Calitate, Fiabilitate, Metrologie, 1989 (Anul 36, nr. 1)

1989 / nr. 1

Asigurarea calității produselor, obligație fundamentală a tuturor oamenilor muncii MIHAIL ЛI 1 ACU Inspector General de Stat al Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calității Produselor Programul Partidului Comunist Român de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism, directivele partidului cu privire la dezvoltarea intensivă a economiei, precum și tezele și orientările rezultate din gîndirea creatoare a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, stabilesc ca obiective de importanță majoră ridicarea nivelului tehnic și calitativ al produselor în concordanță cu cele mai noi cuceriri ale revoluției tehnico-științifice contemporane, valorificarea superioară a materiilor prime ,materialelor, combustibililor și energiei, precum și creșterea competitivității produselor românești pe piețele externe. Actuala etapă a dezvoltării economico-sociale a țării are drept țel fundamental asigurarea noii calități a muncii și vieții întregului popor. In concepția președintelui României, calitatea reprezintă problema numărul unu a economiei, factor primordial al progresului întregii societăți. „Pentru economia națională și pentru export — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu — realizarea producției la cel mai înalt nivel calitativ și tehnic constituie o necesitate vitală“. In magistralele expuneri prezentate la Plenarele Comitetului Central al Partidului Comunist Român din noiembrie 1988 și aprilie 1989, la Consfătuirea pe probleme economice de la C.C. al P.C.R. din martie 1989, precum și la recenta Plenară a Comitetului Central al Partidului din 27—28 iunie 1989, tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat că este necesar să se ia toate măsurile pentru deplina valorificare a condițiilor tehnico-materiale create, în scopul asigurării unui înalt nivel tehnic și calitativ al produselor — cerință de prim ordin a dezvoltării forțelor de producție, sursă sigură a creșterii venitului național, a bunăstării întregului popor. Procesul amplu și complex al conducerii activității economice, realitățile specifice noii etape de dezvoltare economică și socială a României, evidențiază necesitatea perfecționării cadrului instituțional, economic, politic și juridic, menit să determine la nivelul întregii noastre, societăți, creșterea răspunderii revoluționare pentru soluționarea problemelor complexe ale calității produselor și serviciilor. Această perfecționare își găsește reflectarea în Legea nr. 4 din 1989 privind asigurarea și controlul calității produselor și serviciilor, elaborată din inițiativa și sub directa îndrumare a secretarului general al partidului, președintele țării, ilustru gînditor revoluționar, ctitorul României moderne, tovarășul Nicolae Ceaușescu. La elaborarea noii legi, în deplină concordanță cu programele de perfecționare a organizării și modernizarea proceselor de producție, a întregii activități, pe baza celor mai înaintate cuceriri ale științei și tehnicii, o contribuție esențială a adus tovarășa academician, doctor inginer Elena Ceaușescu, președintele Consiliului Național al Științei, și învățământului, eminent militant politic și de stat, savant de prestigiu mondial. Caracteristic gîndirii creatoare a secretarului general al partidului este adoptarea prin lege a unei strategii novatoare, formulată în conceptul modern de asigurare a calității, constituit ca un sistem care reunește toți factorii, la nivel național, local și la nivelul întreprinderilor, cu responsabilitate în realizarea de produse de o înaltă calitate. In acest cadru, legea stabilește obligațiile care revin întreprinderilor, centralelor, ministerelor, consiliilor de coordonare a activității pe ramuri, organelor centrale de sinteză, consiliilor populare în realizarea produselor la nivelul stabilit prin planul național unic, prin programele de modernizare a producției, in condiții de bună calitate, rentabilitate și eficiență superioare. In expunerea prezentată la marele forum al democrației socialiste din noiembrie 1988, conducătorul partidului și statului nostru sublinia : „Este necesar să se înțeleagă bine că răspunderea pentru buna calitate a produselor revine în întregime oamenilor muncii din fiecare întreprindere“. Pornind de la aceste cerințe, legea subliniază rolul de prim ordin care revine producătorilor, accentuîndu-se caracterul preventiv și global al tuturor acțiunilor care vizează asigurarea calității. Intr-adevăr realizarea unei calități superioare, implică activitatea și răspunderea tuturor factorilor care concură la realizarea unui produs, de la conceperea acestuia și pînă la ut—-