Clopotul, 1956 (Anul 12, nr. 873-976)

1956-01-05 / nr. 873

ANUL XII. Nr. 873 Joi 5 ianuarie 1956 4 PAGTNI 20BANI Spre noi succese în întrecerea socialistă Oamenii muncii din raionul nostru, însuflețiți de perspectivele luminoase deschise de Directivele Congresului al II-lea al Partidului Muncitoresc Român cu privire la cel de-al II-lea plan cincinal de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1956—1960, au pășit în acest an cu bucurie și încredere în viitor. Din prima zi de lucru a anului 1956, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii au pășit pe porțile întreprinderilor, hotărîți să contribuie din plin la înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului partidului, la creșterea bunăstării celor ce muncesc. Expresie grăitoare a acestui fapt îl constituie primele rezultate obținute în producție. Muncitorii și tehnicienii secției de reparații de la Centrul mecanic, de exemplu, organizîndu-și lucrul în bune condițiuni au dobîndit succese de seamă. Fruntașul în producție Andrașcu Arthur, în primele patru ore lucrătoare a acestui an a dat secției de ambelaj două vilbrochene rectificate și un Woe-motor I.A.R. cu linia de arbore făcută, realizînd în acest fel pțoul de producție pe întreaga zi. La postul de chiuloase, comunistul Grecu Gheorghe a terminat în primele ore ale zilei de 2 ianuarie recondiționarea complectă a două chiuloase I.A.R., creînd astfel posibilitatea monteurilor să-și continue lucrul la două motoare. Colectivul de muncă al sectorului filatură de la uzinele textile „Moldova“ în primele 8 ore de lucru ale acestui an a dat peste plan 107 kg. fire, iar cel al sectorului țesătorie 270 m.p. țesături. Rezultate asemănătoare au obținut și muncitorii și tehnicienii de la fabrica de confecții și tricotaje „Republica“, fabrica de jucării „Pionierul“ și altele. Dezvoltarea succeselor obținute în anul care a trecut nu sunt posibile fără o analiză temeinică asupra deficiențelor care au frînat desfășurarea procesului de producție, fără stimularea elanului creator al maselor. De cea mai mare însemnătate este asigurarea unui ritm continuu, ascendent de producție, la întreprinderile noastre trebuie corelat sistemul dăunător al lucrului neritmic, golurile de producție în prima parte a lumii și asalturile la sfîrșitul lunii, îmbunătățirea plamiiiari și organizări lucrului, lupta împotriva birocratismului și lipsurilor in aprovizionarea cu scule și materiale, împotriva risipei și a lipsei de grijă față de avutul obștesc, întărirea disciplinei socialiste a muncii asigură condițiile necesare în vederea îndeplinirii depășirii planului în fiecare întreși prindere în parte. Veriga de bază în lupta pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor constituie dezvoltarea largă a întrecerii socialiste, care a ajuns o largă mișcare a maselor, un puternic factor al dezvoltării economiei naționale. In centrul întrecerii socialiste trebuie să se afle în permanență principalele obiective ale producției și anume : realizarea planului cantitativ și calitativ, pe sortimente, creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost, îmbunătățirea calității produselor etc. Organizațiile de partid și comitetele de întreprindere, cărora le revine în mod direct sarcina de mare răspundere a organizării întrecerii socialiste, trebuie să asigure caracterul permanent, viu și mobilizator al acesteia. Trebuie combătută cu toată hotărîrea tendința greșită și cu totul dăunătoare a unor organizații de bază și comitete de întreprindere care nu se preocupă de organizarea și dezvoltarea întrecerii socialiste, lăsînd ca aceasta să se desfășoare de la sine. A organiza și conduce întrecerea nu înseamnă adunarea angajamentelor și complectarea formularelor, — așa cum greșit se mai procedează pe alocuri, — ci a desfășura o multilaterală muncă organizatorică, politică și cultural-educativă. Organizațiile de bază, comitetele sindicale și conducerile administrative ale întreprinderilor, au datoria să se preocupe îndeaproape de răspîndirea metodelor avansate de muncă, și înainte de toate a metodelor sovietice în întreaga masă a oamenilor muncii, de mobilizarea tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor cu experiență în producție, în întrecerea socialistă, pentru a studia și aplica la fiecare loc de muncă, atelier sau sector, cele mai potrivite măsuri în vederea îmbinatăririi organizării mumii, folosirii depline a utilajului, înlocuirii în procesul tehnologic a ceea ce este învechit, introducerii cu hotărîre a tehnicii noi. In fiecare întreprindere, este necesar să se stabilească și să se aplice cele mai practice măsuri pentru economisirea materiilor prime, materialelor, reducerea rebuturilor, valorificarea rațională a deșeurilor, pentru realizarea unui regim strict de economii în cheltuielile de aprovizionare și transport și în cele administrativ-gospodărești. Comitetele de întreprindere trebuie să acorde o atenție deosebită consfătuirilor de producție care prilejuiesc, odată cu analizarea succeselor, o adîncă și curajoasă critică a lipsurilor și greșelilor. Munca politică în cadrul întreprinderilor trebuie îmbunătățită în ----------zya--------„ |„_________________ Jjar Utaiit/iiyn» |/xguuznutuio uv țru«. tid trebuie să îmbunătățească conducerea de către partid a organizațiilor sindicale, să le îndrume pe calea desfășurării tot mai largi a întrecerii socialiste, pe calea extinderii experienței înaintate în producție și a îmbunătățirii muncii educative în rîndurile oamenilor muncii. In noul an in care am pășit, să luptăm pentru realizarea de cit mai însemnate economii în producție, să dăm produse de calitate cît mai bună, să ne străduim să îmbunățim organizarea producției, să ridicăm la un nivel mai înalt întreaga activitate economică, în vederea creșterii necontenite a nivelului de trai al întregului nostru popor muncitor. v^SüSsaüääWBiÄ w* BIBLIQTIIS a mIE*S!T £ T -îA1 i Ä I Muncitori, tehnicieni și ingineri! Luptați pentru sporirea producției, pentru creșterea neîntreruptă a productivității muncii, pentru reducerea continuă a prețului de cost în anii celui de-al doilea cincinal ! Declarația lui N. A. Bulganin, președintele Consiliului de Miniștri al U. R. S. S., cu prilejul Anului Nou MOSCOVA 1 (Agerpres). — TASS transmite: Societatea de radio franco-engleză Patrid-Marconi a adresat lui N. A. Bulganin, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., rugămintea de a face cu prilejul Anului Nou o declarație care să fie transmisă la 1 ianuarie 1956 la toate posturile de radio din lume. N. A. Bulganin a făcut cu prilejul Anului Nou următoarea declarație : " „Fericit cordial cu prilejul Anului Nou pe toți ascultătorii noștri, oriunde s-ar afla ei, și le urez fericire, bucurie și succes în viață. Dacă întrebi astăzi milioane de oameni care este dorința lor cea mai fierbinte, ei vor răspunde fără îndoială: pacea. Popoarele pot și trebuie să trăiască în pace și prietenie. Ele vor pace, deoarece ea ,va da fiecărui om siguranța zilei de mîine, îl va elibera de povara grea și inutilă a înarmărilor, îi va asigura posibilitatea de a munci în liniște și de a construi o viață mai bună. Noi sîntem pentru coexistența pașnică a statelor cu sisteme socialpolitice diferite, deoarece aceasta corespunde aspirațiilor sfinte ale popoarelor tuturor țărilor. Animați de aceste gînduri am participat la conferința de la Geneva a șefilor guvernelor, care are o mare însemnătate în ce privește înțelegerea reciprocă și colaborarea în scopul obținerii unor hotărîri de comun acord asupra problemelor internaționale arzătoare. Ne-am convins și mai mult de justețea acestei căi cu prilejul recentei călătorii în India, Birmania și Afganistan. Prietenia noastră cu aceste țări, precum și cu alte țări, se bazează pe cunoscutele cinci principii. Acestea sunt principiile respectării reciproce a integrității teritoriale și suveranității, neagresiunii, neamestecului în treburile interne ale unui alt stat, egalității și avantajului reciproc, coexistenței pașnice. Convingerea noastră profundă este că aplicarea acestor principii de către toate țările ar constitui un însemnat pas înainte pe calea întăririi încrederii între state și a slăbirii încordării internaționale. Noi știm că pe această cale există destule obstacole și greutăți, însă sîntem ferm convinși că dacă există bunăvoință și năzuință spre pace din partea tuturor statelor, ele pot fi înlăturate și se poate ajunge la un acord asupra problemelor arzărtoare. Anul carte a trecut a oferit suficiente exemple în acest sens. Să muncim cu și mai multă perseverență și tenacitate pentru ca anul 1956 să continue și să dezvolte așa cum se cuvine realizările predecesorului său. Să urăm ca noul an să fie un an al slăbirii continue a încordării în relațiile internaționale, un an al întăririi păcii în lumea întreagă“. Răspunsurile lui N. A. Bulganin, președintele Consiliului de Miniștri al U. R. S S., la întrebările lui Charles Shutt, conducătorul Biroului din Washington al Societății de televiziune și jurnale de actualități „Telenews“ MOSCOVA 31 (Agerpres).—TASS transmite răspunsurile lui N. A. Bulganin, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., la întrebările lui Charles Shutt, conducătorul Biroului din Washington, al Societății de televiziune și jurnale de actualități „Telenews“. ÎNTREBARE: Considerați oare că spiritul Genevei, manifestat la conferința din iulie a.c. a șefilor guvernelor celor patru puteri, mai trăiește și va continua să trăiască? RĂSPUNS: însemnătatea istorică a conferinței de la Geneva a șefilor guvernelor celor patru puteri a constat în faptul că spiritul colaborării și înțelegerii reciproce manifestat de participanții, la această conferință a creat posibilități reale pentru îmbunătățirea relațiilor dintre state și perspective pentru asigurarea unei păci trainice între popoare. Popoarele tuturor țărilor vor pace și urăsc războiul. Ele vor ca spiritul Genevei, și împreună cu el speranțele în pace) și într-un viitor mai bun, să crească și să se întărească. Tocmai de aceea noi sîntem con-I .x .— „ . rs„„+ n»_ ’“|* .... — — - -- --------- —neva la conferința șefilor guvernelor U.R.S.S., S.U.A., Marii Britanii și Franței și ceea ce deja a avut un rol important în îmbunătățirea situației internaționale nu va putea fi înmormîntat. ÎNTREBARE : Intrucit recenta conferință de la Geneva a miniștrilor Afacerilor Externe a ajuns de fapt în impas, care ar fi părerea dv. cu privire la convocarea unei noi conferințe a șefilor celor patru puteri ? RĂSPUNS: Deși, după cum se știe, la conferința miniștrilor Afacerilor Externe nu s-a ajuns la hotărîri de comun acord în problemele examinate, totuși ea a contribuit la o nouă clarificare a pozițiilor participanților, lucru care trebuie să ușureze rezolvarea acestor probleme în viitor. In ce privește o nouă conferință a șefilor guvernelor celor patru puteri, o asemenea conferință poate fi, bineînțeles, rodnică dacă toți participanții vor aborda examinarea problemelor internaționale actuale ținînd seama în modul cuvenit de interesele tuturor părților interesate. ÎNTREBARE: Mulți observatori din S.U.A. și din străinătate sunt de părere că impasul atomic este rezultatul existenței armei termonucleare aut im Est cît și în Vest. Care este părerea dv. despre eventualitatea ca această armă groaza că să poată exclude în mod automat posibilitatea îngrozitoare a unui război hidrogenic ? RĂSPUNS: Dacă ar fi să vorbim despre „impasul atomijc“, el nu este nicidecum rezultatul existenței armei termonucleare. Faptul că pînă în prezent nu s-a ajuns la rezolvarea problemei interzicerii armelor atomice și termonucleare este rezultatul lipsei de dorință a unor puteri de a accepta interzicerea armelor atomice și termonucleare. . Tn rv= rxrtx Tî Dati P! Ttikrista Sovietică. — JLJ I ea se pronunță consecvent pentru reducerea armamentelor și a forțelor armate, pentru interzicerea necondiționată a armelor atomică și termonucleară și pentru instituirea unui control internațional eficient asupra îndeplinirii hotărîrii corespunzătoare în această problemă. Adoptarea unei asemenea hotărîri ar izbăvi popoarele de teama unui nou război, ar pune capăt cursei împovărătoare a înarmărilor și ar permite foloirea tuturor resurselor statelor pentru dezvoltarea pașnică, pentru ridicarea bunei stări a oamenilor. Este greșit să se afirme că întrucît atît Estul cît și Vestul dețin arma cu hidrogen, posibilitatea unui război termonuclear se exclude în mod automat. In fapt, asemenea afirmații sunt în măsură să adoarmă vigilența popoarelor care se pronunță pentru înlăturarea pericolului războiului atomic. Faptul că în condițiile actuale nimeni nu poate folosi arma atomică și cu hidrogen fără a fi pedepsit, frînează desigur în oarecare măsura acele cercuri care ar vrea să dezlănțuie un război în care să folosească mijloace de exterminare în masă. Tocmai din rîndurile acestor cercuri se răspîndesc afirmațiile primejdioase că pacea ar putea fi menținută prin întărirea potențialului atomic și prin continuarea cursei înarmărilor. Este clar faptul că cursa înarmărilor, inclusiv în domeniul armelor atomice, nu numai că nu slăbește, ci dimpotrivă agravează primejdia unui nou război. De aceea, Uniunea Sovietică vede ieșirea din așa-numitul impas atomic nu în continuarea cursei înarmărilor, ci în noi eforturi îndreptate spre realizarea unui acord cu privire la interzicerea armei atomice și la încetarea cursei înarmărilor. ÎNTREBARE: Care sunt după părerea dv. perspectivele păcii tot anul ce vine ? RĂSPUNS: Anul ce a trecut s-a caracterizat prin serioase succese ale forțelor care se pronunță în mod consecvent și activ pentru atenuarea încordării internaționale, pentru întărirea păcii și prieteniei între popoare. Pentru mulți dintre aceia care înainte se îndoiau de aceasta, acum le-a devenit clar că în timpurile noastre colaborarea și încrederea internațională constituie un scop pe deplin accesibil. Nu încape îndoială că dacă guvernele tuturor țărilor, și în primul rînd guvernele marilor puteri, ținînd seama de năzuința nestăvilită spre pace a popoarelor, vor căuta să obțină în fapt destinderea con(Continuare în pag. 4-a)