Budapesti Viszhang, 1852. május-június (1. évfolyam 1. félév, 1-8. szám)

1852-05-30 / 4. szám

A NÖVÉNYELETI AESTHETIKAROL. .. Az emberek édene amaz eredeti első fo­kozat, melyben állapotáról, természethezi viszonyáról még nem számolt, hol isten és természet egynek tűnik föl előtte, mert mind kettőről hamisak fogalmai, melyeket enter­­mészetének analógiája szerint határoz meg; fogalmak m­ik természetet és istent egymás­hoz közel hoznak, mert amazt igen magas­ra s ezt igen alacsonyra helyezi. De a túl­világ fekvését, melyre művelt ember törek­szik , nem határozza meg. Mig az ember előtt érthetlen és magya­­rázhatlan a természet, ez át nem láthatott mögött egy hozzá hasonló lényt keres, megeleveníti a „természet árnyoldalait,“ az általa teremtett szellemekkel vagy kí­sértetekkel , de a­melyek a tudomány vilá­ga előtt hamar eloszlanak. Másfelől szi­vének szüksége oly hatalmat kerestet ve­le , melynek értelmes vezetése alatt a tör­ténet játéka , vagy a sors zsarnoksága el­len oltalmat kereshessen, s e hatalmat a legmagasabb szerint jellemzi magának, mit ismerni tanult, a legjobb, legbölcsebb em­ber szerint, s e képhez csak a tünemények t. i. a természeti erők játéka fölötti uralmat ragasztja, melyekben sorsot és esetle­gességet félni tanult. De az ember Is­­tenneli képzelmeivel mindig emberi körben marad , s épen ezért az önalkotta istennel eléggé rokonosnak hiszi magát, hogy, ha nem is önmagára, legalább szerencsés elő­deire nézve istenektőli egyenes leszárma­zást vagy velük való közvetlen társalgást igényeljen. Mennyivel képzettebb lesz, mennyivel tovább halad az ember kifejlődésében, any­­nyival tisztább, átérthetőbb felfoghatóbb előtte a természet, de annyival távolabb is megy istentől, s annyival érthetlenebb lesz ez előtte. A legműveltebb ember előtt leg­­érthetlenebb az isten, mert ő öntudatával bír annak, hogy bárminő fogalmat szerez is magának a legfőbb lényről, annak leg­kevésbé felel meg, de csak kevesen érik el a művelődés e fokát, csak kevesen ér­telmesek annyira, hogy nyugodtan megha­tározhassák , hogy az ember tudalma nem ér oda , hol isten és halhatlanság laknak. Ő az ember gőgje , mely hogy önmagát ne találja igen kicsinynek, lehúzza a legfőbb lényt az emberi tudalom porába. De hol találjuk itt ki magunkat, s térhe­tünk feladatunkhoz ?

Next