Ceahlăul, octombrie-decembrie 1972 (Anul 5, nr. 1431-1509)

1972-11-08 / nr. 1463

Abnegația și eroismul mecanizatorilor și cooperatorilor care au acționat zi și noapte, s-au materializat intr-un succes remarcabil JUDEȚUL NOSTRU A ÎNDEPLINIT PLANUL DE INSAMINȚARE A GAIULUI Eforturile conjugate ale cooperatorilor și mecanizatorilor angrenați în marea întrecere socialistă în cinstea celei de a 25-a aniversări a proclamării Republicii au învins condițiile grele ale acestei toamne. Lucrînd zi și noapte, rezultatele acestor eforturi s-au materializat în bilanțul încheiat ieri, cînd județul nostru a raportat îndeplinirea planului de însămînțare a griului. Cu o săptămînă în urmă consemnam în ziarul nostru vestea că CAP Horici, Roman și Țibucani sînt primele unități din județ care au terminat însămînțatul griului. în zilele următoare, alte unități au încheiat această lucrare hotărâtoare pentru producția 1973, între fruntașe inscriindu-se CAP Bîrgăoani, Borlești, Botești, Căciulești, Gherăești, Glicina, Piatra Neamț, Săbăoani. Luni încheiaseră planul de însămînțare a girului 30 de unități cooperatiste și iată că, numai după o zi de muncă spornică, planul pe întregul județ a fost îndeplinit. O retrospectivă a investigațiilor noastre reportericești pe traseele acestei campanii eroice ne readuc în memorie neasemuita strădanie, hărnicie și putere de muncă pe care mecanizatorii și cooperatorii și le-au pus în valoare nu numai pe parcursul zilei-lumină ci și noaptea, pînă tîrziu. S-a lucrat cu maxim efort, în condiții neobișnuit de grele și la acest final de bilanț nu putem decis să aducem toate elogiile și prețuirea pentru mecanizatorii și cooperatorii care au făcut din noapte zi, asigurind, cu prețul unei munci pline de dăruire și eroism, pîinea anului viitor. Terminarea însămînțării cu grîu a celor 34.500 de hectare planificate subliniază înaltul spirit patriotic al țăranilor cooperatori și mecanizatorilor, voința lor de a nu-și precupeți eforturile și capacitatea de muncă pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor actualului cincinal. în continuare ei își consacră eforturile însămînțării unor suprafețe în plus cu cereale, terminării, în această săptămînă, a recoltării, transportării și depozitării tuturor produselor și efectuării arăturilor adinei de toamnă, încheind semănatul cerealelor, oamenii ! La fabric|de coluk,zii’ munci]_ din agricultura județului Înscriu incă un act de prestigiu pe frontul actualei campanii agricole pentru a cărei deplină reușită se cere Să folosim orice clipă bună de lucru pentru ca în această săptămînă SA TERMINAM TOATE LUCRĂRILE AGRICOLE ALE ACESTEI TOAMNE! hîrtie și cartoane In cinstea celei de a XXV-a aniversari a proclamării Republicii Ritm superior de realizare a sarcinilor de plan La fel ca în toate întreprinderile din județul nostru, și în cadrul celor două fabrici de celuloză, hîrtie și cartoane din Piatra Neamț, în aceste zile din preajma aniversării Republicii domnește atmosfera de pasionantă întrecere pentru punerea în valoare a noi rezerve și posibilități de creștere a producției și productivității muncii. Este semnificativ de amintit faptul că și în aceste prime zile ale lunii noiembrie, la fabricile „Reconstrucția" și „Comuna din Paris" se menține același ritm superior de realizare a sarcinilor de plan, ritm imprimat încă din primele perioade care s-au scurs din acest an. Aceasta a făcut ca pînă acum să se realizeze o depășire valorică, la fabrica „Reconstrucția“ de 9,2 milioane lei la producția globală, iar colectivul fabricii „Comuna din Paris" să înscrie un spor la producția fizică de 618 tone hîrtie și cartoane. Importantele depășiri se datoresc bunei organizări a muncii, utilizării la parametrii superiori a întregului potențial productiv. La fabrica „Zorile noi“ Piatra Neamț se experimentează noi tipuri de materiale de construcție Larga diversificare a producției și o dată cu aceasta îmbunătățirea continuă a calității materialelor de construcție, constituie una dintre preocupările centrale ale colectivului fabricii „Zorile noi" din Piatra Neamț. Așa cum informam cititorii ziarului, în urmă cu peste două luni, aici s-a experimentat, cu rezultate bune, un nou tip de blocuri ceramice cu goluri destinate șantierelor de construcții. Încă de la terminarea acestor lucrări, s-a trecut la producția de serie, realizîndu-se în fabrică peste 2,2 milioane asemenea blocuri. Dar, căutările pentru continua diversificare a producției nu s-au oprit aici. De aproximativ o săptămînă specialiștii fabricii, în colaborare cu Institutul de cercetare a materialelor de construcție experimentează un nou tip de materiale de construcție. Este vorba de elementele de zidărie cu o grosime de 10 cm și care vor avea o foarte mare eficiență economică. De altfel, se apreciază că aceste elemente echivalează cu zidăria clasică de 30—40 cm și vor fi destinate șantierelor de construcții. IiiÍiiiiii•iiIiiiiiiiiiiÍI i j Timpul frumos din ultimele zile a fost folosit din plin la semănat și de către mecanizatorii care lucrează pe ogoarele județului. URGENTELE "* SAPTAMINII M Să se acționeze cu hotărîre pentru încheierea recoltării, transportului și depozitării tuturor produselor. ■ Atelajele, remorcile, forțele manuale să fie concentrate la eliberarea terenurilor. ■ Mecanizatorii să intensifice ritmul efectuării arăturilor actinei de toamnă. ■ Terminarea urgentă a treieratului soiei, cînepei de sămînță și a trifolienelor. ■ Efectuarea arăturilor în livezi și vii. LARGA CONSULTARE A MASELOR asigură participarea locuitorilor la dezvoltarea comunelor Azit la prima Conferință pe țară a secretarilor de partid primarilor comunali, cât și îndeosisebi cu prilejul întrunirii marelui forum al comuniștilor — Conferința Națională a P.C.R. — tovarășul Nicolae Ceaușescu, vorbind despre continua adâncire a democrației socialiste, indica printre principalele îndatoriri ale consiliilor populare aceea de a organiza consultarea orgă și participarea intensă a oamenilor muncii la întreaga activitate de dezvoltare multilaterală a localităților. Pe această bază, în cadrul unui sondaj recent, întreprins în cîteva comune, am adresat interlocutorilor noștri, tovarăși cu munci de răspundere din conducerea localităților, întrebările : 1) în ce probleme ați consultat masele ? 2) Ce ați realizat cu sprijinul acestora ? 3) Înfăptuirile vizează și satele componente sau mai ales centrul comunei ? Iată și răspunsurile : C. Apetrei, primarul din Roznov : Sarcina dată nouă dar și exemplul secretarului general al partidului stau permanent in atenția noastră. In acest an, locuitorii Roznovului au fost consultați în repetate rînduri în probleme economice, edilitar-gospodărești, la dezbaterea unor legi și proiecte de legi. Cadrul ? Cel al adunărilor din CAP, cooperația de consum, pe circumscripții electorale, la căminele culturale, chiar și cu prilejul proiectării unor filme. Am putea spune că în acest fel adunarea generală a locuitorilor a fost întrunită în principalele cazuri. Pe această bază și a propunerilor cetățenilor, am realizat obiective importante și, precizez, îndeosebi în satele componente. Un exemplu: un Slobozia — sat mare — drumurile nu-s modernizate. Prin folosi- Sub semnul hotărîrilor Conferinței Naționale a P.C.R. rea a peste 8.700 zile muncă cu brațele, ceea ce înseamnă în uinele zile cite 200—300 oameni la muncă, au reușit să facă ca toate drumurile din acel sat, din întreaga comună să fie circulabile. La Chintinici, pe lângă balastarea tuturor drumurilor, am început un dig, pe piloni de stejar, pentru a apăra satul de viiturile pinului Iapa, dig care va fi terminat în primăvara veteran. Realizările sunt mult mai numeroase. Aș mai aminti doar fie contribuția roznovenilor cu circa 170,la S»U lei pentru ca adăugirea la clădirea liceului nostru să poată extinsă pe măsura necesităților. fie calea consultării permanente, am ajuns să ne înțelegem perfect, să obținem sprijinul atît de necesar al populației la tot ce este de înfăptuit. Gheorghe Amocancei, primarul comunei Girov : Ne am sfătuit cu oamenii în legătură cu construirea de obiective de construit, cu gospodărirea pădurii comunale de circa 550 ha, cu necesitățile de apărare a fondului funciar etc. Cu ei am realizat întreținerea a 35 km de drum în comună, atelierul școlar și grădinița din satul de centru ca și canalizarea pirîului Negru cu o valoare de peste 300.000 lei, lucrare care va fi continuată după încheierea campaniei agricole din această toamnă. La propunerea locuitorilor din satul Popești, în întîlnirile cu ei, s-a realizat canaü*area unui pîrîu care inunda vreo 50 de hectare teren și vărsarea acestuia acum direct în Cracau. Girovul este însă o comună mare, cu 11 sate. In unele s a realizat mai mult, în altele mai puțin. E vorba aici și de aportul deputaților și al locuitorilor. Un exemplu : dacă în circumscripțiile deputaților I. Ștefănescu, I. Cojocaru și D. Avram din situl Dochia s-au realizat, cu participarea populației, drumuri nu același lucru se întîmplă bine, în circumscripția lui Vasile C. Scurtat, unde drumurile sînt pline de gropi și băltoace fapt pentru care, pe bună dreptate, locuitorii se adresează prin scrisori ziarului și altor organe. Sunt întrebați de ce nu construi o punte peste Cracau V, satul Dănești. Aceeași problemă M. ASMAR ANDFI (Continuare în ag. a Iil-a) ry/-iv. CurierpP Astăzi la Piatra Neamț r CONCERT DE MUZICĂ POPULARĂ Teatrul «e revistă și comedie „Ion Vasilescn“ din București susține astăzi la Piatra Neamț două spectacole cu concertul „Cine are dor de lume...“ de N. Negrin. Alături de artista emerită Dorina Drăghici ,vor evolua și alte nume îndrăgite de soliști de muzică populară : Tita Ștefan, Floarea Tănăsescu, Mihai Oprea, Mariana Negruzzi, Lucia Zorini ș.a. Direcția muzicală este asigurată de Ionel Budișteanu, artist al poporului. Spectacolele vor avea loc la Casa de cultură a sindicatelor la orele 17 și 20. INTÎLNIRE CU AUTORII MANUALULUI DE GEOGRAFIE (CLASA A III-A) Un manual bun asigură și o bună însușire a cunoștințelor de către elevi Comisia melodico-științifică a învățătorilor din cadrul Casei corpului didactic a județului Neamț, adeptă acestei idei, a organizat duminica treacută o întilnire între autorii manualului — prof. Mihai Vadana, învățătorii C. Lamalie și Ion Huma — și învățători care predau la clasa a IlI-a. Sfntîmnirea a prilejuit un fructuos schimb de păreri, participanții soliCooperativa meșteșugărească „Deserviriie” din Piatra Neamț a deschis o expoziție de mobilă sculptată în magazinul de pe strada Bicazului, cuprinzînd diverse combinații de garnituri ce se execută în atelierele cooverativei. E vorba de cinci proMagazinul „Tourist“ din Piatra Neamț, situat vizavi de magazinul „Unic“, care, în perioada plină a sezonului turistic, desfăcea mărfuri pe bază de valută, a început zilele trecute să deschidă porțile și cumpărătorilor care nu dispun decit de bani citînd o actualizare continuă a ma* naulului, un plrs cri iTOisfiauturile economice și social-culturale din județ, și o concordanță mai justă între programă și manual. Autorii s-au angajat să țină cont de toate sugestiile făcute și să perfecționeze continuu manualul, iar prin intermediul Inspectoratului școlar să ofere și indicații metodice de planificare a lecțiilor, încadrarea lor in planurile individuale, duse sculptate efectiv și de trei piese cu aplicații de sculptură. O bună impresie produc vitrina și bufetul de sufragerie, precum și combina muzicală, confecționate din lemn de paltin, românești. Unitatea este bine asortată cu confecții, încălțăminte, obiecte de artizanat, covoare, blănuri, tricotaje, marochinerie, lenjerie ș.a. Programul magazinului este cuprins între orele 7.30—12. 10 și 16.30—19.30 ; duminica , 8—13 ; lunea închis EXPOZIȚIE DE MOBILĂ SCULPTATĂ MAGAZIN „TOURIST“ SFATUL CETĂȚEANULUI — Microinterviu cu Ioan Rotaru, secretarul comitetului executiv filiului popular municipal Piatra Neamț — — Acum aproximativ două luni, am informat cititorii despre inițiativa comitetului executiv al Consiliului popular municipal Piatra Neamț de a purta un dialog organizat cu cetățenii municipiului. Ce concluzii s-au conturat în această perioadă ? — In cele patru ședințe pe care le-am ținut pînă în prezent — două pe lună — „Sfatul cetățeanului“ s-a dovedit a fi o autentică tribună, de unde cetățeanul își exprimă opiniile în legătură oportunitatea cu oportunitatea sau neunor modalități de rezolvare a problemelor edilitare-gospodărești, propunînd soluții valoroase în această direcție. În același timp, oricine dorește să afle amănunte privitoare la dezvoltarea urbanistă a zonei în care locuiește, oricine vrea sa cunoască mai în detaliu prevederile unei legi, ale unei hotărîri a consiliului popular etc., primește pe loc un răspuns. Aceste ședințe n-au ordine de zi, ele devenind, după dorința participanților, adevărate adunări populare de dezbatere a celor mai arzătoare probleme obștești, sau se transformă într-o simplă consultație juridică. Oricare ar fi fizionomia unei asemenea dezbateri, putem afirma că acțiunea noastră se înscrie în contextul adîncirii democrației noastre socialiste, creînd condiții cetățenilor de a participa la mai buna conducere a treburilor municipale. — Vreți să enumerați cîteva din problemele ridicate în ședințele anterioare ? — Urgentarea construcției conductei cu apă pe strada Dragoș Vodă ; amenajarea străzii Dărmănești ; propunere pentru înființarea unei școli postliceale ; înființarea unei sifonerii în cartierul Dărmănești : relații cu privire la ajutoarele sociale , întrebări cu privire la calcularea cheltuielilor de întreținere ș.a. — Pentru cînd sînt fixate următoarele întîlniri cu publicul ? — În această lună vom avea ca de obicei două întîlniri , pe 9 și 22 noiembrie. Ele au loc în sala de ședințe a consiliului popular, începînd de la orele 17. M. M. SCRISORI PE ADRESA REDACȚIEI începînd cu acest număr al ziarului, vom publica zilnic, în cadrul rubricii cu titlul de mai sus, lista expeditorilor scrisorilor adresate redacției noastre: Pantilică Apetrei — Tîrgu Neamț ; Bernat Gheț — Gherăești; Vasile Cucoș — Vînători ; Brigada 5 — Mărgineni ; Constantin Istina —• Borlești ; Toader Ionescu — Topolița ; Grupul de navetiști — Grumăzești ; M. S. — Roznov al Con In pagina a IV-A MERIDIANE ■ SPORT