkalmazandók. Mihelyt az engedélyezett pálya tiszta jövedelme három egymást követő éven át a fentebbi 6-ik §-ban megállapított tényleges építési és berendezési tőke 7°/0-át meghaladja, jogában álland a közmunka- és közlekedésügyi ministériumnak, az engedélyesek meghallgatása mellett, a díjszabásokat megfelelőleg leszállítani. Azon esetre, ha a törvényhozás a díjszabási ügyet az összes hazai vasutakra vonatkozólag szabályozná, ezen szabályozás, tekintet nélkül a jelen engedélyokmány határozataira, az engedélyezett vasútra is érvényes leend. (Folytatjuk.) 1 3 Sorsolási jegyzék. A magyar jelzálogos úrbéri (maradvány- és irtványföld-) váltsági államkötvényeknek 1886. évi deczember hó 23-án Budapesten tartott tizenhatodik kisorsolása alkalmával a következő kötvényszámok huzattak ki: 100 frtos: 307 sz. Névre szóló kötvények: 119 sz. 9610 frt; 202 sz. 18510 frt, (kisorsoltatok 14,750 frttal). A kisorsolt kötvények 1887. évi julius 1-je napjától kezdve fognak az esedékes szelvényekkel együtt, az adóhivatalok bizományos közreműködése mellett, a pénzügyministeri hitelszámvevőség érvényesítése alapján, a m. kir. központi állampénztárnál Budapesten teljes névértékben beváltani. Jegyzéke a kisorsolt s már visszafizetésre esedékessé vált, de mindeddig fel nem vett tőkéknek: 50 frt: 38, 41, 48. sz. 100 frt: 175, 176,182, 188, 195, 325,392, 405, 423, 541, 562, 666, 1093, 1136. sz. 500 frt: 35, 45. sz. 1000 frt: 37, 39, 52, 702. sz. Névre szóló: 62 sz. 270 frttal. Kelt Budapesten, 1886. évi deczember hó 23-án. A m. kir. lottóigazgtóság. A kis-babóthi önkéntes tűzoltó egylet alapszabályai, a m. kir. belügyministerium által, 1886. évi 71,678. sz. alatt, a bemutatási záradékkal elláttattak. NEMHÍVATALOS RÉSZ. A vallás- és közoktatásügyi m. kir. minister, Bánó József osztropatakai birtokosnak, ki az Osztropataka községben felállítandó állami kisdedóvoda fentartásához évi 100 frt és 4 bécsi el-fa kiszolgáltatását vállalta el, ezért köszönetét nyilvánította Felelős szerkesztő: SALAMON FERENCZ. *