Budapesti Szemle. 1866. 4. kötet, 11-13

11. szám - A BÖLCSÉSZET MAGYARORSZÁGON. – II-ik közlem. Erdélyi Jánostól

kiásva égettek meg Angolországban, Huss Jánoson keresztül, ki élve hamvadt el a kosztniczi máglyán, a lassiták által égő kanócz löhetett közénk, s a kelyhesek már 1506-ban kérelmet nyujtanak Ulászlóhoz egyházújitás érdemében, melynek pártjára, lévén a ki megtámadja, 1508-ban védirattal is merészeltek előállani az ország felső vidékeiből. Nagy jelenség, nem elegendő jelentőséggel. A ma­gyar elmének ugyanis eleitől fogva, ősgyűlési szellemben, az orszá­gos közakarata volt irányadója. Mit a köz elhatározott, meglelte út­ját életbe, foganatba, de nem is különben. A vallásos érdekeltség pedig az ország oly részéből jelentkezett, melynek lakosai és törté­nelme korán se a haza sorsát intéző nép és történelem volt, külö­nösen szláv hajlam és idegzet mozgékonysága után indult. E nép­fajnak költői érzékenysége a hiedelem dolgaira, politikára is átsi­kamolván, nem egyszer fogja még kisérteni a gondviselést. Ily alku nélküli, fedezetlenül hagyott nézetnek azonban meg kelle dőlni az ősmagyar alkotmány s várszerkezet miatt, mely katonai talán in­kább, mint politikai, de úgy hiszem mindkettő, s elmosdatlanul van feltartva életünk viszontagságai közepett oly előjoggal, hogy a tu­dás egész országára is átvitetett mind e századig, melyben élünk, és tekintélyes erkölcsi törvényszéket ült az itélő erő és szabad esz­mélkedés fölött. Az elme fegyelme, mint legjobban gondolhatni, önfentartási érdekben. Mi­csuda épen azért, ha tekintélye előtt mun­kába került gondolkozó fejjel is egyenesen állva maradni, ha még nem régen is tanácsos volt, bár egész agygyal nőve túl valaki a so­kaságon, térdeit meghorgasztva legörnyedni, hogy ki ne tűnjék a tömegből. Igazán Magyarország a szokások évelő országa, s a szokás el­végre a tömeg logikája. Nem kell tőle félni. Eljő az idő, mikor az újítók különbséget fognak tenni e hatalom tényezői, alkatrészei kö­zött. Újitni, a tömeg ítélete szerint, ha kevesebb is a szemtelenség­nél, de több a bátorságnál: gyöngeség, melynek neve hiúság. Ez régen így van, de azért nem végítélet. Annál inkább tisztelhetjük aztán egy István, Kálmán, Mátyás és Széchenyi emlékezetét, hogy fölülemelkedve a kor és nemzet előítéletein, merészeltek valamit tenni az eszmék világában, mi ellen pajzsul vagy megtorló fegyve­rül pártütés, gúny, rágalom, szinte a testi hibák felhányásáig, mint Kálmán ellen — nyomatékosan volt használva, szerencsére, mindig szerencsétlenül.

Next