Ceahlăul, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 889-963)

1971-02-23 / nr. 932

Consfătuirea de lucru a conducătorilor centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală Luni dimineața s-au deschis lucrările Consfătuirii de lucru a conducătorilor centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală. Lucrările Consfătuirii au început în prezența tovarășilor Nicolae Ceaușescu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Vasile Patilineț, Mihai Marinescu, Ion Pățan. La lucrări participă conducători ai centralelor industriale și ai celorlalte tut de centrală, unități cu staliniștri și cadre de conducere din ministere, directori de întreprinderi, secretari cu probleme economice ai comitetelor județene de partid, secretari de partid și specialiști din întreprinderi, președinții Uniunilor sindicatelor pe ramuri de producție și președinți ai comitetelor sindicatelor din întreprinderi, specialiști din institutele de cercetări și proiectări, cadre didactice din învățămîntul superior, tehnic și economic. Consfătuirea a fost deschisă de tovarășul Manea Mănescu: în cursul zilei de luni, lucrările Consfătuirii s-au desfășurat pe ministere și ramuri de producție, urmînd ca marți să fie reluate în ședință plenară. (Agerpres). Nici nu ninge, nici nu plouă. Și totuși... Lucrările de irigații sunt lăsate pe un plan secundar Tot ceea ce ține de capitolul Irigații trebuie să se bucure de o atenție cu totul deosebită. Iarna săracă în precipitații, primăvara uscată care se anunță, implică folosirea în viitorul apropiat a tuturor resurselor de apă. Amenajările existente trebuie verificate și recondiționate, termenul extinderilor planificate a se termina în jurul datei de 1 mai trebuie devansat. Este, de asemenea, necesar să se investigheze și alte posibilități de udare prin folosirea debitului unor pirate, puțuri, iazuri etc., aceasta fiind una din căile de obținere a producțiilor vegetale planificate. In contextul acestor necesități presante, este cu totul inexplicabilă starea de lucruri din cooperativele agricole Dumbrava Roșie,Zănești, Podoleni și Șostîșa, care au în plan extinderea sistemelor de irigație existente, primele două cu cite 50, ultimele cu cite 100 ha. Dacă ar fi existat un oarecare interes, lucrările puteau fi la data actuală încheiate. Trebuia doar să fie trasate canalele de către specialiști ai Oficiului apelor Roman și executate săpăturile. Dar cu toate că în luna ianuarie și în prima jumătate a lunii februarie timpul a fost uscat, fără temperaturi scăzute, deci optim pentru aserie(Continuare In pag.a lla) întreprinderea de prefabricate Roman. Un nou lot de tuburi „premo" pleacă spre beneficiari. V- curier O REUȘITĂ PLACHETA LITERARĂ „Timpul poeziei" Zilele acestea a intrat în difuzare, intr-o excelentă ținută grafică, placheta literară „Timpul poeziei“ editată de Casa creației populare a județului Neamț. In cadrul ei sînt prezentate cîteva nume ale creatorilor aparținînd cenaclurilor din județ, precum și semnatarii unor debuturi interesante în paginile literare de anul trecut ale ziarului nostru : Emil Nicolae, Ion Cîrnu, M. Iurcu, G. Gavriliu, Viorel Tudose, Ion Vremelnicu, Valeriu Secureanu, Iuliana Chirilescu, Gh. Simion, Sofia Buchian, D. Buznea, G. F. Dinulescu, Victor Stan, Brîndușa Irimescu, E. Petrescu — la secțiunea de poezie, și Mihai Mancaș, Doina Nicoară, T. Mihăilescu, P. Findrihan, G. Stupcanu, G. Gosmin — la secțiunea de proză a plachetei. Coperta și ilustrațiile sunt realizate de Radu Ceontea, iar redactarea volumului aparține lui George Bararu. Din agenda săptămânii 0 Se anunță o nouă premieră la Teatrul Tineretului „Patru oameni fără nume“ de Radu Bădilă, în regia lui Gabriel Negri. Piesa e dedicată aniversării semicentenarului P.C.R. . Simfonicul lunii februarie îl are ca solist pe violonistul Evelio Tieles, care va interpreta Concertul pentru vioară și orchestră în re major da Ludwig van Beethoven (duminică, ora 11, în sala Teatrului Tineretului). Atracția nr. 1 a săptămînii I Concurs de preselecție pentru emisiunea televizată „Steaua fără nume“. Se prezintă amatori din județele Suceava, Vaslui, Bacău și Neamț, obligați să aibă în repertoriu 3 — 4 melodii și 3 — 4 poezii. Concursul se desfășoară de astăzi pînă vineri, în sala Casei de cultură din Piatra Neamț. Faza județeană a celui de-al VI-lea Festival de teatru pentru amatori „I. L. Caragiale“ își epuizează în această săptămînă ultimul act. La Casa de cultură din Roman se desfășoară astăzi cea de-a doua parte a concursului, urmînd ca duminică, la Piatra Neamț, să aibă loc spectacolul de gală al formațiilor desemnate să ne reprezinte la faza zonală. 0 Ultima săptămînă „banii cărții la sate“, „bunii a albiturilor“ și „banii preparatelor culinare din pește“. 0 Ceahlăul își continuă verificările, jucînd pe Borzoghean, joi după-amiază, cu C.F.R. Pașcani. 0 Cel mai solicitat obiect comercial al săptăminii i mărțișorul (să nu spună cursul se desfașoara de mărțișorul (sa nu spună astăzi pînă vineri, în sala cineva că a uitat sau... n-a Casei de cultură din Piatra știut !). / ANUL IV, NR. 932 MARȚI, 23 FEBRUARIE 1971 4 PAGINI 30 BANI încheierea lucrărilor celui de-al IX-lea Congres al U.T.C. Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU desfășurîndu-și lucrările în preajma glorioasei aniversări a semicentenarului partidului, eveniment cu adunci rezonanțe în destinul și istoria noastră contemporană, Congresul al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist Conferința a VlII-a a Uniunii Asociațiilor Studidențești se fac mesagere ale gîndurilor și sentimentelor nobile care animă tînăra generație și transmit conducerii partidului, dumneavoastră, mult iubite și stimate tovarășe NICOLAE CEAUȘESCU, expresia dragostei și devotamentului nemărginit, a atașamentului profund al tineretului față de politica marxist-leninistă a partidului, hotărîrea fermă de a-și închina întreaga sa capacitate, elanul și cutezanța înfăptuirii obiectivelor Congresului al X-lea al PCR, pentru propășirea continuă, multilaterală a patriei socialiste. Nutrim, tovarășe secretar general, un sentiment de profundă mîndrie patriotică, de venerație și adine respect pentru activitatea laborioasă desfășurată de Partidul Comunist Român, pentru eforturile și consecvența pilduitoare cu care dumneavoastră înșivă acționați în slujba progresului și civilizației României socialiste, abordînd nu o dată, cu înțelegere și realism, în întreaga lor complexitate, și problemele tineretului, locul și rolul său în dezvoltarea societății contemporane. Cuvintele de caldă apreciere și îndemn ce le-au adresat Congresului, tinerilor din industrie și agricultură, intelectualilor, elevilor și studenților, vor însoți, pururi viată ale tinerei proaspete, faptele de muncă și generații, vor fi un îndreptar al perfecționării generale a întregii activități a Uniunii Tineretului Comunist. Investită cu atribuții și răspunderi sporite, în consens cu procesul de neîntrerupt avînt pe care îl străbate azi întreaga viață social-politică și economică a țării, Uniunea Tineretului Comunist s-a manifestat ca o prezență vie, dinamică, angajînd energiile și aptitudinile tinerilor, forța și talentul lor în tot ceea ce s-a înfăptuit în acești ani. Sintetizînd experiența dobîndită, căutările rodnice care au marcat îndeosebi activitatea desfășurată in ultimul timp, Congresul al IX-lea al organizației noastre și Conferința Uniunii Asociațiilor Studențești au jalonat, totodată, în contextul noilor sarcini și obiective ale actualului plan cincinal, și direcțiile de viitor ale muncii și preocupărilor tineretului, în scopul creșterii responsabilității și angajării sale, a prezentei active, nemijlocite, în toate domeniile vieții materiale și spirituale. Uniți prin aceleași idealuri, gînduri și sentimente, prin munca noastră comună, rodnic înfrățită, tineri români, maghiari, germani și de alte naționalități, ne angajăm solemn să nu precupețim nici un efort pentru a aplica și promova neabătut normele și principiile politicii partidului nostru, să acționăm fără preget, demni și responsabili, pentru triumful spiritului muncii, al dreptății și echității socialiste, al conștiinței militante înaintate, să fim pretutindeni acolo unde patria ne cheamă, în întreprinderi, pe șantierele marilor obiective ale cincinalului, în bătălia pentru recolte bogate, pe băncile școlilor și facultăților, fructificîndu-ne pe deplin elanul și virtuțile creatoare, dăruindu-ne cu patos muncii, progresului multilateral al economiei, științei și culturii românești. Aceasta va fi și dovada cea mai elocventă a capacității moral-politice și sociale a organizației noastre, mărturia fidelă a spiritului în care suntem crescuți și formați ca militanți devotați partidului, tineri revoluționari înarmați cu conștiința responsabilității, a înaltei datorii fată de patrie, partid, și popor, promotori consecvenți ai noului, intransigenți față de orice idei străine ideologiei și convingerilor noastre comuniste, științifice despre lume și viață. tica Exprimîndu-ne adeziunea unanimă la poliexternă clarvăzătoare, de destindere și colaborare pe bază de egalitate cu toate statele lumii, susținînd consecvent activitatea fructuoasă pe care o desfășoară conducerea partidului pentru lărgirea colaborării frățești cu toate statele socialiste, pentru întărirea unității partidelor comuniste și muncitorești, a consolidării frontului antiimperialist, organizația noastră, întregul tineret al patriei își vor manifesta și pe mai departe solidaritatea activă cu forțele democratice și progresiste ale tinerei generații de pe toate continentele, va dezvolta legături multiple cu tineretul și organizațiile (Continuare In pag. a IV-a) ' •>»* Instantaneu la Fabrica de ciment din Bicaz. Foto : C. SCARLAT i TTMrw Luni. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm tineresc, au luat sfirșit lucrările celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist. Timp de cinci zile, forumul larg democratic al tuturor categoriilor de tineret din patria noastră a făcut bilanțul activității desfășurate de la ultimul fundal Congres, a dezbătut aproobiectivele de viitor, toate laturile muncii și vieții, învățăturii , pregătirii culturale, stabilind căile menite să contribuie la îmbunătățirea stilului de muncă și perfecționarea structurii organizatorice, la adîncirea democrației interne a organizațiilor UTC, corespunzător sarcinilor actuale ale construcției în România a societății socialiste multilateral dezvoltate. In ultima zi a lucrărilor, la deschiderea ședinței, Congresul a fost informat despre dezbaterile din comisii care au adoptat recomandări privind activitatea de viitor a UTC, in domeniul respectiv. Congresul a hotărât ca aceste recomandări să fie transmise noului Comitet Central ca documente ale Congresului, care primește mandat să soluționeze și să concretizeze în activitatea practică propunerile și observațiile făcute in comisii cu privire la îmbunătățirea muncii UTC in rîndul tuturor categoriilor de tineri și în toate domeniile de activitate. Congresul a fost informat despre desfășurarea lucrărilor Conferinței a VllI-a a Uniunii Asociațiilor Studențești din România și despre hotărîrile adoptate. La deschiderea ședinței s-a anunțat, de asemenea, că pe adresa Congresului au sosit un mare număr de telegrame prin care organizațiile UTC din întreprinderi, unități agricole, școli, facultăți și instituiii raportează despre rezultatele obținute în muncă, in activitatea de organizație în cinstea Congresului și se angajează să aplice in viată hotărîrile pe care le va adopta forumul suprem al organizației de tineret a patriei noastre. In cadrul lucrărilor Congresului, la dezbaterile din ședințele plenare au luat cuvintul 59 de delegați și invitați, iar in cadrul ședințelor pe comisii 194, care, în lumina locului și rolului tinerei generații in ansamblul vieții sociale, politice și economice, au analizat amplu, cu înalt spirit de răspundere, activitatea actuală și de perspectivă a organizației UTC. In continuarea lucrărilor Congresului, delegații tineretului au aprobat in unanimitate raportul și activitatea Comitetului neretului Central al Uniunii șiComunist, precum și Raportul Comisiei Centrale de revizie. Cu amendamentele propuse, Congresul a adoptat în unanimitate Statutul Uniunii Tineretului Comunist. S-a adoptat apoi, Informulare îmbunătățită. Rezoluția Congresului al IX-lea al UTC. Cu puternice aplauze, delegații au adoptat moțiunile: privind situația din Indochina , referitoare la Orientul Apro (Continuare In pag. a IV-a) Biroul C.C. al U.T.C. inginer, locțiitor al secretarului Comitetului U.T.C. de la Uzina de autocamioane Nicolae Mateescu, din Brașov, activist la C.C. al U.T.C., Gica Mihai, țesătoare, secretara Comitetului U.T.C. de la Fabrica „Bucegi“ din Pucioasa, Lucia Mihăilescu, inginer proiectant, secretara Comitetului U.T.C. de la Institutul de studii și proiectări energetice din București, Ioana Nae, filatoare, secretara Comitetului U.T.C. la Filatura Română de Bumbac din București, Vasile Nicolcioiu, Ioan A. Popescu, Gheorghe Stoica, Aurel Ioan Stoica, Traian Ștefănescu, președintele Consiliului UASR, Valeria Tache, tehnician veterinar la I.A.S. — Căzănești, județul Ialomița, Francisc Torok secretar al Comitetului județean — Satu Mare al U.T.C., Coriolan Voinea, prim-secretar al Comitetului județean — Prahova al U.T.C, Iosif Walter. Ca prim-secretar al C.C. al U.T.C. a fost ales tovarășul DAN MARȚIAN, iar ca secretari tovarășii: SILVIA ILIE, VASILE NICOLCIOIU, IOAN R. POPESCU, GHEORGHE STOICA, AUREL IOAN STOICA, TRAIAN ȘTEFĂNESCU IOSIF WALTER, Nicolae Miltiade Boborodea, inginer, secretar al Comitetului U.T.C. la Combinatul petrochimic — Pitești, Ion Comănescu, prim-secretar al comitetului municipal — Hunedoara al U.T.C., Marian Dan, Florea Diaconescu, strungar, secretarul Comitetului U.T.C. la întreprinderea „Electromagnetica“ din București, Sndu Enache, student la Institutul politehnic din București, Iuliu Feteș, președintele biroului de turism pentru tineret, Eugen Florescu, redactor șef al ziarului „Scînteia Tineretului", Dumitru Gheorghișan, prim-secretar al comitetului municipal București al U.T.C., Ion Ghergu, operator chimist, secretarul Comitetului U.T.C. de la Combinatul chimic din Turnu Măgurele, Silvia Hie, Nicolae Siegfried Lipschner, prim-secretar al Comitetului județean — Caraș-Severin al U.T.C., Eugeniu Costică Lovin, Membrii supleanți ai biroului C. C. al U. T. C. Elena Zoia Ceaușescu, studentă la Universitatea din București, Doina Ruxandra Ciofu, elevă, secretara comitetului U.T.C. de la Liceul „Gheorghe Lazăr“ din București, Gabor Gseke, redactor-șef aliatului „Iflumunkas“, Dobrița Ene tehnician agricol, secretara Comitetului U.T.C. din comuna Gîrbovi, județul Ilfov, Gelus Neagoe, mecanic agricol, secretar al Comitetului U.T.G. la I.MA. — Balș, Agneza-Doru Neurohhr, Comitetului croitoreasă, secretara U.T.G. al Întreprinderii „1 Iunie“ ■— Timișoara, Petru Popescu, scriitor, membru al Biroului organizației de bază U.T.G. de la Uniunea scriitorilor, Constantin Cantacuzino Șerban, actor, secretarul organizației de bază U.T.G de la Teatrul „Ion Creangă" din București, Știința organizării - catalizator al rezultatelor superioare Despre organizarea științifică a producției și a muncii, acest filon de aur al rezervelor interne, s-a scris atît de mult, incit la ora actuala ar părea banal să aducem in discuție, din nou, această problemă. Și totuși, cu riscul repetării, recent am încercat să facem cîteva investigații în această direcție la una din întreprinderile pietrene . Fabrica de hîrtie și celuloză „Reconstrucția“. 9 Pentru modernizarea activității de aici, în anul precedent, s-au întocmit 18 studii, din care 8 au și fost aplicate. Eficiența economică ? Un spor la producția globală în valoare de 3.970 mii lei, beneficii suplimentare de aproape 2 milioane lei. Exprimîndu-ne în unități naturale, putem spune că s-au obținut în plus 336 tone celuloză, 382 tone hîrtie și 575 tone drojdie furajeră. Dincolo de imperiul lor lapidar, aceste cifre traduc performanțe revelatoare Ele demonstrează că acolo unde pentru găsirea unor soluții în vederea situării procesului tehnologic pe trepte superioare, există preocupare și continuitate, mai ales continuitate, rezultatele nu se lasă mult așteptate. Și la fabrica „Reconstrucția“ aceste deziderate au fost respectate. S au avut în vedere cele mai stringente cerințe ale activității. Noi ne vom referi doar la o parte din ele. Astfel, unul dintre studii a vizat creșterea indicilor intesivi și extensivi de utilizare a mașinilor din dotare. Aceasta, pe lângă faptul că a determinat obținerea unei producții suplimentare, a condus și la diminuarea efortului fizic reducerea numărului de muncișitori. Atingerea acestui obiectiv nu s-a urmărit însă oricum, ci s -a avut în vedere și creșterea economicității. S-a acționat atunci asupra reducerilor cheltuielilor materiale și în cadrul acestora s-a insistat pe coborîrea nivelului consumurilor specifice. Și aici cîteva cifre sînt edificatoare. De exemplu la pirită s-au făcut economii de peste 60 tone, la fibră 20 tone, la sulfat de Vasile GALAVAN (Continuare In pag. a ttla)