Cegléd és Környéke, 1927 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1927-01-01 / 1. szám

2. oldal az ismeri a meg nem unható, a min­­­­dig új és nem fogyható erő forrását az egyén és társadalom számára. Hiába fordulunk bőbeszédű színes áradozással egy külsejében keresztény társadalomhoz áldozatkészségért, vagy­­ hiába akarunk kemény erőszakkal­­ életet teremteni egy korhadó törzsbe, s az nem fog új világot, egységes ma­­j gyár életet teremteni. Szinte érthetetlen, hogy ezer évek tanulságait nem véve figyelembe kísér­leteznek csodaszereikkel sok okos, savas embereink és olyan erőtlen vér­­szegénységgel haladnak el a recipe írásnál, az egyetlen gyökeresen és biztosan megújító erőforrás — a ke­reszténység mellett. Ha a piaci kofák olyan gyámoltalan szégyenprrral kínálgatnák almájukat a piacon, mint a mai úgynevezett keresz­tény irányú írók, ugyancsak nem kapna senki kedvet, hogy beleharapjon. Mi­ért kell szégyelni a határozott gerin­ces kereszténységet, miért kell a ke­resztény erkölcs rovására jónak szánt munkáinkba is csaléteknek erkölcste­len malacságokat feltálalni, hogy azután többet ártson, mint használjon ? Kívánja az olvasóközönség ? Még nem akarunk nevetséges maradi erény­csőszök lenni ? Az olvasóközönséget az írók szok­tatták a léhaságok szeretetére a múlt­ban. A nemzet el is nyerte jutalmát az országcsonkítás irgalmatlanságában.­­ Az egység megteremtéséért — ha­­ kell — tehát saját népszerűtlenségük­­ árán is vissza kell nemesíteni a kö­zönség ízlését. És ha az „álszentesség és maradiság“ ereje meg tudja men­teni e nemzetet, miért fázunk mi az ostoba, hazafiatlan és üresfejű léha emberek e felületes bírálatától ? Nincs más menekvésünk, mint bátor hittel újra kezünkbe ragadni a szere­inket és egy új szent isteni hittérítés­­ben megszüntetni a modern pogánysá­got olyan hittel és olyan erővel, mint első királyunk tette. Bele kell égetni a fellobbanó mág­lya tüzébe modern pogányságunk min­den féltve őrzött és nagy kincsnek hitt bálványait. Nem kell megkegyelmezni az állítólagos örök értékeknek sem. Legyünk szegényebbek holmi modern rongyok híján, de lélekben ezerszer gazdagabbak a krisztusi erkölcs alap­ján és országunk biztosított egy újabb ezer év számára. Tiszta levegőjű hittel telített keresz­tény irodalmat, közéletet kívánunk, törhetetlen keresztény újjáébredést az igazi feltámadás előkészítésére. Az újévnek hazug önámító remé­nyeit csak úgy tudjuk felváltani az erőteljes haladás valóságává, ha tu­dunk majd kemény, lelkes, meg nem torpanó, hitből élő keresztények lenni. A hisztérikus nyavalygók minden sá­­pítozésa dacára önfeláldozó akarat­erővel teremtünk élő hitet ez ország­ban, s akkor az egyén bármilyen hely­zetben talál megnyugvást és a magyar ifjak dalában a jövő idő biztosan jelenné válik . „Van még feltámadás, magyar jövő.“ V. J. — Az újév keletkezése. Ma, mikor az egész föld kerekségén visszhangzik a sok jókivonat e napon, nagyon kevesen tudják, hogy ez valaha pogány ünnep volt, melyet az egyház megnemesített. Julius Caesar Kr. e. 45-ben javította a naptárt — amely szerint számítanak a görög keletiek ma is — akkor a polgári év kezdetét január 1-re tette. A kapaszkodni.­­ Ugyancsak a fenn említett faluban, úgy a karácsony táján régi szokás szerint — a múlt­­ évben is — összeállt a kántálók és betlehe­­­­mesek csoportja. A betlehemeseket itt Cégié-­­ ben is ismerjük. Egész kis karaván: első,­­ második, harmadik pásztor — szakálas, su­­j­tás kis legények —, egy fehér angyal a­­ főszereplői s a Betlehemvivő gyerekek. A­­ faluban még ősi formájában láthatjuk a­­ betlehemesést. A pásztorok lefeküsznek ott álló helyükben,­­ s angyal költi őket: „Dicsőség a magasság­ban Istennek!“ A pásztorok nagynehezen megértik a jelenést és vígan éneklik a pászto­rok dalait: Betlehembe induljunk, Dudaszóra ballagjunk, Fújjad Andris sípodat Én is furulyámat Ale- ale­­luja. A cseh csendőröknek persze bejelentik, s azok nagy kegyesen engedélyezik. A nyuga­lomba vonult öreg tanító bácsi oktatta őket évtizedek óta, s ma is ő a hűséges előkészí­tője. Talán szokásból, talán — mert egy kicsit jól esik tanítani — magyarul. Járta is ez a lelkes csapat a falut, hol itt­­hol ott hangzott fel a vig ének az esti csendben. Közel karácsonyhoz egy este hiába várták a betlehemeseket a gyerekek. El is álmosod­­tak a kuckóba, míg anyjuk az ágyba nem tette őket. Pedig a mi kis betlehemeseink most is szerepeltek, csak egy kicsit kisebb, — kimentek a határra —, túl a szabad hazai földre. Meggyújtották a gyertyáikat, lefeküdtek a havas földre és végig játszották a szokásos betlehemi játékot. Minthogy az öreg tanító bácsi tanítás köz­ben ráért megismételni a Hymnust és a Szónátot, a mi kis falusi gyermeink ajkán felhangzott: az „Isten áld meg a magyart“ és „Áldjon vagy verjen sors keze, itt élned, halnod kell.“ Azután letűztek egy kis fenyőágat és kis teli szívükkel hazaballagtak. Én azt hiszem, ezeket a kis fenyőket meg­eleveníti és a csonkahaza fenyőn­el össze­­ölelteti szent nagy feltámadásban az Úr. V. J. CEGLÉD ÉS KÖRNYÉKE 1. szám pogányok ezt a napot nagy kicsapongásokkal ünnepelték és az egyház csak nehéz és hosszú küzdelem után tudta megszüntetni. A püspökök bűnbánati nappá tették. „Eze­ken a napokon azért böjtölünk, hogy mialatt ők örvendeznek, mi érettük sóhajtozzunk“ — mondja Szent Ágoston. Az egyház ünne­pet is rendelt e nap megszentelése végett az Üdvözítő első templomi megjelenésére. Jézus példát mutatott evvel az emberiségnek arra, hogy az igaz keresztények az egyházi és világi törvényeknek pontos teljesítői, mert a kevésbbé célszerűnek látszó törvényeknél is helyesebb a törvényt teljesíteni, mint bírál­­gatni. — Valamikor Újév napján ünnepelték Jézus szentséges nevének ünnepét is, ma,­­ újév utáni első vasárnapon, tehát most jan.­s 2-án. Boldog örömmel mondhatjuk Szt. Ber­­­­­áttal, Jézus neve : „szájunkban édes méz, S füleinkben bájos ének, szivünkben öröm és vigság.“ Az Egyház is megismétli a szentírás szavaival: Jézus nevére mindenki térde meg­hajoljon. Régebben ez a név zendült fel a keresztények harcaiban és a haldokló utolsó sóhajában. Boldog ma is, ki érzi e név ere­jét és életét benne megszenteli. — Uj előfizetés. Amikor lapunk minden barátjának őszinte szeretettel kívánunk bol­dogságot az új évben, egyúttal kérjük, hogy lapunknak továbbra is támogatója és terjesz­tője legyen. Lapunk szellemét a tiszta keresz­tény meggyőződés élteti. Minden sora annak a biztos meggyőződésnek a forrásából fakad, mely egyedül az élő hit erejével akarja meg­teremteni az egységes Magyarországot, amely a csonkaság biztos gyógyszerét az áldoza­tokra nevelő és hősi elhatározásokra egyedül képesítő hittől várja. Ez a mi politikánk. Ez a politika lesz iránnyítónk a jövendőben is. Azért e nemes célt önzetlenül szolgáló író­gárdának jöjjön támogatására minden, hazánk jövőjét a mi irányunk szellemében biztosítani óhajtó ceglédi polgár. Negyedévi előfizetési dij 20.­100 korona. Előfizetni lehet az Urak Kongregációjának bármelyik tagjánál és a Szent-István­ Társulat üzletében. — Karácsonyi bál. A Katholikus­ Kör f. hó 26-án tartotta meg karácsonyi bálját, mely a Kaszinó Egyesület szépen díszített helyi­ségében folyt le. A bál teljes egészében a már eddig is megszokott sikereihez méltóan végződött. A hatalmas helyiség 148 órára zsúfolásig megtelt, amikor a „Turul“ szövet­ség tagjai által előadott műsor szórakoztatta a közönséget, mely után táncra perdült az ifjúság s mint minden évben így az idén is a Katholikus­ Kör karácsonyi báljának közön­sége egy pompás és hangulatos est emlékét vitte magával. — Hangulatkeltés Lendvai érdekében az a légből kapott állítás, mintha dr. Erdélyi Aladár megválasztott országgyülési képvise­lőnk a paksi mandátumot tartaná meg s még nagyobb hazugság a „Hétfői Napló”nak az az állítása, hogy „a lemondott ceglédi man­dátum előreláthatóan Lendvai István kezére kerül“. Illetékes helyről fel lettünk hatalmazva annak kijelentésére, hogy az ilyen feltevé­sekből egy szó sem igaz, amit legjobban igazol az a körülmény, hogy dr. Erdélyi Ala­dár már megbízást adott arra, hogy részére Cegléden lakást keressenek.

Next