Ceahlăul, octombrie-decembrie 1973 (Anul 6, nr. 1741-1818)

1973-10-02 / nr. 1741

ANUL VI, NR. 1.741 I MARȚI, 2 OCTOMBRIE 1973 I 4 PAGINI, 30 BANI Festivitatea decorării diviziei „Tudor Vladimirescu-Debrețin“ cu prilejul aniversării a 30 de ani de la înființare 9 Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși, Tovarăși generali, ofițeri, subofițeri, Tovarăși soldați. Aniversăm astăzi Împlinirea a 30 de ani de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu", moment de mare însemnătate în istoria forțelor armate românești, a forțelor de eliberare socială și națională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu", tuturor militarilor forțelor armate române. După cum se știe, Partidul Comunist Român a desfășurat, încă de la înființarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacțiunii burghezo-moșierești, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie și colaborare cu Uniunea Sovietică, în condițiile istorice și internaționale cunoscute. Datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare ,a forțelor antifasciste și democratice, în anii '40 s-a putut instaura în țară dictatura militaro-fascistă. Primii pași ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea țării in urma Dictatului de la Viena și apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitlerista împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor din Coaliția antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mișcare împotriva fascismului și a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forțe democratice antifasciste din țară, a desfășurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea mașinii de război fasciste. Starea de spirit din rodul maselor largi populare s-a reflectat și in rândul armatei, care înțelegea tot mai mult că trebuia să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naționale, pentru eliberarea țării de sub dominația fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acționind pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania hitlerista, pentru alăturarea la coaliția antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și zdrobirea definitivă a fascismului german. în primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condițiile interne arătate și ale desfășurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, in anul 1943, din inițiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu". Trebuie să menționăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic acordat atît aprobarea, cit și întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea și funcționarea acestei mari unități românești pe teritoriul Uniunii Sovietice. Am dori ca, la această adunare, să exprim guvernului și poporului Uniunii Sovietice mulțumirile partidului și ale poporului român. Încă de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei și — se poate spune — a întregii armate, într-un document, adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unități, se spunea : „Noi, românii, nu dorim stăpânirea străină a generalilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat național României, un guvern al păcii, lialbertății și independenței". Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit! Și, într-adevăr, in România s-a instaurat un guvern național revoluționar care a pus bazele noii orînduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, „ Înflorirea patriei, bunăstarea și fericirea întregului popor, independența și suveranitatea națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovații și urale). Sunt cunoscute împrejurările internaționale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obținute de armatele sovietice, de armatele coaliției antihitleriste, de forțele de eliberare națională și de partizani din diferite țări, care dădeau lovituri tot mai puternice mașinii de război hitleriste, grăbind prăbușirea Germaniei fasciste. In aceste condiții, în primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc ,apoi Blocul Național Democratic, s-a ajuns la o largă coaliție antihitleristă, pentru salvarea națională a patriei. In această coaliție, armata deținea un loc important. Trebuie menționat că în anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfășurarea unei largi activități In rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroși ge(Continuare In pag. a alla) Luni, 1 octombrie, în această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin Omagiul adus acestei aniversări și-a găsit o înaltă expresie la participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, iar general al Partidului secretomunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului rii revoluționare de la mișcă1821, i-a fost content Ordinul „Tudor Vladimirescu", clasa I. Această impresionantă manifestare, desfășurată în prezența conducătorului partidului și statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostașilor țării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejește pentru libertatea și independența României și apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu“ — creată pe teritoriul U.R.S.S., la Inițiativa și sub îndrumarea comuniștilor români și cu aprobarea guvernului sovietic, în condițiile cînd în întreaga noastră țară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mișcare de reziste.... a vaselor Sargi, populare, împotriva dictaturii militaro-fasciste cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române — a acționat cu fermitate și dîrzenie aducîndu-și contribuția, împreună cu întreaga armată română, la 1 n(Continuare în pag. a lll-a) Declarația Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. întregul popor român, ca și opinia publică progresistă din întreaga lume, a aflat cu profundă îngrijorare și indignare vestea arestării secretarului general al P. C. din Chile, tovarășul Luis Corvalan, care a slujit cu consecvență idealurile și aspirațiile clasei muncitoare, ale poporului chilian spre o viață liberă, independentă și prosperă, cauza înfloririi și progresului patriei. Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare dintre țările și popoarele noastre, tovarășul Luis Corvalan este o personalitate de seamă a vieții politice chiliene, a mișcării comuniste, muncitorești și antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înțelegere și colaborare internațională. Arestarea tovarășului Corvalan, valul de teroare, persecuții și prigoană împotriva comuniștilor, socialiștilor și altor forțe patriotice lovesc in interesele naționale ale poporului chilian, sunt numai in interesul forțelor reacționare interne și internaționale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentru o dezvoltare liberă și independentă a națiunii pe calea progresului economic și social. Exprimind sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forțele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. protestează în mod ferm împotriva arestării tovarășului Luis Corvalan, a celorlalți reprezentanți ai „Unității Populare“, cere eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice de prigoană, persecuție și urmărire a forțelor progresiste și democratice, restabilirea drepturilor și libertăților constituționale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Poporul român este alături și pe deplin solidar cu forțele patriotice, democratice și progresiste din Chile, cu poporul chilian, in aceste zile de grea încercare pentru națiunea chiliana și își exprima încrederea că nici o forță nu va putea infringe voința unită a clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, a maselor populare chiliene pentru propășirea patriei pe drumul libertății, independenței naționale și progresului social. COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN TRIMESTRUL AL 4-LEA etapă hotăritoare pentru realizarea planului și angajamentelor pe anul în curs, pentru pregătirea producției viitoare Luptind pentru traducerea in viață a hotărîrilor Conferinței județene de partid din 20 ianuarie 1973, colectivele de oameni ai muncii din unitățile economice ale județului nostru au reușit, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, să obțină succese însemnate pe perioada care a trecut de la începutul anului, ceea ce atesta puternica însuflețire și înalta responsabilitate politică de care sunt animați în vederea înfăptuirii exemplare a sarcinilor stabilite de Congresul al X-lea și de Conferința Națională a partidului. Trecînd în revistă succesele și experiența pozitivi de oină acum, examinînd in același timp lipsurile care s-au manifestat critic activitatea desfășurată și luînd măînsuri de eliminare a acestora, trebuie să fie examinate cu atenție sarcinile concrete ce revin organelor și organizațiilor de partid, comitetelor oamenilor muncii și tuturor colectivelor de muncă pentru perioada care a mai rămas prija sfirșitul anului, determinantă pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate pe 1973, anul hotăritor al cincinalului. De la început trebuie arătat că succesele obținute de marea majoritate a întreprinderilor și organizațiilor economice din cadrul județului au fost afectate de importante nerealizări înregistrate la Combinatul de îngrășăminte chimice Piatra Neamț care au anihilat aproape tot ceea ce au obținut in plus celelalte întreprinderi și organizații din județ, datorită, după cum știe, nepunerii în funcțiune la teremenul stabilit a instalației „Azot IV“, Instalație de mare capacitate și cu parametri economici ridicați. Din păcate, în ultimul timp listei restanțierilor li s-au mai adăugat și întreprinderea Avicola unde s-a pus în funcțiune cu intiiere abatorul de păsări, întreprinderea de legume și fructe, precum și întreprinderea de industrializare a laptelui dar nu în proporția pe care o înregistrează Combinatul de îngrășăminte chimice Piatra Neamț. Organul județean de partid sesizând, cu ocazia analizelor făcute pe parcurs la fiecare întreprindere, posibilitatea unor întîrzieri în punerea în funcțiune a unor obiective noi, a inițiat efectuarea unor studii și analize, conduse și îndrumate personal de primul secretar al Comitetului Județean de care au urmărit valorificarea partid, mai bună a capacităților existente reușindu-se astfel să se anihileze golul care a apărut prin neintrarea in funcțiune a unor obiective de capacitate mare. Este de apreciat solicitudinea cu care au răspuns a» (Continuare în pag. a ll-a) Aurel MUȘAT, secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R.’ Pe onoare: MAI MULT CA PINA IN ZILELE URMĂTOARE NECESARA INTENSIFICAREA TUTUROR EFORTURILOR a _ B strîngerea și depozitarea întregii recolte pentru pregătirea patului germinativ și efectuarea însâmînțarilor Au fost însămînate cu grîu peste 20.000 ha Insămînțarea griului se desfășoară în ritm susținut. In această toamnă, epoca optimă a fost încadrată în limite calendaristice mai timpurii, ca urmare a folosirii pe scară largă a unor soiuri de grîu de înaltă productivitate, dar cu perioadă mai îndelungată de vegetație. Dacă avem în vedere că din totalul de 34.000 ha cu grîu au fost deja însămînțate peste 20.000 ha, ajungem la concluzia că indicația a fost perfect asimilată. Sînt avansate — așa cum reiese și din harta alăturată _ C.A.P. Rediu, Dobreni, Borlești și Agapia, care au însămînțat între 70 și 84 la sută din suprafețele planificate. Sub 40 la sută din suprafață au însămînțat C.A.P. Urecheni, Moldoveni, Zănești și Costișa. Sub media realizărilor pe județ — 59,6 la sută — se află alte 22 cooperative agricole. Intrucît suprafețele pe care s-a amplasat grîu după premergătoare timpurii au fost în linii mari însămînțate, acoperirea în limite optime de timp a celor aproape 14.000 ha care au mai rămas depinde de operativitatea cu care se vor recolta culturile tîrzii și pregăti patul germinativ. Ca atare, toate forțele trebuie concentrate în această direcție. ACUM, ESTE Duminica Locuitorii satelor au răspuns „prezent“ la chemarea de a grăbi ritul de lucru pe ogoare Timpul, atît de prețios mai ales în acest vîrf de campanie, este folosit cu maximum de randament in toate unitățile agricole ale județului. Adevărul acesta a fost reconfirmat duminică de mii și mii de țărani cooperatori, de mecanizatori, de elevi, care au răspuns „prezent“ la chemarea face totul pentru comuniștilor de a strângerea grabnică a recoltei, pentru pregătirea terenului și visămînțarea în condiții optime a păroaselor de toamnă. Exprimate în mod lapidar, rezultatele entuziastelor eforturi se pre(Continuare în pag. a II-a) însămânțării griului la data de 1 octombrie a.c. (în procente) In comunele cu mai multe C.A.P.- uri s-a făcut media realizărilor. t i r Sărbătorirea semicentenarului liceului nr. 2 din Roman ... Casa de cultură a municipiului a primit duminică dimineața, o dimineață muiată în mătasea soarelui de toamnăaș zice, moldovenesc — șirurile lungi, emoționate ale fostelor absolvente. In prezența tovarășului Nicolae Acrîșmăriței, secretar al Comitetului județean de partid, a altor activiști de partid și de stat care au ținut să participe la acest act de cinstire a învățământului românesc, tovarășul Ion Vlad, prim secretar al municipal de partid, comitetului primar al municipiului a deschis adunarea festivă. Directoarea liceului, Ștefania Bajura, a evocat, cu căldura pe care asemenea evenimente o statornicesc firesc, treptele ascensiunii liceului. ... O școală de fete inițiată de Maria Sturdza, fiica omului de înaltă cultură care a fost Ion Ghica, reprezintă începutul, modest, augmentat an după an de energia neobosită a primei directoare, pe care respectul tuturor o înconjoară încă astăzi, după atîta vreme , Camelia Mihail. Este unul din șirul acelor profesori cu care învățămîntul nostru se poate mîndri, care au pregătit generații de intelectuali în spiritul rigoarei științifice, ai modestiei, cinstei și muncii, în pofida condițiilor precare pe care le-au avut de înfruntat. Vicisitudinile timpului au transformat clădirea liceului în spital, în 1941. După război, o perioadă a fost unit cu liceul Roman-Vodă. Astăzi, liceul — care e drept să poarte un nume, pentru perpetuarea amintirii uneia dintre personalitățile culturale de primă mărime ale țării, de care Romanul nu duce lipsă — Își desfășoară activitatea în condiții pe care le putem numi fără rezerve, optime. Bine înzestrat din punct de vedere material, slujit de un corp profesoral la nivelul exigențelor epocii, oferă generațiilor actuale de tineri, direcțiile esențiale ale viitoarei lor integrări in muncă, în societate. Este exact sensul cuvintelor directoarei, care își manifesta, în numele colegilor domniei sale, hotărirea de a face totul pentru ca, în pas cu modernizarea, atît de necesară învățămîntului, să pregătească oameni. In spiritul direcțiilor pe care conducerea partidului le-a trasat școlii românești, un învățămint de înaltă ținută, destinat realității care solicită întregului popor muncă, și mai cu seamă pricepere în muncă, la un nivel pe care istoria noastră nu l-a cunoscut. Au urmat scurte alocuțiuni. C. STUPCANU (Continuare în pag. a ll-a) încheierea simpozionului de ingineria proceselor chimice Duminică și-a încheiat lucrările primul simpozion de ingineria proceselor chimice, care s-a desfășurat, timp de 5 zile la Piatra Neamț. In cadrul acestei manifestări au fost prestigioase prezentate peste 70 de comunicări științifice în care au fost abordate probleme de mare actualitate in domeniul ingineriei proceselor chimice, cum ar fi modelarea matematică și optimizarea fluxurilor tehnologice, folosirea mașinilor de calcul în optimizarea proceselor, cercetarea și conceperea unor noi procese industriale etc. «