Ceahlăul, ianuarie-martie 1969 (Anul 2, nr. 271-345)

1969-01-14 / nr. 280

f 4r V A A IILWILIAM DIM POAT* TARILE, UNIR-W ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL P. C. R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU _____Anul H Nr. 280 marti 14 ianuarie 1969 4 pagini 30 bani Pe tot cuprinsul țării Entuziaste întruniri pentru propunerea candidați ai Frontului Unității Socialiste în alegerile de la 1 martie Luni, intr-o atmosferă de puternic entuziasm, au început in întreaga tară propunerile de candidați ai Frontului Unității Socialiste in alegerile pentru Marea Adunare Națională, ioreind deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaților in forul suprem al țării, precum si in organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor fată de conducătorul său încercat in opera de construcție socialistă. Partidul Comunist Român, printre primii candidați ai Frontului Unității Socialiste, propuși in insufteUele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripții electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., și ali conducători al partidului și statului nostru. Totodată, participanții la adunări au propus drept candidați numeroși muncitori, țărani, intelectuali oameni ai muncii din rândurile naționalităților conlocuitoare, bucurindu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcția socialistă, la Înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. In cadrul adunărilor de propunere a candidaților in diferite circumscripții electorale, adunări care s-au ținut in mari întreprinderi industriale, in unități socialiste din agricultură, nu instituia, numeroși participanți au relevat că perioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnica realizări, de progres in toate sectoarele construcției socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei țări in plin proces de decoltare materială și spiritură sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcției socialiste, al unității noral-politice a poporului in jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanți la aceste adunări, au dat glas voinței ferme a întregului popor de a-și consacra capacitatea de muncă și creație realizării mărețelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea și Cotdorința Națională a P.C.R., de a sprijini cu toate forțele înfăptuirea politicii interne și externe a partidului, pusă in slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii in lume. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a fost propus candidat în circumscripția electorală nr. 1 V/23 August din Capitală Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei românești, uzinele „23 August“ din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă și multilaterală dezvoltate, a cunoscut ieri după-amiaza însuflețirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 5.000 de cetățeni din circumscripția electorală nr. 1 „23 August“ s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unității Socialiste în alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. In noua și imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenți metallurgist de la uzinele „23 August", „Republica", Fabrica de mașini-unelte și agregate, muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnice și industrie ușoară, săteni din comunele Pantelimon și Dobrotești, cercetători științifici, medici și profesori, pensionari, gospodine. _ în cadrul adunării a luat cuvîntul tovarășul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. #1 P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București, al P.C.R., membru al Consiliului National al Frontului Unității Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecție asupra realizărilor obținute pină acum în făurirea noii orinduiri, asupra sarcinilor care stau în fata poporului nostru pentru înfăptuirea in continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele : Suntem mindri de succesele pe care le-am obtinut sub conducerea partidului comunist de faptul că am reușit, cu brațele și mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al țării, să sporim avuția poporului, să asigurăm creșterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independența și suveranitatea patriei noastre. După ce s-a referit la realizările dobîndite în agricultură, la grija permanentă pe care partidul o poartă ridicarii bunăstării poporului, la prestigiul crescînd de care România se bucură peste hotare, ca factor activ în lupta pentru progresul și pacea umanității, vorbitorul a spus: Apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Națională și consiliile populare sînt întîmpinate cu entuziasm de întregul nostru popor. îmi revine cinstea deosebită ca, în numele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, să propun drept candidat în circumscripția dv. pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Propunerea a fost primită de cei prezenți cu deosebită bucurie. Minute în șir, în uriașa hală au răsunat puternice aplauze și ovații pentru conducătorul încercat al poporului — Partidul Comunist Român, pentru tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cu emoție, cu bucurie și mîndrie, numeroși vorbitori au susținut călduros candidatura tovarășului Nicolae Ceaușescu. Ei au arătat că entuziasmul sub semnul căruia este întîmpinat evenimentul de la 2 martie de oamenii muncii de la orașe și sate își află rădăcina în faptul ca întregul popor, strîns unit în jurul partidului, este angajat cu toate forțele la realizarea amplului program de dezvoltare a economiei nationale, de perfecțiein aceeași zi, au avut loc însuflețite adunări ale oamenilor muncii în cadrul cărora au fost propuși drept candidați ai Frontului Unității Socialiste pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională alți conducători de partid și de stat. Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, a fost desemnat candidat în circumscripția electorală nr. 1 „Universității" din Cluj ; Gheorghe Apostol, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Uniunii Generale a Sindicatelor, în circumscripția electorală nr. 1 Galați-Est; Emil Bodnaraș, Comitetului Executiv, și membru al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, în circumscripția electorală nr. 1 Iași-Nord- Vest , Chivu Stoica, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripția electorală nr. 1 Ploiești-Sud ; Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R. în circumscripția electorală nr. 1 Timișoara-Nord; Virgil TroSiu, nare a relațiilor socialiste, de transpunere în fapt a hotărîrilor luate de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a Partidului Comunist Român, CICERONE GORUNESCU, directorul general al uzinelor „23 August", ION BADEA, laf fiindrist la uzinele „Republica", ION DRAGU, secretarul Comitetului U.T.C. de la E.M.U.A.R., DUMITRU SAVULESCU, maistru la " Fabrica de încălțăminte „Progresul", MARIUS STOICOVICI, strungar F.M.U.A.R., și MOISE TUDOR, turnărator la uzinele „23 August, au relevat importantele succese obținute in ultimii ani în întreprinderile lor, însuflețirea cu care colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri au răspuns chemării organizației de partid a municipiului București pentru realizarea și depășirea planului de dezvoltare a economiei naționale pe 1969, an hotărâtor al cincinalului. Profesoara AURELIA SASU de la Liceul nr. 29, pensionarul GHEORGHIE GEORGESCU, ION ROMAN, directorul Institutului de cercetări tehnologice pentru construcții de mașini, și TIBERIU CIOROIANU, medic primar la spitalul T.B.C. Pantelimon, au subliniat că, dezvoltînd necontenit economia, sporind acumulările socialiste, politica partidului urmărește crearea condițiilor materiale tot mai bune pentru creșterea nivelului de trai al poporului, pentru dezvoltarea științei și culturii, pentru afirmarea deplină a personalității omului epocii socialiste, membru al Comitetului Executiv al Prezidiului Permanent, secretar C.C. al P.C.R., în circumscripția electoalală nr. 2 Pitești-Nord; Iile Verdeț, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. P.C.R., prim-vicepreședinte al Consialliului de Miniștri, în circumscripția electorală nr. 2 Hunedoara-Nord; Maxim Berghianu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Comitetului de Stat al Planificării, în circumscripția electorală nr. 1 Tractorul Brașov i Constantin Dragan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-vicepreședinte al Uniunii Generale a Sindicatelor, în circumscripția electorală nr. 1 Tg. Jiu, Petre Lupu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Comitetului de Stat pentru problemele de organizare și salarizare, în circumscripția electorală nr. 1 Suceava; Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Economic, în circumscripția electorală nr. 1 Tîrgoviște, Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Unbind Nationale a Cooperativelor Agricole de Producție, in circumscripția electuală or, 6 toti vorbitorii au relevat, în Cuvinte calde, personalitatea tovarășului. Nicolae Ceaușescu, viata și munca sa, închinate, fără precupețire, prosperității patriei și poporului, înalta sa pildă de abnegație și devotament pentru cauza socialismului și comunismului, pentru cauza păcii și prieteniei între popoarele lumii. Pentru prezentul fericit, pentru viitorul luminos, vorbitorii și-au exprimat hotărîrea de a susține din toată inima candidatura tovarășului Nicolae Ceaușescu în alegerile pentru Marea Adunare Națională, în încheierea adunării, miile lii participanți au adoptat o scrisoare prin care tovarășul Nicolae Ceaușescu este rugat să accepte propunerea de a fi candidat al Frontului Unității Socialiste în circumscripția electorală nr. 1 „23 August“. în scrisoare se exprimă încrederea deplină în politica partidului, care corespunde întrutotul intereselor națiunii noastre socialiste, hotărîrea de a munci cu și mai mult elan și abnegație pentru realizarea și depășirea planului de stat pe anul 1969, a angajamentelor asumate în cinstea celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist și în întîmpinarea Congresului al X-lea al partidului, pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor ce le revin în opera de edificare a României socialiste. Adunarea a luat sfîrșit într-o atmosferă de entuziasm general. Asistenta a ovaționat îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru patria noastră socialistă. Murfatlar, Ștefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Marii Adunări Naționale, în circumscripția electorală nr. 1 „Electroputere"—Craiova ; losif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, în circumscripția electorală nr. 1 Tg. Mureș- Est; Petre Blajovici, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. P.C.R., ministrul muncii, în circumalscripția electorală nr. 1 Oradea-Nord; Dumitru Popescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripția electorală nr. 2 Arad-Sud și Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripția electorală nr. 1 Reșița-Est, în încheierea adunărilor au luat cuvîntul candidații, care, după ce aiu mulțumit pentru încrederea acordată, au făcut ample expuneri privind mărețele realizări obținute de otaienii muncii în toate domeniile de activitate, precum și sarcinile importante ce stau în fata întregului nostru popor în actuala etapă de desăvîrșire a construcției socialiste. . (Agarpres) Tovarăși din conducerea de partid și de stat propuși candidați pentru Marea Adunare Națională - Problema vietnameză - Noi expoziții românești în Franța - Din țările socialiste I INAL 4 • m 1» 11 MUMIIUI NIVEL SUPERIOR DE REALIZARE A TUTUROR INDICATORILOR ECONOMICI! Comerțul pe coordonatele unui nou cadru organizatoric "Dezbaterea cifrelor de plan pe anul 1969 la O.C.L. „Alimentara" Piatra Neamț, a dezvăluit noi patente pe linia organizării în mai bune condiții a activității de aprovizionare și desfacere a mărfurilor către populație. în anul 1968, așa cum rezultă din informarea prezentată de Constantin Muraru, directorul O.G.L. „Alimentara”, volumul vînzărilor a crescut, față de anul precedent, cu 12,3 la sută, realizîndu-se o depășire de 5,7 la sută a planului de desfacere. Rețeaua de desfacere s-a mărit cu 180 mpi prin înființarea a două magazine de carne, a unui magazin de pline și a unei băcănii, precum și prin transferarea altor magazine în localuri corespunzătoare. Numărul lucrătorilor calificați prin școlile profesionale s-a majorat cu 7 absolvenți și s-a extins funcționarea pe două schimburi și în magazinele alimentare cu autoservire nr. 4 și 43. muncii pe cap Productivitatea de lucrător a crescut cu 6,3 la sută față de anul precendenți și cu 7 la sută față de plan, în contextul acestor realizări și în condițiile creșterii și diversificării producției bunurilor de consum precum și a sporirii veniturilor bănești ale populației, planul pe anul 1969, care prevede o majorare cu 7,5 la sută. față de volumul de desfacere realizat in anul 1968, a fost privit de toti participanții ca fiind realizabil și avînd un caracter mobilizator. In cuvîntul lor, vorbitorii (Gavril Cojocaru, Iosef Inchetzon, Leon Haimovich Ion Anghel, Maria Orzescu, Mirică Tănăsache, Nicolae Postelnicu ș.a.),au arătat că in anul ce a trecut au existat și unele lipsuri, mai ales in direcția atitudinii lucrătorilor de la raft față de consumatori, aprovizionării cu anumite mărffuri și a prezentării acestora. Eliminarea deficiențelor va trebui, să stea pe viitor mai mult în atenția conducerii. ■ Planul de măsuri prevede, între altele, înființarea a trei băcănii în municipiul Neamț și a unui depozit Piatra de vin in orașul Bicaz, organizarea permanentă a expozițiilor cu vînzare și introducerea vinzării la domiciliu, rezultat, de asemenea, că există premise ca planul dezbătut și aprobat să fie depășit cu 3 milioane lei pînă la sfîrșitul anului. In încheiere, tovarășul Petre Mitroi, vicepreședinte al Consiliului popular județean, și-a exprimat încrederea că lucrătorii din comerț se vor încadra cu mai multă fermitate în efortul general de creștere a eficientei economice. Legume și fructe la îndemîna populației Indicatorii economici pe 1969 din planul județene pentru întreprinderii valorificarea legumelor și fructelor prevăd creșteri evidente in toate sectoarele, îndeosebi la producție, desfacere și export, în ce privește intrările în fondul de stat’, I.L.F. Neamț trebuie să realizeze în acest an cantități sporite de legume, cartofi, fructe proaspete și uscate, ceea ce obligă la măsuri eficiente, de la acelea de recepție și preluare, pînă la planificarea siberă a mijloacelor de transport. în același timp, datorită sporirii sarcinilor de achiziții,sunt necesare dotarea punctelor de achiziții cu ambalaje și materiale, instruirea personalului, ridicarea imediată a produselor achiziționate, în sectorul industrial, de asemenea, planul sporește în anul curent cu 24 la sută, sarcini speciale revenind în acest sens centrului de producție din Tîrgu Neamț, precum și secțiilor de producție ale C.S.F. Roman și Piatra Neamț. Desfacerea mărfurilor cu amănuintul , ■ prin magazine, chioșcuri, tonele, etc. va înregistra în 1969 o creștere de peste H0 la sută fata de prevederile pe anul anterior, iar livrarea de mărfuri la export o creștere de peste 25 la sută. Aceste realizări sunt posibile, au arătat în cadrul recentei dezbateri a cifrelor de plan pe întreprindere, membri ai comitetului de direcție și șefii de servicii, cu efortul sporit al tuturor lucrătorilor din teren, de la unități și centre, din servicii, transporturi, depozite. Planul de măsuri tehnico-organizatorice prevede termene și răspunderi precise pentru încheierea contractelor, asigurarea semințelor și urmărirea utilizării acestora, realizarea producțiilor scontate în grădini și livezi, recoltarea, preluarea și transportul lor la timp, satisfacerea necesităților de aprovizionare curentă și constituirea de rezerve pentru iarnă. Pe baza studierii atente a cererii de consum, se va extinde programul de lucru în unele unități precum și comerțul mobil, se vor moderniza șase magazine, se vor înființa încă 10 chioșcuri, se va introduce aprovizionarea la domiciliu pe bază de comenzi prealabile etc. Se urmărește îmbunătățirea întregii activități pe calea ridicării calificării merceologilor, recepționerilor, achizitorilor, gestionarilor și vînzătorilor. ■ mmmmH ■ ■ ■a ■mmmmmm P ,- - - , , . '• » • V Din primele zile, o producție ritmică temeinic organizată ! Așa cum se preciza la Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1968, prin amploarea și dinamismul sarcinilor de plan prevăzute, anul 1969, este considerat ca o etapă hotărîtoare în îndeplinirea mărețelor obiective ale cincinalului actual. Rezultatele primei decade din luna ianuarie, demonstrează elanul cu care oamenii muncii din județul nostru au primit, sarcinile mobilizatoare de plan și hotărîrea de a realiza importantele angajamente luate Pe scenele comunei Directorul căminului cultural din comuna Piatra Șoimului, Agavriloaiei, ne Vasile informează că un simpozion intitulat „România socialistă și politica ei internațională" a fost prezentat recent, pe scenele căminelor culturale din satele Piatra Șoimului și Luminiș. Tot la Piatra Șoimului s-a desfășurat1 și simpozionul „Legile votate de Marea Adunare Națională”, după care căminul cultural din Luminiș a prezentat piesa de teatru „Cocoșul cu două creste" de Gheorghe Vlad și un spectacol în al cărui program a fost inclusă muzică pojtulară și ușoară, in întrecerea socialistă. Semnificative în acest sens sunt realizările obținute de Combinatul de îngrășăminte cu azot Piatra Neamț care a produs în prima decadă cu 277 tone amoniac și 45 tone îngrășăminte azotoase 100 la sută mai mult decit prevederile planului, fabricile de hîrtie și celuloză „Reconstrucția" și „Comuna din Paris” care au depășit cu 1 la sută planul decada], Fabrica de ciment Bicaz care a produs peste plan mai bine de 100 tone ciment și altele. Succinta analiză a rezultatelor din prima decadă a lunii ianuarie a evidențiat totodată și unele aspecte negative care au influențat obținerea unor rezultate mai bune. De exemplu, Uzina de fire și fibre sintetice Săvinești, nu a îndeplinit planul cu 13 tone caprolactamă, 16 tone sulfat de amoniu și 13 tone rețele card întrucît defecțiunile tehnologice și unele dereglări la instalații au condus la obținerea unor produse de calitate necorespunzătoare. întreprinderea mecanică Piatra Neamț, nu a realizat nimic din cele 300 bucăți generatori de acetilenă planificați în prima decadă deoarece a fost sub plan cu 100 tone barăci metalice și cu 22 tone piese pentru echipament de irigație datorită unor lipsuri în organizarea fluxului tehnologic. De asemenea, I.F. Roznov, neluînd măsuri pentru funcționarea normală a utilajelor, în prima decadă a prezentat o restantă de 220 mc cherestea fag. Organizarea unei aprovizionări necorespunzătoare și sprijinul ineficient al Direcției județene de industrie locală a determinat întreprinderea din subordine, respectiv, „23 August" din Piatra Neamț, să nu-și realizeze planul la mobilă cu 180.000 lei. Un alt aspect negativ constituie faptul că se mai menține încă tendința nejustificată și cu consecințe dăunătoare, planificarea unei producții neritmice pe decade. De pildă, întreprinderea mecanică Roman, planifică pentru decada I a lunii ianuarie doar 7 la sută din planul de mașini utilaje pentru prelucrarea lemșonului. Fabrica de cărămizi Roman, 4,2 la sută pentru cărămizi, Uzina de țevi Roman, 8,1 la sută pentru producția de prăjini grele și altele. Pentru a se obține rezultate la nivelul planului pe anul 1969 și a angajamentelor luate, sarcini care nu sînt deloc ușoare este necesar ca în atenția organizațiilor de partid, a comitetelor de direcție din unitățile economice ale județului nostru să stea în permanență crearea unor condiții optime pentru realizarea zi de zi a sarcinilor de plan la toate sortimentele și în condițiile linei eficiente sporite. Orice răminere în urmă chiar numai intr-o singură zi poate crea greutăți în realizarea Indicatorilor economici, unor comitete de direcție HOTARIREA Consiliului popular județean Neamț ÎN PAGINA A III-A