Clopotul, iulie-septembrie 1970 (Anul 26, nr. 2862-2939)

1970-07-15 / nr. 2874

STRIDENTE ÎN DIALOGUL CU MARELE PUBLIC Larga democratizare a tuturor domeniilor de activitate din statul nostru asigură dreptul tuturor de a contribui la îmbunătățirea activității instituțiilor, întreprinderilor, de a participa efectiv la perfecționarea relațiilor noi statornicite în țara noastră. In acest context, contribuția fiecărui cetățean capătă valențe deosebite, atitudinile birocratice, indiferența și lipsa de responsabilitate sunt eradicate, pe zi ce trece, din colectivitățile de oameni. Iși fac loc responsabilitatea, buna executare a atribuțiilor de serviciu, mai buna organizare a unor instituții ce sînt într-un contact permanent cu publicul. Punînd în cîntar unele atitudini semnalate la funcționarul de la ghișeu, la gestionarul de la tejghea sau a celor ce fac serviciu în cadrul alimentației publice din Botoșani am selecționat cîteva aspecte din care rezultă existența încă a unor anomalii. La ghișeul mesagerii din cadrul oficiului P.T.T.R. al municipiului o însemnare în condica de sugestii și sesizări critica aspru situația, modul de lucru al funcționarilor, sistemul de organizare a muncii. „Era într-adevăr o situație demnă de critică , 2 ore pentru depunerea unui colet, demonstra aceasta, ne-a spus dirigintele oficiului N. Crîșmaru. Sesizării i s-a dat curs chiar a doua zi, acest loc de munca a fost reorganizat. Nu de fiecare dată însă o sesizare poate să schimbe în bine activitatea unui loc de muncă. Și aceasta ni se întîmplă adesea cînd ne aflăm in fața unor gestionari care răspund monosilabic, care abordează mina blazată, indiferentă a unor manechine. Redăm spre convingere cîteva exemple, fără a avea pretenția că le-am oferit pe cele mai semnificative : „La magazinul de confecții „Modern“ gestionarii abia răspund la întrebările cumpărătorilor ; nu există solicitudine, răspund obraznic“ (scrie directorul casei de copii școlari, Ion Hulban). O însemnare vizînd aproape aceleași deficiențe am întîlnit la magazinul „Mioara“. Rămîn fără ecou aceste juste observații făcute de public ? Birocratic, uu I Neo dovedește răspunsul scris, semnat în caiet de M. Segal , „prelucrarea reclamației cu întregul colectiv“. „Noi cunoaștem și luăm atitudine față de asemenea manifestări prezente in special la lucrătorii tineri — ne-a spus Maria Mătrescu de la Magazinul „Mioara“ — prea puțin însă — sunt educați in cadrul întreprinderii noastre acești tineri. La ședințele de tineret să se vorbească mai mult despre politețe față de cumpărători"". Cazul nu este izolat și considerăm că interlocutoarea a făcut o observație valabilă pentru alți tineri, din alte secșitoare. La unitatea Braserie-cofetărie din municipiu, de unde am reținut două întemeiate observații, consemnate de consumatori : pentru a preveni răspunsul „nu avem“ un consumator a trebuit să aștepte mai mult de 20 de minute (ospătară A. Ionescu, „grăbită" a răspuns „vine acum schimbul și vă servește“ ; și cum „vine“ în limba ospătarilor are un viitor foarte lung...) ; ospătară Viorica Jurac, era așteptată de consumatori, în timp ce ea își aranja coafura în spatele galantarului. „Indecența și obrăznicie“ — notează consumatorul. Noi subscriem atît la calificativ cit și la măsura administrativă luată în acest caz. Cele mai multe sesizări făcute în magazinul O.C.L. Alimentara, ne-a spus tovarășul Mircea Ignat, vizează defecțiuni privind felul cum este deservită populația. In ultima analiză, asemenea atitudini pot fi calificate ca fiind atitudini necorespunzătoare față de publicul cu care un asemenea om vine în contact și chiar față de muncă. Aceasta merge uneori pînă la desconsiderarea normelor de comportare și pe cei care obiectează. Edificator este cazul de la centrul de pîine nr. 12, petrecut la 30 iunie, cînd gestionara Silvia Iliescu a refuzat să prezinte condica. O largă masă de cetățeni se adresează consiliului popular. „Solicitudinea funcționarilor noștri o consider prezentă în toate serviciile de aici — ne-a spus tovarășul Ilie Sandu, vicepreședintele consiliului popular municipal. Consiliul popular popularizează normele legale în vigoare, emite decizii pentru fixa norme de conduită și pentru a realiza progresiv o îmbunătățire generală a aspectului urbanistic. Aș vrea să evidențiez un alt aspect, acela ca unii din cei care se adresează nouă încalcă flagrant unele legi, unele hotărîri sau decizii ale consiliului popular. Municipiul nostru își schimbă înfățișarea de la zi la zi. Au fost delimitate zonele de construcții, s-au fixat interdicții pentru construcțiile mici, proprietate personală, avîndu-se în vedere ansamblul urbanistic de viitor. Cu toate acestea, cetățeni ca Mihai Mazureac, Dinu Călinescu, Ion Muraru, M. Ciubotaru nu respectă aceste coordonate fixate de noi , au ridicat construcții fără aprobarea prealabilă. Evident, legea va fi aplicată și sperăm că aceasta va constitui un exemplu și pentru alții“. In dialogul cu masele vibrează „voci stridente“, deci și în grupul solicitanților. Dacă funcționarului îi cerea să-și îndeplinească conștiincios îndatoririle ce-i revin, nu mai puțin trebuie să i se pretindă și consumatorului din unitatea T.A.P.L., cumpărătorului sau petiționarului. Prin urmare „tăria" unor cuvinte ca cele ale lui Gheorghe Paveliuc, spuse la magazinul Tehnometal, rămîn doar dovezi ale unor acuzații neîntemeiate și a lipsei de tact pe care a manifestat-o sub imperiul unei stări nervoase. Nu ne-am referit la toate „amănuntele“ care generează obiecții întemeiate la adresa celor pe care îi întîlnim în magazin, la local sau la ghișeu. Cele enumerate însă, sunt suficiente pentru a forma capitolul unor preocupări majore pentru conducătorii de instituții și întreprinderi, dar, considerăm noi, și pentru cei la dispoziția cărora se află creionul și condica de propuneri și sesizări. DUMITRU IVAN \\\\\\\\s\\\\\s\\1 \ ss\\s\\\\\ L V i J \t i Cooperativa „Confecția“ Botoșani, secția curățătorie chimică: Ilie Bordeianu, Muncitorul lucrînd la mașina de spălat Fotografia : I. HELICI în cadrul cooperativei „PRESTAREA" din Botoșani la complexul de deservire din strada Unirii nr. 8 se va deschide cabinetul de COSMETICA începînd cu data de 1 august 1970 Dispune de personal calificat De această dată gazda pasionantei întreceri pentru calificarea în divizia națională al campionatului de volei al juniorilor și școlarilor a fost județul nostru. Timp de 5 zile, Sala sporturilor din municipiul Botoșani a găzduit întrecerile etapei de zonă la care au luat șase echipe de fete și o parte la băieți din 7 județe, întrecerile au fost viu disputate și au fost urmărite de un mare număr de spectatori. La fete, lupta s-a dat între echipele Liceului Ștefan cel Mare din Suceava și cea a Liceului pedagogic din Suceava. Datorită unui plus de experiență competițională, echipa din Galați a învins pe cele din Suceava, la limită, cu 3—2 (9 : 15 ; 15 : 12 ; 9 : 15 ; 17 : 15 ; 16 :14). S-au evidențiat de la Galați : Lipan Silvia, Sasu Aurelia și Vlase Dragomira, iar de la Suceava : Constantin Elena, Pricop Elena și Nimigeanu Elena. Reprezentanta județului nostru, echipa Liceului pedagogic Botoșani, înființat abia acum un an de zile, s-a comportat bine față de activitatea competițională pe care o are. După un început mai slab, reprezentanta noastră și-a revenit pe parcursul competiției obținînd rezultate bune în mod deosebit cu echipa Sucevei cu care a făcut cel mai bun joc pierzînd doar cu 3—2. Din formația Liceului pedagogic Botoșani s-au tentat bine elevele Șutu preElena, Anton Veronica și Amurăriței Niculina. Mergînd și pe această linie de pregătire prin includerea în lot a încă 2 — 3 elemente de perspectivă, echipa liceului pedagogic va putea obține în viitor rezultate și mai Prof. Nicolae Brădățeanu bune, va trebui ca în viitor să pună mai mult accent pe efectuarea paselor, mișcarea în teren și perfecționarea executării de atac la trăgătoarele loviturii care au posibilități fizice de însușire în bune condițiuni a acestor elemente. La masculin, întrecerile au fost la un nivel destul de bun, cu răsturnări de scoruri dramatice, cîștigâtoarea fiind desemnată la punctaveraj, deoarece fiecare echipă a avut cîte un joc cîștigat și unul pierdut. Reprezentanta județului nostru, echipa Liceului M. Eminescu din Botoșani a ratat calificarea în divizia națională a școlilor fiind întrecută la punctaveraj de colegii lor din Fălticeni pe care i-a învins cu 3—2 dar a pierdut jocul cu Bacăul tot cu 3—2. Cu mai mult calm, cu mai multă luciditate in teren și cu mai puține servicii greșite ea putea cîștiga detașat această competiție. Nu e mai puțin adevărat că echipei i-a lipsit cel mai bun jucător: Popovici Sergiu. Să reamintim ca în setul 5, cu echipa Bacău, la scorul de 14 : 10 pentru Botoșani, echipa noastră a servit de trei ori greșit, nefăcind nici un punct iar adversarii lor 6. Față de tinerețea lotului (majoritatea jucătorilor sunt născuți în 1952—54) cu o pregătire mai bună, cu eliminarea deficiențelor la blocaj și serviciu, asigurîndu-și un atac corespunzător în amindouă linii, echipa va putea in viitor să obțină rezultatele scontate. Din echipa botoșăneană s-a detașat peste nivelul tuturor jucătorilor prezenți la acest turneu elevul Radu Dan. Arbitrajele prestate de arbitrii : Arhip V., Leonovici N., Brdea Aurel și Sfîrlos Eugen — competente. V. HAIA SPORT • SPORT VOLEI ETAPA DE ZONĂ A CAMPIONATULUI DE CALIFICARE PENTRU JUNIORI ȘI ȘCOLARI CLASAMENTUL LA FETE CLASAMENTUL LA BĂIEȚI 1. Liceul N. Gane Fălticeni 2 11 5 5 130—124 3 2. Liceul M. Eminescu Bot. 2 11 5 5 132—134 3 3. Liceul G. Bacovia Bacău 2 11 5 5 119—123 3 1. Liceul ped. Galați 5 5 6 15 2 247—154 2. Liceul Șt. cel Mare nr. 5 4 1 14 6 284—206 3. Liceul Cuza Vodă Huși 5 3 2 10 6 218—181 4. Liceul ped. Botoșani 5 2 3 8 12 217—241 5. Liceul nr. 1 Roman 5 1 4 5 13 169—248 6. Liceul V. Alecsandri Bacău 5 0 5 2 15 145—250 10 6789 5 k CLOPOTUL @ PAGINA 3 Pentru formațiile orchestrale Examen de atestare Intr-una din sălile Liceului de muzică din Botoșani s-a desfășurat, ieri, examenul de atestare pentru formațiile orchestrale care își desfășoară activitatea în localurile publice. Juriul, prezidat de artistul emerit Nicolae Patrichi, a apreciat modul de prezentare a celor 30 de instrumentiști din județul nostru acordîndu-le categoriile de funcționare corespunzătoare. COLECTAREA METALELOR (Urmare din pagina I) la distanță de mii de kilometri. La I.M.A. Dorohoi, Coțușca, atelierul mecanic al I.A.S. Dîngeni și altele am găsit fierul vechi aruncat pe suprafețe foarte întinse, iar anumite cantități erau date la gunoi. Mai mult decît atît, în unele locuri, fierul aruncat de mai mult timp a fost acoperit cu pămînt, ca urmare a ploilor și circulației. La silozul de cereale de la Trușești, cu toate ca există platforme betonate neutilizate, importante cantități de fier vechi sînt depozitate pe terenuri umede, unde în urma unei ploi cît de mici se adună apă. Din analiza efectuată recent de comisia economică a comitetului județean de partid, a reieșit că județul nostru poate să colecteze, în acest an, peste sarcinile de plan, circa o mie de tone de metal, însă este necesar Pentru aceasta o contribuție sporită, o atitudine nouă în valorificarea deșeurilor din partea tuturor salariaților, a fiecărui locuitor al județului nostru și în primul rînd a colectivelor de conducere a tuturor unităților, a organizațiilor de tineret, a organizațiilor de masă și obștești. IMPORTANTE CÎȘTIGURI LA CE. C. In ziua de 29 iulie a.c. vor avea loc, în București, tragerile la sorți a cîștigurilor pentru trimestrul al doilea 1970 la libretele de economii cu dobîndă și cîștiguri in autoturisme și la libretele de economii pentru construirea de locuințe. La prima tragere se vor acorda 367 cîștiguri in autoturisme din următoarele mărci : VOLGA — M21, DACIA — 1300, MOSEVICI —408, RENAULT — 1ar DACIA — 1100, SKODA — 100 S, FIAT — 850 și TRABANT — 601. Libretelor pentru construirea de locuințe, ieșite cîștigătoare, li se vor acorda 20 cîștiguri în valoare individuală de 40 000 lei, 25 000 lei și 15 000 lei. Libretele de economii pentru turism și libretele de economii cu cîștiguri în material de construcții vor participa la tragerile la sorți ce se vor desfășura la București în ziua de 23 iulie a.c. Pentru posesorii libretelor de economii pentru turism se vor acorda 47 ciștiguri in excursii peste hotare : excursii la Paris și excursii la Roma cu vizitarea orașelor Napoli, Toronto și insula Capri (organizate), precum și un număr important de excursii individuale. 50 cîștiguri, în valori individuale de : 20 000 lei, 15 000 lei, 10 000 lei și 5 000 lei, se vor atribui la tragerea la sorți a libretelor de economii cu cîștiguri în materiale de construcții. \\\\\\\\\\\\\\\\1 \\\\\\ \ Liceul economic din Botoșani primește înscrieri pentru concursul de admitere în anul I seral, începînd cu data de 15 august a.c. Relații se primesc la secretariatul liceului. Spre Stația de încărcare a nisipului de la Miorcani NOU > SISTEMUL SMNTMI ASISTENTA MEDICALA CU MEDICI PREFERAȚI Deși statul asigură, prin unitățile sanitare teritoriale, asistența medicală specializată și de calitate pentru întreaga populație, spre a veni în întîmpinarea dorinței exprimate de un număr tot mai mare de pacienți de a-și alege medicul preferat. Direcția sanitară județeană, în baza unei recente hotărîri a Consiliului de Miniștri și a recomandărilor primite din partea Ministerului Sănătății a definitivat proiectul de înființare a două policlinici cu plată în municipiul Botoșani și orașul Dorohoi. In legătură cu acestea, iată amănuntele pe care ni le-a oferit tovarășul dr. Vasile Bînzar, director al Direcției sanitare județene : — Asistența medicală cu medici preferați de pacienți într-un fel asigurată în teritoriule municipiului și orașelor județului nostru prin cabinete speciale încă din anul 1963. Deși insuficient dezvoltată, cu o bază tehnico - materială redusă, practica medicală cu piață și-a dovedit pe deplin utilitatea și eficiența, convingîndu-ne, pe parcurs, că și în această privință există mari posibilități de dezvoltare și perfecționare a sistemului de ocrotire a sănătății populației. Astfel, în perioada imediat următoare, cu sprijinul larg și competent al comitetului executiv al Consiliului popular județean, vom înființa în Botoșani și Dorohoi două policlinici cu plată. Aceste unități cu personalitate juridică și organizate pe principiul autofinanțării, vor avea în structura lor funcțională atît cabinete medicale consultații, cît și servicii pentru care pentru diagnostic și meditratament, in raport cu numărul de cadre și cu profilul specialităților de care dispunem la ora actuală, vom putea înființa cabinete și servicii de boli interne, obstetrică, chirurgie, stomatologie, otorinolaringologie, oncologie, psihiatrie, pediatrie și altele. Au dreptul să acorde asistență medicală cu plată, numai pe za teritorială a policlinicilor racu plată, medicii primari și specialiști, medicii stomatologi încadrați în unitățile medico - sanitare, cadrele cu studii superioare din institutele farmaceutice, medicii de medicină generală (aceștia, numai la domiciliul bolnavilor), personalul mediu și auxiliar sanitar, ca și personalul cu pensii de serviciu sau cu pensii pentru limită de vîrstă, care au depus, în acest sens, cereri și sînt recomandați de către colegiul județean al medicilor și farmaciștilor. De asemenea, aș vrea să precizez, în special pentru populația interesată, că atît asistența medicală la domiciliul bolnavilor ce se va acorda la solicitarea acestora, cît și analizele de laborator, examenele radiologice, alte investigații și tratamente recomandate în urma consultei la domiciliu, se vor efectua numai prin unitățile medico - sanitare cu plată. Nu se va pretinde onorariu in cazul asistenței medicale cu plată, dacă bolnavul consultat necesită internare de urgență In spital. Avind un caracter stimulativ (hotărîrea stabilește, printre altele, ca venitul realizat din consultațiile medicale, tratamente și alte prestații medico - snitare prin chemarea personalului medical și mediu auxiliar la domiciliul bolnavului, să-i revină acestuia în intregime) noua reglementare creează condiții optime pentru îmbunătățirea și perfecționarea asistenței medicale a populației și asigură satisfacerea unui firesc deziderat al pacienților — alegerea medicului preferat. THEODOR UNGUREANU Instantaneu la magazinul „Central" din Botoșani întreprinderea de industrie locală Dorohoi județul Botoșani produce și livrează fără repartiție cahle de teracotă Și săpun de rufe 60% cantități vagonabile și nevagonabile la prețuri legale Informații suplimentare se pot solicita la serviciul desfacere telef— 436. I I