Budapesti Napló, 1898. november (3. évfolyam, 301-330. szám)

1898-11-08 / 308. szám

Budapest, 1898. Harmadik évfolyam. 308. szám. Kedd, november 8. Szerkesztőség és kiadóhivatal. Főszerkesztő: Felelős szerkesztő. Kiadja: Egész évre 14 frt, */* évre 7 frt, Vj évre 3 frt SO кг. egy hónapra 1 frt 20 kr. József-körut 18. VÉSZI JÓZSEF. BRAUN SÁNDOR: A SZERKESZTŐSÉG. Egyes esám Budapesten 4 kr., vidéken 5 kr. Egy botrány tanulsága. Budapest, november 7. (v) Az ellenzék kezéből ma kiesett egy ütőkártya: a Dezse­ffy-ügyből báró Bánffy Dezsőnek gentlemansége sértetlenül került ki. Maga Lukáts Gyula, tehát ugyanaz a képvi­selő, akitől a miniszterelnök a nagykátai fő­szolgabírót el akarta tántorítani, döntötte el ma a csatát báró Bánffy Dezső javára, kije­lentvén, hogy Dezse­ffy Emil urat lemondá­sának visszavonására az a felülről jött biz­tosítás bírta rá, hogy az ellenzéki jelölt mel­lett való állásfoglalása miatt semmiféle kelle­metlensége nem leszen. Ez után a nyilatkozat után a botrán­y végsőt vonaglott és kimúlt. A miniszterelnök egyéni becsületérzése ellen intézett támadás csődöt kért önmaga ellen s az e címen folyt személyes harc le is szere­­lődött iziben. Ismerve a közhangulatot, azt kell hinnünk,­­hogy az ilyen módon elintézett ügy mellől most már mindenki sietve fog elmenekülni: az ellenzék, mert nem ért vele célt, a többség pedig, mert nem szokása spirituszba rakni az elvetélt botrányok ló­­tuszait. Mi azonban megállapodunk mellette egy pillanatra s búcsút veszünk tőle, levonva az érdekes esetnek tanulságait. Amíg a szemé­lyes harcnak dobogója volt az ügy, nem szól­tunk hozzá, mert a pártszenvedély torzsal­­dásaiba nem szeretünk elegyedni. Eszmékért küzdünk mi, nem személyek ellen, s nem felejtjük el, hogy az igazság istennőjének be van kötve a szeme, tehát nem viselheti a pártpolitikai elfogultság pápaszemét. De igenis hozzászólunk most a dologhoz, amikor már kiveszett belőle a személyes él, s elmondjuk fölötte a tárgyias igazmondás epilógusát. Amit mindenki természetesnek tart ebben a dologban, mi épp azon ütközünk meg. S a második, amin megütközünk, az, hogy a do­lognak ezt az oldalát mindenki természetes­nek tartja. Íme, egy közigazgatási tisztviselő, akit a központi kormányzat azzal a szelíd nyo­mással, amelyet nagyon jól ismerünk mindnyá­jan, az ellenzéki képviselőjelölt mellől el akar tán­torítani. Az ur közszolgálatban áll,éféM£ menjen az ur korteskedni a kormánypárti jelölt érdeké­ben. Ebben az irtózatos tehátban benne van a mi közéletünk minden nyavalyájának pathologiai oka. Ez a tehát éli meg a parlament tekin­télyét , a nemzetnek a törvényhozás politikai függetlenségébe s ami ezzel egyértelmű: po­litikai becsületességébe vetett hitét ez a tehát rendítette meg. Ez a tehát ássa meg azt a széles és mély árkot a nemzeti akarat és a parlament között, amelyet semmiféle fikciók­kal nem lehet áthidalni; a forradalom mag­vetőinek, a többségi terrornak és a kisebb­ség obstrukciójának ez a téljed a szülőanyja. Köztisztviselő és nem kormánykortes? Az eset igazán hallatlan! A központi hatalom méltán botránkozik meg rajta. És fölteszi magában, hogy majd megtanítja keztyübe dudálni ezt a vakmerő pártütőt. Távirati­lag rendelik Budapestre, egyenesen a miniszter­­elnök elé; a dolog sokkal komolyabb, semhogy a főispánra lehetne bízni az elintézését . . . Hallja az ur, mit csinál az úr ott a járásá­ban?­­— Instálom, hát adminisztrálok. — Van befolyása és tekintélye? — Instálom, hát tisztelnek az emberek. — És mivel sze­rezte befolyását és tekintélyét? — Instálom, hát azzal, hogy igazságot tettem a törvény szerint mindenkinek. — Nos hát, hallja az úr, a választásoknál ön latba fogja vetni be­folyását és tekintélyét a kormánypárti jelölt érdekében. — Instálom, azt nem tehetem. — Hogyan, ön ellenkezni mer? Mely vakmerő­ség! — Instálom, én ellenzéki vagyok. — Fütyülök az elveire; nekünk nem az ön elveire van szükségünk, hanem a támogatá­sára. — Instálom, a törvény is tiltja a köz­hatósági pressziót. — Ejnye, szedte-vette re­bellise, majd megtanítjuk mi az urat enge­delmességre. Ön a mi emberünk mellett lesz, vagy ha nem, hát vegyen búcsút a főbírói hivatal kapufélfájától. Nem tűrünk semmi­féle ellenszegülést, az árgyélussát! ... És ezzel vége az audienciának: a Jupiter Jonans mérgesen visszavonul. Ebben az egy esetben véletlenül pórul járt a Jupiter Jonans. Akit színe elé idézett, az történetesen jómódú és szilárd jellemű ember volt, aki inkább a főbírói hivatal kapufélfájától vett búcsút, mint a saját lelkiismeretének nyugalmától. És el­­ámulva ezen a hajthatatlanságon, a Jupiter tonans visszaszívta összes mennyköveit. De az eset éppen azért tanulságos, mert kivétel létére megmutatja, a szabályt. A­­vagyonilag nem független köztisztviselő, aki a fizeté­séből él, hogyan szeghetné a felsőbbség parancsolata ellen a maga lelkiismeretét és önérzetét? Szegény feje honnan me­rítse azt a keserű és büszke dacot, amely a nagykátai főszolgabíróval odadobatta a hiva­talos állást az erőszaktevő hatalom lábai elé? A zsarnokság megejti a kenyeréhez ragasz­kodó szegény hivatalnokot s ráuszítja a ke­zébe adott hivatalos hatalmat a polgárok po­litikai jogainak eltiprására. Nem kormányzás ez, uraim, hanem kényuralom. Ahol a köztisztviselők ex offo és egy vasnál durvább kényszer nyomása alatt korteseivé lettek a kormányzatnak, ott a párturalom forradalma dúl a nemzeti szuve­­renitás ellen. A magyar közigazgatás — fáj­dalom — nem egyéb ilyen kortesszerve­­zetnél. A pártönzés deszpeciája irtóztató sulylyal nehezedik rá a közigazgatásnak minden ágára és valamennyi fokozatára s a közhatalmak nálunk nem pajzsul szolgálnak az egyéni jogok védelmére, hanem bilincsül, mely rabbá teszi a polgárok politikai lelki­ismeretét. Magyarországon nem a törvény uralkodik, mely a nemzet akaratában a maga forrását tiszteli, hanem a párturalmat szol­gáló közigazgatási önkény, mely a politikai meggyőződés függetlenségét és önérzetét meg­hiúsítani, vagy ahol ez a törekvése nem si­került, megtorolni igyekszik. S amit az ad­ T . R_C A. Picquart. — A Budapesti Napló eredeti tárcája. — Irta: Lock János. Nagy példákra van szüksége a gyarló em­beriségnek ! Jellemekre, akik megállnak szemben a csábbal, amely veszteget, szemben a vészszel, amely letiporni kész. Csakhogy egy jellemnek, míg igazán nagggyá lesz és teljesen kifejlődhetik, vé­gig kell mennie a szenvedések egész iskoláján. Az arany is a tíszben próbáltatik meg, hogy nincs-e benne többé földi salak; a szíveket is így próbálja meg az a végtelen bölcseség, akit lelkünk sejtve érez és törvénynek elfogad. Be­leveti a fájdalom tüzébe, a szenvedések kohójába, hogy a reánk mért földi öntudatlan megpróbál­tatásban megmutassuk, hogy szívünk immáron tiszta lánggal ég-e ? ! Mutassanak nekem csak egyetlen alakot a világtörténelemben, aki nagggyá lett valaha, mi­előtt homlokát véresre nem sebezte a szenve­dések töviskoronája ? ! Oh az a babérkoszorú a főn mindig töviskoszorú a szívén, mert csak azok lehetnek az emberiség hősei és vezérei, akik munkájukba bele­viszik az önzetlenséget az ön­­feláldozásig. Azok a mi hőseink és vezéreink, akik egy-egy megsejtett eszménynek szolgála­tában készek vállaikra venni a keresztet s fel­áldozni, ha kell, még életüket is az emberiség megváltásáért. A földi nagyságnak tehát nem a lángelme a kritériuma, hanem egyedül a jellem. Mert nem a lángész lendít legtöbbet a társadalom sorsán, hanem az a sziklára épített jellem, amely hinni tud esz­ményeiben és önzetlen szeretettel tud azok­ért lelkesedni — ha kell — egész a vérpadig ! Sőt tovább megyek ! Minél fényesebb tehetséget adott a gondviselés egy embernek, annál nagyobb átka és csapása lehet az emberiségnek, ha visszaél talentumával a tömeg rovására. Viszont, aki a lelkiismeret alapján állva teljesíti mindenkor társadalmi kötelességeit s acélos sellemét meg nem ingatja a kisértés, meg nem lágyítja a csüggedés, az kis tehetsé­gével is példaként ragyoghat valaha a késő századok emlékezetében. Minden lángész csak egy lépcső az emberi haladás útjában! Fénybe borít egy korszakot, de hatását lassanként elhomályosítja az idő. Sírja körül egy új nemzedék nevelkedik, s az úttörő zsenit felülhaladják az utódok. Új tekintélyek lépnek nyomdokába s kezdik ott, ahol ő végezte. Folytatják­ félbehagyott munkáját, hogy a hala­dás törvényét ismét egy lépcsővel magasabbra emelhessék, így lesz elavulttá az az elmélet, amelyet egy világ tapsolt meg valaha. Azt a bölcseséget pedig, amit az emberi értelem diadala­ként hirdettek egykor, alig pár évszázad múlva talán már a gyermek is megmosolyogja. Csak a nagy jellemek nincsenek alávetve a múlandóság földi törvényének! Minden példaadásuk egy bevégzett dolog, amelyet csak utánozni törek­szünk, legfeljebb megközelíthetünk­, de fölülmúlni nem tudunk soha. Az a parányi ember, aki egy önfeláldozó élettel irta be valaha nevét a törté­nelembe, élni fog mindörökre s alakját a szá­zadok csak nőni látják. Mert minden szó és elmé­let elmúlik, csak a tettek eredményei maradnak fel példák gyanánt az utókornak! A lángész meghal az idővel, de a jellem hal­hatatlan! Az Isten rendelte így, aki a dicsőséget nem az értelem nagyságához, hanem a szív ne­mességéhez és az akarat energiájához kötötte, hogy ez az út nyitva álljon minden halandónak! E jellemmel azután az a legszerényebb te­hetség is erővé és hatalommá lehet. Mint az óceánból kiemelkedő sziklaorom, amelyet ezred­évek óta von fénybe a lenyugvó nap, úgy áll meg szilárd jellemével az a legkisebb ember is a végtelenségek központjában, az örökkévalóságok összefolyásában s fenséges arculatján egy önfel­áldozó élet vértanuságának visszfénye ragyog, így hirdet eszményt vagy erkölcsöt a világnak, amelyet vérével vagy könnyeivel mosott tisztára egykor, mert önzetlenül szolgálta azt és hű volt hozzá mindhalálig. Csak az becsülheti valamire az életet, aki­nek szivében él egy olyan eszmény, amelyért minden pillanatban meghalni kész. Itt kezdődik az igazi jellem! De hogy ez a jellem példa gya­nánt ragyoghasson az emberiség előtt, az Isten bennünk ezt is megpróbálja, s reá­ülteti a ha­ladó embert a fájdalom tüzes szekerére, amely éget, de egyedül emelhet az égbe ! A halhatatlanságnak ez a glóriája sugározik elő Picquartnak, ennek a hőslelkű­ katonának jelleméből is, aki egy rothadó világ közepette szenvedni akar az igazságért. Nyugalmát, ambíció­ját, becsületét, életét veti kockára, hogy odalép­jen az üldözött ártatlanság mellé, s védelmébe fogadja azt a szegény nyomorultat, akit a gyűlö­let bélyegezett meg egy egész világ szemében. Tudja jól, hogy egyenlőtlen harcba fog indulni, mert egy ember fog küzdeni milliókkal, de nem la- Lapunk mai száma tizenhat oldal.

Next