Ceahlăul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 3, nr. 810-888)

1970-11-21 / nr. 854

Sîmbătă, 21 noiembrie 1970 Arături de toamnă (armara din pagina l)zarea sarcinii planificate G.A.P Bîra, Gherăești, Boghicea și altele. în ultimile zile aspectul timpului s-a schimbat, precipitațiile împiedecînd pe alocuri desfășurarea lucrării. Trebuie din acest motiv, depistate cu precădere tarlalele care nu țin umezeală și arate imediat. Vor trebui folosite toate ferestrele de timp bun care se vor ivi, timp în care toate mijloacele, trebuie folosite inclusiv plugurile cu tracțiune animală, mai ales pe terenurile de coastă unde precipitațiile se scurci. Se impune deci luarea celor mai hotărîte măsuri pentru ca arăturile de toamnă să poată fi efectuate pe întreaga suprafață planificată. Pentru aceasta, consiliile de conducere sunt datoare să asigure un front de lucru cît mai larg pentru tractoare, eliberînd de urgență întreaga suprafață ce urmează să fie arată. Conducerile întreprinderilor de mecanizare din județ au datoria să folosească la maximum capacitatea de lucru a tractoarelor, transferîndu-le din secțiile care au terminat această lucrare, în unitățile rămase în urmă. Conjugarea tuturor eforturilor în direcția terminării în cel mai scurt timp a arăturilor adinei de toamnă, creează premisa obținerii unor însemnate sporuri de recoltă. MAISTRUL corigent (Urmat« din pagina II măcar pe jumătate cît depun maiștrii Maria Petrican și Georgeta Rusca, rezultatele din primul sector s-ar îmbunătăți substanțial). Aceleași carențe în recrutarea personalului pentru pregătirea maiștrilor ca și în activitatea pe care o desfășoară cei astfel recrutați, le-am constatat și la I.I.L. „23 August”. Din cele spuse de inginerul șef al întreprinderii, Dumitru Popa, am reținut faptul că cei patru maiștri trimiși cu 4 ani în urmă la școală, obțin acum rezultate contradictorii la locurile de muncă încredințate. Datorită insuficientei exigențe de care s-a dat dovadă la recrutarea acestor cadre, a fost trimis printre alții la școala de maiștri _ și muncitorul Grigore Zamfir, întors în întreprindere cu diploma de maistru, i s-a încredințat pentru conducere secția de la Bicaz. Aici și-au spus cuvîntul lipsa de experiență, de autoritate și cunoștințele modeste acumulate într-o perioadă scurtă de activitate în producție. Ca urmare a faptului că nu a reușit să imprime la locul de muncă o atmosferă de disciplină, nu-și realiza sarcinile de plan nici cantitativ și nici calitativ. El a fost schimbat și trecut din nou să lucreze ca muncitor, pentru a mai avea timp să acumuleze cunoștințele și experiența necesară. Iată, deci, că de-a lungul timpului categoria maiștrilor în loc să păstreze și să continue tradiția succeselor vechilor meșteri, cunoaște o perioadă de reflux, cu consecințe nedorite in nivelul general al calificării colectivului dintr-o unitate. Se desprinde, din cele arătate mai înainte, necesitatea ca pe viitor să se țină cont în selectarea cadrelor care vor deveni maiștri in primul rînd de experiența în producție acumulată odată cu înaintarea în vîrstă, de autoritatea de care se bucură între muncitorii cu care lucrează și de abia după aceea să se ia în considerație școală profesională diploma de și dobîndirea categoriei încadrate. Intrucît maxime de ultimele două indicații, care în momentul de față se iau în considerație ca elemente definitorii pentru ca diferiți muncitori să fie trimiși la școala de maiștri, se dobîndesc la o vîrstă nu prea înaintată, apare ca o cerință urgentă reconsiderarea experienței în producție și a autorității în muncă, ca elemente de bază pe care să le întrunească oamenii în jurul cărora se „invîrte“ întreaga producție. fiînsy tunsuri !a Intervențiile ziarului Utilajele vor fi mai bine întreținute și folosite In numerele din ÎS și 24 octombrie a.c., ziarul nostru a publicat anchetele „Utilaje care vegetează pe soclul nepăsării“ și „Utilaje în suferință“, vizînd unele aspecte negative ale modului cum sunt folosite și reparate utilajele la Uzina de țevi și întreprinderea mecanică din Roman. Răspunsurile primite din partea conducerii celor două unități evidențiază , pe lângă justețea celor semnalate, și măsurile care urmează a fi luate în vederea eliminării acestor neajunsuri. „Pentru a evită pe viitor amînarea unor reparații, se arată în răspunsul semnat de Dumitru Cozma, inginer șef mecano-energetic la Uzina de țevi, s-a introdus, începînd cu luna noiembrie la serviciile mecanic șef și energetic șef un program de producție lunar, întocmit în concordanță cu planul de reparații și cu cel de producție al secțiilor, a cărui îndeplinire condiționează salarizarea celor ce se ocupă cu reparațiile“. Și la întreprinderea mecanică, așa cum rezultă din răspunsul semnat de inginerul șef Constantin Giosanu, se acționează pentru completarea numărului de strungari, redistribuirea unor utilaje și casarea celor care îndeplinesc condițiile necesare, pentru întocmirea unei evidențe riguroase asupra folosirii utilajelor executării reparațiilor accidentitale. Măsurile preconizate de cele două comitete de direcție sunt de natură să faciliteze o mai bună folosire și întreținere a utilajelor, cu condiția ca ele să fie consecvent aplicate. De altfel, asupra acestui aspect deosebit de important ziarul nostru va mai reveni. Municipiul Piatra Neamț (Urmare din pagina I) este macheta ce reprezintă marele ansamblu de locuințe Dărmănești, care a început deja să se construiască și care în final va avea un număr apreciabil de apartamente, dotări social-culturale, un centru comercial. Sunt propuse apoi variante ale nodului de circulație din zona Lenin — Dărmănești, peste Cuiejdi, cu intrările în oraș dinspre Roman și Tîrgu Neamț, precum și ale străpungerii străzii Bicazului în cartierul Precista și în zona centrală. Foarte mult va interesa populația, regimul de construcție (numărul de nivele) în cartierele în care locuiesc, precum și realizarea în viitorii ani a complexului sportiv din zona situată între hidrocentrala Piatra Neamț și fabrica „Comuna din Paris“. In al treilea rînd, expoziția cuprinde propuneri și prevederi pentru o perioadă de largă perspectivă (după 1980), în care se urmărește dezvoltarea orașului în zona Zorile Noi — în partea de est și sud-est a Pietricicăi, pînă la joncțiunea cu cartierul Gara Veche ; dezvoltarea platformei industriale Săvinești — Roznov ; dezafectarea zonei industriale din partea de sud a orașului și realizarea acolo a unei întinse zone de agrement; realizarea drumurilor principale dinspre Bacău, Roman și Bicaz, cu ocolirea — în afara orașului — a centrelor populate, pe șosele cu clte patru fire de circulație. După 1980, Piatra Neamț va fi un oraș de mărime medie, cu pînă la 100.000 locuitori, deosebit de important din punct de vedere economic și turistic. — După cite știm, schița de sistematizare a municipiului este deja Piatra Neamț aprobată de Consiliul de Miniștri. In acest caz, care mai este sensul unor eventuale propuneri ? — Propunerile, opiniile, sugestiile vor fi foarte utile, întrucît detaliile de sistematizare nu s-au întocmit pentru întregul perimetru construibil. Și — după cum este cunoscut — în funcție de necesități, de condițiile noi ce se creează, pot interveni modificări chiar în punctul de vedere al specialiștilor. Să exemplific , la începutul construirii părții centrale a municipiului, garajele nu intrau încă în vederile proiectanților ; în prezent acestea au devenit o necesitate și la construirea cartierului Dărmănești ele sunt deja prevăzute, împreună cu stațiile de întreținere a autoturismelor. Propunerile se deci referi la niște vor putea obiective concrete în funcție de etapa de realizare și din acest punct de vedere vor fi indicate, utile binevenite. Am deschis în expoziție un caiet la îndemîna publicului și le așteptăm cu încredere. CEAHLĂUL Pe platforma industrială din Bicaz. formare din pagina I1 cina dificilă a tinerilor intelectuali în educarea oamenilor simpli. Eroii — doi tineri profesori — își ocupă „locurile" într-un sat îndepărtat, cu un nivel cultural nu prea avansat. La prima lectură, textul dă impresia unei strînse legături cu fapte concrete, legate de sarcinile profesionale ale tinerilor absolvenți. O pătrundere mai atentă permite însă o lărgire considerabilă a „datelor“, autorul voind să se situeze pe o formulă de teatru bazată pe secvențe succinte, pe momente semnificative, capabile să surprindă adevăruri interesante asupra omului contemporan, Red. — Dacă vreți să vă referiți la modalitatea de transpunere pe care ați folosit-o. — Un asemenea text, ca virtuți de sinteză asupra lumii noastre nu se putea baza pe o transpunere obișnuită. Anecdotica este epuizată chiar din primele replici, căci de fapt avem o suită de situații tipice de viață, pe care spectatorul le va surprinde cu plăcere. Punerea problemelor în mod fățiș, fără ezitări sau false metafore, solicită interesul unei tălmăciri limpezi și pătrunzătoare. Sinceritatea autorului obligă la o modalitate alertă și de aceea am fost obligat să găsesc un limbaj prin care materialul dramatic și spațiul scenic să fuzioneze într-o dezbatere deschisă. m-am bazat pe o montare Nu obișnuită, ci pe receptivitatea spectatorului, mijlocită de interpretarea actoricească deci un spectacol cu un modern de teatru, care limbaj apelează la toate funcțiunile dopnndite de teatrul nostru contemporan, în serviciul unui public contemporan. Scenografa Diana Ioan, cu care am colaborat la realizarea spectacolului, a proiectat ideea piesei cu ajutorul unor simple scări, semnificînd diferitele trepte ale evoluției personajelor. Eroii piesei se bucură de o interpretare plină de farmec din partea tinerilor actori Eugenia Balaure și Ion Muscă, ultimul făcindu-și un debut promițător în cariera artistică, prin talentul pe care îl conferă acestui rol de anvergură. Dintre ceilalți interpreți, aș menționa pe Boris Petroff (într-o foarte bună compoziție), Mitică Popescu și Marga Pavlidis. Sperăm ca spectacolul nostru să suscite atenția, oferind satisfacții unui număr cît mai mare de spectatori. JUDUETTi Piatra Neamț. Fereastră spre oraș. Sf sport» sport •sport Din programul competițional ASTĂZI • ROMAN. Judo. Campionatul republican pe echipe (seniori), etapa de zonă, sala casei de cultură, ora 17, MINIE • PIATRA NEAMȚ. Volei: Divizia A (feminin). Ceahlăul — C.S.M. Sibiu, sala Ceahlăul, ora 10. • ROMAN. Fotbal. Campionatul republican de juniori: Victoria — Știința Bacău; teren municipal, ora 13. Judo. Campionatul republican pe echipe (seniori), etape de zonă: sala casei de cultură, ora 9. 0 BICAZ. Fotbal. Divizia C: Cimentul — Penicilina Iași; teren Cimentul, ora 11. Campionatul republican de juniorii Cimentul —■ S.C. Bacău , teren Cimentul, ora 13. Năstase - Ion Țiriac în finala turneului de tenis de la Wembley Cuplul român Hie Năstase— Ion Țiriac s-a calificat in finala probei de dublu bărbați din cadrul turneului internațional de tenis de la Wembley. In semifinale jucătorii români au eliminat cu 6—2, 4—6, 6—2 perechea americană Clark Graebner—Cliff Richey. Lupta pentru calificarea în finală a fost deosebit de pasionantă, ea fiind urmărită cu mare interes de spectatori: în setul decisiv, tenismanii români au evoluat foarte bine, jocul lor precis nelăsînd nici o speranță valoroșilor lor adversari. în finală Ilie Năstase și Ion Țiriac vor întîlni perechea Ken Rosewall Smith (SUA) (Australia) — Stan învingătoare în semifinale cu 6—8, 6—ß, 6—4 în fața perechii australiene Rod Laver—Roy Emerson. In „sferturile" de finală ale probei de simplu masculin, cunoscutul campion australian Rod Laver i-a învins cu 6—1, 6—2, pe Ilie Năstase. Transmisii sportive la radio • Stațiile noastre de radio vor transmite astăzi de la Cluj repriza a doua a meciului de handbal dintre echipele masculine ale ROMÂNIEI și IUGOSLAVIEI, din cadrul turneului dotat cu trofeul „Carpați“. Transmisia va începe în jurul orei 20.05 pe programul I. • Duminică, în cadrul emisiunii „SPORT ȘI MUZICA" de la ora 14,15 (programul 1), stațiile noastre de radio vor transmite aspecte de la meciurile campionatului diviziei naționale de fotbal. Cu începere din jurul orei 20.05, se va transmite de la Cluj, repriza a doua a jocului internațional de handbal (masculin) dintre selecționatele ROMÂNIEI și R. D. GERMANE. Vechimea in muncă a angajatelor care au încetat activitatea pentru a-și crește copiii Tov. Ursu Maria, salariată la IAS Girov printr-o scrisoare adresată redacției, arată că a fost în concediu de maternitate, pînă la data de 10. aprilie 1970 si întreabă la cite tani mai are dreptul la fără plată pentru a-și concedia crește copilul. Intrucît această întrebare a fost pusă și de alte salariate, în special de la unitățile a căror salariați sînt în majoritate femei, am găsit necesar să facem unele precizări în această privință în primul rînd pentru ca drepturile de care se bucură femeile-mame să fie cunoscute de toți cei interesați, în scopul de a se evita unele conflicte ce se pot ivi din interpretarea greșită a normelor legale ce reglementează această materie. Mergînd pe linia în viață a măsurilor traducerii luate în ultimii ani în țara noastră pentru stimularea natalității și pentru consolidarea familiilor, legislația noastră a adoptat o serie de măsuri ce reflectă grija deosebită a partidului și guvernului față de angajatelemame. Pe lingă concediile plătite de pînă la 112 zile pentru maternitate cit și cele pentru îngrijirea copilului bolnav în vîrstă de pînă la 2 ani, s-a adus o îmbunătățire substanțială, privind ajutoarele materiale pentru angajatele care nasc al treilea copil, ajutorul plătindu-se în procent de 94 la sută din salariul tarifar indiferent de vechimea în muncă. De asemenea, prin HCM 54/1967 unitățile au fost obligate să creeze condiții pentru femeile cu copii în vîrstă de pînă la 7 ani, să lucreze cu 1 /2 normă, iar la stabilirea vechimii ln muncă să li se calculeze norma întreagă. Prin HCM 914/1968 privind aplicarea experimentală a noului sistem de salarizare salariatelor uivitatea care și-au încetat nefiind gravide sau pentru a-și crește copiii pînă la vîrstă de 7 ani, li s-a considerat că au avut vechimea neîntreruptă în aceeași unitate în vederea acordării sporurilor la salar. Legea organizării și disciplinei cialiste, muncii în unitățile seface, de asemenea, precizarea că salariatei cu contract de muncă pe durată nedeterminată care a încetat activitatea fiind gravidă sau pentru a-și crește un copil pînă la Împlinirea virstei de 7 ani, i se consideră vechime neîntreruptă în aceeași unitate, dacă se încadrează în termen de 90 zile încetării acestei șimuncări de la data tuntii. Perioada cît salariata nu lucrează nu i se ia în calcul la stabilirea vechimei în muncă. Această dispoziție legală dă posibilitatea angajatei să-și înceteze activitatea pe o perioadă anumită de timp pentru a se ocupa de creșterea copiilor, fără ca prin aceasta să-și întrerupă vechimea în muncă în aceeași unitate. Această posibilitate face ca acordarea unor concedii fără nuntă să nu mai fie necesară, cunoscînd că prin acest sistem s-ar stînjeni buna organizare a activității unității. La încetarea acestor situații unitățile au obligația să angajeze salariata care a fost nevoită să-și întrerupă activitatea din aceste motive, iar în cazul cinoi nu mai este necesară în unitatea respectivă să-i comunice in scris acest lucru, deoarece numai în astfel de condiții se poate angaja la o altă unitate, fără a-și pierde vechimea neîntreruptă în aceeași unitate. O atenție deosebită trebuie acordată înregistrărilor ce se fac în carnetul de muncă, deoarece numai pe baza acestor înregistrări se poate determina vechimea neîntreruptă. Pentru aceasta este necesar ca angajata în cererea prin care solicită încetarea activității să arate motivele respective, iar desfacerea contractului de muncă urmează a se face în baza art. 19 din Codul Munci cu a pl tea rea art. 9 al. 2 din Legea nr 1/1970 Fără aceste mențiuni în carnetul de muncă la reîncadrare, angajata nu va putea beneficia de prevederile Legii 1/1970. I PATRICHI D.PMAS. Consultație juridică Uniunea județeană a cooperativelor de consum Neamț aduce la cunoștința locuitorilor din județul Neamț care au avut de suferit de pe urma inundațiilor din acest an și care dispun de foi C.E.C. cu valoare limitată pentru procurarea de materiale de construcție, că sunt rugați a se prezenta la cooperativa de CONSUM DE CARE APARȚIN PENTRU A RIDICA MATERIALELE NECESARE în caz de neprezentare a posesorilor de foi CEC, cu valoare limitată pînă la data de 15 decembrie 1970, materialele vor fi dirijate pentru altă destinație ral 3 m mm Aceleași hibe Am criticat nu o dată pasivitatea consiliilor de judecată din cadrul cooperativelor agricole de producție care tergiversează la infinit luarea măsurilor legale împotriva celor care sustrag din averea obștească. Este ceea ce se întîmplă de fapt la Mărgineni, unde comisia de judecată din GAP nu a soluționat pînă vineri, 13 noiembrie, nici unul din dosarele întocmite împotriva unor infractori de către lucrătorii postului de miliție. Așa se face că furturile au proliferat în voie, numai în luna noiembrie fiind prinși în flagrant furînd porumb sau sfeclă de zahăr cetățenii Gheorghe Apostol, I. Chităniță, T. Cumpăt, Elena Ciobanu, C. Michiușcă, Elisabeta Iftimie, Anica Zaharia și Gheorghe Costache. Pentru că acest still de lucru continuă să dăinuie atît la Mărgineni, cit și în alte CAP, credem că e timpul să se treacă imediat la măsuri împotriva celor care nesocotesc responsabilitățile asumate. Cine va suporta paguba ? G. Miron, merceologi este cunoscut ca un prost gospodar al unităților intercooperatiste din Roman. Iată una din ultimele boacăne, „realizate“ în compania unor responsabili de unității în boxele din piața „7 Noiembrie“ au fost lăsați să se deprecieze (in loc să fie puși in vînzare), struguri în valoare de aproape 1.500 lei. Descoperiți de I. Șoldea, inspector comercial de stat, au fost ridicați de la gestionarele Aneta Miron și Valeria Baciu, și transportați din nou la depozitul central. Ce s-o fi ales de ei acolo ? Și cînd te gîndești de la cite sute de km sînt aduși pînă aici și cîți oameni s-au ostenit pentru producerea lor ! „Misterul“ plusului De cite ori Cucu Mihai, din Bodești, gestionar la depozitul de materiale din cadrul CCMAD s-o fi bătut cu pumnul în piept atrăgînd atenția „cinstei" sale nu asupra știm. ..în gestiunea mea nu pot fi găsite minusuri. Un plus acolo, prin bună gospodărire“... în cele din urmă taina plusurilor a fost deslegată. Prin înșelarea la cîntar și la măsurătoare a unor șefi de magazine. C.M. și-a creat un plus de peste 35.000 lei. De unde se vede că minusuri existau la capitolul cinste. One l-a văzut ? îl cheamă Hulppi Ion, are 13 ani, circa 1,45 m. înălțime, părul negru, ochii căprui, fața ovală și slăbuță. Poartă uniformă școlară, o canadiană de culoare gri deschis îmblănită și căciulă de piele cu urechi. De mai bine de trei săptămîni și-a părăsit familia care locuiește în Bistrița—Viișoara, plecînd fără adresă, în eventualitatea că cineva l-a observat, părinții roagă să fie semnalat organelor de miliție pentru curmarea vagabondajului și reîntoarcerea la domiciliul părintesc. I. L. L. ROMAN prin oficiul său de locuințe contractează pe anul 1971 locuințe proprietate personală grad confort I conform H.C.ML 1735|19e.8 Doritorii se pot adresa pentru informații la sediul întreprinderii din Roman str. Petru Aron nr. 15 telefon 1927#