Californiai Magyarság, 1996 (74. évfolyam, 1-11. szám)

1996-01-05 / 1. szám

2. oldal CALIFORNIA! MAGYARSÁG California Hungarians ISSN 0744-8600 Editor: MARIA FÉNYES 207 South Western Avenue, Suite 201, Los Angeles, California 90004, or P.O. Box 74773 Los Angeles, California 90004 Telefon: (213) 463-3473 Message and Fax: (213) 384-7642 Előfizetés egy évre $24, félévre $15, Kanadába $28, félévre $16. Más külföldi országba $35, fél évre $20. Magyarországra, vagy külföldre légipostán 1 évre $110. Nyugdíjasoknak $17.50 egy évre.­­ Nyugdíjasoknak nincs féléves előfizetés. Subscription rates in the US $24, for a year, $15 six months. In foreign countries only in Canada $28 for year, $16 for six months. Other foreign countries $35 for a year $20 for six months. By air mail $110 for year. Published weekly except last two weeks of August yearly 50 issues. Entered as second-class matter Septemer 30, 1926 at the post office of Los Angeles, California, under the Act of March 3. 1879 . SECOND CLASS POSTAGE PAID AT LOS ANGELES, CALIFORNIA POSTMASTER. Send adress changes to: CALIFORNIA! MAGYARSÁG 207 South Western Avenue, Suite 201, Los Angeles, California 90004. A California! Magyarságban közölt cikkek nem minden esetben fedik a szerkesztőség véleményét, azokért aláírójuk felelős. 1996. JANUÁR 1-TŐL AZ ELŐFIZETÉS EGY ÉVRE $26, FÉL ÉVRE $15,­­ NYUGDÍJASOKNAK $19 EGY ÉVRE,­­ FÉL ÉVRE $11-RE EMELKEDETT. VILÁGHELYZET (folyt, az első oldalról e ték máshol, de legjobb, ha Bécsben bérel kocsit, ott inkább van reménye. Barátom máshol is próbálkozott, de hiába - az egyik kölcsönző elmondta, hogy már három kocsija tűnt el Magyarországon -, mire mérgesen vonatra ült és meg sem állt Bécsig. Itt sem járt több szerencsével. Az első helyen az üzletvezető valósággal a szemébe nevetett, amikor megmondta, hogy Pestre készül. Majd fél órán keresztül traktálta rémregényekkel az orosz és az ukrán maffiákról, s arról, hogyan kötik el a nyugati márkájú kocsikat a legforgalmasabb helyeken és tüntetik el órák alatt a nyomokat, vagy úgy, hogy darabokra szedik a kocsit, vagy annyira átalakítják, átfestik, hogy a tulaj­donos sem ismer rá, esetleg hamis papírokkal még aznap kicsempészik az országból. Rendszerint megrendelésre. A magyar rendőrség tehetetlen, mert a tolvajok műszaki felszerelése sokkal modernebb, mint az rendőröké és gyorsabban bonyolítják le akcióikat, mint ahogy kiadják az eltűnt kocsi körözését és beindul a nyomozás. Ha egyáltalán beindul, Magyarország ma arról nevezetes, hogy világvi­szonylatban itt történik a legtöbb kocsilopás. Több jól szervezett banda is működik országszerte, hétpróbás szakemberekkel és kitűnő kapcsolatokkal külföldi üzleti körökhöz, a maffiákhoz és valószínűleg a vámőr­séghez, sőt talán a rendőrséghez is. De a tolvajok ismerősök az autószalonok és a javítóüzemek táján is, mert az ellopott kocsi legalizálásához gyakran van szükség innét jövő segítségre, esetleg olyanoktól is, akik tudtukon kívül játszanak a banda kezére. Itt rendezte be főhadiszállását és tette ide működési területét - finoman kifejezve - az illegális nemzetközi autókereskedelem, megvesztegethető emberek, rosszul felszerelt rendőrség, megfelelő "infrastruktúra" (ügyes szerelők, jó szakemberek), no és persze keresett nyugati kocsimárkák. A magyarországi újgazdagok nem Polski Fiatokat és nem Wartburgokat hozatnak maguknak, hanem a legújabb nyugati "menő" típusokat. Itt fut a legtöbb olyan kocsi, amit érdemes ellopni, mert van rá kereslet a feketepiacon. Magyarország ma kelet felé előretolt hídfő, ami Bécs vonzáskörben lévén, félig még nyugathoz tartozik, de sok tekintetben már kelet és be van ékelve olyan országok közé, amelyekben a helyzet zavaros és ebben a zavarosban lehet halászni. Határai érintkeznek Ukrajnával, a Balkán és Közel- Kelet felé nyitott Romániával és Szerbiával, ahol ma minden gyanús üzlet nyélbeüthető: nem drága az emberélet, de mindennel lehet kereskedni, benzinnel, fegyverrel és persze kocsival is. A kocsira specializálódott maffiák a konspiráció szabályai szerint vannak megszervezve. A banda tagjai nem is tudnak mind egymásról, csak közvetlen kapcsola­taikkal érintkeznek és csupán a szálakat kézbentartó főnökség ismeri a hálózat valamennyi emberét. Nagy erejük a "szakosítás": külön gárda lopja el a kocsikat - ezek értenek a riasztóberendezések kikapcsolásához, az ajtók gyors kinyitásához és ha kell, a kocsi el­von­tatásához -, megint mások veszik kezelésbe a kocsikat egy városszéli műhelyben, ahol órák alatt kicserélik a rendszámtáblát, átütik az alvázszámot, esetleg villám­gyorsan átfestik a karosszériát, majd megint mások gondoskodnak a szükséges hamis papírokról és a kocsi kijuttatásáról az országból. Sokszor - ha a megrendelés úgy szól - alkatrészeire szedik szét a kocsit és darabon­ként értékesítik. Valóságos rémregény lenne, ha megpróbálnám elsorolni azokat a módszereket, amelyekkel a tolvajok és a szervezett bandák "dolgoznak". CALIFORNIA! MAGYARSÁG No.­1.-1996. január 5. Nem fontos, de érdekes— új FŐVÁROS ÉPÜL JAPÁNBAN Folyamatban a hely kijelölése Egyre több országban erősödik az a tendencia, hogy a politikai és kor­mányközpontnak nem kell okvetlenül a legnépesebb városban lennie, mert a nyugodtabb kormányzás feltételei jobbak egy ke­vésbé forgalmas helyen. E gondolat jegyében épített új székvárost pár év­tizeddel ezelőtt Brazília és helyezte át a kor­mányhivatalokat a túlzsú­folt Rio de Janeiróból az ország földrajzi köz­pontjában felépített Bra­zíliába, most meg Japán­ban született terv arra, hogy a hovatovább köz­lekedési csőd előtt álló és méregdrága Tokió helyett valahol másutt építsenek egy új fővárost. A gon­dolat nem újkeletű: a japán parlament elvben már 1992-ben eldöntötte a kérdést, ám három évi előkészítés után a tervek most jutottak olyan stádi­umba, hogy a kormány hozzákezdett meg­valósításukhoz. A "pro­ject" Japán történetének legnagyobb és leg­költségesebb vállalkozása lesz összes költségeire 140 milliárd dollárt irányoz­nak elő és 2010-ben már az új főváros kell otthont adjon a kor­­mányhivataloknak. A hely végleges kijelölése még nem történt meg, s ahogy az lenni szokott, több tartomány (prefektúra) is verseng a megtisztel­tetésért. A legvalószínűbb, hogy a választás a Tokió­tól északra, mintegy 180 mérföldre lévő Tochigi tartományra esik majd, ahol viszonylag kicsi a népsűrűség és nem esik földrengés-veszélyes zó­nába. A tervezők arra számítanak, hogy az olcsóbb lakás- és telek­árak az üzleti élet vezető vállalatait is az új fővá­rosba fogják vonzani, ami biztosítaná a gazdasági hátteret. Tokióban ma KÖZKÍVÁNATRA PÓTSZILVESZTER a GULYÁS Étteremben JANUÁR 12-ÉN PÉNTEK FSTF Zene, tánc, finom ételek Sok szeretettel várja kedves vendégeit DÓRA LÍVIA Nyitva: Minden nap déltől éjjel 2-ig Cím: 3415 W. Victory Blvd. Burbank (A Hollywood Way és Victory sarok * Korlátlan, oltalan parkolás) Telefon: (818) 845-8724 már megfizethetetlenül drága minden négyzet­­méter, ami nem csoda, ha tekintetbe vesszük, hogy 1950-ben még csak 5 millió lakosa volt a város­nak, ma pedig 30 millió embernek ad otthont, mely Japán lakosságáanak egynegyedét reprezentál­ja. *** PRÁGA ELHÓDÍTOTTA AZ EURÓPAI "SZEX-FŐVÁROS " ELNEVEZÉST BUDAPESTTŐL Nyugati turisták köré­ben a közép-európai rend­szerváltás után Magyaror­szág az "európai szex­főváros" kétértékű rangot nyerte el és sokan a távol­keleti Bangkokhoz hason­lították. Most komoly vetélytársként Prága tört az élre és úgy tűnik, már el is hódította az el­sőséget Budapesttől. A nyugati üzletemberek nagy része azért keresi fel Folytatás a 6. oldalon MEGHÍVÓ A LOS ANGELESI CSERKÉSZCSAPATOK szeretettel meghívják barátaikat és támogatóikat 1996. JANUÁR 20-ÁN SZOMBAT ESTÉRE A LOS ANGELES AIRPORT MÁRTOTT HOTEL (5855 W. Century Blvd. Los Angeles)­ báltermében tartandó HAGYOMÁNYOS CSERKÉSZBÁLJUKRA Zenét a közkedvelt Cser zenekar szolgáltat Koktél: 6.30 *** Vacsora 7.30 (Megjelenés hölgyének estélyi, uraknak sötét ruha) Belépő­: Felnő­tt, vacsorával $55, vacsora után $40 Diákjegy vacsorával $35, vacsora után $20 Védnöki jegy $150, 2 vacsora jeggyel Fővédnöki jegy $225 3 vacsora jeggyel Vacsorát csak a január 15-ig befizetett jegyekre garantálunk. Jegyrendelés január 15-ig az alábbi számokon: Greger: (310) 375-1690 * Varga: (213) 256-3050 Máté: (805) 495-9650 * Téglás: (714) 548-3337 csaoyal Coach­'Tour & 'Travel Agency'' 996-3510 18349 She rmon Wey. Reseda. California 91335 (Be.írev • Daiby-rfii) ' ' , , HUNGARIAN TRAVEL AGENCY (800) 624-9277 Owner Attila Fenyea ------------------------------ \\ ivivjrvciT FULLY ACCREDITED AGENCY WORLDWIDE TRAVEL NOTARY PUBLIC SERVICE MONEY TRANSFER Fax (818) 996-5306 A document translation LAX-BUD-LAX BUD-LAX-BUD LAX-BUD O/W . Beszélünk magyarul.

Next