Cinema, februarie-aprilie 1945 (Anul 22, nr. 667-671)

1945-02-15 / nr. 667

COLONELUL GETHRYN (FANTASIO) N film polițist franțuzesc, realizat cu delicatețea proprie a cineaștilor parisieni. In mâinile americanilor, scenariul ar fi fost folosit, desa Ii sigur, cu mai multă abilite In sensul că s'ar fi accentuat atare senzațională, trecându-se cu ușurință peste icul de replici al interpreților. Fra- însă au o slăbiciune vădită pentru o gurî și chiar atunci când tema redlară v, vigoare și brutalitate, nu emna *oniile subtile. Iată : 9 ■? din filmul senzațional ,,Cornelul C-9T •n", cele mai izbutite fragmente ștea care ni-i înfățișează pe iterprencipalii înțepându-se reciproc cu * are cerbului. Tot din acea pricină, acțiunea lâncezește pa -a cape de final când ni se oferă însfașutăva momente antrenante. Interpreta cel alui Gethryn, Andréuguet, face o gură frumoasă grație serului său noast și siluetei elegante, ar Jacqueline .ubac, partenera sa, aduce un joc inent și subtil acestui film. Aplicând litera regimului de democratizare a armatei, nu-l putem asimila pe colonelul Gethryn, decât cu un sergent major. SUB TEROARE GERMANĂ (TERRE d'ANGOISSE) în prefața filmului, ni se atrage atenția că romanul lui Pierre Nord, care a inspirat acțiunea acestei realizări, a fost premiat ca „cea mai bună lucrare polițistă a anului 1937". Fără să fi citit romanul, putem spune deci că cineaștii francezi au trunchiat materialul pe care l-au avut la dispoziție, ratând un film sortit succesului; în primul rând, acțiunea este anostă, lipsită completamente de nerv și pe măsură ce evoluiază pierde și dramul de interes pe care izbutise să-l stârnească. Povestea relatează un episod din timpul ocupației germane în Franța, iar conflictul se bazează pe o crimă săvârșită de un membru al mișcării de rezistență, care activează clandestin în folosul Franței. Regisorul nu a știut să exploateze materialul propagandistic, pentru a ne pătrunde de toate păcatele germanismului, iar materialul senzațional l-a tratat deasemeni fără abilitatea necesară unei pelicule de acest gen. Deci. .,Sub teroare germană" nu poate fi considerat nici un film de propagandă, nici un film senzațional. Dealtfel, după părerea noastră, nu poate fi considerat nici film pur și simplu... CELELALTE... In vreme ce Moldova este bântuită de tifos exantematic, în Capitală se semnalează o gravă epidemie de filme proaste. Semnalăm, pentru cititorii noștri, zonele cele mai periculoase : Regal : „Halka" Arpa : „Omul misterelor". C. LAZĂR A 10 Noembri avut loc la Londra premiera mortală a fimului britanic „Western Approaches" peliculă a cărei realizare tehnico-artistică a necesitat cele mai uriașe eforturi cunoscute vreodată in cinematograf. Exterioarele și acțiunea nu sunt trucate sau numai parțial reale; cei 24 de marinari care rătăcesc aproape două luni pe mare sunt supraviețuitorii unui vas comercial torpilat în iarna lui 1942 de către, un submarin german. Cum se face că odiseea lor a putut fi oglindită de aparatul cinematografic? Pat Jackson,în vârstă de numai 26 de ani, merită pentru această mică performanță toate elogiile. Fiind asistentul unui cunoscut regizor englez, imediat ce s-a înrolat în marină el a căutat să perpetueze optic spiritul eroic și abnegațiunea zecilor de mii de marinari care au străbătut oceanele și au asigurat prin vitejia lor bazele victoriilor anglo-americane. Tânărul Pat a fost șase luni pe diverse vase comerciale, realizând în acest lung răstimp valoroase documentare. La sfârșitul lui 1942, când vasul său s-a scufundat, Pat Jackson se afla printre cei 24 de supraviețuitori împreună cu ...aparatul de filmat și cu peste două mii de metri de film ținute în niște cutii impermeabile, deci putând fi ulterior folosite. Ceea ce au suferit acești eroi nu este decât simbolul eroismului de care se leagă glorioasa tradiție a marinei britanice. Casa producătoare „British Lion Crown Film“ își asigură cu acest film un succes excepțional din toate punctele de vedere. IMAGINI DIN HOLLYWOOD Vila Soniei Henie, văzută din avion T SINEMA Redacția si Administrația: Str. Th. Masaryk Nr. 17, Telefon 2.76.25, înscrisă în Registrul Publicațiunilor Periodice al Tribunalului Ilfov, ub Nr. 228 • Contec poștal 4083 • Prețul abonamentelor: 6 lui (12 numere) Lei 600 și 3 luni (6 numere) Lei 300 • Anuncurile se primesc a Administrația revistei • Taxa poștală plătită in numerar conform aprobării Nr. 15.585/939 • Tipografia Societatea Națională de Editură și Arte Grafice „Dacia Traiana“, București, Str. Sărindar 5-7-9 • Tipărită în ziua de 14-III 1945. «v»I