Clopotul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 26, nr. 2940-3018)

1970-10-25 / nr. 2961

\ * It --4Á A SECRETARUL ORGANIZAȚIEI DE PARTID Se știe că, uneori, doar un singur eveniment, — ca de pildă o adunare de partid de dare de seamă și alegeri — e suficient pentru a schimba radical calea vieții unui comunist. Și cum în această perioadă se desfășoară din plin adunările de dări de seamă și alegeri o parte dintre secretarii noi aleși, ocupă o asemenea, deosebit de importantă, funcție pentru prima dată în viață. Pînă mai ieri, muncind în atelier, în fermă, la catedră, un membru de partid oarecare își îndeplinea sarcinile și trecea pe la biroul organizației de bază ori de cîte ori avea nevoie de a se sfătui într-o problemă grea. Simțea întotdeauna alături de el un tovarăș în care își punea nădejdea : secretarul organizației de partid. Și iată cum, deodată, comuniștii îl aleg chiar pe el ca secretar. Acum vinei la noul secretar după sfaturi, acum el, ca secretar, trebuie să știe să îndrume pe fiecare, să-l sprijine și pe cel care îi cere ajutorul, și pe cel care nu îl cere dar are mare nevoie de el. Acum, de la el se cere să fie la timp acolo unde este așteptat și unde trebuie și poate să fie. Cine însă să stabilească unde este mai necesar să fie ? Peste tot nu va putea fi deodată ! De unde să adune pentru a da sfaturi înțelepciune folositoare altora ? Nu există hotărîri gata pentru orice situație în viață ! Și în general, ce este principal în munca unui secretar de partid ? Asemenea întrebări este firesc să-l frămînte pe secretarul de partid nou ales. Care secretar de partid nu-și amintește prima zi, după adunarea de dare de seamă și alegeri ? Cînd s-a terminat ,schimbul, tovarășa Elena Ianculescu, din schimbul C filatură de la uzinele textile s-a dus la sediul biroului. Poate că la început nu s-a simțit prea bine pentru că nimeni nu i s-a adresat în nici un fel de problemă. „Demararea" trebuia să o facă ea. Dimpotrivă, tovarășul Dumitru Bilcescu de la C.F.R. Remiză Botoșani, va spune că nici nu s-a încheiat bine adunarea că x au și început să-l solicite, unul cîte unul, membrii de partid. Veneau nu numai comuniști la el ci și nemembri de partid. Unul povestea că a fost mutat pe nedrept în alt sector de muncă, altul că s-a hotărît să meargă la învățătură, dar nu-i convine schimbul, altul că ar dori tare mult ca maistrul să fie felicitat pentru modul cum se ocupă de producție. Un alt secretar de partid a fost rugat de o tînără cooperatoare să-l cheme pe soțul ei și să-l facă de rușine pentru că nu se poartă omenește acasă. Cum va trebui să procedeze în acest caz ? Oamenii vin la el: secretar de partid de o zi, de două, de o săptămînă, de o lună, cu bucuriile și necazurile, cu împlinirile sau frămîntările lor, mari și mărunte, din care este alcătuită viața. El, tînărul secretar de partid, este dornic să reușească toate de unul singur, să se desîncurce singur în toate. In general, sîntem de acord cu această pornire : este o năzuință bună. Dar, cinstit vorbind, este nerealizabilă. Trebuie oare procedat așa ? La unii oameni această dorință de a acționa pretutindeni și în toate de unul singur este dictată de simțul înaltei răspunderi, de necesitatea de a influența în bine stările de lucruri. Dar la atîția alții, această pornire decurge, pur și simplu, din neîncrederea în forțele tovarășilor săi. De aici, începe. TUDOR CERATEANU (Continuare în pagina a Ill-a) PROGNOZA Pentru zilele de 26, 27 și 28 octombrie vreme rece îndeosebi în prima parte a intervalului. Cerul, mai mult acoperit la început apoi variabil. In prima perioadă vor cădea ploi locale. Vînt potrivit din sectorul nord-vest. Temperatura aerului în creștere ușoară. Minimele vor fi cuprinse între 2 și 4 grade, iar maximele între 7 și 12 grade. SONDAJ ETICA ORASEANULUI Sondajul statistic de astăzi — realizat pe baza scrisorilor și sesizărilor primite pe adresa Miliției municipiului Botoșani de la 1 ianuarie 1970 — relevă un anumit aspect al modului în care nenumărați orășeni încearcă să rezolve probleme minore ca importanță, uzînd absolut nejustificat de promptitudinea, operativitatea și competența organelor de cercetare. Reclamațiile, sesizările, făcute în mod nejustificat, mistificînd realitatea, multe dintre ele concepute doar pentru „a speria puțin" pe cutărică sau cutărică, declanșează urmîndu-și cursul firesc și legal, o cheltuială inutilă de energie, pun pe drum nenumărați oameni spre a se constata In final . . . netemeinicia lor. Și acum, cifre și procente. Total scrisori primite ^ ori ; scrisori de alte competente : 130; sesizări: 434, adica 85,2 la sută. In urma cercetărilor efectuate, la fața locului, reiese că 124 din sesizările trimise la sus - amintita adresă sunt complet neîntemeiate. Iată procentajul acestora, pe cauze invocate : .]." Sesizări referitoare la neînțelegerile dintre soț și soție — 15 la sută. Primite de la soții — 72 la sută , primite <La la soți — 28 la sută. Motivul °/6 — consum de alcool (excesiv) 61 — influență negativă din afara familiei (prieteni, colegi, soacre) 9 —~ relații extraconjugale (bănuite) 8 — diverse 22 N. Sesizări referitoare la neînțelegeri dintre părinți și copii — 6 la sută. Provenite de la părinți — 79 la sută, provenite de la copii — 21 la sută. Motivul 1 o — lipsă de respect 63 — partenența unor bunuri 15 — apariția sau presupunerea de apariție a unor vicii 6 — diverse 16 III. Sesizări referitoare la neînțelegeri dintre proprietari și chiriași — 5 la sută. Provenite de la proprietari — 62 la sută , provenite de la chiriași — 58 la sută. Motivul °/o — nerespectarea relațiilor de conviețuire 41 — neretribuire echitabilă 21 — deteriorări imobile 9 — diverse 29 IV. Sesizări (de toate felurile) referitoare la neînțelegeri între vecini — 5 la sută. Printre reclamații de profesie am notat cîțiva : Maria Toma, str. Gheorghe Doja nr. 8, Elena și Gheorghe Todirică, str. Plopilor nr. 10, Agurița Bărbuță, Parcul Tineretului, bloc B 5, ap. 27, Constantin Archip, str. 7 Aprilie nr. 58, Ioan Anghelache, str. Roșiori nr. 7, Teodora Foceac, str. Gheorghe Doja nr. 8, Elena Bulai, str. Petru Rareș nr. 47, Ioan Puiu, str. Bucovina nr. 60. In fața procentelor, comentariile sunt inutile. Ele vorbesc de la sine despre aspectul etic al acestor oameni, trezind un unanim surîs de dispreț. Amintindu-i, asociem numele acestora cu noțiuni nu dintre cele mai elegante. IOAN NEGREA TREI FOTOGRAFII, TREI „VOTURI DE BLAM" PENTRU CONSTRUCTORI Două luni, practic, pînă la sfîrșitul anului. Posibilitatea recuperării restanțelor acumulate pînă acum la unele obiective de investiții productive, a intrat tot mai evident, în zona incertitudinii. Am solicitat părerea cîtorva beneficiari de investiții în legătură cu această situație, tatăl e : Inginerul șef PAUL COHN, de la I.I.L. Dorohoi despre stadiul lucrărilor la LINIA TEHNOLOGICĂ PENTRU FABRICAREA CĂRĂMIZILOR CU USCATOR ARTIFICIAL (foto 1). S-ar părea că nu stăm chiar râu , din 2,6 milioane lei plan anual de construcții-montaj, s-au realizat două milioane. Să analizăm însă de la ce am pornit. Planul inițial de construcții-montaj pentru acest an era de 4,3 milioane lei ; la 15 august, din cauza rămînerilor în urmă, organul tutelar ne-a restructurat planul la 3,8 milioane lei , în octombrie — la 2,6 milioane. Obiectivul are termen de dare în folosință în trimestrul III 1971. La începutul anului 1972 va trebui să ne apropiem de parametrii proiectați. Actualul stadiu al lucrărilor — deși în ultimul timp ritmul de lucru s-a mai intensificat — nu garantează punerea în funcțiune la data stabilită. Răspunderea pentru nerespectarea termenului de dare în folosință, revine in întregime constructorului (I.J.C.M. Botoșani). Noi am dat la timp studiul tehnico - economic, proiectele de execuție, am cerut deschiderea finanțării. Intîrzierea provine însă din iarnă cînd constructorul ar fi putut executa săpăturile, pe care însă nu le-a făcut. Utilajele de pe șantier se defectează des. Am împrumutat excavatorul nostru numai să continue săpăturile. De pe șantier lipsesc autocamioanele care trebuie să transporte pămintul săpat. Din această cauză stabilizarea terenului nu e asigurată, ploile, punînd în pericol — prin surpare — ceea ce s-a construit pînă acum. Asistența tehnică pe șantier este insuficientă. Nu reproșăm nimic actualului maistru ; ne gîndim însă că un asemenea obiectiv cu o valoare de investiții destul de mare (unul dintre cele mai mari din județ) ar merita să fie dat în răspundere directă unui inginer de la centrala întreprinderii. Au venit într-o zi, ce-i drept, vreo 10 specialiști de la centrală. Au venit, au văzut, au plecat. Lucrările continuă greu. Front de lucru există suficient. Dacă nu se grăbește acum cu zidăria nu se va mai putea continua cu lucrul în timpul iernii. Și atunci, cu siguranță, întreprinderea noastră nu va mai putea conta in trimestrul IV al anului viitor pe aceasta nouă capacitate de producție, pe care am avut-o în vedere la fundamentarea sarcinilor de plan pentru 1971. MIHAI ARNAUTU, directorul I.C.A.I.U. Botoșani, despre COMPLEXUL TEHNOLOGIC AL ÎNTREPRINDERII RESPECTIVE : (foto 2). Ni s-au acordat fonduri din investiții de peste 2,1 milioane lei pentru construirea complex (ai cărui stîlpile acestui văd în fotografia de mai sus — n.n.) care va cuprinde o hală tehnologică pentru conservat piei, depozit de oase, platformă pentru depozitat deșeuri din sticlă, grup social. In anul acesta, I.J.C.M. s-a obligat să ne execute lucrări de construcții - montaj în valoare de 1.280.000 lei din care pînă acum a executat doar jumătate. Am înțeles greutățile constructorului și l-am ajutat cu am putut 25 tone de ciment, tuburi cu oxigen, ne-am interesat de soarta prefabricatelor VICTOR MAFTEI Fotografiile de IOAN NEGREA (Continuare in pagina a lll-a) ÎNCHEIEREA sesiunii MILIARE A NAȚIUNILOR UNITE Președintele NICOLAE CEAUȘESCU a luat parte la ședința festivă a sesiunii jubiliare NEW YORK 24 - De la Trimișii speciali . Sîmbătă, 24 octombrie, s-a încheiat la New York sesiunea jubiliară consacrată celebrării unui sfert de secol de existență a organizației Națiunilor Unite. Sesiunea jubiliară s-a desfășurat, după cum se știe, timp de zece zile, între 14 și 24 octombrie, sub deviza „Pace, justiție, progres". La ora 10:45 (ora New Yorkului), cînd delegațiile celor 127 de țări membre ale Organizației Națiunilor Unite au intrat în sala Adunării Generale, la pupitrul rezervat României au luat loc Nicolae Ceaușescu, ședintele Consiliului de Stat prețării noastre, Dumitru Popescu, al membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., deputat în Marea Adunare Națională, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, Gheorghe Diaconescu, reprezentantul permanent al României la O.N.U. La ședința plenară au luat parte numeroși șefi de state și guverne, miniștri de externe, precum și alte personalități ale vieții politice internaționale prezente la New York cu ocazia jubileului Națiunilor Unite. Deschizînd ședința, Edward Hambro, președintele actualei sesiuni a Adunării Generale, prezentat cele patru documente a finale supuse examinării și aprobării sesiunii jubiliare. Adunarea Generală a aprobat în continuare aceste documente : Declarația solemnă de reafirmare a încrederii statelor în viabilitatea principiilor Cartei O.N.U., a angajamentului lor de a acționa pentru sporirea rolului și eficacității organizației, în scopul de a deveni un instrument eficace în întărirea securității internaționale.și promovarea progresului tuturor, popoarelor ; Declarația privind strategia și metodele dezvoltării și lansarea celui de-al doilea Deceniu al O.N.U. pentru dezvoltare (1971— 1980) ; Declarația cu privire la principiile relațiilor prietenești și cooperarea între state ; un program de acțiune, sub forma unui document al O.N.U., conținînd o serie de măsuri eficiente pentru lichidarea definitivă și cit mai urgentă a ultimelor vestigii ale colonialismului. Potrivit protocolului ședinței festive, s-a dat apoi cuvîntul unor vorbitori din diverse zone geografice ale globului.Au rostit scurte alocuțiuni ministrul afacerilor externe al Nigeriei, Sanga Kittikadorn, Okoi Arikpo, ministrul afacerilor externe al Tailandei, Stefan Jedrychowski, ministrul afacerilor externe al Poloniei, Mario Gibson Barboza, ministrul afacerilor externe al Braziliei, Yvon Beaulne, reprezentantul permanent al Canadei la Națiunile Unite. Evocând activitatea Organizației Națiunilor Unite în cei 25 de ani, aspirațiile tuturor popoarelor spre o lume a păcii și cooperării, rolul pe care acest for internațional îl poate juca in dezvoltarea unor relații normale intre state, bazate pe principiile Cartei, vorbitorii au exprimat un larg consens în ce privește sporirea în anii următori a eficacității O.N.U. Astfel, Stefan Jedrychowski a arătat, intre altele, că este de primă importanță realizarea universalității organizației Națiunilor Unite, și, în acest sens, restabilirea drepturilor legitime la O.N.U. ale R. P. Chineze și admiterea ambelor state germane. El a relevat, de asemenea, că e necesar ca relațiile dintre state să se bazeze pe principiile independenței și suveranității naționale, sumei și avantajului reciproc. Secretarul general al Organizației Națiunilor Unite, U Thant, a pronunțat apoi în fața Adunării Generale o declarație în care a făcut, la început, bilanțul activității desfășurate pînă acum de O.N.U. „Noi știm cu toții ceea ce Organizația Națiunilor Unite a relevat și ceea ce ea n-a știut să înfăptuiască“, a spus U Thant. Vorbitorul a relevat că există numeroase probleme acute ce preocupă de multă vreme omenirea și cărora acest for internațional trebuie să le găsească o soluționare, îndeplinindu-și astfel misiunea încredințată de popoare și înscrisă, în urmă cu 25 de ani, în Carta Națiunilor Unite. El a apelat la statele membre să-și întărească eforturile pentru ca Organizația Națiunilor Unite să devină un instrument eficace de rezolvare a problemelor urgente ce confruntă lumea contemporană. „Cursa înarmărilor, cu riscurile sale de neiertat și cu cele 200 de miliarde de dolari cu costă ea în fiecare an - a declarat U Thant - constituie un coșmar în comparație cu alte consecințe ale rapidității progresului științific și tehnic". „Direcția generală în care noi trebuie să acționăm, a spus secretarul general al O.N.U., este evidentă și, cel puțin în principiu, ea întrunește asentimentul tuturor guvernelor, chiar dacă nu este încă, totdeauna, acceptată în practică". U Thant a subliniat (Continuare in pagina a IV-a) Luni, 26 octombrie, in jurul orei 17,30, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite, în direct, vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu la Casa Albă - Washington. ZIUA FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Lt. Colonel DUMITRU DAMIAN comandantul Centrului militar județean Botoșani înscrisă la loc de cinste în cronica eroicelor lupte purtate de poporul român pentru eliberarea sa națională și socială, ziua de 25 octombrie are o adîncă semnificație. La această dată, cu 26 de ani în urmă, armata română, luptînd umăr la umăr cu armata sovietică, a izgonit trupele hitleristo - hortyste de pe ultima palmă de pămînt românesc, desăvîrșind eliberarea întregului teritoriu al României de sub jugul fascist. Sărbătorirea Zilei Forțelor Armate a devenit un simbol al recunoștinței poporului nostru față de vitejia și spiritul de jertfă dovedite de militarii români în războiul antihitlerist, o expresie a prețuirii pe care oamenii muncii o acordă armatei țării. Infruntînd teroarea fascistă, comuniștii au mobilizat masele la lupta hotărîtă împotriva dictaturii antonesciene și a dominației naziste, pentru eliberarea patriei, împreună cu alte forțe democratice și antihitleriste, partidul comunist a realizat o largă alianță social - politică în cadrul căreia atragerea armatei a avut o însemnătate deosebită. Lupta de eliberare a poporului nostru a fost însuflețită și favorizată de victoriile strălucite repurtate pe front de Uniunea Sovietică, de amploarea tot mai mare pe care o căpăta lupta popoarelor cotropite de naziști. In aceste împrejurări internaționale favorabile Partidul Comunist Român, în colaborare cu celelalte forțe democratice, a înfăptuit insurecția armată. Dînd dovadă de neînfricare în fața dușmanului, unitățile militare împreună cu formațiunile de luptă patriotice, avînd sprijinul larg al populației, au zdrobit în decurs de numai 8 zile, forțele hitleriste din Capitală, partea centrală, de sud, sud-est și sud-vest a țării, împreună cu armata sovietică, armata română a continuat lupta pentru eliberarea părții de nord-vest României și apoi dincolo de hotarele patriei, în Ungaria, Cehoslovacia și Austria pînă la înfrângerea definitivă a armatelor fasciste. In întreaga perioadă a războiului au fost angajate în bătălii efective însumînd peste o jumătate de milion de oameni. Trupele române au pătruns, prin lupte grele peste 1 000 de kilometri, în dispozitivul inamic, au (Continuare in pagina a lll-a) Y i»