Budapesti Szemle. 1915. 161. kötet, 457-459. szám
459. szám - A NÉMET ÉS FRANCZIA AVIATIKA. – Kármán Tódortól
Annyit tehat mar ma is ki lehet mondani, hogy a repulogepek es leghajok egyenletes fejlesztese, a mit Nemetorszag az utolso esztendokben — elhagyva a leghajozas egyoldalu elonyben valo reszesiteset — alapelvuil tekintett, mindenkepen bevalt s a nemet szerkesztoknek sikerult szerencses kezzel oly typusokat teremteni, melyek — ha talan nem is evtizedekre szoloan megallapitott mintak — de a jelen pillanat nagy probajanak minden tekintetben megfelelnek. Nem erdektelen talan nehany szoval ramutatni, melyek azok a kerdesek, melyeket meg kellett oldani, hogy idaig juthassanak s mino viszonyban all egymashoz — iranyado vonasait tekintve — a franczia es nemet leghajozas es repulo-technika. "2. A levegonel konnyebb szerkezetek kormanyozhatosaganak kerdese voltakepen a motorereju leghajo problemaja. A motorhajtasu leghajo eo ipso kormanyozhato, ellenben az energiaforras nelkuli, magara hagyott szabad ballon nem varazsolhato semmifele elmes szerkezettel kormanyozhatova. A mig egyeduli energiaforrasunk a gozkazan es gozgep volt, termeszetesen alig lehetett remeny a gepereju leghajo sikeres megvalositasara. A benzinmotor feltalalasaval azonban, mely a folyekony tuzeloanyag energiajat magaban a gephengerben kozvetlenul valtoztatja az munkara, a dolog nem volt tovabbra is kilatastalan s innen szamithatok az elso komoly kiserletek a problema megoldasara. Egy leghajo kormanyozhatosaga relativ fogalom, relativ ahhoz a szelerosseghez kepest, melyben a leghajot kormanyozni akarjuk. Ugyanaz a leghajo, mely szelcsendben vagy gyenge szelben kormanyozhato, eros orbanban esetleg mar nem az. A kormanyozhatosag lenyegeben az onsebessegtol fugg, vagyis a leghajonak azon sajat sebessegetol, melyet szelcsendben sajat erejebol el tud erni. Nagy sebesseg azonban nagy motorereit igenyel s a motor teljesitmenyevel nosulya es a szukseges benzinmennyiseg is; minel erosebb a motor, annal erosebb es sulyosabb lesz termeszetesen az egesz constructio. Vilagos tehat, hogy itt bizonyos mereteken alul nem lehetett ezelt erni, a leghajok hordkepesseget lenyegesen meg kellett novelni. Szerencsere a hordkepesseg a leghajokob tartalmaval, a mozgatasra szukseges erő ellenben a leghajo