Clopotul, ianuarie-martie 1969 (Anul 25, nr. 2401-2475)

1969-01-03 / nr. 2401

Anul XXV nr. 2401 vineri 3 ianuarie 1969 4 pagini 30 bani '-W'' ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune , cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese și victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrșitul anului, privirile nu se îndreaptă spre 1969 cu încredere și optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească și mai puternic scumpa noastră patrie. în cursul anului 1968 s-a amplificat și s-a perfecționat activitatea în sfera producției de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a țării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea științei, artei și culturii, sporit bogăția națională a poporului român. Ca rezultat al a creșterii venitului național, s-a îmbunătățit nivelul de trai material și spiritual al populației de la orașe și sate. Statul socialist a investit noi și importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a județelor, orașelor și comunelor, pentru construcția de locuințe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din inițiativa Comitetului Central al partidului, în țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate social-politică pentru perfecționarea relațiilor socialiste de producție, a întregii organizări a societății, pentru adîncirea democrației, întărirea legalității, promovarea fermă a principiilor de echitate și justiție socială. în procesul desăvîrșirii socialismului s-a cimentat și mai puternic alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, țărani și intelectuali, prietenia frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea națiunii noastre socialiste care pășește neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului și civilizației. Dragi tovarăși. In fața tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însuflețite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viața pe (Continuare în pagina a IlI-a) Montaj de AL. IANOVICI proletah din toate tarile, tmm-vAi in dezbaterea comitetelor de direcție CIFRELE DE PLAN PENTRU ANUL 1969 In ultimele zile ale anului trecut în întreprinderile industriale ale județului nostru a avut loc dezbaterea în comitetele de direcție a cifrelor de plan pe anul 1969. Discuțiile au scos în evidență importanța realizării cifrelor de plan în cel de al patrulea an al cincinalului și sarcinile ce stau în fața colectivelor din întreprinderi în această direcție. Cu această ocazie s-au luat angajamente privind realizarea unor substanțiale depășiri de plan. Redăm mai jos aspecte de la cîteva adunări în care au avut loc astfel de dezbateri: întreprinderea de construcțiimontaj • Realizarea sarcinilor de plan cu 10 zile mai devreme 0 Realizarea în primul trimestru a 21 la sută, iar în primul semestru a 55 la sută din planul anual # Predarea fabricii de brînzeturi Dorohoi cu 20 de zile mai devreme . Importante economii de materiale- 30.000 de cărămizi, 30 m. c. cherestea etc. # 120.000 lei reduceri la pierderi planificate Anul acesta pune în fața muncitorilor constructori sarcini de mare răspundere. Două importante obiective industriale, un mare număr de apartamente, spații comerciale, complexe meșteșugărești ale cooperației și industriei locale vor trebui să fie date în folosință. De altfel față de anul trecut volumul de investiții va crește cu 30 la sută. Discuțiile care au avut loc cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan au fost orientate asupra celor mai bune căi care să ducă la îndeplinirea și depășirea cifrelor de plan. Planului de măsuri prezentat de inginerul Alexandru Bădănac i, s-au adăugat o serie de propuneri făcute de participanții la discuții. Printre acestea: destinarea unui tehnician care să se ocupe exclusiv de utilaje pentru asigurarea folosirii raționale a acestora, extinderea spațiilor de cazare și asigurarea condițiilor mai bune de viață pentru muncitori pentru a contribui la stabilirea acestora, întocmirea la timp a unor extrase de materiale realiste și corecte care să creeze IHOGAȘ (Continuare în pag. a II-a) Redacția și administrația Botoșani Calea Națională nr. 261 Telefoane . Redactor șef — 1328 Redactor șef adjunct — 1725 Secretariatul de redacție — 1075 Secțiile economică și culturală — 1487 Secțiile viața de partid și construcții de stat — 1108 Secțiile informații și scrisori — 1217 Administrația — *372 TRECÍND PRAGUL NOULUI AN Ultima bătaie a orologiului din noaptea Revelionului — clipa aceea de răscruce dintre ani în cinstea căreia am ridicat cu toții cupa de cleștter plină cu rubin — ne-a dat senzația unei stări de spirit robustă, încrezătoare în tot ceea ce am făcut în anul trecut, în ceea ce vom face în noul an, al cărui prag l-am trecut acum. Am surprins oameni în clipa întîlnirii cu viitorul. I-am găsit parcă, la acest început de an, cu o mai intensă poftă de viață, cu o mai mare doză de optimism, de hotărîre nestrămutată și încrede__ e* * ___... .—L 7— Are, o a sinȘi. Sun au uuu, nu. rodnic, plin de satisfacțiile pe care ți le poate da numai munca împlinită. Dovezi de cutezanță și faptă, de perfecționare și autodepășire continuă. Așa după cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, la recenta întîlnire, din preajma Anului Nou, cu reprezentanții organizațiilor de masă și obștești .Anul 1968 — care a cerut eforturi serioase din partea tuturor oamenilor muncii pentru realizarea programului elaborat de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională — a fost un an de mari succese. Programul partidului nostru a prins viață, a fost depășit... Succesele obținute în acest an sînt rodul eforturilor tuturor celor ce muncesc din patria noastră, vârstnici și tineri, bărbați și femei, cetățeni fără deosebire de naționalitate. Eforturile lor stau la temelia succeselor pe care le-am realizat“. Anul 1968 se va înscrie în istoria județului nostru, în memoria oamenilor muncii din fabrici și de pe ogoare, prin momente de neuitată sărbătoare prilejuite de vizita în județul Botoșani a conducătorilor de partid și de stat în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Mai mult ca oricînd am simțit cu toții atunci sentimentul plenar al certitudinii, sentiment generat de încrederea noastră în detașamentul de frunte al clasei muncitoare, al poporului! Partidul. Mai încrezători, mai plini de energie intrăm în noul an, penultimul, dar hotărîtorul an al actualului cincinal. Program de viitor ne e cuvîntul partidului. Știm că nu va fi ușor de realizat ceea ce trebuie să realizăm. Sarcinile județului pentru 1969 au fost sintetic exprimate în hotărîrea conferinței organizației județene de partid care a avut loc recent. Realizarea unei producții globale industriale de peste 1,5 miliarde lei, creșterea productivității muncii în industrie cu 8,4 la sută față de 1968, angajamentul de a da suplimentar peste sarcina planificată o producție globală de 22,5 milioane lei (toată numai pe seama creșterii productivității muncii) va necesita o organizare exemplară a procesului de producție și a muncii, extinderea muncii de creație și concepție, utilizarea tuturor resurselor existente în întreprinderi. Agricultura județului va trebui — pe măsura patentelor de care dispune — să-și sporească contribuția la creșterea producției vegetale și animale a cărei valoare va crește în 1969 la 2,4 miliarde lei. Se cer, în acest domeniu, să fie aplicate cu întreaga răspundere, indicațiile privind folosirea mai rațională a fondului funciar, dezvoltarea intensivă a producției agricole vegetale, precum și acelea privind îngrijirea, furajarea, organizarea reproducției și selecția animalelor integrale unanim recunoscute ale eficienței economice în agricultură. Multe obiective din fonduri de investiții (fabrica de brînzeturi, dezvoltarea fabricii de cărămizi din Dorohoi, 755 apartamente, modernizarea drumului național Botoșani-Săveni ș.a.) își au scadența în anul acesta. Altora abia li s-a semnat actul de naștere, urmînd a li se pune temelia, a începe construcția , stația de înnobilare a nisipurilor, complexul tehnologic al întreprinderii de colectare și achiziții, complexul meșteșugăresc din Dorohoi, Liceul cu internat din Botoșani etc. Ca și în alte sectoare, în cel al investițiilor trebuie să tragem maximum de învățăminte din greutățile și neajunsurile anului 1968, cînd din motive mai mult sau mai puțin întemeiate (dar, de regulă, cele din urmă au avut întotdeauna greutatea cea mai mare) s-a întîrziat darea în folosință la termenele stabilite a unor obiective, ceea ce s-a repercutat cu pierderi în economia județului. Pe fondul proiectat de aceste sarcini, în ultimele zile ale anului și în prezent are loc dezbaterea cifrelor de plan pentru 1969, la nivelul comitetelor de direcție din întreprinderi. Dintre semnele bune ale anului care începe trebuiesc remarcate angajamentele majore, entuziaste pe care acestea și le-au luat de a depăși — prin efortul între(Continuare în pag. a II-a) Obiceiuri strămoșești Foto: D. VINTILA Noaptea dintre cei doi ani i-a găsit pe oameni mai puternici, mai bogați sufletește, încheind un an de succese și înainte de a începe un nou an, cu toții, sărbătorește, au marcat marea trecere în spiritul tradiționalului La mulți ani, unde veselia era la ea acasă. In fiecare casă belșugul pămîntului era pe masă, la fiecare casă de gospodar au poposit urătorii, peste tot entuziasmul trecerii în noul an s-a ridicat la dimensiunile bucuriei totale. Revelion, mese îmbelșugate, cupe de vin, bucurii... Reporterii noștri au înregistrat, pentru cronica anului ce a trecut, pentru primele file ale anului 1969 cîteva imagini pe care le înserăm acum. ... Pe 31 decembrie, dupăamiază, municipiul Botoșani cunoaște ultimele eforturi ale pregătirilor. Străzile, mai populate dimineață, încep să devină mai liniștite, pașii trecătorilor sînt din ce în ce mai rari, magazinele primesc pe ultimii întîrziați. Se simte în toate apropierea orei 0 , pe fețele oamenilor, în pulsul orașului, în atmosfera de sărbătoare. Uneltele de muncă se odihnesc, iar acolo unde trebuie, la acele locuri de muncă unde totul trebuie să aibă continuitate, sărbătoarea trecerii în noul an se consumă la temperatura trepidantă a producției. Verdele bradului este prezent în toate casele, luminile răzbat prin toate ferestrele. Acolo unde sînt organizate revelioane colective, participanții încep să se adune, cîntecul, veselia ajungînd pînă în stradă. Spre acele grupuri ne îndreptăm și noi, în dorința de a le împărtăși bucuriile, de a fi alături de ei în noaptea ce leagă, ori în noaptea care desparte doi ani. ...Ultima seară a anului 1968. Copiii care abia se zăresc printre fulgii mari de zăpadă, subliniindu-și urâturile cu sunete din clopoței la ferestrele luminate, te fac să-ți amintești de pozai din cartea de citire, pusă deasupra „Plugușorului. Printre urători și ceilalți mesageri ai datinelor strămoșești, ale căror direcții de deplasare se interferează fără o ordine stabilită, se disting perechi sau grupuri care se îndreaptă, veseli, exuberanți, spre locurile unde-și vor petrece revelionul. O mare parte a colectivului uzinelor textile „Moldova“ a ținut să facă această ultimă deplasare a anului pe același itinerar. Zona industrială a orașului — atît de zgomotoasă în alte zile — îi întîmpină de data aceasta cu o liniște neobișnuită. Dinspre oraș se aud glasurile celor mai „răsăriți“ dintre urători. Cînd și cînd acordurile orchestrei răzbat prin ușile deschise. Sala spațioasă a cantinei împodobită sărbătorește își primește în aceste ultime ore ale anului oaspeții. Ilustrative pentru belșugul acestui pămînt, bucatele stropite cu vinul rubiniu și aromat populează din abundență mesele. Acele ceasornicelor aleargă către clipa solemnă. Din partea comitetului de direcție ia cuvîntul Carlo Cenunzio, șeful secției filatură. El adresează invitaților, tovarășilor de muncă, urări de sănătate, fericire și prosperitate. Se ridică paharele — „operație“ care avea să repete de multe ori încă. Veselhiul și veșnic noul „La mulți ani“ e pe buzele tuturor. Entuziasmul e general. La o astfel, de sărbătoare nu puteau lipsi, urătorii. De altfel, ferestrele mari, puternic luminate, constituie mai mult decît o invitație pentru ei. Și cei din sală au ținut să-și arate virtuțile de gazdă. I-au invitat înăuntru și împreună au ridicat din nou paharul pe fondul unor urale izbucnite din REVELION 1969 LA HOTARUL TIMPULUI Fulgii de zăpadă, dansînd în văzduhul plin de iarnă, traduc plastic, scurgerea ultimei zile a anului 1968 din clepsidra timpului. Sunete de corn lormă de glasuri anunță preșizența urătorilor, a grupurilor de copii angajați în marea manifestație a celor care, prin elementele tradiționale, anunțau sosirea noului an. La feferestre de învățători, și prorsori, acești copii, ignorînd frigul, au urat pentru sănătate MARIA DANILA TIBERIU BRAESCU VICTOR MAFTEI DUMITRU IVAN ION HOGAȘ THEODOR UNGUREANU zeci de piepturi. Voia bună, dansul și clinchetul de pahare au continuat pînă la ivirea zorilor primei zile ale anului. Ieșim din nou în stradă. (Continuare în pagina a IlI-a) Desen de Ion Murariu. T VII MANIFESTĂRI DE ADEZIUNE ADUNĂRI ALE CADRELOR DIDA Recenta hotărâre adoptată de Consiliul de Miniștri, cu privire la majorarea salariilor și experimentarea noului sistem de salarizare în întregul învățămînt a prilejuit vii manifestări de adeziune ale slujitorilor școlii la traducerea în viață a hotărârilor partidului și guvernului. In adunări ale cadrelor didactice, au fost prezentate prevederile hotărîrii, iar în cuvîntul lor, vorbitorii au subliniat faptul că Directivele Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea învățămîntului și Legea învățămîntului creează cadrul necesar progresului neîntrerupt al școlii, condiții favorabile instruirii și educării tinerei generații. Intr-una din sălile Liceului „A. T. Laurian“ a avut loc adunarea cadrelor didactice din liceele municipiului Botoșani. Profesorii Mihai Savel, Ștefan Iovănișeanu, Eugenia Matelică, Gheorghe Drăghici și Nicolae Damaschin, luând cuvîntul în cadrul adunării, au evidențiat realizările obținute în îmbunătățirea sistemului de învățămînt din țara noastră, atenția pe care partidul o acordă întregului corp didactic. Ei s-au angajat ca prin munca ce o vom desfășura și pe viitor să demonstreze întreaga recunoștință pentru grija deosebită pe care partidul o acordă școlii și slujitorilor ei. Participanții la adunarea cadrelor didactice au adresat o telegramă de mulțumire Comitetului Central al P.C.R., personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care se arată : „Cu deplină satisfacție și recunoștință, de la liceele cadrele didactice din municipiul Botoșani au luat cunoștință de Hotărîrea Consiliului de Miniștri privind majorarea salariilor, și experimentarea noului sistem de salarizare în întregul învățămînt, care exprimă o dată mai mult grija permanentă a conducerii de partid și de stat pentru școală și slujitorii ei. Directivele Comitetului Central al Partidului Comunist Român privind dezvoltarea învățămîntului, noua legislație școlară, cit și statutul cadrelor didactice ce se va adopta în curînd, creează cadrul necesar progresului neîntrerupt al școlii noastre, condiții deosebite pentru instruirea și educarea tinerei generații. Conștienți de faptul că nouă, cadrelor didactice, ne revine înalta îndatorire patriotică de a contribui la formarea unui tineret harnic, disciplinat, atașat partidul și poporului, înarmat cu omelnice cunoștințe, capab să-și aducă contribuția ereitoare la desăvîrșirea construcției socialiste, asigurăm conducerea de partid și de st; și pe dumneavoastră persona tovarășe Nicolae Ceaușescu că vom depune toate eforturle pentru a răspunde înalți aprecieri și griji ce ne sunt a cordate. Ne exprimăm, și cu prilej, deplina adeziune acelat de politica înțeleaptă, profun științifică a partidului și statului nostru, care corespund năzuințelor și intereselor oamenilor muncii din patri noastră. Suntem hotărâți să muncii cu și mai multă pasiune pentru a educa tineretul — viitorul națiunii noastre socialist — în spiritul ideilor nobile al umanismului socialist, păci și progresului social“. O însuflețită adunare a fos și cea a cadrelor didactice d la școlile profesionale și tehnice din municipiul Botoșan: Profesorii, inginerii și maiștrii care au luat parte la această adunare au adresat, în unanimitate, Comitetului Centra al partidului tovarășulu Nicolae Ceaușescu, o telegra (Continuare IA pag. ani-aj