Ceahlăul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1510-1584)

1973-01-04 / nr. 1510

I i ¥ x ■t V Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva minute vom încheia anul 1972, cu conștiința că am parcurs o nouă și importantă etapă pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate în România. Și în acest an oamenii muncii au obținut succese de seamă in toate domeniile de activitate. în industrie, planul producției a fost depășit, iar in agricultură am obținut cea mai mare producție din istoria țării. A luat un puternic avînt întrecerea pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Au continuat să se dezvolte învățămintul, știința, arta, cultura, s-a imbunățit nivelul de trai, a crescut gradul de civilizație al întregii noastre națiuni socialiste. In acest an, Conferința Națională a partidului de cea mai mare a luat hotăriri însemnătate pentru accelerarea dezvoltării economico-sociale a întregii țări, iar Marea Adunare Națională a adoptat o serie de legi menite să perfecționeze în continuare relațiile de producție, organizarea societății noastre socialiste. Zilele trecute am sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de la proclamarea republicii — victorie epocală ce a încununat lupta revoluționară a poporului nostru, condus de Partidul Comunist Român, pentru libertate națională și socială, pentru progres și o viață mai bună. Apreciind abnegația și entuziasmul oamenilor muncii in obținerea tuturor realizărilor pe calea edificării socialismului, doresc să adresez în această clipă solemnă cele mai calde felicitări eroicilor făuritori ai vieții noastre noi — clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului nostru popor liber și stăpîn pe soarta sa. Planul pe anul 1973 prevede un puternic avînt in industrie și agricultură, ridicarea calității și eficienței întregii activități economice, în vederea sporirii avuției naționale și creșterii bunăstării întregului popor. Sta in puterea fiecăruia dintre noi de a realiza în cele mai bune condiții planul pe anul viitor. Convins că fiecare cetățean la locul său de muncă își va face pe deplin datoria, vă doresc din toată inima, dragi compatrioți, succese cit mai mari in activitatea consacrată prosperității patriei, traducerii în viață a mărețului program elaborat, de Congresul al X-lea al partidului. Dragi tovarăși. In anul care a trecut, România a desfășurat o amplă activitate internațională în slujba destinderii, păcii și colaborării. S-au întărit și dezvoltat relațiile noastre de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, s-au lărgit legăturile cu tinerele state independente, s-a extins colaborarea multilaterală cu celelalte țări, in spiritul coexistenței pașnice. Evenimentele din acest an au adus noi confirmări justeții politicii promovate de România, au demonstrat încă o dată realismul aprecierilor partidului și statului nostru cu privire la evoluția vieții internaționale. Deși pe planeta noastră mai ard încă flăcările războiului, se mențin surse de conflict și încordare, dominanta dezvoltării istorice o constitue afirmarea tot mai puternică a voinței popoarelor de a trăi în pace și bună înțelegere. Forțele înaintate de pretutindeni acționează pentru realizarea unor schimbări progresiste în dezvoltarea societății, pentru abolirea politicii imperialiste de agresiune și dominație, de forță și amenințare cu forța, pentru promovarea în relațiile interstatale a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Dorim ca anul 1973 să marcheze noi progrese în dezvoltarea proceselor pozitive care au loc in viața internațională, să ducă la soluționarea, în spiritul păcii, a noi și noi probleme care confruntă omenirea, să fie nerii conferinței europene anuluipentru securitate, anul unul nou și important pas înainte pe calea conlucrării rodnice intre națiuni, împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, dorim ca noul an să ducă la încetarea războiului din Vietnam și în întreaga Indochină, la stingerea conflictului din Orientul Mijlociu, la întărirea securității și destinderii internaționale. România intră în noul an hotărîtă să-și aducă contribuția activă la normalizarea climatului internațional, la instaurarea păcii și securității in lume. Considerăm că, acționînd unite, popoarele pot pune bazele unei lumi mai bune, mai drepte, eliberate de coșmarul războaielor, ale unei lumi în care fiecare națiune să se poată dezvolta liber, bucurându-se nestingherit de roadele muncii sale, de cuceririle civilizației umane. Stimați tovarăși. Fie ca anul 1973 să aducă poporului român noi și însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării și fericirii tuturor celor ce muncesc. Fie ca în noul an omenirea să repurteze noi succese în lupta pentru împlinirea nobilelor idealuri de pace și colaborare înaintea ultimelor bătăi de orologiu din acest an: doresc să vă adresez din tot sufletul, dragi cetățeni ai României socialiste — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — cele mai calde urări de sănătate și viață lungă, un an nou fericit, satisfacții și bucurii depline, realizarea tuturor dorințelor și aspirațiilor de mai bine.! la mulți ani, dragi tovarăși și prieteni ! Comitetul județean de partid și Consiliul popular județean aduc pe această cale mulțumiri călduroase organelor și organizațiilor de partid, de statf, de masă și obștești, conducerilor unităților economice și instituțiilor de la orașe și sate, tuturor acelor care le-au transmis ,felicitări cu ocazia aniversării Republicii și a Anului nou. ANUL VI, NR. 1.510 JOI, 4 IANUARIE 1973 4 PAGINI — 30 BANI încă din primele clipe ale noului an Succese deosebite ale oamenilor muncii din întreprinderile industriale în marea întrecere pentru îndeplinirea mai devreme a cincinalului De cîteva zile am pășit pragul unui nou an. 1973 — etapă hotărîtoare în îndeplinirea mai devreme a prevederilor actualului cincinal. Evident, intervalul parcurs pînă acum din noua și importanta perioadă pe care am inceput-o este scurt, suficient insă pentru a demonstra că oamenii muncii din fabrici și uzine sînt antrenați cu toate forțele in marea competiție pentru traducerea In fapt a importantelor sarcini puse în fața întregului popor de către Conferința Națională a paridului din iulie 1972. Ne stau mărturie in acest sens succesele deosebite obținute In primele zile ale noului an de către colectivele întreprinderilor din cadrul acelor unități unde procesul de producție se desfășoară fără întrerupere, in aceste zile de sărbătoare, la fel ca în întreaga țară, și în județul nostru — Combinatul de îngrășăminte azotoase, la U.F.S. Săvinești, Fabrica de ciment din Bicaz, fabricile de celuloză, hîrtie și cartoane din Piatra Neamț și în alte unități, s-au depus intense eforturi pentru obținerea unor importante sporuri de producție. Desigur, depășirile înregistrate sunt o consecință firească a măsurilor luate pe linia pregătirii minuțioase a producției noului an, pregătiri care au urmărit îndeplinirea sarcinilor stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 vizîndu-se astfel îndeplinirea sarcinilor la nivel maximal, in mod ritmic încă din primele zile ale lui 1973. Succesele din primele zile ale acestui an ne dau garanția că obiectivele stabilite in planul de producție vor fi exemplar realizate, că oamenii muncii din industria județului nostru acționează cu hărnicia și hotărîrea care-i caracterizează pentru cîștigarea unui substanțial avans în realizarea prevederilor actualului cincinal, Anul nou, cu sentimentul datoriei * A* I if I -A', împlinite, cu profundă încredere in viitor Sărbătoarea belșugului și bucuriei După un vechi obicei, sărbători ale nopții de An martie nou au început la Piatra Neamț odată cu tradiționalul Plugușor prezentat la sediul Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean de zeci și zeci de urători din județ, reprezentanți ai oamenilor muncii din acest ținut marcat de vechi tradiții spirituale, înnobilat de marile prefaceri socialiste. La acest adevărat ritual al bucuriei, al obiceiurilor străbune rămase in tradiția sărbătoririi fiecărui an nou, au fost prezenți tovarășii : ȘTEFAN BOROȘ, prim secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, MIHAI CIOCOIU și CONSTANTIN POTINGA, secretari ai Comitetului județean de partid, GHEORGHE IBANESCU, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, alți membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean. In sunetul buhaielor și al harapnicelor, îmbujorați de emoție, și-au început urarea pionierii și școlarii. Intr-un frumos plugușor, rostit de glasuri tinere, ei au adresat reprezentanților conducerii locale de partid și de stat calde urări de prosperitate, de noi succese in muncă, arătindu-și astfel, cu nedezmințită emoție și sinceritate, recunoștința față de Partidul Comunist Român, față de conducătorul său încercat, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, pentru grija apropiată, părintească, ce o poartă celor mai tinere generații ale patriei — constructorii de miine ai României socialiste și comuniste. După vechile datini, tovarășul Ștefan Boboș le-a oferit micilor urători mere, nuci și colaci, urindu-le succese la învățătură, în întreaga activitate școlară și pionierească pentru a deveni constructori de nădejde ai societății noastre. In numele lui „au tras locuitorilor județubrazdă" noului an, alte grupuri de urători, îmbrăcați in salopete, purtind nobilele, însemne ale muncii, și-au rostit emoționanta lor urare, grupuri de chimiști de la CJ.A.P.N., au evoluat apoi uteciștii de la U.F.S. Săvinești, mecanizatorii din Podoleni. Ei au adresat urări de fericire și sănătate, de noi la(Continuare in pag. a II-a) Cei mai tineri urători —căluții“ din Zănești. La C.I.A. Piatra Neamț Beneficiarilor externi le-au fost livrate primele produse Pornind de la bilanțul fructuos încheiat în anul precedent, cînd Combinatul de îngrășăminte azotoase a împlinit un deceniu de activitate, chimiștii de aici au înregistrat din primele ore ale acestui an și primele depășiri. După primele două zile, la dispeceratul producției s-au consemnat peste prevederi aproximativ 100 de tone de îngrășăminte. Cei care au elaborat primele cantități de produse din acest an constituie schimburile conduse de maiștrii : Puiu Negură, Barbu Bucurescu, Ionel Țeicu și Mircea Stamatin. Concomitent cu eforturile care au vizat desfășurarea unei activități ireproșabile pe linie de producție, colectivul combinatului s-a preocupat și de expedierea cantităților contractate cu partenerii externi. In primele două zile ale anului, de exemplu, unor beneficiari din R.D.G. și R. F. a Germaniei le-au fost livrate 674 tone de îngrășăminte. „Productivitate orară maximă cu cheltuieli minime". Munca susținută a întregului colectiv de aici se concretizează în cele 220 tone ciment, care s-au obținut peste sarcini numai în zilele de 1 și 2 ianuarie. De remarcat că, insistîndu-se asupra unei bune exploatări a utilajelor, productivitatea orară pe fiecare cuptor a fost depășită cu 0,200 t ciment. In fruntea întrecerii s-au situat brigada lui Ioan Jochiu, de la mori ciment și cea a lui Aurel Tîtonia, de la cuptoarele de clincher. Fabrica „Comuna din Paris** Din primele zile instalațiile au funcționat la parametrii optimi Primele zile ale acestui an au însemnat primele succese pentru colectivul fabricii „Comușina din Paris". Harnicii muncitori de aici, cei care în pentru îndeplinirea mai întrecerea devreme a cincinalului au reușit să cîștige pînă acum un substanțial avans, au realizat pe 1 și 2 ianuarie un spor de 2.500 kg hîrtie și cartoane. In primele rînduri ale unei intense activități productive s-au situat numeroși muncitori și formații de lucru, care In zilele de sărbătoare au fost la datorie, supraveghind cu competență buna funcționare a utilajelor și instalațiilor. Din rîndul acestora s-au detașat echipele conduse de Dumitru Moga, de la mașina de hîrtie și Constantin Darie, de la mașina de cartoane. Uzina de fibre sintetice Săvinești In două zile -producție suplimentară in valoare de 500.000 lei Clipe de răgaz nu au cunoscut în zilele de sărbătoare nici secțiile Uzinei de fibre sintetice Săvinești. Dimpotrivă, suntem informați că în această perioadă instalațiile au funcționat ireproșabil. Așa a fost posibil ca în primele două zile ale anului să se obțină peste sarcinile maximale producție în valoare de 500.000 lei. Un succes care reflectă preocupările operatorilor, maiștrilor și inginerilor de aici pentru buna desfășurare a procesului tehnologic. Primele ore ale noului an, 1973, au însemnat pentru colectivul uzinei și o premieră : a început fabricarea pe scară industrială a fibrei melana tip covor bumbac și vopsită în cablu, a cărei tehnologie a fost definitivată de către specialiștii săvineșteni în ultima parte a anului precedent. La fabrica de ciment Bicaz Peste sarcini - 220 tone ciment Pentru cimentiștii din Bicaz, primele zile ale acestui an au constituit începutul unei noi perioade de angajare totală în marea întrecere pentru devansarea cincinalului, în toate secțiile și sectoarele de activitate continuînduse aplicarea valoroasei inițiative t Fabrica „Zorile noi" Muncă spornică in toate schimburile Activitatea de producție, în special, la secțiile de bază, s-a desfășurat normal la fabrica „Zorile noi" și în zilele de sărbătoare. La startul producției acestui an, colectivul fabricii s-a prezentat bine pregătit, reușind să raporteze primele succese din acest al treilea an al cincinalului. Astfel, în primele două zile s-au realizat peste prevederi 64.000 cărămizi și 28.000 țigle. ÎN PAGINA A III-A, ANCHETA NOASTRĂ Am pășit în 1973 an hotărlt prin înfăptuirea cincinalului înainte de termen pregătiți și hotărîți să realizăm sarcinile de plan la nivel maximal