Budapesti Napló, 1902. október (7. évfolyam, 271-299. szám)

1902-10-24 / 292. szám

­ Budapest, péntek BUDAPESTI NAPLÓ 1 902. október 24. 392. számi­ g­ Motoszkál ez a tárgy már régóta a teremben. Mióta kezembe került Szathmári Király Ádám naplója Rákóczi Ferenc párisi tartózkodásáról. Száraz diárium ez a könyv arról, hogy a bujdosó fejedelem kinél lebédelt vagy kivel vadászott vagy hová kocsizott.­­ De, hogy a mi becsületes, tüzes b­ánya, szilaj turucaink hogyan találták magukat XIV. Lajos ki­­kent-kifent, a túlfinomságig kicsiszolt, kendőzött, for­­maságos társadalmában, arról a jó Szathmári Király Ádám egy kukkot sem árul el! Csodálatos, hogy ő is, Mikes is milyen keveset mesélnek magukról, a bujdosók benső életéről, magánviszonyaikról ! Pedig ez lett volna érdekes ! Mégis volt haszna ennek az olvasmánynak. Gondolkozni kezdtem a mi bujdo­sóinkról. (Közbevetőleg mondva, mennyivel festőibb, költőibb szó a bujdosó, a ma divatos emigráns vagy menekült szónál). S míg­el-elgondolkoz­­tam rajtuk akiket a honvágy egyenként haza kergetett, eszembe jutott egy másik időszak, ami­kor kurucok szintén Párisba kerültek, de kevésbé szomorú és mélabús körülmények közt. 1705-ben, a fölkelés elején Rákóczi megbízta volt ügyvivőjét, Vetési báró Kökény­esdy Lászlót, hogy a francia ud­vartól eszközölje ki azt a segítséget, amelylyel XIV. Lajos Rákóczit biztatta volt s melyre ha nincs kilá­tása, a fejedelem sohse indította volna meg a felke­lést. — Kökényesdynek ez a küldetése sikerrel járt, kaptak pénzt, — ha nem is eleget — és amire nagy szükségük volt, mérnökkari és pattantyús főtiszteket. Ez a küldetés, ennek a küldetésnek sikerülte képezi darabomnak tárgyát. Belejátszanak még a magyar-francia huszárok, akikről olyan végtelen érdekes munka jelent meg franciául Capitain H. Choppin tollából, Les Hussards cím alatt, pompás képekkel, sőt még a kürtjeiekkel is, melyeket a francia szolgálatban levő magyar hu­szárok használtak. Ezek a magyar szökevényekből és később bujdosókból alakított huszárezredek eleinte túlnyomóan magyarokból álltak s tulajdonosaik után magyar neveket is viseltek, úgymint Rátky, Bercsényi (franciásan Berchini) Esterházy stb. ezredek. Később elfranciásodtak. Darabomban Rátky György huszárezredes s az ő huszárjai szerepelnek. A magyaroknak ellenképét a franciák nyújtják, Torcy márki külügyminiszter, aki a magyarok kívánságainak teljesítését sokáig ellenezte volt, aztán a francia hölgyek, akik meg a kacki, daliás magyarokért lelkesedtek. A többit mondja el a darab, amelyről, ha nem is válnék be, azt el fogják ismerni, hogy a címe­r jó volt. Bérezik Árpád, MŰVÉSZET □ Az ezredéves emlékmű. Ilyenkor fisz idején az állami költségvetéssel együtt egy vaskos­­ könyvet is szoktak szétosztani a törvényhozás tagjai közt. Nagyobbára száraz statisztikai adatok halmaza az, de a nagyközönséget is érdekelheti a bevezető jelentés, amely megközelítő képet szo­kott adni a kormány működéséről és az ország közállapotairól. A most szétosztott könyv az 1901. év kormányzati eseményeit és állapotát mutatja­­be és főképp Széll Kálmán miniszterelnök jelen­tésének egy passzusa az, amelyet itt ki akarunk emelni. Előre kell bocsátani, hogy a miniszter­­elnökség gondozására vannak bízva az Andrássy-út végén épülő ezredéves emlék, az Andrássy-szo­­­bor, Szent István király szobra, a király által­­ ajándékozott tíz szobor, a királyi palota építése s díszítése és Erzsébet királyné emlékszobra. Mindezekről hűségesen beszámol a miniszterelnök és bizonyára a közvélemény hangulatának ad tha kifejezést, amikor jelentvén, hogy az 1902. évben elkészül a millennáris emlékmű építészeti része, a másfélmillió koronánál többe kerülő mű­ről még a következőket jegyzi meg: — Sajnálattal kell azonban jelentenem, hogy a szobrászati rész utolsó jelentésem óta mit sem haladt, bár az egyes szobrok és szoborcsoporto­­zatok megmintázására kitűzött határidők 1902. április hó 30-ával már mind lejártak. Kétségtelenül módot fogok találni arra, hogy ezen törvényhozási­­lag elrendelt emlékmű lehetőleg mielőbb el­készüljön.­­ Lajos kútja: A budai Korvin-térre Millacher Lajos budai polgár hagyatékából díszes közkutat állítanak. Erre a célra negyvennégyezer korona áll rendelkezésre, melyet Rónay Károly királyi közjegyző kezel. A kút tervezésére művészi pályázatot hirdet­tek, melynek határideje a jövő héten október 11-én jár le. Az első díj a megbízás, a második díj ezer korona és a harmadik díj hatszáz korona. A pályá­zatban az ifjabb szobrász­nemzedék teljes számmal vesz részt. 0 László Fülöp dementite. A minap a hírla­pok egy levéllel kapcsolatban arról adtak hírt, hogy László Fülöp jeles festőművészünk jelenleg Berlinben, a német császár udvaránál időzik és sűrűn érintkezik úgy a császárral, mint Szögyény-Manch berlini nagy­követünkkel. A levél egy és más intimitásokat is tar­talmaz a berlini udvar légköréből. László Fülöp táv­iratilag most annak kijelentésére kér fel bennünket, hogy ő jelenleg Parisban időzik s bár négy évvel ezelőtt tényleg lefestette a német császárt és gyer­mekeit, azóta Berlinben csak néhányszor — mindig rövid ideig — tartózkodott s ez alkalmakkor sem a német császárral, sem a nagykövettel egyszer sem érintkezett, úgy a levél, mint az ahhoz fűzött kom­mentárok tehát tisztára koholmányok.­­ A műemlékek országos bizottsága tegnap ülést tartott, amelyen több műemlék restaurálásáról tettek jelentést. Ennek során szükségesnek mondotta ki több régi templom renoválását, a csarodai és mező­­telegdi templomok laliképeinek tatarozását és tudo­másul vették Gyalus László műépítész jelentését a jaáki templom nemsokára befejeződő restaurálási mun­kálatairól.­­ Az Orvosszövetség képkiállítása. Az Orvos­szövetség műkiállításának csütörtöki hangversenyén észre­ lehetett venni, hogy a fóvárosi közönség zöme már bevonult téli lakásába. A nagyközönség hangos tetszésnyilvánítással fogadta a honvédzenekar előadá­sait. A tárlat zárása okvetlenül vasárnap délben 5 óra­kor történik. .Nagy érdeklődés mutatkozik a szomba­ton tartandó bezáró hangverseny-estély iránt, amely­hez a rendezőség kéri a közönséget séta-toiletjeben megjelenni. Meghívók ezen estélyre a bánáti pénztár­nál is kaphatók lesznek. Belépőjegy ára 2 korona. TUDOMÁNYIRODALOM – Honoré de Balzac. Ez a címe egy tanul­mánynak, melyet Huszár Vilmos, a francia irodalom műegyetemi tanára erről a halhatatlan regényíróról közrebocsájtott. A korszak alapos ismeretén és az írónak finom átérzésén alapuló tanulmány kitűnően megvilágítja Balzacnak helyét a francia és a világ­­irodalomban. Huszár, aki a francia és a román iro­dalmaknak külföldön is elismert művelője, nagy szol­gálatot tett a francia irodalomra vonatkozó dol­gozatokban gyér literaturánknak, midőn ezt a magvas és kiválóan szép stílusu tanulmányt meg­írta. De elismerés illeti az Uránia tudományos társaságot és annak jeles elnökét, Molnár Vik­tor mint tanácsost, akinek támogatása lehetővé tette a szerfölött érdekes mű megjelenését. Huszárnak leg­közelebb egy nagy kötete jelenik meg francia nyel­ven Parisban a XVII. századbeli spanyol és francia drámáról és följogosítva érezzük­­magunkat arra a föltevésre, hogy e művével a magyar tudománynak a külföldön is elismerést fog szerezni. A Balzacról szóló füzet minden könyvkereskedésben kapható s ára egy korona.­­ A Magyar Orvosok Lapja című orvostudo­mányi és orvostársadalmi hetilap érdekes tartalom­mal jelent meg e héten is. Eredeti cikkein, bő lap­szemléjén és egyéb rovatain kívül terjedelmes mel­léklet is van hozzá csatolva, melyen dr. Szigeti Gusz­táv ad adalékot az orvosszakértői vélemények mér­legeléséhez és ismerteti a Gelber-féle gyilkosság­ ügyben adott szakvéleményét. " Szomorú számok. A Magyar Földrajzi Tár­saság ma este hat órakor ülést tartott, amelyen Erődi Béla elnök kegyeletes szavakkal emlékezett meg a társaságnak a nyári szünet alatt elhunyt három kiváló tagjáról: Jankó Jánosról, Király Pálról és Pethő Gyulá­ról is. Emléküket a Társaság, az elnök indítványára, jegyzőkönyvben fogja megörökíteni. Azután dr. Thür­­ring Gusztáv, a fővárosi statisztikai hivatal aligaz­gatója a felvidék népfogyásáról és a kivándorlásról tar­tott felolvasást. Kimutatta, hogy az elmúlt húsz év alatt a fel­vidék 12 vármegyéjében 2868 község közül 873-nak népessége megapadt több mint 46 000 lélekkel, de a népfogyás sokkal nagyobb, mert a húsz év alatt a népesség természetes szaporulata 460.000 lélekre rú­gott, a népszámlálás eredményei azonban csak 229.000 főnyi szaporulatot tüntettek fel, tehát 231.000 lélek hiányzik. Ez az óriási hiány a kivándorlás eredmé­nye, mely tehát a szaporulatnak teljes felét emésztette meg. A felolvasó a kivándorlás okainak sokféleségét magyarázván kimutatja, hogy a fervidék lakosságá­nak száma nincs arányban a területtel. Ha a kiván­dorlást meg akarják szüntetni, szükséges, hogy a mostani primitív termelési mód helyett oly gazdálko­dási és termelési módok honosíttassanak meg, melyek nagyobb népesség fenntartására alkalmasak. Felolvasó szerint a kivándorlás csak szimptomája más bajok­nak, orvoslása tehát csak úgy képzelhető ha a szimp­­tomát előidéző bajokat szüntetjük meg vagy legalább enyhítjük.­­ Adórendszerünk. Kritikai tanulmány-vázlat. Irta dr. Forgon Lajos. Adórendszerünk hiányainak ja­vítása a legaktuálisabb jellegű kérdések egyike. Ezt az aktuális kérdést szakszerűen s érdekesen tárgyalja ez a mű. Megjelent Politzer Zsigmond és fia cégnél, ára 80 fillér. Szakma a folyamhajózásról. Budapest, október 23.­­ Suppán Károly V. dunagőzhajózási főfelügyelő úr tollából most került ki egy mű, melynek címe „Wasserstrassen und Binnenschiffahrt“. A mű A. Troschel, Berlin-Grunnewald kiadásában jelent meg. A szerző, ki hazánk fia, kezdettől fogva magyar nyelven tervezte a mű kiadását és csak a magyar könyvkiadók szűkkeblűségén múlt, hogy nem így történt. A mű, mely magában véve páratlan, hatalmas hézagot van hivatva betölteni a folyamhajózási iroda­, sem még eddig nagyon szegény terén. Már a szerző személyisége teljes biztosítékot nyújt a mű tartalmáról, d­e nemcsak itthon, de a külföldön is mint oly szakember ismeretes, ki a sa­ját maga szerzette tapasztalatokon kívül nagy elmé­leti képzettséggel, műszaki ismeretekkel bír és a hajó­zási technikát nemcsak hajózási de műszaki szempont­ból is felfogva és gyakorolva, e munkában a folyam­hajózás fejlesztéséhez — nemcsak a hajósokra, de a műszaki emberekre nézve is — nagybecsű művet al­kotott. Hogy különösen a folyamhajózásnál, az egyes folyamokra egy, minden követelményeknek meg­flelő járművet egy műszaki ember alkotni tudjon, szükséges, hogy hajózási ismeretei is legyenek, ismerje azon fo­lyamokat, amelyeken az illető jármű használva lesz. Csak az, ki tudja, mily nehéz és mennyi időbe kerül ily gyakorlati ismereteket szerezni és hogy a szerzett tapasztalatokat tulajdonosa minő féltékeny­séggel őrzi, az képes teljes mértékben megbecsülni és méltányolni e nagy szellemi kincset, melyet Suppán fófelügyelő úr, időt és fáradságot nem kímélve, tisz­tán csak az általa annyira szeretett folyamhajózási ügy­ne­k ismertetése és fejlesztése céljából az aziránt érdeklődők és az avval foglalkozók szolgálatára bo­­csájtott. Az elméleti adatokból csak azok vannak a műben felsorolva, melyek a gyakorlatban teljesen beváltak. Annyival inkább nem mulaszthatjuk el a könyv ismertetését, mivel az a kül­öldi szakkörökben nagy feltűnést ke­tett és nagy méltányol­ásra talált. A közel 609 oldalra terjedő mű 6 főrészre van osztva és azok 18 fejezetre. Az első résznek, mely a természetes viziutakról szól, 1-ső fejezetében ritka következetességgel van leírva a természetes viziutak keletkezése, azok külön­féle hasznos és káros tulajdonságai és a víz termé­szete. összehasonlítja különböző államok lófolyóit, felsorolva egy kultúrállamban már használatban levő és szükséges különböző intézkedéseket a folyam hajózhatóságának mehetővé tételére és fenntartására. A 2. fejezetben a folyókat és folyamokat tisztán mint hajózási utakat tárgyalja továbbá azok javítását hajózás céljából, rámutat természetellenes folyam­­javításokra. Leírja a hajózási meneteket görbületek­ben, homokpadok között átmetszésekben, az általános menetszabályokat, ismerteti a zátonyok keletkezését, a homokpadok gerebenezéssel való eltávolítását, az állandó és vándorló homokpadokat, a folyamgörbü­­leteknek fenntartását, hajósok tapasztalatait szabályos menetekben és túlszéles helyeken. Igen érdekesen és behatóan ismerteti a hajózási akadályokat a Dunán. A 3. fejezet folyók haj­ózható­vá tételéről és fo­lyamszabályozásokról szól. Nogy tapasztalattal sorolja fel a folyamszabályozás különféle módozatait, kiemeli a természetes folyamszabályozás előnyeit, felemlíti a Dunának legfontosabb hajózási akadályait, ismerteti a folyam sekély helyeinek megjelölésének módjait, a jelzési szolgálatot, folyamtisztítást és a kotrást. A II. rész a mesterséges víziutakról szól, a 4. fejezetben leírja a duzzasztó-műveket, folyók csator­názását, behatóan ismerteti a különféle duzzasztó-mű­veket és csatorna-rendszereket úgy nálunk, mint Ausztriában, Német- és Franciaországban, rámutat egy­­szersmint a csatornázás által nyerhető vízierekre. Az 5. fejezetben felsorolja a különféle csatorná­kat legrégibb időktől kezdve, külön a zsilipeket, azok vízfogyasztását, a vízfogyasztás kisebbítésének módo­zatait, behatóan ismerteti a nagy tengeri csatornákat, felsorolja továbbá a csatornák normális dimenzióit, csatornákat nagy eséssel, a különböző telepeket a szükséges víz nyerésére és az időt, amely szükséges a hajók bezsilipezésére. A 6. fejezet a hajóemelőműveket és a hajók szá­razon való szállítását tárgyalja. Ezen részlet egyike a legérdekesebbeknek, mert jelenleg az egész műszaki világot foglalkoztató kérdéseket tárgyal, amennyiben felsorol sok már meglévőt és több tervezetet a fent­­nevezett kérdés megoldására. Felsorolja egyik előnyeit a másik felett, felemlíti a hajóvasutakat, a hajók igénybevételét szárazon való szállításnál, igen érdekes tervezetet ad a hajóvasutakon hevederekben való szál­lításról. Kiemeli a szárazon való szállítás előnyeit és a hajóvasutak szállítási képességét. A 7. fejezetben felsorolja a belvízi­ kikötőket, azok felszerelését, szétválasztva a folyó- és csatorna­­kikötőket, ismerteti a kikötői szolgálatot és az ameri­kai különféle átrakodási szerkezeteket. Miután így a belvízi utakat ismerteti, áttér a szerző a III. fejezetben a belvízhajózásra. A 8. feje­zet a tutajozás és evezős hajózásról szól. A történelmi részen áthaladva, összehasonlítja a tonnakilométeren­kénti szállítási költségeket szárazon és víziutakon.­ Igen tanulságosan előtünteti a hajózás fejlődését, is­merteti a különféle szállítási módokat, leírja a tutajo­zást és az evezővel való hajózást völgymenetben, fel­sorolja a kompokat, az evezővel való hajózást hegy-, menetben, leírja részletesen a hajótestet, kiterjedve, annak elméletére,, leírja a régi falfaj­óépítést, vashajó­­építést a lóval való vontatást, vitorlázást és a hajót, tolást. . .

Next