Ceahlăul, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1200-1275)

1972-01-04 / nr. 1200

1 > s t <Î 4 Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostita la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Stimați tovarăși și prieteni. Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem în revistă munca pe care am desfășurat-o, cu roadele și bucuriile ei, împlinirile și neajunsurile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971— 1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte un ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare și modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai inaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea invățămîntului, științei și culturii — factori de seamă ai făuririi noii civilizații socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creșterea venitului național — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decit în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a întregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activității economice și sociale, drepturile și îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea in întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3—5 noiembrie a.c, a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, deschizînd o perspectivă largă de participare tot mai activă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeței politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenței și capacității cu care el își îndeplinește rolul de forță politică conducătoare a societății, a tuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui nou an de avîntată construcție economică și socială, care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale culturale a României, pe calea împibunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea și modernizarea și mai accentuată a producției, creșterea eficienței economice, ridicarea calității produselor și sporirea productivității muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției, în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la eforturi pentru Întărirea ordinii și disciplinei în producție. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile o orînduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale și spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal. îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru a obține în anul ce vine noi și importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor ,sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României noi mari victorii pe calea făuririi socicietății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși, în anul 1971 s-au produs noi și profunde schimbări în viața internațională, în raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță și dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpâne pe propriile lor bogății naționale, pe rodul muncii lor, de a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii marxist-leniniste promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, a înregistrat o nouă și puternică afirmare a României în lupta pentru progres și pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat și adîncit colaborarea multilaterală și noastră frățească cu toate prietenia țările socialiste. S-a întărit solidaritatea internațională a partidului nostru cu celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. S-au intensificat contactele, schimburile și convorbirile cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională, ai forțelor politice democratice și progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele și popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoșirea vieții internaționale. Am pornit și pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că cerința actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiția esențială de care depinde salvgardarea păcii pe pămînt este respectarea neștirbită a independenței și suveranității naționale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-și organiza viața așa cum o doresc, respectarea egalității depline între națiuni și neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relațiile interstatale folosirii forței și a amenințării cu a forța. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea și mai fermă în viața internațională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relații de colaborare și pace în Întreaga lume ! Concluzia de bază care se desprinde și la acest început de an este necesitatea intensificării eforturlor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra și impune principiile dreptului și legalității Internaționale, creșterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forțelor politice progresiste, a Organizației Națiunilor Unite și a celorlalte organisme internaționale în promovarea unei politici de colaborare și pace între popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze în politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare și animozitate. Să se (Continuare în pag. a lll a) Comitetul județean de partid și Consiliul popular județean aduc pe această cale mulțumiri organelor și organizațiilor de partid, organizațiilor de masă și obștești, consiliilor oamenilor muncii din întreprinderi, consiliilor de conducere ale cooperativelor agricole de producție, tuturor acelora care le-au transmis felicitări cu ocazia celei de-a 24-a aniversări a Republicii și a Anului Nou. ANUL V., NR. 1.200 MARȚI, 4 IANUARIE 1972 4 PAG. 30 BANI SEMNE BUNE ANULARE! Oamenii muncii din județul Neamț au întîmpinat noul an într-o atmosferă de optimism și voie bună Marele ritual al nopții de An Nou a început la Piatra Neamț printr-un emoționant Plugușor prezentat la sediul Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean, de reprezentanți ai tuturor locuitorilor acestui ținut de vechi tradiții și permanențe spirituale, ai acestui ținut bogat In înfăptuiri socialiste, in sunetul buhaielor, în pocnetul harapnicelor și-au început urarea pionierii și școlarii. Tinerii urători au fost iarășii întîmpinați cu căldură de IoȘTEFAN BOBOȘ, primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, VASILE DASCĂLU și CONSTANTIN POTINGĂ, secretari ai Comitetului județean de partid, GHEORGHE IBĂNESCU, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, alți membri ai biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Ei au adresat reprezentanților conducerii locale de partid și de stat urări de sănătate și fericire, de noi succese în muncă, și-au aratat, în vers de plugușor, recunoștința fierbinte față de Partidul Comunist Român, pentru grija părintească pe care le-o poartă tuturor copiilor țării, viitori constructori ai socialismului și comunismului. In frumoase costume naționale a evoluat un grup de „căluți“ din Zănești, „capra “ de la Ivaneș-Bicaz Chei, aducînd și aici, la Piatra Neamț, frumusețea tradițiilor noastre folclorice, sensurile lor de mare generozitate și optimism. După datina străveche, tovarășul Ștefan Boboș le oferă apoi urătorilor mere, nuci și colaci, unindu-se succes la învățătură, pentru a deveni constructori de nădejde ai societății noastre. Au trecut apoi, în sunet de fulnice și buhaie, în urări de belșug, plugul tradițional tras de 4 boi al cooperatorilor din Dumbrava Roșie, plugul — tras de un tractor împodobit cu crengi de brad al mecanizatorilor din Podoleni , au adus urarea lor tinerească, gînduri de recunoștință față de conducerea partidului și statului nostru, iete și băieți în frumoase costume naționale — reprezentanți ai chimiștilor de pe marea platformă săvineșteană. Emoționanta ceremonie a Plugușorului tradițional a fost încheiată de cooperatorii din Bodești, care au însoțit urările de sănătate și belșug cu o adevărată paradă a obiceiurilor de Anul Nou. Mulțumindu-se pentru urări, tovarășul Ștefan Boboș, le-a adresat tuturor, în numele Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean, urări de noi și importante succese în muncă, de sănătate și fericire. ★ De la cel mai tînăr la cel mai bătrîn, în bucuria primenirii timpului, a bilanțului fructuos în cele mai diverse sfere de activitate, locuitorii Neamțului au ținut să-și demonstreze talentul și măiestria versului, a muzicii, a dansului, a teatrului — deprinderi moștenite de veacuri. întregul ținut a devenit o uriașă scenă, unde, între o culme și alta, între sat și oraș, între o casă și alta, s-au perindat un șir de nenumărate, emoționante obiceiuri. In multe sate de pe Valea Bistriței am întîlnit, zilele acestea, nenumărate formații de „capre“ și „urși“. Intre ele se aflau și vestitele capre de la Toșorog, Preoțești, Tupilați sau Doi(Continuare în pag. a II-a) Instantaneu la revelionul chimiștilor de la UFS Săvinești. RETROSPECTIVA *71 nostru pășește an cu un bogat bilanț de înfăptuiri dobindite in anul 1971 Județul in noul gH Un eveniment remarcabil: pentru rezultatele deosebite obținute în 1970, județului Neamț i s-au decernat de două ori, Ordinul Muncii clasa I, ca urmare a obținerii locului I în întrecerea socialistă dintre organizațiile județene de partid și dintre consiliile populare județene. Pe Oamenii muncii din industria județului Neamț și-au îndeplinit cu 40 de zile mai devreme angajamentul anual suplimentar și cu 15 zile mai devreme planul producției globale industriale pe 1971. Din datele statistice se prelimina obținerea în acest an a unui spor pe ansamblul industriei județului de 340.000.000 lei la producția globală și 270.000.000 lei la producția marfă ; realizarea, peste prevederile de plan, a 3.700 tone țevi din oțel, 2.800 tone îngrașăminte cu azot substanță activă, 2.800 tone amoniac, 1.500 tone fire și fibre sintetice, 1.600 tone hîrifie și celuloză etc. ^ SU Valoarea producției globale ^ industriale a județului pe acest an a fost cu 10,3 la sută mai mare față de planul anului 1970. PH Au fost construite, din fondurile statului, 1.118 apartamente, un dispensar veterinar la Po- ^ (Continuare in pag. a III-a) . După o frumoasă tradiție, pionierii și școlarii județului au pornit plugușorul de la sediul Comitetului județean de partid și al Consi .liului popular județean. * Realizări importante din primele zile In foarte multe Întreprinderi industriale din județul nostru activitatea productivă n-a încetat nici o clipă. Oamenii au fost la datorie și în zilele de sărbătoare, trecînd cu hotărîre și pasiunea care îi caracterizează la înfăptuirea sarcinilor mobilizatoare care le revin în acest al doilea an al cincinalului. Și, deosebit de important este faptul că în aceste prime zile ale anului realizările au fost remarcabile. Aceasta constituie o grăitoare dovadă că la startul producției anului 1972 colectivele de muncă din întreprinderile județului nostru s-au prezentat temeinic pregătite, existînd garanția ca sarcinile mobilizatoare de plan vor fi exemplar îndeplinite. Iată cîteva dintre realizările obținute în aceste prime zile ale noului an : Chimiștii de pe platforma industrială a Săvineștiului, au lucrat cu spor și hărnicie în zilele de 1 și 2 ianuarie. în aceste două zile ei au înscris pe graficul întrecerii primele succese ale anului 1972. La AFS Săvinești ,spre exemplu, numai în prima zi din această lună, planul de producție a fost depășit cu 1,5 tone fibră metană, o tonă lactamă, 0,2 tone fibre reten. La Combinatul de îngrășăminte, azotoase Piatra Neamț aceleași remarcabile realizări. într-o singură zi planul de producție a fost depășit cu 5 tone amoniac, 63 tone azotat și 6 tone uree. Cimentiștii de la Bicaz, continuînd șirul realizărilor bune (Continuare Jn pag. a IlI-a) -4t