Buletinul Oficial, septembrie-decembrie 1952 (Anul 1, nr. 1-14)

1952-09-27 / nr. 1

27 Septembrie 1952 BULETINUL OFICIAL AL MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Nr. 1 Art. 4. — In Republica Populară Română puterea aparține oamenilor muncii de la orașe și sate, care o exercită prin Marea Adunare Națională și Sfaturile Populare. Sfaturile Populare constitue baza politică a Republicii Populare Române. Art. 5. — Economia națională a Republicii Populare Române cuprinde trei formațiuni social-economice: formațiunea socialistă, mica producție de mărfuri și formațiunea particular-capitalistă. Art. 6. — Fundamentul formațiunii social-economice socialiste este proprietatea socialistă asupra mijloacelor de producție, care are fie forma proprietății de stat (bun comun al poporului), fie forma proprietății cooperatiste-colectiviste (proprietatea gospodăriilor agricole colective sau a organizațiilor cooperatiste). Informațiunea socialistă a economiei naționale este lichidată exploatarea omului de către om. Formațiunea socialistă, căreia îi aparține rolul conductor în economia națională a Republicii Populare Române, constitue baza desvoltării țării pe calea socialismului. Statul de democrație populară, proclamând ca principală sarcină a sa construirea socialismului, întărește și lărgește neîncetat formațiunea socialistă, asigură creșterea neîntreruptă a bunei stări materiale și a nivelului cultural al oamenilor muncii. Art. 7. — Bogățiile de orice natură ale subsolului, fabricile, uzinele și minele, pădurile, apele,, izvoarele de energie naturală, căile de comunicație de orice fel, transportul feroviar, fluvial, maritim și aerian, băncile, poșta, telegraful, telefonul, radio-ul, mijloacele de tipar, cinematografia și teatrul, gospodăriile agricole de stat, stațiunile de mașini și tractoare, întreprinderile comunale și partea naționalizată a fondului de locuințe dela orașe, constitue proprietate de stat, bun comun al poporului. IV Art. 8. — Pământul în Republica Populară Română l aparține celor ce-l muncesc. Art. 9. — Inventarul viu și mort al gospodăriilor agricole colective și al cooperativelor, producția realizată de ele, cât și toate întreprinderile sau construcțiile ce le aparțin, reprezintă proprietatea obștească a gospodăriilor agricole colective și a cooperativelor. Țăranii membri ai gospodăriilor agricole colective au în folosință personală un lot de pământ pe lângă casă și în proprietate personală gospodăria de pe acest lot, casa de locuit, animalele productive, păsări, inventar agricol mărunt — în conformitate cu statutul gospodăriei agricole colective. Art. 10. — Mica producție de mărfuri în Republica Populară Română cuprinde gospodăriile țărănești mici și mijlocii, care posedă proprietate particulară asupra pământului bazată pe munca proprie a producătorului, ca și atelierele meseriașilor care nu —"•—*—ă munca altora. Statul ocrotește dreptul de articulară asupra pământului a țăranilor cu gi și mijlocii, pe baza legilor în vigoare. Statul democrat-popular sprijină gospodării mici și mijlocii și pe meserii de a-i feri de exploatarea capitalistă, decția realizată de ei și de a ridica bunăști Art. 11. — Formațiunea particul în Republica Populară Română cuprinde : chiaburești, întreprinderile comerciale pat fie întreprinderi industriale nenaționalizate Exploatarea muncii salariate. Statul democrat-popular realizează in mod consecvent politica de îngrădire și eliminare a elementelor capitaliste. Art. 12. — Dreptul de proprietate personală a cetățenilor Republicii Populare Române asupra veniturilor și economiilor provenite din muncă, asupra casei de locuit și gospodăriei auxiliare pe lângă casă, asupra obiectelor casnice și de uz personal, cât și dreptul de moștenire asupra proprietății personale a cetățenilor sunt ocrotite de lege. Art. 13. — Viața economică a Republicii Populare Române se desvoltă pe baza planului de stat al economiei naționale, în interesul construirii socialismului, creșterii neîncetate a bunei stări materiale și culturale a oamenilor muncii, întăririi independenței naționale a țării și a capacității ei de apărare. Art. 14. — In Republica Populară Română comerțul exterior este monopol de stat. Art. 15. — In Republica Populară Română munca este o datorie și o chestiune de onoare pentru fiecare cetățean capabil de muncă, după principiul „cine nu muncește, nu mănâncă". In Republica Populară Română se înfăptuește tot mai larg principiul socialismului: „Dela fiecare după capacitățile sale, fiecăruia după munca sa“. CAPITOLUL II Orânduirea de stat Art. 16. — Regimul de stat al Republicii Populare Române este regimul democrației populare, care reprezintă puterea oamenilor muncii. Art. 17. — Statul român democrat-popular — stat unitar, suveran și independent: a) apără independența și suveranitatea poporului român, cuceririle oamenilor muncii de la orașe și sate, drepturile, libertățile și puterea oamenilor muncii, împotriva dușmanilor poporului muncitor; b) asigură întărirea și desvoltarea forțelor de producție ale țării prin industrializarea ei socialistă, prin lichidarea înapoierii economice, tehnice și culturale, prin transformarea socialistă treptată a agriculturii pe baza liberului consimțământ al țăranilor muncitori; c) organizează și desvoltă economia panificată, bazându-se pe întreprinderile de stat și cooperatisie; d) organizează apărarea Republicii de dușmanii externi și conduce forțele armate ale țării; e) asigură securitatea internă a cetățenilor, face inofensivi și reprimă pe dușmanii poporului; f) conduce sistemul bănesc și de credite, elaborează și realizează bugetul de stat, stabilește impozitele, taxele și veniturile necesare pentru nevoile statului; g) administrează băncile, întreprinderile și instiuțiile de stat industriale, agricole și comerciale; h) conduce învățământul public de toate gradele; i) asigură creșterea continuă a bunei stări și sănătatea maselor populare de la cor și sate; j) asigură desvoltarea culturii poporului român și a culturii minorităților naționale, socialistă în conținut, națională în formă; k) veghează la aplicarea și respectarea Constituției și legilor Republicii Populare Române, ele fiind expresia voinței și intereselor poporului muncitor. Respectarea și aplicarea întocmai a Constituției și a legilor țării este datoria principală a fiecărei instituții de stat și a fiecărui cetățean, ele fiind obligatorii pe întreg teritoriul Republicii. 2