Cegléd és Környéke, 1930 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1930-01-05 / 1. szám

2. oldal lassú pusztulásáról. Szomorú példa az már és nehéz közéleti betegségeket árul el az is, ahogy egy Csongrád mellett fekvő községben történt, hogy az iskolás gyermekek­­ó része traho­­mája miatt a világtalanodás szomorú tábora felé halad. Az emberi lélek — ez a legcsodá­latosabb valami — lehet rezonátor, vagy visszhang is, amely felé százféle hang százféle reflexiókat sodor, de ebben az esetben inkább kell, hogy legyen hangvilla, amely akárhova ütve is, mert á-ra van hangolva, mindig csak ugyanazt az á-t adja vissza, mintegy jelképezve a bennem élő meg­győződést, hogy testi megújhodásunk alfája a szociális egészségvédelem köz­igazgatásilag való szabályozása. Az amerikai Ford — ez az üzleti élet több mint tudományos művelője, de valóságos üzleti művésze — óriási vállalataiban a technikai világ csúcs­pontjáról nézve a világot, főelvének tekinti, hogy munkásainak sok ezre a legészszerűbb egészségvédelemben ré­szesüljön. Mennyivel inkább kellene a magyar dolgozók közé, az eddig csupán ballaszt gyanánt megjelenő fogyatékosok táborát pozitívumként beleállítani a nemzet gazdasági és politikai erejének érdekében, mert kü­lönben a nemzetek közötti iramban nem tudunk egyenlő erővel helyt állani s félő, hogy számunkra is csakis egye­­dül az a mentség marad, hogy kö­nyörgő szóval forduljunk irigy szom­széd támadóink felé. Ne bántsatok! továbbá a házon és háztetőn folyó javítá­sokra a közönséget szembetűnő jelzéssel mindig figyelmeztetni kell. A gyalogjárók tisztasága és a balesetek elkerülése végett tilos a gyalogjárón tárgyakat, hulladékot — papír, gyümölcshéj stb. — elszórni vagy oda szennyes, vagy egészségre ártalmas folya­dékot önteni. A házak utcára néző ablakából, erkélyről, kerítésről bárminemű porolást vé­gezni, portörlő ruhát kirázni tilos. Kirakatokat, ablakokat, kapukat a portól letisztítani csak­­reggel 8 óráig szabad. Minden telektulajdonos vagy esetleg bérlő köteles a háza előtti gya­logjárórész állandó tisztántartásáról és a síkos járdarész tehintéséről gondoskodni. Lakott területeken, a közönség használatára rendelt utakon vagy közlekedési eszközökön köpködni és az orrot szabadon — kendő használata nélkül — kifújni tilos. Közfogyasz­tásra szolgáló levágott állatot, eladásra szánt bármiféle húst, továbbá ásvány-, és szikvizet csak csukott, vagy ponyvával fedett járművön lehet szállítani. Aki közlekedési balesetet okoz, köteles azonnal az első segélynyújtásnál segédkezet nyújtani. Ez a kötelezettség egyébként min­denkit terhel, aki ilyen balesetnél jelen van, vagy útjában ily baleset folytán segítségre szoruló sérültet talál. A balesetet akár vét­kesen, akár vétlenül okozó egyén, 24 órán belül köteles a legközelebbi rendőrhatóságnál jelentkezni. 2. A közlekedési eszközökre vonatkozó rendelkezések. Minden gépjárműnek — motorkerékpár, teher-, személyautó — forgalmi engedéllyel, rendszámmal és igazolólappal kell ellátva lennie. Fel kell szerelve lennie minden gép­járműnek : 1. megbízható kormánykészülék­kel, 2. hatásos fékberendezéssel, 3. teher-­­ kocsiknál és autóbuszoknál a hátrafelé látást­­ lehetővé tevő tükörrel, 4. teherautóknál a maximális terhelést jelző táblával, 5. erős hangú kürt jelzőkészülékkel, motorkerékpár | magas, autó mélyhangú, 6. hatásos és ki nem kapcsolható hangtompítóval, 7. baloldalon | levő kormánykerékkel ellátott, vagy csukott­­ vezetőülésű gépkocsi mechanikai, éjjel meg­világítható, hátulról is látható irányjelző ké­­­­szülékkel, 8. olyan világító szerkezettel, amely­­ mellett a hátsó rendszámot megvilágító lámpa­­ csak magáról a rendszámtábláról oltható el, 9. nagyobb városokon kívül közlekedő gép-­­ járműveknek az első segély nyújtásához szükséges kötöző és fertőtlenítő szerekkel. A gépkocsin elől két, hátul egy fehérfényű lámpának kell lennie. A hátsó lámpa kellően, 25 m-re láthatóan világítja a forgalmi rend­számot és államjelző betűt. Az oldalkocsi nélküli motorkerékpárra elől egy lámpát, hátul piros prizmát kell alkal­mazni. Szekérnek gépkocsihoz való akasztása tilos. A gépkocsin és oldalkocsis motorkerék­páron elül és hátul, az oldalkocsi nélküli motorkerékpáron csak hátul rendszámot kell alkalmazni. A rendszámtáblát állandóan ol­vasható állapotban kell tartani, azt eltakarni, bármely módon olvashatatlanná tenni tilos. A rendszámtábla elvesztését a kiállító ható­ságnak azonnal be kell jelenteni. Pótlásig ideiglenes igazolvánnyal és rendszámtáblával lehet közlekedni. A forgalmi engedély iránti mindennemű változást — tulajdonjog, kerület — azonnal be kell jelenteni az illetékes rendőrhatóságnál. Gépjárművet csak vezetői igazolvánnyal ellátott egyén vezethet. A vezető tanulása csak vezetői igazolvánnyal rendelkező egyén kíséretében történhetik. Forgalmas útszaka­szokon ezenfelül szükséges névre szóló rendőrhatósági igazolvány is. Ilyen igazolványt csak olyan egyén kaphat, aki vizsgára bo­csátását már kérte és akinek vizsgája napját már kitűzték. A vezetői igazolványt, néhány darab kitöltött betétlappal állandóan kéznél kell tartani. A vezetői igazolvánnyal csak olyan gépjárművet lehet vezetni, amilyennek vezetésére az igazolvány jogosít. A vezető 3 évenként, a közhasználatú gépjármű veze­tője évenként tartozik magát orvosi felülvizs­gálatnak alávetni. Megsérült, olvashatatlanná vált igazolványt ki kell cserélni. Elvesztett igazolványt azonnal be kell jelenteni. Az alkalmazást vállaló vez­etők alkalmaztatásukat az erre a célra kapott könyvecskében pon­tosan igazolni kötelesek A vezetői igazolvány indokolt esetben visszavonható. Lakott területeken — ha az úttest teljesen szabad — a 3000 kg-nál könnyebb gépjármű óránként legfeljebb 40, a nehezebb 25 km-es sebességgel haladhat. Előzésnél a vezető az előzendő jármű vezetőjét két rövid kürtjel­zéssel figyelmeztetni köteles. A vezető járművét lassítani, a szükséghez képest megállítani, veszély esetén a motor működését is megszüntetni köteles, ha a vele találkozó állatok nyugtalankodnak. A kocsis viszont köteles karfeltartással figyelmeztetni a vezetőt az állatok ijedős természetére. lány nevetése. Később, a hegyi után motor kattogására lettem figyelmes. Kihajoltam a korláton s egy motorkerékpárt láttam az én ismerőseim­mel. A lány piros füzetet szorongatott a ké­­ t közúti közlekedés szabályozása Közli: dr Hulin Béla rendőrfőtanácsos. II. A gyalogjáróra kiálló cég-, reklám-, vagy hirdetési táblát az épület falába kell erősíteni és úgy elhelyezni, hogy a járókelők lelki épségét, a közlekedés rendjét ne veszélyez­tesse. Frissen mázolt falakra és tárgyakra taxijaik mellett a csatakos járdán. Azt számít­ ,­gattam, hogy vehetek-e magamnak taxit ? ! Rövid szorzás és kivonás után megállapítot- t­tam, hogy nem lehet és . . . ebben a pillanat-­­ ban megállott előttem egy úri­ember, be­mutatkozott és azt mondta, hogy mivel való­­színűleg elvesztettem a kisérőmet, engedjem meg, hogy az autóján hazavigyem. Aztán kinyitotta a kocsi ajtaját, besegített az ülésre, ő maga pedig a soffőr mellé ült. Úgy éreztem magamat, mint a gyerek, aki csínyt követ el és sírni kezdtem. Hazaérve, az ismeretlen szótlanul meghaj­totta magát és elrobogott. Márc. 3. Folyton erre a rosszul végződött bálra gondolok. Ez a kellemetlen befejezés minduntalan elfeledteti a bál kedves emlé­keit s mint egy árny ráfekszik a kedélyemre, a munkámra, az életemre. Miért van az, hogy egy kellemetlen jelenet, találkozás, tekintet, szó, mosoly olyan frissen elevenedik fel em­lékezetünkben még évek múltán is, míg a kedveset, a szépet sokkal hamarabb elfelejt­jük. Miért erősebb az árnyék a fénynél ? Márc. 10. A főnök sokáig elnézte legújabb­­ vázlatomat. Nem szólt semmit, de másnap­­ felemelte a fizetésemet. Márc. 12. Jelentették, hogy egy ismert festő megnézi a tervemet. Itt-ott változtattam a rajzon és tudtam, hogy most megnézheti akárki. Dél felé a festőt jelentették. Ép a műveze­tővel tárgyaltam akkor. Az illető köszönt és hangjára nagyot dobbant a szívem : a festő báli kísérőm volt. Ő is megismert, de nem szólt semmit. Csak álltunk némán, ő a rajzot vizsgálva, én a cipőm orrát néztem. Aztán bejött a főnök és én kisurrantam. * A naplóban ezután minden nap hosszú beszámolók következtek, amelyeket nem ol­vastam el. Az utolsó lapon friss volt még az írás és ezzel a mondattal végződött: „Most pedig megyek Jancsival és a nagynénjével a János-hegyre“. Visszatettem a füzetet a helyére. A néni még mindig aludt s fentről lehallatszott a s­zében.* A történeti hűség kedvéért még fel kell jegyeznem, hogy az ősszel találkoztam a fiatal párral a gyorsvonaton. Alig kétéves szőke gyerek volt velük , a kisleányuk. A kicsike egy képes újságot nézegetett. Hirtelen megállapodott az egyik színes képnél: — Ilyen ruhát atajot, anytám ! Papa és mam­a összenéztek, kissé zavar­tak lettek, aztán papa ölébe vette a kislányt és csokoládét adott neki. A gyerek kissé csodálkozott, hogy nem kapott feleletet, de aztán kárpótolta a csokoládé. A következő állomáson kiszálltam. Sokáig néztem a vonat után, amíg csak egy kis pont látszott belőle a messzeségben. Ott tűntek el Pierot és a két Pierette. Miklósy Mária: CEGLÉD ÉS KÖRNYÉKE 1. szám

Next