Ceahlăul, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1819-1894)

1974-01-03 / nr. 1819

ANUL VII, NR. 1.819 JOI, 3 IANUARIE 1974 4 PAGINI —30 BANI A/ 7* BIB CENTRAL %i .1-5, Ø * Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. Peste citeva momente încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mindrie patriotică pentru remarcabilele succese, obținute in politica internă și externă a partidului și statului, in infăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al-lea și de Conferința Națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese in dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, in creșterea avuției naționale, in perfecționarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățămîntului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată in plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare in toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, in mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute in acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări întregul nostru popor pășește in noul an hotărit să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta Plenară a Comitetului Central, intimpinind a 30-a aniversare a Eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății într-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobindite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute in dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie in analele vieții internaționale printr-o serie de succese importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii , s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii intre națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare in Orientul Mijlociu, au demonstrat că in lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia in faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurînd o vastă și intensă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină in drepturi și respect al independenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite in apărarea principiilor dreptului internațional, în dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orinduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale intre poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații între state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre in istorie prin noi și mari succese in lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, în viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, in Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpînă pe bogățiile sale, pe propriul său destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la intărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste in interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, imi exprim contvigerea la oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste, al In numele Comitetului Central partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes in realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, îndeplinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire ! la mulți ani, dragi compatrioți! IUI«—B—— Noul an a fost întîmpinat cu bucurie și încredere în viitoarele succese După un vechi obicei, sărbătorile nopții de Anul Nou au început pentru nemțeni luni, încă devreme, odată cu tradiționalul Plugușor prezentat la sediul Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean de zeci de urători din județ, reprezentanți ai oamenilor muncii din acest ținut purtind marca unor nobile tradiții spirituale și a marilor prefaceri ale vieții socialiste. La acest ritual al bucuriei primenirii timpului, al obiceiurilor străbune rămase in tradiția sărbătoririi fiecărui an nou, au fost prezenți membrii biroului Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, îmbrăcați in frumoase costume naționale, îmbujorați de emoție, și-au început urarea în sunetul buhaielor și tobelor, in pocnetele harapnicelor pionierii și școlarii. Intr-un frumos plugușor, rostit de glasuri tinere, ei au adresat reprezentanților conducerii locale de partid și de stat calde urări de prosperitate, de noi succese in muncă, arătindu-și astfel cu nedezmințită emoție și sinceritate, recunoștința lor fierbinte față de Partidul Comunist Român, față de conducătorul său iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru grija părintească ce o poartă generațiilor tinere ale țării, purtătoarele și făuritoarele destinului fie minte al patriei socialiste și comuniste. După datina străveche gazdele le-au oferit urătorilor- mere,nuci și colaci, urîndu-le succes la învățătură pentru a deveni constructori de nădejde ai patriei. In numele locuitorilor ,județului, au „tras brazdă“ noului an alte grupuri de urători. Îmbrăcați în halate albe, purtind nobilele Însemne ale muncii, și-a rostit urarea grupul de chimiști de pe marea platformă săvineșteană, cel al cooperatorilor și mecanizatorilor din Girov și Podoleni. Adresînd gazdelor urări de sănătate și fericire, ei au dat apoi exprese, prin vers de plugușor, hotărîrii tuturor oamenilor muncii din județ de a adăuga la marile izbînzi ale anului încheiat noi și prestigioase succese în industrie și agricultură, în toate domeniile de activitate, pentru cincinalului înainte de realizarea termen, contribuind astfel la propășirea generală a patriei, la prosperitatea și fericirea întregului nostru popor. Mulțumindu-le pentru bunele urări, gazdele i-au primit pe urători după ospitalitatea tradițională, unindu-le la rindul lor, succese in muncă, sănătate și fericire. De la cel mai tînăr la cel mai vîrstnic, în bucuria înnoirii timpului, a bilanțului fructuos cu care s-a încheiat in toate domeniile de activitate pentru do: toți anul 1973, locuitorii Neamțului au tinut să-și demonstreze talentul (Continuare în pag. a Il-aJ r Comitetul județean de partid și Consiliul popular județean aduc pe această cale mulțumiri călduroase organelor și organizațiilor de partid, de stat, de masă și obștești, conducerilor unităților economice și instituțiilor de la orașe și sate, tuturor celor care le-au transmis felicitări cu ocazia aniversării Republicii și a Anului Nou. la startul producției noului an PRIMELE REFUZARI, ferma hotârîre pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor economice din 1974 La telefon, corespondenții noștri voluntari In întreprinderi, fabrici și uzine, unde activitatea productivă nu se întrerupe niciodată, in acele unități cu foc continuu, cum li se spune, oamenii muncii, s-au prezentat la startul producției noului an cu ferma hotărire de a realiza in mod exemplar, ritmic și la nivelul înaltelor exigențe calitative sarcinile mobilizatoare ale anului 1974. Așadar, in timp ce marea majoritate dintre noi am sărbătorit trecerea in noul an, acolo unde producția nu cunoaște întrerupere, colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni au fost la datorie înregistrând primele succese din 1974. Pentru a informa cititorii ziarului despre primele realizări la început de an ieri dimineață redactori ai ziarului nostru au luat legătura telefonică cu factori de conducere din întreprinderile județului nostru unde s-a lucrat obișnuit și in zilele de sărbătoare. Iată ce ne-au declarat interlocutorii noștri : DOMIDE POPA, șeful laminorului nr. 1, întreprinderea de țevi Roman. In ziua de 2 ianuarie, efectivul complet de laminoriști din secția noastră au început activitatea productiva din nou] an 1974 penultimul din actualul cincinal. Formațiile de laminoriști de sub conducerea ing. Otto Mayerhoffer și maistrului Petru Iftode, au realizat primele cantități d., țevi destinate beneficiarilor interni si pentru export. La sfirșitul zilei am inscris prima cifra : 1000 tone. Aceasta este producția din prima zi a noului an din care 500 tone țevi vor lua drumul spre partenerii străini. Ne-am pregăti, pentru a realiza ritmic sarcinile ce ne sunt trasate in 1074 si laminoriștii sin"! "hotariți sa facă lotul pentru a pune in valoare tonic, rezervele de care dispunem pe linia creșterii producției si productivității muncii. Ne-am prezentat la startul producției cui realizări deosebite la finele lui 1973 - numai in decembrie planul de producție a fost depășit, spre, exemplu, la 7 la sută. Iată de ce consider că și prevederile lui 1974 vor fi realizate în mod exemplar. VASILICA BUCUR, economist, biroul plan, Combinatul pentru lianți și azbociment Bicaz . Ca de obicei, activitatea , din zilele de sărbătoare s-a desfășurat normal la Combinatul de lianți și azbociment Bicaz. In noaptea revelionului, in timp ce aproximativ 150 de cimantiști cinsteau anului pe care l-au succesese încheiat, de curind, la cantina fabricii îi se gîndeau la cele viitoare, în secțiile de producție se realizau cele dinții cantități de ciment, var, plăci din azbociment necesare șantierelor țării. A fost aici o activitate rodnică încă din primele ore ale noului an. De altfel in zilele de 1 și 2 ianuarie colectivul nostru și-a prevederile de plan au depășit 200 tone ciment, 100 tone var și 1000 plăci din azbociment. La aceste depășiri o contribuția substanțială au avut-o muncitorii din formațiile conduse de maiștrii Bostan și Țăpuc, de șeful de echipă Gheorghe Pădure etc, care in noaptea reverortului au vegheat ca producția să se desfășoare normal, la indicatorii stabiliți. . NICOLAE BOTEZATE, ing. șef, Fabrica de zahăr Roman. La instalațiile tehnologică din vechea fabrică de zahăr s-a lucrat obișnuit, atit in noaptea revelionului cit și in zilele de 1 si 2 ianuarie. Datorită măsurilor luate pentru pregătirea producției din noul (Continuare în pag. a II-a) Fabrica „Comuna din Paris" din Piatra Neamț. Gheorghe Anda — conductor la mașina de fabricat veghează ca prima cantitate a p să fie de mai bună calitate, carton redusului semifinit pe anul 1974 IN TIMP CE NOI sarbatoream REVELIONUL. In vreme ce noi toți sărbătoream, un clinchet de pahare, marea trecere spre un an mai luminos, in anumite comșipartimente ale vieții sociale activitatea s-a desfășurat normal, fără nici o întrerupere. Asemenea revelioane in haine de lucru au fost organizate la toate spitalele și policlinicile din județ care au asigurat servicii de gardă dublate și echipe speciale pentru tratamente, de urgență la domiciliu. Maternitățile mai ales au oferit destule prilejuri de bucurie, pentru că unii au tinut cu tot dinadinsul să-și facă intrarea in acest cincinal tocmai în toiul unei mari sărbători a succeselor. Așa, de pildă, la maternitatea din Piatra Neamț Maria Țirdea, ajutată de doctorițele Silvia Ciocan și Alexandra Herghelegiu, a adus pe lume o fetiță tocmai la ora 0,20. Silvia Mânuță din Viișoara a născut un băiat la ora 2.30, iar mai spre dimineață Maria Stingu din Bîrgăoani a dat naștere unei fetițe. La Tîrgu Neamț, Maria Dascalu a ținut ca primul ei copil să fie si primul in registrul de nașteri pe anul 1974, în rest in tot spitalul — raportează medicul de serviciu Lucia Gheorghiță,— a fost o noapte liniștită, dacă nu luăm in considerație pe cei care s-au dovedit mai puțin rezistenți la asaltul paharelor și au venit să-și continue „revelionul" la noi. In Roman s-au născut, numai băieți. Fericitele mame : Floarea Roșu, din Bălușești, Aneta Nistor din Trifești și Magdalena Diac din Roman. La Bicaz, doctorul Dumitru Prisecaru, aflat la datorie in noaptea de 31 decembrie, notează în registrul de gardă „nimic deosebit". Și totuși pentru Ana Bocancea, transportul urgent cu salvarea de la Hangu la Bicaz, internarea si intervenția promptă a personalului medico-sanitar constituie ceva deosebit de important. Tot ca intr-o zi normală de lucru s-a desfășurat și transportul in comun. La Piatra Neamț autobuzele s-au retras în garaje doar două ore, intre 2 și 4 dimineața. Taximetrele în schimb au răspuns la Mihai MFRTICARU (Continuare în pag. a ILa)/