Ceahlăul, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 889-963)

1971-02-23 / nr. 932

Marți, 23 februarie 1971 o pagina istoriei glorioase luptelor sociale din România Răscoala țăranilor din 1907 se înscrie în istoria poporului român printre momentele cele mai semnificative ale tradițiilor sale revoluționare. „Prin amploarea și intensitatea ei — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu — prin revendicările exprimate de masele țăranilor, răscoala din 1907 a reliefat necesitatea acută a înlăturării relațiilor de producție feudale, a rezolvării problemei agrare in favoarea maselor largi ale țărănimii, a dezvăluit marile energii revoluționare ale țărănimii, reprezentînd una din paginile glorioase ale luptei sociale a poporului român. Eveniment cu adînci rădăcini social-economice, răscoala își are cauzele în condițiile concret istorice de dezvoltare economică și social-politică a României, la sfîrșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Reprezentînd ramura principală a economiei nationale și cuprinzînd peste 80 la sută din populația țării, agricultura reprezenta domeniul al cărui sistem de relații și procese, influența în mare măsură căile de dezvoltare ale României. Din punct de vedere economic, relațiile de producție capitaliste în agricultură se dezvoltau și se perfecționau, menținînduse în același timp puternice rămășițe feudale, care stînjeneau progresul țării, accentuînd procesul continuu de pauperizare a maselor țărănești. Antagonismul economic și social la sate avea la bază existența relațiilor de proprietate privat capitalistă asupra pămîntului, deoarece un număr infim de mari proprietari funciari (4.171) dețineau peste 5.800.000 ha, în timp ce 920.939 de gospodării țărănești bazate pe proprietatea micii producții de mărfuri, însumau doar 3.503.645 ha. In aceste condiții pe plan international, România deținea unul dintre primele locuri în ce privește mărimea latifundiilor cît și în fărîmitarea micii proprietăți țărănești. Această mare răscoală unică în istoria modernă a României, prin amploarea și combativitatea ei, nu s-a datorat provocării organelor statului și nici asupririi țărănimii de către arendașii de origine străină. Ea a izbucnit datorită condițiilor grele de muncă și viață la care fusese supusă atît de moșieri cît și de arendași. In furia lor, răsculații au luptat împotriva asupritorilor, indiferent că era moșier sau arendaș, că era român sau de altă naționalitate. Răscoalele țărănești s-au extins din Moldova și în Muntenia și Oltenia unde spre deosebire de acțiunile din nordul țării, mișcările izbucnesc simultan în mai multe județe și în mai multe comune din același județ. Astfel, paralel cu izbucnirea răscoalelor în județele Teleorman, Vlașca și Olt a avut loc ridicarea la luptă a țărănimii din Rîmnicu-Sărat și Buzău și în zona subcarpatică din dreapta și stînga Oltului. Una din cele mai frecvente forme de luptă a țărănimii răsculate a fost atacarea și incendierea conacelor moșierești sau arendășești. Începînd din nordul Moldovei pînă în satele pierdute printre dealurile și munții Olteniei, această formă de luptă este atestată de către Răscoala țăranilor din 1907 documentele de arhivă de peste tot. Zeci și sute de conace boierești au fost incendiate în județele Suceava, Roman, Vaslui, Bacău, Tecuci, Tutova, Buzău etc. în Județul Roman, după ce țăranii din Brănișteni, în număr de peste 500 au atacat conacele boierești situate pe raza comunei, s-au îndreptat spre Trifești, unde li s-au alăturat cam tot atîția și împreună cu alți 200 din Sofronești s-a format o coloană puternică de circa 1.200 de răsculați, care, după cum relata ziarul „Universul” din 15 martie, au distrus în mai puțin de trei ore conacele situate pe raza acestor comune. Puternice răscoale au avut loc și în cele 57 de sate din județul Neamț. Țăranii din Războieni avînd sprijinul răsculaților din satele Cîrligi, Marginea, Uscați, Unghi și Tupilati, la refuzul arendașilor de a încheia învoielile în condiții omenoase, au devastat și incendiat conacul acestuia, fără ca cei 150 de soldați să li se poată împotrivi. Izbucnirea răscoalei a fost însoțită aproape peste tot de încercările țăranilor de a pătrunde în oraș, cu scopul de a impune atît moșierilor și arendașilor cît și autorităților locale cererile lor. Multe din tîrgurile și orașele țării au fost controlate de către țăranii răsculați cum ar fi : Băcești Vaslui, Negrești, Ivești, Dorohoi, Rîmnicu-Sărat, Buzău etc. Indiferent dacă aceste încercări au reușit sau nu, ele constituie o mărturie a energiei revoluționare de care a dat dovadă țărănimea. Guvernul reacționar în fata creșterii valului răsculaților a luat măsurile cele mai represive de înăbușire a mișcărilor țărănești. Armata a tras cu tunurile, făcînd să dispară multe din sate de pe suprafața pămîntului Peste 11 000 de țărani au fost împușcați iar alte mii arestati. In Județul Neamț, reacțiunea cu ajutorul regimentelor 7 Prahova și 14 Roman înăbușit la 16 martie 1907 definitiv răscoala. In cursul celor I1 zile cît au tinut ciocnirile, în Județul Neamț au fost uciși țăranii Theodor Urdă, Vasile Tomescu din Rediu, Nicolae Iordache Alexandru din Ruginoasa-Bozieni, iar sute de țărani au fost citeva arestați. Lipsită de armament și de organizare, țărănimea a fost înfrîntă în lupta sa purtată pentru libertate socială. Ea a rămas în continuare lipsită de pămînt, supusă aceleiași exploatări, cu toată legislația agrară de după 1907. In sprijinirea răscoalei s-a situat In primele rînduri mișcarea muncitorească. Participarea directă a muncitorilor din Pașcani. Buhuși, la răscoală, acțiunile de solidaritate ale proletariatului cu revendicările legitime ale muncitorimii, publicarea de manifeste, organizarea de mitinguri și întruniri de protest etc. dovedesc că proletariatul a fost singura clasă socială care a sprijinit răscoala. Linia oficială a mișcării socialiste față de răscoală a fost dată de manifestul „România muncitoare* Cercul” intitulat „Către lucrători și țărani, către student elaborat în timpul represiunii țărănești. Apelul manifest publicat, de asemenea, în „România muncitoare* sub titlul „Către concentrați și rezerviști* semnat de M. Gh. Bujor, îndemna pe soldați să nu tragă în răsculați, să se alăture acestora pentru a luptă contra dușmanului comun — moșierimea. „Niciodată gloanțele noastre In pieptul țăranilor asupriți! Trageți în vînt“. Au trebuit să treacă ani mulți de suferință și împilare pînă cînd țăranii, cu sprijinul clasei muncitoare și sub conducerea Partidului Comunist Român și-au cucerit pentru totdeauna, drepturile de care fuseseră jefuiți samavolnic. Forță socială hotărîtoare în victoria revoluției populare și în opera de construire a socialismului, alianța muncitorească—țărănească a reprezentat și reprezintă temelia trainică a orînduirii noastre socialiste, a progresului și prosperității patriei. C. PRANGATI Autobaza transporturi auto Piatra Neamț angajează imediat mecanici auto absolvenți ai școlilor profesionale de specialitate. Alte informații se pot obține de la resortul personal al autobazei din Piatra Neamț, str. Petru Movilă nr. 3, precum și la telefonul 12010. CEAHLĂUL Volei divizia A UNIVERSITATEA TIMIȘOARA - CEAHLĂUL 3-2 Cu meciul disputat duminică în compania studentelor timișorence, voleibalistele Ceahlăului au Inaugurat partidele de campionat din cadrul turneuluimaraton pe care îl vom întreprinde timp de circa trei săptămîni pe axa Timișoara — București — Constanța. „Comprimarea“ returului campionatului diviziei A sub forma a două turnee de câte patru zile va supune cele douăsprezece echipe competitoare unui efort sporit, limpezind însă mai rapid „apele tulburi“ din zona ce ne interesează în mod deosebit. După etapa de duminică, lucrurile par să se mai fi complicat în subsolul clasamentului, victoria studentelor clujeance asupra medicinistelor bucureștence (3—1) reaprinzînd flacăra speranțelor și pe Dealul Feleacului. O victorie a Ceahlăului la Timișoara ar fi contat enorm în aceste condiții și regretul nostru rămîne cu atît mai mare, cu cît pietrencele au fost la un pas de o asemenea reușită. Ele au pierdut cu un rezultat strîns, după o partidă de mare luptă, adjudecată în cele din urmă, la capătul a cinci serturi, de echipa gazdă, aflată după setul al III-lea la un pas de înfrîngere 1 3—2 (10,—14,— 1 11, 10, 8). Iată cum arată clasamentul la ora actuală e X, Penicilina Iași 13 13 0 39 1 2 26 2. Dinamo București 14 12 2 37 1 13 26 3. Rapid București 14 12 2 38 1 15 26 4. I.E.F.S. București 14 10 4 32 1 22 24 5. Medicina București 14 7 7 26 1,30 21 6. Universitatea Timișoara 14 6 8 23 I 28 20 7. C.P. București 14 6 8 22 I 30 20 8. Farul Constanța 13 5 8 24 1 29 18 13 4 9 21 1 29 17s 10. Ceahlăul Piatra Neamț 14 3 11 20 I 34 17 11. Universitatea Craiova 14 2 12 15 I 40 16 12 „U“ Cluj 13 2 11 10 I 35 15 Iată programul următoarelor trei săptămîni pentru echipa condusă în continuare de Adrian Popa : 22 și 23 februarie — antrenamente la București : 25 — 28 februarie meciurile turneului de la București cu I.E.F.S., Rapid, C.S.M. Sibiu și Farul 1 2 și 3 martie — antrenamente la Constanța : 4—7 martie — turneu la Constanța meciuri Medicina, „U“ Cluj, Penicilina și C.P.B. 9. C.S.M. Sibiu Selecții pentru canotaj Secția de canotaj a Clubului sportiv „Ceahlăul“ Piatra Neamț organizează selecții pentru copii (fete) născuți intre 1953 și 1957. Candidatele trebuie să aibă peste 1,70 m. înălțime, cunoștințele de înot nefiind obligatorii Pentru fetele care nu știu să înoate, antrenorul István Boros organizează cursuri bisăptămînale la bazinul băii comunale. Selecțiile se desfășoară la acest bazin, marțea (15—17) și miercurea (9 — 11), odată cu lecțiile de înot. sport- sport - sport Unirea Roman pregătește „asaltul“ Mereu aspirantă la titlul de campioană județeană, echipa romașcană, una dintre pretendentele autorizate la un loc in divizia G de fotbal, a ratat „cu consecvență“, în finalurile edițiilor de campionat, in’îinirea cu titlul sau categoria superioară. In actualul campionat, întreruperea ostilităților a surprins formația antrenată de Ion Bocu pe locul al III-lea (16 p), în urma Relonului și Celulozei, care au acumulat cite 18 p. Cum sezonul de toamnă a fost caracterizat în general prin fluctuații de formă pentru pelor, este de majoritatea echiașteptat ca returul să clarifice disputele in materie de ierarhie valorică, lupta pentru titlu anuntindu-se pasionantă. începute în urmă cu o lună de zile, antrenamentele echipei „Unirea” s-au desfășurat în ritmul de „trei pe săptămînă" la pregătiri participînd un lot de 17 jucători. Jocurile celor patru fotbaliști plecați încă dinaintea ultimelor două etape ale turului (Serciuc, Moraru, Crețu și Nazarie , ultimii au fost transferați iar primii doi își satisfac stagiul militar) au fost luate de Streuț (revenit la Roman de la Minerul Gura Humorului), Roman) și doi Panciu (Victoria juniorii Popa (Școala profesională M.I.A.) și Roman (elev de liceu, fost junior la Victoria Roman). După o perioadă de pregătire fizică generală în care s-a pus accentul pe mișcare în aer liber, îmbinîndu -se elementele de gimnastică cu alergările, de la începutul lunii februarie au fost intensificate antrenamentele, în paralel cu pregătirea specifică făcîndu -se și pregătirile impuse de verificarea potențialului de efort al jucătorilor prin „testul Go»per“. Antrenorul Ion Bocu, care ne-a furnizat toate aceste informații, s-a declarat foarte mulțumit de stadiul pregătrilor și de comportarea jucătorilor săi la antrenawinte apreciind că, dacă totul va merge și în continuare bine, Unirea Roman se va alinia la startul returului cu pretenții ferme pentru obținerea titlului de „Campioană Județeană". Ii urăm succes și plica promptă a așteptămirepartenerilor săi de intrecere. LUCRĂRILE DE IRIGAIII (Urmare din pagina lnea lucrări, nimeni n-a mișcat nici măcar un deget. „începerea lucrării depinde de venirea specialistului, care să coteze și să traseze stabilească canalele, este răspunsul dat, în variante diferite, de către inginerii șefi ai respectivelor cooperative agricole. De ce n-au venit însă specialiștii, de ce nu s-a insistat ca aceștia să acționeze în funcție de necesitățile cooperativelor, este mai greu de explicat. Pînă atunci forța de muncă disponibilă nu este utilizată, iar consiliile de conducere se ocupă cu o adevărată industrie a hîrtiilor. Cînd se vor efectua totuși lucrările? Se vor putea începe udările în timp util, avînd în vedere faptul că pe aceste suprafețe producțiile au fost planificate în condiții de irigare ? Nu vom fi puși în situația ca la sfîrșitul anului să ascundem propriile lipsuri în spatele unor „condiții obiective“ ? Amintind că la respectivele lucrări puteau fi utilizați în lunile de iarnă cîteva sute de cooperatori, ne manifestăm îngrijorarea că și de data aceasta se vor înregistra întîrzieri datorită suprapunerii cu campania agricolă de primăvară, care se anunță foarte apropiată. In concluzie, considerăm că este necesar ca Oficiul apelor, al cărui șef este inginerul Dorin Șaptebanî, să-și facă în mod operativ datoria. La rîndul lor, consiliile de conducere ale cooperativelor agricole să asigure o bună mobilizare la rpuncă, pentru ca astfel totul să fie executat în timp util în aceeași ordine de idei, amintim întreprinderii intercooperatiste de prestări servicii că trebuie în sfîrșit Încheiată odiseea stației de pompare de la Zănești, a cărei recepție se tergiversează din toamnă, neputîndu-se astfel iriga o suprafață de 545 ha pentru a cărei amenajare s-au cheltuit multe milioane. Deși întîrziate, lucrările din această zonă pot să se încadreze totuși în timp util. Trebuie însă abandonată inerția, practica demodată în virtutea căreia tot ce ține de agricultură se face la primăvară... Secția drumuri și poduri Piatra Neamț I; ANGAJEAZĂ : pentru lotul de drumuri Călugăreni (comuna Poiana Teiului, județul Neamț) , — un electrician forță și întreținere, — doi mecanici stație mixturi asfaltice, — un mecanic predozatoare, — doi mecanici grup electrogen ,,Vota”, — doi mecanici alimentare agregate, — un mecanic betonieră, — un mecanic cilindru compresor Condiții : calificare profesională, lucru în regie și acord global, salarizarea conform H. C. M. nr. 914/1968 și conform cu încadrarea (categorie și treaptă) pe care o are candidatul. C. E. I. L. Piatra Neamț anunță următoarele posturi libere : — 2 ingineri principali în cadrul serviciului investiții în specialitatea construcții sau exploatări forestiere. — 2 ingineri, același serviciu și specialitate. — 2 tehnicieni, același serviciu și specialitate. 1 șef de depozit pentru magazia centrală de materiale tehnice. și șef serviciu investiții pentru N.E.I.L. Roznov. Salarizarea, conform H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare se pot obține de la serviciul personal al combinatului, telefon 13060. ■•WWWWWWW WWNAA»A/WA., Lîm. Fotbal Ceahlăul - S. C. Bacău (tineret - rezerve) 4-2 (2-0) Gestul clubului băcăuan, care nu a onorat partida retur cu prezența primei garnituri (conform înțelegerii anterioare) a frustrat publicul pietrean de posibilitatea vizionării unei adevărate „revanșe“. Preferind un angajament de ultimă oră cu Steagul roșu Brașov, exdinamoviștii au trimis la Piatra pa de tineret — Neamț echirezerve, cu care, de altfel, erau contractate două întîlniri în luna martie (prima decadă). Cele cîteva sute de spectatori prezenți pe marginile terenului de zgură al stadionullui „Ceahlăul“ au avut de urmărit o partidă plăcută, disputată în ritm vioi, dar influențată uneori — mai ales la capitolul execuții tehnice — de starea moale a terenului de joc (regretabile unele inciidente înregistrate spre sfîrșitul partidei și augmentate de lipsa de tact a brigăzii de arbitraj). Echipa antrenată de Virgil Rizea, care a folosit sub acest prilej aproape întreg sotul de jucători, a oferit o noutate tactică aflată deocamdată în faza de verificare i adoptarea sistemului 1—43—3. Conform noilor sarcini de jos, la mijlocul terenului vor acționa Niță, Dragu și Gontardo, acestuia din urmă revenindu-i sarcini ofensive sporite datorrită funcției sale de coordonator. In acțiunile defensive întreaga echipă urmează să exercute un marcaj strict al adversarilor direcți, supremația numerică fiind realizată atât în fazele de atac, cit și în cele de apărare. Au evoluat următoarele formații : l CEAHLAUII : Matache — Mihalache, leneși, Gheorghe, I Zaharia (Breazu) — Niță, Gont tardo, Dragu — Ștefănescu 1 (Stîngaciu), Baicu Chirițescu (Negustoru), (Zaharia), • S. G. BAGAU (tineret rezerve) , Ursache — Maghiar, I Doboș, Costică, Naumcer — I Catargiu, Cernat — Pruteanu, I Bogdan, Volmer, Neumayer. Golurile au fost realizate de I Baicu (min. 7 și 15), Stîngaciul (min. 47), Neumayer (min. 50), J Contardo (min. 70) și Bogdan 1 (min. 88). ! Constantin BOSTAN ! \ Școala profesională specială nr. 28 „Ștefan cel Mare“ din comuna Ștefan cel Mare, județul Neamț, anunță concurs pentru ocuparea postului de șef contabil în condițiile H.C.M. 28411 1068. Relații se pot cere la telefon 29«Girov. BHWSHilLÍSf Pag. 3 Știința * v organizam (Urmare din pagina l) aluminiu 52 tone. Eficienta studiilor, care au condus la aceste rezultate, fiindcă în ultimă instanță aceasta se urmărește s-a materializat într-o economie de 61 iei pe tona de hîrtie. care sunt laturile activității ce va forma obiectul unor investigații în acest an . Despre aceste aspecte ne-au vorbit inginerul Gheorghe Ciobanu, șeful compartimentului de organizare științifică a producției și a muncii din cadrul serviciului salarizare-personal. Suntem informați că pe lîngă aplicarea unor studii elaborate în anul precedent se vor întocmi 5 teme noi, care vor conduce la obținerea unui spor de 509 tone celuloză și a unor beneficii suplimentare de peste 250 mii lei. Printre altele, se caută soluții optime pentru modernizarea mașinii de hîrtie nr. 1, unde, conform unor capcule, capacitatea de producție va crește cu 3 000 tone pe an. Un alt studiu se referă la reducerea consumului de săruri sodice. Concomitent, însă, va fi rezolvată și înlăturarea poluării atmosferei cu gaze nocive. E vorba de o instalație, al cărei proiect de execuție este deja întocmit, care va reuși să dezodorizeze gazele rezultate din procesul de fierbere și de la atelierul de regenerare a sărurilor sodice. Alte probleme mai importante, propuse pentru rezolvare in acest an, se referă la centralizarea comenzilor, la partea umedă și ussătoare a mașinii de tras celuloză sulfit nr. 1. organizarea locurilor de muncă la atelierul de fierbere spălare sortare sulfit și la turbina și cazanul G.R.5. Aceasta in scopul folosirii raționale a forței de muncă. Evident, preocupările specialiștilor de la Fabrica „Reconstrucția pe linia modernizării procesului tehnologic sînt mult mai numeroase. Rîndurile de față nu se vor decît o prezentare succintă a acestor investigații, prezentare suficientă, însă, pentru a demonstra că infuzia științei în producție are efecte din cele mai convingătoare. CHIRM HUSIMMA DE FIBRE CHIMICE SI IN SiL ANGAJEAZĂ personal cu pregătire superioară de următoarele specialități : ingineri chimiști ingineri textiliști ingineri mecanici Condiții : să aibă cel puțin 3 ani vechime în funcție. Salarizarea se asigură conform H.C.M. 914/1968 și corespunzător întreprinderilor de grad special. Pentru relații suplimentare, adresați-vă serviciului personal al centralei, telefon 13 000 interior 140. ’ -----"N^y-Noru-u->ru-u-urijxnj~u ~ — ingineri constructori — economiști