Clopotul, ianuarie-martie 1970 (Anul 26, nr. 2712-2785)

1970-01-29 / nr. 2733

A SFATURI PRACTICE CONSERVAREA OUĂLOR Nu întotdeauna dispunem de ouă proaspete și adeseori trebuie să le păstrăm un timp mai îndelungat. cunosc numeroase Gospodinele rețete de conservarea ouăllor. Vă oferim și dv. cîteva : 1. Se unge coaja ouălor cu grăsime spre a împiedica intrarea aerului. 2. Se învelesc în hîrtie și se țin la rece. 3. Se pun în lădițe cu cenușă, rumeguș, sare uscată sau făină uscată. 4. Se pun în ulei încălzit la 37 grade. 5. Se pun în apă clocotită care formează un strat subțire de albumină coagulată ceea ce împiedică alterarea ouălor. 6. Se păstrează în lapte de var făcut cu o zi înainte și care din cînd în cînd se amestecă. INTERVIU EI) DOCTORIȚA FELICIA PUFLEA Tulburări vasoconstrictorii în anotimpul rece Red : Foarte multe femei suportă greu temperatura scăzută a iernii, se plîng de inroșirea nasului, a feței ... Dr. F. P. : Adevărat iarna provoacă deseori tulburări vasculare cu efecte nedorite , inroșirea feței, a urechilor, a nasului, apar mîini cu pielea uscată, asprită de ger, leziuni cutanate pe picioare. Desigur, factorii meteorologici afectează circulația periferică, dar tulburările se pot preveni, diminua, suprima. Red. : Vă rog, cîteva sfaturi cititoarelor noastre. Dr. F. P. : Prevenirea constă în eliminarea tuturor infecțiilor, un regim alimentar ponderat, fără excese. Împotriva înroșirii feței se aplică alternativ comprese calde și reci, se vor evita trecerile bruște de la cald la rece și invers, împotriva leziunilor cutanate, care cel mai adesea apar pe picioare, se recomandă o încălțăminte comodă și mereu uscată în care piciorul să stea lejer. In fiecare seară baia călduță la picioare va fi urmată de masaj cu ulei vegetal sau lanolină. Tot cu lanolină vor fi masate mîinile, iar fața nu se va expune la ger neprotejată de o cremă hrănitoare. Bineînțeles, în cazul în care tulburările vasoconstrictorii sunt mai puternice, cînd leziunile cutanate persistă sau cînd apar degerături trebuie examen medical și tratament. COSMETICĂ STIȚI SĂ VĂ INGRIJIȚI MÎINILE? Nenumărate femei cred că termenul „cosmetică“ se referă numai la îngrijirea feței și cel mult a părului. Pentru că se știu foarte puține lucruri despre cosmetica inimilor, a brațelor, a picioarelor, a gîtului, ne-am propus să începem prin a vă oferi cîteva noțiuni de îngrijire a mîinilor. Pielea mîinilor este protejată de o manta acidă care se distruge la contactul mîinilor cu sodă, săpunuri alcaline, detergenți. De aceea este indicată purtarea mănușilor de menaj, din cauciuc sau din bumbac, sau ungerea mîinilor cu o cremă pe bază de siliconi. Dacă înainte de curățatul legumelor udăm mîinile cu oțet, acestea nu se vor mai îngălbeni. Mîinile pătate se albesc cu lămîie, apă oxigenată, cremă de albit sau glicerina amestecată cu lămîie sau apă oxigenată- Mîinile roșii, aspre, crăpate ce se observă mai ales iarna se vor introduce pentru un sfert de oră în ulei de germeni de porumb încălzit. Odată pe săptămînă, o baie călduță în fiertură de tărîțe de grîu curăță și înmoaie pielea. Spălatul mîinilor se va face cu un săpun de calitate, emolient, iar după fiecare spălare se va masa de preferință cu lanolină. Și pentru ca mîinile să fie perfecte, să nu neglijăm unghiile. Lungi sau scurte, unghiile trebuiesc rotunjite și pilite. Pielița din jur se îndepărtează prin tăiere sau dacă este mai mică se împinge înspre bază și se împiedică formarea ei cu suc de lămîie. In cazul în care le lăcuim vom avea grijă ca sacul sau pasta să armonizeze cu rujul și îmbrăcămintea. Unghiile fragile se vor trata cu un ulei special pentru îngrijirea unghiilor, ulei ce se află în comerț. TORT CU FRIȘCA tos Un tort — foarte gusși economic — se poate realiza în jumătate de oră folosind un pachet de foi de tort „Ileana" care se umple cu 500 grame frișca bine bătută și vanilată. Cu puțină îndemînare puteți realiza ornamentație originală tortului : tot din frișca, un om de ORGANIZAREA ȘTIINȚIFICA (Urmare din pagiria 1) elabora la uzinele textile, fabrica de zahăr, uzina de reparații, U.J.C.C. Cabinetele de organizare științifică a producției și a muncii din întreprinderi și-au întocmit planuri tematice pentru acest an, care sunt în prezent completate și aprobate de către comitetele de direcție și care vor fi îmbunătățite cu propunerile ce vor fi făcute în adunările generale ale salariaților care încep în aceste zile. O caracteristică comună a acestor planuri tematice o constituie prezența studiilor menite să rezolve problemele legate de folosirea la maximum a capacităților de producție, a mașinilor-unelte, reducerea consumului specific de materii prime și materiale îndeosebi la metal, lemn, combustibil, sporirea venitului net la 1000 lei mijloace fixe. Rezultatele vor depinde desigur și de ceea ce s-a stabilit în aceste planuri dar mai ales de stăruința cu care consiliile de administrație ale combinatelor, comitetele de direcție din întreprinderi, compartimentele de organizare vor urmări transpunerea lor în practică GREUTATEA IDEALA Una din obligațiile esențiale ale femeii care se preocupă de frumusețea și sănătatea sa este aceea de a-și controla greutatea cel puțin odată la trei luni deși tot mai mulți specialiști afirmă că prezența cîntarului în fiecare casă devine o cerință și o condiție a civilizației. In funcție de înălțimea și de constituția dv. veți vedea dacă, potrivit tabelului de mai jos, vă încadrați în limitele normale. Dacă nu, vă recomandăm un regim alimentar sărac în calorii, gimnastică și ... voință. Bineînțeles, în cazul în care plusul sau minusul de greutate este mai accentuat s-ar putea să fie vorba de o afecțiune fapt pentru care trebuie să vă adresați medicului. înălțime Constituție slabă medie puternică 145 40,5 — 44 43 — 48 47 — 53,5 150 43 — 47 45,5 — 51 49 — 56 155 44 — 49,5 48 — 53,5 51 — 59 160 48,5 — 52 51 — 57 54,5 — 62 165 51 — 55,5 54 — 60,5 58 — 66 170 55 — 60 57,5 — 64,5 61,5 — 69 175 58,5 — 63 61 — 68 65,5 — 73,5 180 62 — 67,5 65,5 —71,5 69,5 — 77,5 CULINARE zăpadă avînd drept mătură o crenguță de brad. PUI CU GUTUI (SAU CU PORTOCALE) Mîncarea pe care v-o recomandăm are cîteva avantaje care vă vor tenta : este originală, ușor de realizat și, fără indoială, apetisantă. Fierbeți înăbușit un pui pe care îl și rumeniți puțin cînd este aproape gata, rămas rumeniți In sosul ușor 1 kg de gutui sau portocale tăiate în felii rotunde cu grosimea de jumătate de centimetru- Puneți deasupra bucățile de carne peste care turnați un sos alb făcut din jumătate lingură de făină și stins cu un sirop de zahăr ars (din jumătate lingură de zahăr). Se dă la cuptor la foc mic. Rubrică realizată de M. DANILA Combinatul siderurgic Hunedoara STRADA Dr. PETRU GROZA Nr. 8 angajează de urgență muncitori necalificați asigurîndu-le — un cîștig lunar de 1500 —1.800 lei ; —• suportarea cheltuielilor de transport de la domiciliu, în cazul cînd se prezintă în grup ; — cazare și cantină contra cost ; — pentru cei ce nu au posibilități financiare, în primele zile se asigură un avans pina la primul salariu ; — cei care au stagiul militar satisfăcut și școala generală pot urma diferite cursuri de calificare în meseriile specifice combinatului siderurgic Hunedoara, cum sunt : sudori, macaragii, manevranți vagoane, oțelari, laminatori, zidari . — Angajările se fac între vîrstele de 18 ani pînă la 50 ani pentru bărbați. Pentru informații suplimentare, cei interesați se vor adresa serviciului personal din combinatul siderurgic Hunedoara, telefon 1450, interior 114. CONSIDERAȚII ÎN URMA ȘEDINȚEI COMISIEI JUDEȚENE DE FOTBAL (I) BILANȚ FOTBALISTIC 1969 In anul 1969, fotbalul județul nostru a cunoscut din activitate de alt accent, cu rezultate promițătoare din partea unor echipe. Un bilanț al cifrelor prezintă astfel fotbalul botoșănean. Sunt 12 echipe participante în campionate : 2 în divizia C, 2 în campionatul republican de juniori și 8 în campionatul județean. In raport de posibilitățile locale au obținut rezultate bune „Volanul“, care a cîștigat campionatul județean, ediția 1968—1969 și participat la baraj pentru diavizia C (eliminată aici de Constructorul Piatra Neamț cu 2—1 și 0—2) ; în turul pionatului actualei ediții carechipa Unirea Săveni se află pe primul loc cu 7—5—2—0— 25 , 7—12. In campionatul diviziei C (1968—1969) Textila Botoșani s-a clasat pe locul 6 cu 34 de puncte, la 13 puncte de lider- Știința Bacău care a intrat de altfel în divizia B. Fulgerul Dorohoi a ocupat locul 13, in apropierea zonei de retrogradare, realizînd doar 22 de puncte. In turul campionatului 1969—1970 Textila se găsește pe poziția III-a, la 2 puncte de lider și cu mari șanse de afirmare în 1970. Fulgerul se află și de astă dată în zona periculoasă a retrogradării — locul 12. In 1969 echipele de juniori de la Textila și Fulgerul participă la campionatul județean al juniorilor și școlarilor, seria I. In prima parte a campionatului textiliștii au obținut rezultate frumoase, locul II în clasament, cîștigînd 5 și terminînd la egalitate 6 întîlniri. Au pierdut un singur joc și totalizînd 16 puncte se află la 4 puncte de lider. Politehnica Iași. Fulgerul Dorohoi cu 5 puncte (2 meciuri cîștigate, unul egal, 9 pierdute) se clasează a XII-a. Pentru prima oară în istoria fotbalului botoșănean s-a primit vizita unei echipe de peste hotare — Unia Oswiecim din Polonia care a susținut două jocuri, la Dorohoi . In aceste zile se fac pregătiri pentru a asigura producția de legume a acestui an. In cooperativele agricole din județul nostru au fost construiți 1800 m.p. pentru răsadnițe, s-au însămînțat în paturi calde cu ardei_ roșii etc. 117 m.p. și s-au reparat solarii vechi pentru 5200 m.p. Tot pentru producerea răsadurilor timpurii se lucrează la transportul gunoiului, la repararea tocurilor și geamurilor. 8360 tone gunoi au fost pregătite pentru paturi calde și au fost reparate 17.850 m.p. tocuri pentru răsadnițe. Pe terenurile destinate legumiculturii, în vederea fertilizării solului, au fost transportate 5550 tone gunoi de grajd. și în cooperativele agricole de producție continuă acțiunea de fertilizare a solului. Pină acum au fost transportate pe cîmp 20.820 tone de gunoi de grajd. în pomicultură se fac stropiri de iarnă. Echipele speciale de la centrele de combatere a bolilor și dăunătorilor au stropit peste 80.000 de pomi fructiferi. CLOPOTUL • PAGINA 3 La cantina cu 200 de locuri a Uzinelor textile „Moldova" Fotografia : IOAN HELICI S. C. M. al I. R. E. angajează șoferi macaragii pentru Loturile Botoșani cu sediul în Botoșani, pentru Lotul Dorohoi cu sediul în Dorohoi și pentru Lotul Suceava cu sediul în Suceava Doritorii se vor adresa la S.C.M. Serviciul Organizare — Personal, strada 23 August nr. 1 Burdujeni — Suceava, zilnic între orele 7,00-15,00. c mrar ® d «11 întreprinderea comercială a U. J. C. C. Botoșani - Calea Națională nr. 218 înființează începînd cu data de 1 februarie 1970, o secție „Cartea prin poștă“ care vă pune la dispoziție lucrări de specialitate precum și alte cărți care vă sunt necesare. Cu o simplă carte poștală adresată acestei unități, secția „Cartea prin poștă“, vă puteți procura cărțile dorite la domiciliu. Plata cărților se face la primirea coletului. SPORT - SPORT (8 1 cu Fulgerul) și la Ektoșani (1—2 cu Textila). Textiliștii au întors vizita pei, jucînd în octombrie echipa Zabrze cu Gornik și la Oswiecim cu Unia (ambele jocuri s-au terminat la egalitate 1—1). Pe plan județean au mai fost organizate competițiile : Cupa „1 Mai“, Cupa Eliberării și Cupa județului Botoșani. In Cupa României atît Textila cit și Fulgerul au fost eliminate din competiții. MAI MULTA ATENȚIE JUNIORILOR ȘI ȘCOLARILOR In ședința comisiei județene de fotbal care a avut loc zilele trecute, a reieșit, din cuvîntul participanților, ignorarea de către unele organisme a importanței creării centrelor de copii și juniori. Dacă astfel de cetre sînt organizate în aproape toate județele țării unde federația asigură antrenori de prestigiu, în județul nostru există, în acest sector, destulă vitregie. Și asta nu scutește cu nimic asociațiile sportive din județ care manifestă în această problemă o clasă lipsă de interes. Un caz semnificativ. In ultimii doi ani la „Textila“ nu s-a promovat în echipa „mare" nici un junior, deși tinerele talente n-au lipsit. Dacă s-ar crea condiții mai bune pentru juniori și copii — spuneau activiști ai fotbalului din Dorohoi — echipa Fuluviul nu se găsea astăzi în această serie. Chiar celor două echipe din Țueret care participă la campionatul republican al juniorilor, asociațiile sportive nu le acordă atenția cuvenită. Echipele din Dorohoi și chiar cea din Botoșani nu au echipament propriu, împrumutînd de la cei mari bocanci și tricouri. Echipele de seniori fac deplasarea în autobuze elegante, iar juniorii cu ce se găsește. (Exemple : în ziua de 14 septembrie juniorii textiliști au plecat la Vatra Dornei cu un camion cu prelată ; la 5 octombrie juniorii Fulgerului au făcut deplasarea la Iași intr-o dubiță descoperită ; la întoarcere au fost „însoțiți” de o ploaie rece de toamnă). In școli se face sport însă mai puțin fotbal. Copiii îndrăgesc fotbalul poate mai mult decît alte discipline. Acest lucru trebuie avut în vedere și credem că nu va fi un sacrificiu prea mare dacă s-ar crea în județ mai multe centre de copii îndrumate de un cadru de specialitate, fie el antrenor, profesor sau jucător. Numai așa vom rezolva situația în care se află majoritatea echipelor din județ.In numărul următor „Considerațiile“ noastre vor continua în legătură cu disciplina, îndatoririle, organelor locale, educația și propaganda fotbalistică, perspective). TH. UNGUREANU Iarnă în municipiul Botoțani BASCHET Duminică s-a disputat întâlnirea de baschet din cadrul diviziei juniorilor și școlarilor între echipele școlilor sportive de elevi din Botoșani și Bacău. Băcăoanii au fost buni la începutul fiecărei reprize, dar de fiecare dată echipa botoșăneană a revenit, conducînd la sfîrșitul primei reprize cu 39-33 și terminînd învingătoare cu scorul de 84— 66. Echipa din Bacău a fost totuși un adversar modest, atît ca valoare a jucătorilor, cît și ca talie a lor și e supărător că botoșănenii cu trei jucători peste 1,90 și cu valori individuale mai ridicate s-a impus atît de greu. Echipei botoșănene îi lipsește un coordonator de joc și disciplină tactică. Cele 150 de puncte au fost înscrise de Lacu (22), Nemțeanu (19), Bordeianu (18), Pascaru (14), Maxim (6), Ranea (5) pentru Ș.S.E. Botoșani și Creangă (22), Anchelăriței (17), Chilea (12), Cîrjan (11), Toma (2), Bachus (2) pentru Ș.S.E. Bacău. Bun arbitrajul prestat de Vasile Bosnea (Focșani) și Iosif David (Botoșani). AUREL FANTU Poșta medicului A. A. — Săveni: Folosiți loțiunea gerovital H. 3 cu care să vă funcționați de 3 — 4 ori pe zi, timp de cîteva luni. Totodată, faceți un tratament cu tablete de vitamina B (3 pe zi), vitamina B6 (3 pe zi), vitamina A + D2 (3 pe zi), timp de 15 zile. După o pauză de 10 zile, reveniți cu acest tratament. Sandu Hareta — Coțușca . Fiind vorba de un copil cu „sechele de paralizie infantilă“ care a fost încadrat în gradul II de invaliditate, vom interveni la comisia de expertiză medicală din Săveni, pentru a da o decizie de „nerevizuibil“, pentru a nu vă mai purta pe drumuri. Anonim — Dorohoi . Se poate merge în stațiune pentru tratament cu concediu de boală din partea sanatoriului în care vă internați. Acest lucru este valabil numai pentru bolile nervoase care se tratează la sanatoriul Predeal. P. V. — Botoșani . Medicamentul de care vă interesați se numește „naposim“. Este un steroid cu acțiune anabolizantă, intensă și cu efecte virilizante, slabe. Favorizează creșterea în greutate, mărește apetitul, ameliorează starea generală. Se indică în covalescențe prelungite, boli infecțioase cronice, stări de slăbiciune, epuizare la bătrîni. Este contraindicat în boli hepatice, sarcină, lactație, ateroscleroză avansată, hipertensiune arterială- La adulți se iau una pînă la patru comprimate pe zi. Dr. PETRU MORUZZI medic specialist Plin-plin, dar mai mult... gol (Urmare din pagina IRT-550, a făcut un transport clandestin de persoane pînă la Zăicești. Un transport de balastu în plus nu era mai avantajos pentru autobază ? La ieșirea din Frumușica l-am întâlnit pe tractoristul Dumitru Chirilă. A venit cu tractorul 17 km (de la secția Coșula la I.M.A. Frumușica) pentru ... 30 kg. de pîine, în total deci 34 de kilometri. „Dacă șeful m-a trimis“ (D. Chirilă). Șeful este Gheorghe Iciuc. Am întâlnit, în investigațiile noastre pe păienjenișul complicat al transporturilor, teribilă încrucișare de mijloace auto, care, rațional organizate ar putea duce la realizarea unui volum de transporturi aproape dublu, în condițiile existenței aceluiași parc, deținut în prezent de întreprinderi și organizații economice , un domeniu, spre optimizarea căruia merită să fie concentrate în mai mare măsură eforturile conducerilor de întreprinderi și organizații economice. Și nu numai a acestora. Organele județene care au în subordine unități ce dețin mijloace de transport auto trebuie să caute variante și formule mai optime pentru organizarea cît mai economică a acestui sector de activitate care, pare-se, pînă acum, a fost lăsat la periferia preocupărilor. Dovada ? Coeficienții extrem de scăzuți ce se realizează în prezent pe linia utilizării parcului și capacității existente. Cît s-ar putea cîștiga prin folosirea lor integrală ? Calculele și le poate face fiecare întreprindere. Și merită să fie făcute ! h Duminică, 1 februarie, orele 16, teatrul de stat „Mihai Eminescu“ prezintă un spectacol cu piesa „Manevrele" de Deak Tamas. La casa municipală de cultură, se va prezenta, duminică, expunerea „Economia noastră socialistă în următorul deceniu". Universitatea populară din Botoșani programează pentru joi o nouă ședință a cursului „Curiozități din lumea plantelor și animalelor“. Va vorbi prof. Stefania Focșa. Cei înscriși la curs sunt rugați să se prezinte la sediul clubului „23 August", orele 18. In cadrul cursului de „Istoria civilizației și culturii românești“ va vorbi lectorul universitar Dumitru Rusu, de la Universitatea „Al. I. Cuza" Iași, despre „începuturile civilizației moderne. Orașele. Probleme de urbanism. Modernizarea moravurilor și obiceiurilor“. La Săveni, funcționează un interesant muzeu de arheologie, ale cărui piese au fost adunate în urma săpăturilor efectuate la Drăgușeni, Ripiceni etc. Muzeul este deschis zilnic, cu excepția zilei de luni. HI Săptămîna aceasta, în unitățile sanitare din municipiu și la Fabrica de confecții se va organiza un recital de poezie închinat lui Lenin.