Clopotul, 1953 (Anul 9, nr. 564-664)

1953-01-04 / nr. 564

înainte, pentru noi victorii în lupta pentru depășirea planului pe 1953 . Plini de bucurie și încredere în viitorul fericit al poporului muncitor, oamenii muncii din patria noastră au pășit în prag de an nou, anul hotăritor al cincinalului. Ei simt în inimile lor bucuria minunatelor victorii obținute în anul ce a trecut, în lupta pentru construirea vieții fericite a poporului nostru muncitor, pentru măreața cauză a păcii și a socialismului. Mărețele realizări dobândite sub conducerea înțeleaptă a partidului au dat posibilitatea poporului muncitor să obțină sporuri de milioane de tone fontă, oțel, laminație, cărbune, uriașe cantități de mărfuri de larg consum, care asigură oamenilor muncii un trai tot mai fericit și îmbelșugat. Fiecărui om al muncii, îi va rămâne ca o amintire dragă anul 1952, an în care s’au înălțat noi fabrici și uzine, termocentrale și hidrocentrale , căi ferate, șosele, instituții de cultură și știință, parcuri de odihnă, locuințe confortabile pentru muncitori, creșe și cămine pentru copii, instituții pentru ocrotirea sănătății, etc. Realizările obținute de către poporul muncitor, sunt rod al prieteniei și alianței cu Uniunea Sovietică, care a dat posibilitatea țării noastre să devină o forță tot mai puternică in uriașul front al păcii și socialismului condus de invincibila țară a constructorilor comunismului. Alăturându-se eforturilor întregului popor muncitor, oamenii muncii din raionul nostru au dobândit succese de seamă în lupta pentru îndeplinirea și depășirea planului pe anul 1952. Aplicând pe scară largă minunatele metode de muncă ale stahanoviștilor sovietici, înălțând tot mai sus steagul întrecerii socialiste, scoțând la iveală noul în munca lor, muncitorii, tehnicienii și inginerii de la majoritatea întreprinderilor ca : sectorul de țesătorie al uzinelor textile „Moldova”, fabrica „Pionierul”, Uzina Electrică, fabrica „Raza”, sectorul tricotaje dela fabrica „Republica”, etc. și-au îndeplinit planul cu mult înainte de termen. Mișcarea stahanovistă, forma superioară a întrecerii socialiste, a cuprins în toate ramurile, masse tot mai largi de muncitori și tehnicieni. Astfel în anul 1952 au primit înaltul titlu de stahanovist un număr de 35 muncitori de la diferite întreprinderi din raionul nostru, iar peste 300 muncitori, prin munca lor plină de elan au devenit fruntași în producție. . Minunatele succese dobândite de oamenii muncii din patria noastră în anul 1952, sunt un puternic îndemn spre noi realizări pe drumul construirii viitorului socialist al scumpei noastre patrii. Planul pe anul 1953, plan de grandioase realizări pe drumul întăririi patriei și a făuririi bunei stări a celor ce muncesc, este o continuare directă a realizărilor obținute în primii doi ani ai cincinalului. Realizarea planului pe 1953, va crea condițiile pentru îndeplinirea sarcinii trasate de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, de a realiza cincinalul în patru ani. In timp ce în Uniunea Sovietică și în țările de democrație populară se clădește o viață nouă și fericită, în țările capitaliste domnesc crizele și șomajul, mizeria și lipsurile, ca o urmare directă a cursei nebunești a înarmărilor și a pregătirilor de război. Anul 1953 înseamnă pentru oamenii muncii din patria noastră, ca și pentru toți oamenii muncii din frontul puternic al socialismului, un an de bunăstare, de muncă și luptă pentru pace și socialism. Nivelul producției industriale în acest an va crește cu 24 °/o față de 1952, se va desvolta industria grea, se vor fabrica noi produse, înzestrarea Agricultura se va desvolta prin ei cu numeroase tractoare și mașini agricole. In acest an vor intra in funcțiune numeroase fabrici, instituții de artă și cultură și vor începe o serie de lucrări capitale de mare importanță. Va spori cantitatea bunurilor de larg consum, va crește simțitor nivelul de trai al oamenilor muncii. Fiecare om al muncii din țara noastră, este călăuzit de cuvintele iubitului nostru conducător tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej rostite la consfătuirea pe țară a muncitorilor mineri din industria carboniferă : „Planurile noastre sunt mari. Ele nu sunt ușor de realizat. Dar avem deplina convingere că le vom realiza. Să ne încordăm eforturile pentru înfăptuirea acestor planuri, însuflețiți de convingerea că în acest fel contribuim la întărirea patriei noastre, la asigurarea bunei stări a celor ce muncesc, la victoria socialismului, știind în acelaș timp că succesele noastre reprezintă un factor de întărire a frontului luptei pentru pace, având în frunte Uniunea Sovietică”. Cu prilejul analizei sarcinilor de plan pe 1953, colectivele întreprinderilor din raionul nostru s’au angajat să îndeplinească și să depășească sarcinile pe cel de al 3-lea an al cincinalului, pentru a crea astfel posibilitatea îndeplinirii cincinalului în 4 ani. Sarcinile planului pe 1953, cheamă oamenii muncii din industrie și agricultură, să desfășoare larg întrecerea socialistă, să dea un mai puternic avânt mișcării stahanoviste, pentru ca, chiar din primele zile ale acestui an să dobândească succese deosebite în lupta pentru îndeplinirea planului Trebuesc luate de pe acum toate măsurile pentru ca steagul întrecerii socialiste să fie înălțat cât mai sus. Atitudinile birocratice manifestate in organizarea întrecerii socialiste la uzinele textile „Moldova”, unde întrecerea se rezumă doar la simpla operațiune a încheierii de contracte scrise, lipsind munca politică pentru mobilizarea muncitorilor în întrecere, trebuesc lichidate de pe acum. Trebue să existe în toate întreprinderile o mai mare preocupare pentru crearea de brigăzi de tineret, brigăzi complexe pentru descoperirea și folosirea rezervelor interne ale întreprinderii, în vederea îndeplinirii ritmice a planului, fără asalturi la sfârșitul ciclurilor de producție. Justa folosire a utilajului, extinderea pe scară largă a muncii în acord, lupta pentru lichidarea birocratismului, aprovizionarea cu materii prime pentru evitarea gâtuirilor în producție, lupta pentru un sever regim de economii prin înlăturarea cheltuelilor economice, ca și prin reducerea pierderilor rezultate din rebuturi și întreruperi de producție, reducerea sistematică a prețului de cost, încheierea la timp a contractelor locale, sunt obiective principale ale întrecerii socialiste pentru asigurarea îndeplinirii planului de stat pe 1953. Problema folosirii maximale a tehnicii constitue una din condițiile de seamă ale îndeplinirii sarcinilor de plan pe anul 1953. Orice lipsuri sau formalism manifestat în această problemă de către conducerile întreprinderilor noastre,— care în anul trecut s’au preocupat într’o măsură cu totul neîndestulătoare de această problemă, — trebuesc deîndată înlăturate. Calea cea mai sigură spre ridicarea necontenită a productivității muncii este extinderea pe scară tot mai largă a metodelor (continuare în pag. 4-a) In acest număr: 100 DE ANI DE LA MOARTEA LUI NICOLAE BĂLCESCU : Nicolae Bălcescu —patriot și revoluționar (pag. 2-a) — D. Munteanu și A. Cohn Să pornim cu forțe sporite pentru îndeplinirea și depășirea planului pe 1953 (pag. 3-a) — Mai multă preocupare pentru munca cultural-educativă în comuna Vorona (pag. 5-a) — Pregătiri pentru o recoltă îmbelșugată: La Gostat „Călinești: Comune în care pregătirile se desfășoară cu încetineală (pag. 3-a) — Șt. Ardeleana : Să fie lichidate lipsurile în munca Stațiunii de mașini și tractoare Botoșani (pag. 4-a) — Pentru îndeplinirea integrală a planului de colectare la produsele agricole de toamnă (pag. 4-a) Sa luptăm pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani Mărețele noastre sarcini * * Anul care a trecut, a însemnat pentru mine un an de realizări importante în lupta pentru îndeplinirea planului de stat. In acest an, îndrumat de partid ,eu am reușit să pun în valoare inițiative noi, să dobândesc noi succese în vederea sporirii producției și productivității muncii. Munca mea — călăuzită de dorința fierbinte de a sprijini munca celorlalți muncitori din fabrică pentru îndeplinirea și depășirea planului — a dat roade. Prin introducerea unor inovații și raționalizări cum sunt : liftul electric, mașina specială de călcat manșete și ciorapi, care a ridicat simțitor productivitatea muncii, precum și recondiționarea a peste 40 de mașini de tricotat, am adus o contribuție de seamă la îndeplinirea planului pe anul 1952 in întregul sector în 11 luni. Succesele dobândite de mine în producție, au fost răsplătite cu titlul de stahanovist, iar, recent, cu prilejul zilei de 30 Decembrie, am fost distins cu Medalia ,,A 5-a aniversare a R.P.R.”. Aceste succese mă însuflețesc și mă îndeamnă să lupt pentru a se desvolta în anul 1953. Sarcinile pe 1953 sunt sarcini mărețe. Victoriile dobândite de muncitorii, tehnicienii și inginerii Centrului Mecanic în anul trecut îi însuflețesc în lupta pentru noi succese în cel de al treilea an al cincinalului. In prima zi de lucru a anului 1953, brigada stahanovistului Lupu Dumitru și-a depășit norma cu 45o/o, realizând economii în valoare de 210 lei. In vederea executării în bune condițiuni a reparațiilor pentru campania agricolă de primăvară, s’a amenajat o secție de pompe de injecție de motorină și injectoare, dotată cu utilaj modern. In primele zile ale anului au și fost executate 30 pompe de injecție, 15 pompe de motorină și 135 injectoare. Aplicând pe scară largă metoda stahanoviștilor Bucov-Bortkevici, strungarii Meer Ele cer eforturi deosebite din partea întregului popor muncitor din patria noastră, întrucât anul 1953 constitue anul hotărîtor al cincinalului , îndeplinirea și depășirea planului pe 1953 în sectorul de tricotaje al fabricii „Republica”, constitue sarcina noastră de cinste, deaceia prin munca și lupta noastră vom contribui la realizarea lor. De pe acum în atelierul mecanic al sectorului a început munca pentru asigurarea unor măsuri tehnico-organizatorice, menite să ducă la sporirea productivității muncii, la creșterea producției, în vederea îndeplinirii planului la toți indicii. Luptând pentru ridicarea calificării profesionale a muncitorilor din atelierul mecanic, pentru aplicarea planificată a metodelor sovietice, noi vom asigura in anul acesta buna întreținere și perfecționare a mașinilor de tricotat, vom depune eforturi sporite pentru ca să fim fruntași in întrecerea socialistă, ne vom strădui să facem din atelierul nostru mecanic un atelier stahanovist care să contribue cu succes la lupta pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani. Faur Ioan mecanic stahanovist — fabrica „Repuplica” Solomon și Leo Sandu au reușit să realizeze viteza de tăiere la confecționarea de repere, capuri de motor, carcase, satelit și alte piese, de peste 400 metri șpan și minut. Hotărîți să întâmpine anul 1953 cu nerealizări în muncă, atemiștii de la Centru Mecanic au lucrat în prima zi, în mod voluntar, 150 ore la căptușirea cu stama și a noului cubilou ce va intra în curând în exploatare. Muncitorii ,tehnicenii ,inginerii și funcționarii Centrului Mecanic sunt hotărîți să muncească cu elan pentru îndeplinirea depășirea planului de stat pentru a constribui la mecanizarea agriculturii noasta socialiste. Coresp. ing. L. RegenstreiJ Primele succese Din țara constructorilor comunismului Aspect de pe unul din șantierele principalului Canal Turcmen. Construcția acestui Canal va permite irigarea a 1.300.000 ha. de pământ și alimentarea cu apă a circa 7.000.000 ha. lanuri din deșertul Kara-Kum. In prezent pe traseul viitorului Canal, se fac lucrări pregătitoare. In felișeul Asamblarea”unui puternic escavator electric pe platforma de montaj de la Tahia-Taș.