Buletinul Oficial, 1971, Partea 1 (Anul 7, nr. 1-170)

1971-02-23 / nr. 24

137 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, PARTEA I, Nr. 24 (2) în calculul stagiului se includ și anii lucrați ca angajat la meșteșugarii cu ateliere proprii, după efectuarea uceniciei, în condițiile Legii nr. 93/1936 și ale Legii nr. 13/1968. (3) în stagiul necesar pentru obținerea cărții de meșteșugar nu se include timpul lucrat ca ucenic. Art. 7. — Stagiul în meserie se dovedește cu carnetul de muncă sau cu alte acte de vechime în muncă, care trebuie să îndeplinească condițiile de valabilitate conform dispozițiilor legale în vigoare, precum și cu orice alte acte oficiale din care să rezulte timpul lucrat în meseria respectivă după obținerea calificării. II. Constatarea calificării în vederea obținerii cărții de meșteșugar Art. 8. — Constatarea calificării se face de către comisiile de examinare arătate la art. 3 din Legea nr. 13/1968, pe baza actelor doveditoare de pregătire profesională, conform prevederilor art. 3 din prezentele instrucțiuni, a dovezilor atestînd timpul lucrat în meserie și a rezultatelor obținute la proba practică și la răspunsurile orale date în fața comisiei de examinare. Art. 9. — (1) Comisiile de examinare pentru constatarea calificării, instituite potrivit prevederilor art. 3 al Legii nr. 13/1968, funcționează pe lîngă direcțiile județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale și a municipiului București. (2) Ele sunt alcătuite după cum urmează : președinte : delegatul direcției județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale sau a municipiului București ; membri — un delegat al inspectoratului școlar județean, respectiv al municipiului București (dintre inspectorii învățămîntului profesional și tehnic) ; — un specialist în meseria pentru care se dă examen, desemnat de direcția județeană pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale sau a municipiului București, dintre salariații organizațiilor socialiste din județ sau dintre meșteșugarii cu ateliere proprii ; — un delegat al uniunii județene a cooperativelor meșteșugărești sau, după caz, al uniunii județene a cooperativelor de consum, din specialitatea la care se examinează candidații. (3) Pentru fiecare membru din comisie va fi desemnat și cîte un supleant. (4) Secretarul comisiei este desemnat de direcția județeană pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale sau a municipiului București. Art. 10. — (1) în fiecare județ funcționează o singură comisie de examinare, la sediul direcției județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale sau a municipiului București. (2) Comisia examinează numai candidații care au domiciliul în acel județ, respectiv în municipiul București. (3) Comisia se întrunește o dată pe trimestru și ori de cîte ori este necesar. Art. 11. — (1) Persoanele care doresc să obțină carte de meșteșugar vor depune odată cu cererea, formulată conform anexei nr. 2, toate actele în original și în copie. (2) Comisia de examinare verifică actele din dosarele de înscriere a candidaților. Candidaților admiși pentru înscrierea la examen li se comunică data și locul ținerii examenului, precum și alte condiții de prezentare, cu cel puțin 10 zile înainte de examen, punîndu-li-se totodată în vedere să depună și distanța C.E.C. de plata taxei de examen în sumă de 300 de lei la bugetul local, contul 63, cap. 60 „venituri din impozite și taxe de la populație", subcapitolul 60.10 „alte impozite și taxe". (3) Candidaților care nu sunt admiși pentru înscrierea la examen li se comunică motivele respingerii cu cel puțin 10 zile înainte de data ținerii examenului, împotriva respingerii cererii de înscriere, cei în cauză pot introduce contestații și, eventual, depune acte noi, în termen de 5 zile de la primirea comunicării. (4) Contestațiile se rezolvă de către conducerea direcției pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale pe lîngă care este instituită comisia de examinare, care va comunica celor în cauză rezultatul cu cel puțin 2 zile înainte de data ținerii examenului, urmînd ca cei cărora li s-au admis contestațiile să depună de îndată distanța C.E.C. de plata taxei de examen. (5) Candidaților ale căror cereri de înscriere la examen sau contestații au fost respinse li se restituie actele originale depuse. Art. 12. — (1) Comisiile de examinare își vor desfășura activitatea în timpul sau în afara programului de lucru al membrilor acestora. (2) Membrii comisiei scoși din producție vor fi remunerați pentru timpul efectiv lucrat în perioada examenelor cu o indemnizație egală cu cîștigul mediu calculat potrivit prevederilor codului muncii. (3) Membrii comisiei care își desfășoară activitatea în afara programului de lucru vor primi drepturile conform dispozițiilor legale în vigoare (Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 1290/1970). (4) Drepturile prevăzute la alin. 2 se plătesc de către direcțiile județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale sau a municipiului București numai membrilor comisiei de examinare care nu sunt salariați ai acestora, iar cele prevăzute la alin. 3, tuturor membrilor, indiferent de unitatea în care sunt salariați. (5) Dacă membrii comisiei de examinare sunt nevoiți să se deplaseze, în vederea examenului, în alte localități, vor primi drepturile de deplasare conform dispozițiilor legale în vigoare. (6) Drepturile prevăzute la alin. 2, 3 și 5 se plătesc membrilor comisiei de examinare astfel : cele de la alin. 2 și 3 din fondul de salarii nescriptic planificat, iar cele de la alin. 5, din fondul de deplasări. Art. 13. — (1) Examinarea persoanelor care solicită eliberarea cărții de meșteșugar constă dintr-o probă practică și din răspunsuri orale cu privire la : cunoașterea materialelor, sculelor, utilajelor etc., legate de meseria respectivă, a procesului tehnologic la care se referă proba practică dată sau a altor procese tehnologice caracteristice meseriei respective, a măsurilor de protecție a muncii și de prevenire a incendiilor, prevăzute în dispozițiile legale, a evidențelor pe care trebuie să le țină meșteșugarii (impozite, prețuri, asigurări sociale) și a dispozițiilor din legislația muncii referitoare la raporturile de muncă cu ucenicii și cu angajații proveniți din rîndul ucenicilor. (2) Proba practică se va da la o unitate socialistă din specialitatea la care este examinat candidatul, în prezența comisiei de examinare și va consta din executarea unei lucrări din care să rezulte cunoștințele și deprinderile candidatului pentru efectuarea produselor sau serviciilor finite de bună calitate. (3) Cunoștințele candidatului în legătură cu meseria respectivă vor trebui să fie la nivelul celor stabilite în indicatoarele tarifare de calificare pentru ultimele două categorii ale meseriei respective, conform clasificării zecimale prevăzute în anexa nr. 1. Art. 14. — (1) Constatarea rezultatelor la proba practică și la răspunsurile orale, prevăzute la art. 13, se face prin note de la 1 la 10, care se acordă de întreaga comisie.