Polgári fiúiskola, Cegléd, 1930

..Hiszek egy istenben. Hiszek egy hazában. Hiszek egy isteni örök igazságban. Hiszek Magyarország feltámadásában! Ámen.” I. A tanév története. Iskolánk az ip­o—31. tanévvel fennállásának 47 évét tölti be. A tanítás az elmúlt iskolai évben is -bár a legmostohább hi­giénikus viszonyok között a régi rozoga, börtönépületben eszközöl­tetett, mégis szótalan komolysággal szolgálta azt a nemzeti kultúr­­munkát, amelyből bizakodó reménységgel várjuk a Mindenható áldását, a jövendő nemzedékünk boldogságát, Nagy-Magyarország feltámadását! Mint messze jövőkbe kiható eseményként kell feljegyezni, hogy a nagymélt. m. kir. vall.- és közokt. ügyi Miniszter Ur 6/16—o— 37/1930. sz. r.-vel kiadta a polgári iskolákról szóló 1927. évi XII. t. c. Végrehajtási Utasítását, mellyel a polgári iskola is elfoglalta hazai iskolaszervezetünkben az őt jogosan megillető helyet. Egy tíz esztendős kulturmunkának a legmagasabb helyről jövő elismerését jelenti ez az esemény, mely igazolja a polgári iskola nagynevű alapítójának elgondolását, amidőn 1868-ban a közpófokú polgári iskolát azzal hívta életre, „hogy azt az általános műveltséget van hivatva megadni, amelyre egy tudományos pályára nem törekvő, jobbmódú magyar állampolgárnak nélkülözhetetlen szüksége van.” A kiadott végrehajtási utasítással a legújabb időnk nagy kul­tuszminisztere Dr. Klebelsberg Kunó gróf a polgári iskolák belső életét közelebbi vonatkozásba hozta a mai élet követelményeivel. Szabályozta a tanárképzésnek rendjét s megszervezte az új felügyelő hatóságot, a polgári iskolai kir. főigazgatóságot. A polgári iskolák előtt ezzel új utak, szebb kilátások és gyorsabb fejlődési lehető­ségek nyílnak meg a jövőre, mind oly törekvések, amelyek a polgári iskolai tanárságnak igen régi vágyát képezik. De ugyanakkor, amidőn ezen új jövő felé bízó lélekkel tekint a polgári iskolai tanárság, hálás szívvel kell visszatekinteni a múltra, s illő tiszte­lettel elbúcsúzva a 60 év előtt vele együtt­működő felügyelő ha­tóságtól a kir. tanfelügyelőségektől, mint amelyek túlzsúfolt mun­kájuk mellett is mindig elegendő időt tudtak szentelni arra, hogy a polgári iskolák kívánságait tőlük telhetőleg támogassák és előbbre vigyék. A polgári iskolai tanárság érzi is, habár iskolánk a kir.

Next