Budapesti Közlöny, 1941. október (75. évfolyam, 222-247. szám)
1941-10-01 / 222. szám
4 A letételre és annak igazolására a 3. §. második bekezdését kell megfelelően alkalmazni. A bizonyítási eljárás költsége a bizonyító felet terheli. A tárgyalásról az 1911:1. t.-c. 243—247. §-ának megfelelő alkalmazásával jegyzőkönyvet kell vezetni. A bizottság határozatát zárt ülésben szótöbbséggel hozza. A határozat írásbafoglalása az elnök (elnökhelyettes) feladata. A határozatot — indokolásával együtt — a panaszossal, más érdekelttel és a Közérdekeltségek Felügyelő Hatóságával is közölni kell. 8. §. Az eljárásban az érdekeltek ügyvéddel képviseltethetik magukat. Az ügyvédi költséget és díjat az érdekelt maga viseli, annak megállapítása tárgyában a bizottság nem határoz. 9. §. Amennyiben a jelen rendelet nem rendelkezik, a polgári peres eljárás szabályainak elvei szerint kell eljárni. 10. §. A bizottság elnökének havi tiszteletdíját, a bizottság elnökhelyetteseinek és tagjainak ülési díját, továbbá a beosztott fogalmazási, segédhivatali és altiszti személyzet működési díját az igazságügyminiszter a pénzügyminiszterrel egyetértőleg állapítja meg. 11. §. A jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba. Budapest, 1941. évi szeptember hó 30. napján. dr. Radocsony László s. k. m. kir. igazságügyminiszter. A m. kir. kereskedelemi és közlekedésügyi miniszter 135.700/1941. V. számú rendelőig a légiforgalomban használt fényjelek tárgyában. A légiközlekedési ügyeik intézésének szabályozása tárgyában 2.790/1939. M. E. szám alatt kelt rendelet 6. §-a alapján a m. kir. honvédelmi, belügy-, külügy- és pénzügyminiszterrel egyetértve az alábbiakat rendelem :• §A légiforgalomban megszabott jelzési, kitérési és egyéb közlekedési szabályok tárgyában 45.396/1924. K. M. sz. alatt kiadott rendelet (közzétéve a Budapesti Közlöny 1924. évi március hó 16.-én megjelent 63. számában) II. Részében foglalt 9—17. §-ainak hatályon kívül helyezésével az alábbi rendelkezéseik lépnek hatályba. Jelzések, amelyeket légijáróműről adnak. 2. §. Ha valamely légijárómű anélkül, hogy veszélyben lenne, sürgősen leszállni kivan, ezt a szándékát rádióösszekötettés hiányában fehér röppentyűk kilövésével, fehér lámpának, avagy helyzet lámpáinak villogtatásával adja a repülőtér személyzetének tudomására. 3 §• 1 Azt, hogy a légijárómű veszélyben van és azonnal segítségre szorul, az alábbi módon kell jelezni : a) rádiótávírón, vagy fényközlés útján adott nemzetközi SOS (. . .------------. . .) jellel, b) rádiótávbeszélőn adott nemzetközi vészhívással: „May Day“, magyar kiejtése „Mé Dé“, c) egymásután kilőtt, piros rakéták sorozatával, d) hangjelzéssel, amely valamely hangzókész llékből szakadatlanul hallatott hangból áll, és a nemzetközi zászlójelzőkönyv NC jelével, amely a veszélyben lévőik számára van megállapítva, f) négyszögű fehér zászlóval, mely felett, vagy mely alatt fekete gömb vagy hasonló tárgy van megerősítve. Az e) és /) alatti jelzések főiként léghajókon és léggömbökön, valamint vizen tartózkodó vízi repülőgépeken kerülnek gyakorlatilag alkalmazásra.. . 4. §• Minden légi járómű, melynek helyzetlámpái üzemzavar miatt nem égnek és a repülőtéren éjjel leszállani szándékozik, ha a jelen rendelet 8. §-ának második bekezdése szerinti jelzést kapta, köteles a jelzés után hollétét egymásután kilőtt fehér röppentyűikkel olyképpen közölni, hogy a repülőtér légterében tartózkodó egyéb légijáróművek vezetői az összeütközés veszélyének elkerülése céljából a megfelelő intézkedéseket megtehessék. 5. §: Az előző §. rendelkezéseit kell alkalmazni akkor is, ha a nem világító helyzetlámpákkal közeledő gépet az összeütközés veszélyére rádióval figyelmeztették. Üzemben lévő rádiókészülékkel felszerelt légijáróművek helyzetlámpáik üzemzavarát az érkezési repülőtér rádióállomásával haladéktalanul közölni tartoznak. Jelzések, amelyeket a földről adnak. 6. §. Azt, hogy a légijárómű a repülőtéren, leszállhat, a repülőtér részéről fehér röppentyűk kilövésével vagy fehér lámpával jelzik. 7 §• A repülőtér a leszállási tilalmat éjjel piros röppentyűk kilövésével vagy piros lámpával jelzi. Nappal a leszállási tilalmat a leszállási jel keresztbe fektetésével, avagy az előző bekezdésben körülírt módon jelzik. 8. §. Éjjel érkező légijáróművek tájékoztatására a repülőtér fekvését szükség esetében fehér röppentyűk kilövésével lehet jelezni. Iia a repülőtér felett egyidőben akár nappal, akár éjjel több légijárómű tartózkodik és feltételezhető, hogy egymásról nem tudnak, avagy éjjel a légijáróművek egyikének helyzetlámpái üzemzavar folytán nem égnek, amennyiben a légijáróművekkel rádióösszeköttetés nincs, az összeütközés veszélyére való figyelmeztetésül, felváltva vagy együtt kilőtt fehér és piros röppentyűkkel vagy egymás mellett elhelyezett fehér és piros lámpával kell a légi járóműveik figyelmét felhívni. Ebben az esetben a leszállási elsőbbség, függetlenül az egyébként esetleg kiadott sorrendtől, azt a légi járóművet illeti, amelynek üzemében zavar állott be. 9. §• A légijárómű leszállását rádióösszeköttetés hiányában az alábbi jelzésekkel rendelik el : Nappal és éjjel, rövid időközökben egymás után kilőtt zöld fényt adó vagy zöld csillagokat szóró lövedékek. Amennyiben valamely légijárómű akár a földről, akár valamely más légijáróműről a repülőtéren kívül a jelent. első bekezdésében meghatározott leszállási parancsot kapja, köteles a legközelebbi repülőtérre irányt véve, ott leszállni és a repülőtér parancsnokának (vezetőjének) a hely pontos megjelölésével, ahol ezt a jelzést kapta, a történteket jelenteni. Azt, hogy a légijárómű tilos terület közelében van és irányát változtassa meg, földről vagy légijáróműről felváltva kilőtt piros és zöld röppentyűkkel avagy füstöt gerjesztő lövedékkel kell jelezni. 10. §. A külföldi légijáróművek közlekedéséről szóló 115.000/1933. III. K. M. számú rendelet (közzétéve a Budapesti Közlöny 1934. évi január hó 10.-én megjelent 6. számában, a továbbiakban ,,.“) 13. §-ának f) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép : „/) gyors időközökben kilőtt piros röppentyűk útján adott jelet.“ 11. §. A „B“ 14. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép : „A magyar állam erre külön rendelettel feljogosított közbiztonsági és karhatalmi szervei, valamint közegei, ha észreveszik, hogy valamely légijárómű tiltott terület felett repül, vagy egyéb szabálytalanságot követ el, amit ez a rendelet tilt, az alábbi jelzést adják : nappal és éjjel , 10 másodperces időközökben kilőtt zöld fényt adó, vagy zöld csillagokat szóró lövedékek. Ez a jelzés a légi járóművet a 13. §. utolsó bekezdésében megszabott magatartásra kötelezi. Ennek a felhívásnak eredménytelensége esetében a légijáróművet bármily módon és eszközzel leszállásra lehet kényszeríteni. A jelent. első bekezdésében említett körülményekről távbeszélőn vagy távirati úton haladéktalanul értesíteni kell a légi járómű ismertető jeleinek megadása mellett annak a repülőtérnek parancsnokát (vezetőjét), amely repülőtéren a 13. §. utolsó bekezdésében foglaltakhoz képest a légijáróműnek le kell szállnia. A repülőtér parancsnoka (vezetője) a légijárómű beérkezése után jegyzőkönyvileg megállapítani köteles a légi járómű személyzetének és utasainak kilétét, azt a körülményt, hogy a légijáróművön van-e fényképező vagy filmfelvevő készülék és hogy a légijárómű mely okból járt el tilalomellenesen, illetőleg szabálytalanul. A repülőtér parancsnoka (vezetője) egyidejűleg a m. kir. Légügyi Hivatalnak, ha pedig katonai légijárműről van szó, ezenkívül a területileg illetékes honvéd hadtest parancsnokságának is jelentést tesz. A jelentésnek a 11. §. negyedik bekezdése a)—i) pontjaiban felsorolt adatokat is tartalmaznia kell. Amennyiben megállapítást nyer, hogy közforgalmi (kereskedelmi) légijáróműről van szó, a m. kir. Légügyi Hivatal a jelentést a m. kir. kereskedelem- és közlekedésügyi miniszterhez továbbítja. A légijárómű mindaddig, amíg a m. kir. Légügyi Hivatal a közforgalmi (kereskedelmi) légijáróműnek a m. kir. kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter — erre engedélyt nem ad, tovább nem indulhat. 7 . A jelent. első bekezdésében említett körülményt közvetlenül és haladéktalanul jelenteni kell a m. kir. Légügyi Hivatalnak, katonai légi járóműveknél pedig azonfelül a területileg illetékes honvéd, hadtest parancsnokságának még abban az esetben is, ha a jelzés adására, vagy a légijárómű leszállására bármily oknál fogva sor nem került.“ 12. §. A „B“ 15. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép : „Azt, hogy a légijárómű tilos terület közelében van és irányát változtassa meg, földről vagy légi járóműről felváltva kilőtt piros és zöld röppentyűkkel, avagy füstöt gerjesztő lövedékekkel kell jelezni. Amennyiben a légijárómű ezeknek a jelzéseknek nem engedelmeskedik, a 14. §-ban foglaltak szerint kell eljárni.“ •vs 13. §. A „R“ 16. §-ának utolsó előtti bekezdése hatályon kívül jut, helyébe az alábbi rendelkezés lép : „Az ilyen légi járóművet a 14. §. első bekezdésében említett szervek az ugyanabban a §-ban körülírt jelzésekkel leszállásra hívják fel.“ 14. §. A ,,R“ 18. §-a első pontjának 1. alpontja hatályon kívül jut és helyébe az alábbi rendelkezés lép : „1. A 11. §. ötödik bekezdésében, a 14. §. utolsó előtti bekezdésében és a 16. §. utolsó bekezdésében meghatározott hatósági visszatartás ellenére tovább repül.“ 15. §. E rendelet 2—9. §-aiban foglalt közlekedési és rendőri rendelkezések és tilalmak megszegése, amennyiben a cselekmény vagy mulasztás súlyosabb, vagy a 10.270/1922.M. E. (Lkr.) számú rendelet 21—23. §-ainak büntető ______ Budapesti Közlöny 1941 október 1. — 222. szám.