Budapesti Szemle. 1903. 115. kötet, 319-321. szám

319. szám - A KÖZOKTATÁSÜGY ÉS GRÓF SZÉCHENYI ISTVÁN. – Imre Sándortól

A KÖZOKTATÁSÜGY ÉS GRÓF SZÉCHENYI ISTVÁN. A Hitel Taglalatát azzal kezdi Desewffy József, hogy nem könnyű e dolgozásban a gondolatok fonalát, egymásba nyúlását s összeköttetését kikeresni, eltalálni és fölfogni a szerző egész gondolkozása rendszerének a hálózatát.*) Ke­mény Zsigmond magát Széchenyi Istvánt mondja nehezen fölfogható embernek: «Ezer apró ellenmondás szövődött nála és olvadt föl egy magasabb következetességbe. Jelleme hason­lított irmodorához, melyben a logikai fonalat nem az találta meg, ki az egyes eszméken, hanem az, ki az eszmetömbökön tekintett végig.*­**) Széchenyi egész gondolatmenetébe illeszkedve, a neve­lésre vonatkozó számos megjegyzése egész szükségszerűség­gel folyik mindabból, a­mit világnézete az emberiség földi rendeltetéséről elénk tár. Az ember hivatása, feladata sze­rinte a folytonos tökéletesedés. Ezt véve alapul, a gondola­tok egymásba nyúlása érthetővé válik, gondolkozásának a rendszere egészen kikerekedik s ebben a nevelésnek előkelő hely jut. Ha az alapnak vett gondolatból egyszerűen követ­keztetünk s nem is saját szavait állítjuk egymásután, termé­szetes alapja a közműveltségen induló haladásnak, a — Szé­chenyi szavával — kiművelt emberfőkön álló közműveltség­nek az emberfők kiművelése, csupán azt a szót kell alkal­maznunk, mely e folyamat neve. Nevelés ugyan, igaz, nem­csak tudatosan történik, hanem folyik a nélkül, hogy a *) A Hitel czímű munka Taglalatja. Irta gróf D. J. Kassán, 1831. 11. 1. **) Csengeri A.: Magyar szónokok és status fér­fiak. 343. 1. Budapesti Szemle, CX­. kötet. 1903. 1

Next