Budapesti Szemle. 1915. 161. kötet, 457-459. szám

459. szám - A NÉMET ÉS FRANCZIA AVIATIKA. – Kármán Tódortól

Annyit tehat mar ma is ki lehet mondani, hogy a repu­lo­gepek es leghajok egyenletes fejlesztese, a mit Nemetorszag az utolso esztendokben — elhagyva a leghajozas egyoldalu elony­ben valo reszesiteset — alapelvuil tekintett, mindenkepen bevalt s a nemet szerkesztoknek sikeru­lt szerencses kezzel oly typusokat teremteni, melyek — ha talan nem is evtizedekre szoloan megallapitott mintak — de a jelen pillanat nagy proba­janak minden tekintetben megfelelnek. Nem erdektelen talan nehany szoval ramutatni, melyek azok a kerdesek, melyeket meg kellett oldani, hogy id­aig juthas­sanak s mino viszonyban all egymashoz — iranyado vonasait tekintve — a franczia es nemet leghajozas es repu­lo-technika. "2. A levegonel konnyebb szerkezetek kormanyozhatosaga­nak kerdese voltakepen a motorereju leghajo problemaja. A motorhajtasu leghajo eo ipso kormanyozhato, ellenben az energiaforras nelku­li, magara hagyott szabad ballon nem va­razsolhato semmifele elmes szerkezettel kormanyozhatova. A mig egyed­u­li energiaforrasunk a gozkazan es gozgep volt, termeszetesen alig lehetett remeny a gepereju leghajo sikeres megvalositasara. A benzinmotor feltalalasaval azonban, mely a folyekony tu­zeloanyag energiajat magaban a gephengerben ko­zvetlenu­l valtoztatja az munkara, a d­olog nem volt tovabbra is kilatastalan s innen szamithatok az elso komoly kiserletek a problema megoldasara. Egy leghajo kormanyozhatosaga relativ fogalom, relativ ahhoz a szelerosseghez kepest, melyben a leghajot kormanyozni akarjuk. Ugyanaz a leghajo, mely szelcsendben vagy gyenge szelben kormanyozhato, eros orbanban esetleg mar nem az. A kormanyozhatosag lenyegeben az onsebessegtol fu­gg, vagyis a leghajonak azon sajat sebessegetol, melyet szelcsendben sajat erejebol el tud­ erni. Nagy sebesseg azonban nagy motor­ereit igenyel s a motor teljesitmenyevel no­su­lya es a szu­k­seges benzinmennyiseg is; minel erosebb a motor, annal ero­sebb es sulyosabb lesz termeszetesen az egesz constructio. Vilagos tehat, hogy itt bizonyos mereteken alul nem lehetett ezelt erni, a leghajok hordkepesseget lenyegesen meg kellett novelni. Szerencsere a hordkepesseg a leghajo­kob tartal­maval, a mozgatasra szu­kseges erő ellenben a leghajo

Next