Clopotul, ianuarie-martie 1971 (Anul 27, nr. 3019-3093)

1971-02-23 / nr. 3062

CLOPOTUL • PAGINA 2 încheierea lucrărilor celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist BIROUL C. C. aL U.T.C. Nicolae Miltiade Boborodea. Inginer, secretar al Comitetului U.T.C. la Combinatul petrochimic — Pitești, Ion Comănescu, prim - secretar al Comitetului municipal — Hunedoara al U.T.C., Marțian Dan, Florea Diaconescu, strungar, secretarul Comitetului U.T.C. la întreprinderea „Electromagnetica" din București, Radu Enache, student la Institutul politehnic din București, Iuliu Feteș, președintele Biroului de Turism pentru tineret, Eugen Florescu, redactor șef al ziarului „Scînteia Tineretului", Dumitru Gheorghișan, prim - secretar al Comitetului municipal București al U.T.C., Ion Ghergu, operator chimist, secretarul Comitetului U.T.C. de la Combinatul chimic Tr. Măgurele, Silvia Ilie, Nicolae Siegfried Lipschner, prim - secretar al Comitetului Județean — Caraș - Severin al U.T.C., Eugeniu Costică Bovin, inginer, locțiitor al secretarului Comitetului U.T.C. de la Uzina de autocamioane din Brașov, Nicolae Mateescu, activist la C.C. al U.T.C., Gica Mihai, țesătoare, secretara Comitetului U.T.C. de la Fabrica „Bucegi" din Pucioasa, Lucia Mihăilescu, inginer proiectant, secretara Comitetului U.T.C. de la Institutul de studii proiectări energetice din Bucuirești, Ioana Nae, filatoare, secretara Comitetului U.T.C. la Filatura Română de Bumbac din București, Vasile Nicolcioiu, Ioan A. Popescu, Gheorghe Stoica, Aurel Ioan Stoica, Traian Ștefănescu, președintele Consiliului U.R.S.R., Valeria Tache, tehnician veterinar la I.A.S. Căzănești, județul Ialomița, Francisc Torok, secretar al Comitetului județean Satu Mare al U.T.C., Coriolan Voinea, prim - secretar al Comitetului județean — Prahova al U.T.C., Iosif Walter. ★ Ca prim - secretar al C.C. al U.T.C. a fost ales tovarășul Dan Marțian, iar ca secretari tovarășii : Silvia Ilie, Vasile Nicolcioiu, Ioan A. Popescu, Gheorghe Stoica, Aurel Ioan Stoica, Traian Ștefănescu, Iosif Walter. MEMBRII SUPLEANȚI AI BIROULUI C.C. AL U.T.C. Elena Zoia Ceaușescu, studentă la Universitatea din București, Doina Ruxandra Ciofu, elevă, secretara Comitetului U.T.C. de la Liceul „Gheorghe Lazăr“ din București, Gabor Cseke, redactor - șef al ziarului „Ifjúmunkás", Dobrița Ene, tehnician agricol, secretara Comitetului U.T.C. din comuna Gîrbovi, județul Ilfov, Celul Neagoe, mecanic agricol, secretar al Comitetului U.T.C. la I.M.A. — Balș, Agneza - Dori Neurohr, croitoreasă, secretara Comitetului U.T.C. al întreprinderii „1 Iunie" — Timișoara, Petru Popescu, scriitor, membru al Biroului organizației de bază U.T.C. de la Uniunea Scriitorilor, Constantin Cantacuzino Șerban, actor, secretarul Organizației de bază U.T.C. de la Teatrul „Ion Creangă” din București. (Urmare din pagina I) La deschiderea ședinței s-a anunțat, de asemenea, că pe adresa Congresului au sosit un mare număr de telegrame prin care organizațiile U.T.C. din întreprinderi, unități agricole, școli, facultăți și instituții raportează despre rezultatele, obținute în muncă, în activitatea de organizația în cinstea Congresului și se angajează să aplice în viață hotărîrile pe care le va adopta forumul suprem al organizației de tineret a patriei noastre. In cadrul lucrărilor Congresului, la dezbaterile din ședințele plenare au luat cuvîntul 59 de delegați și invitați, iar în cadrul ședințelor pe comisii 194, care, în lumina locului și rolului tinerei generații în ansamblul vieții sociale, politice și economice, au analizat amplu, cu înalt spirit de răspundere, activitatea actuală și de perspectivă a organizației U.T.C. In continuarea lucrărilor Congresului, delegații tineretului au aprobat în unanimitate raportul și activitatea Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist, precum și raportul Comisiei centrale de revizie. Cu amendamentele propuse, Congresul a adoptat în unanimitate Statutul Uniunii Tineretului Comunist. S-a adoptat, apoi, în formulare îmbunătățită, Rezoluția Congresului al IX-lea al U.T.C. Cu puternice aplauze, delegații au adoptat moțiunile privind situația din Indochim , referitoare la Orientul Apropiat, privind solidaritatea cu lupta popoarelor și mișcările de eliberare națională ; privind securitatea europeană ; cu privire la dezarmare ; cu privire la mișcarea internațională de tineret și studenți. Prin vot secret, Congresul a ales noul Comitet Central al Uniunii Tineretului Comunist, alcătuit din 185 membri, pe cei 80 membri supleanți și Comisia Centrală de Cenzori, alcătuită din 35 membri. După - amiază a avut loc ședința de închidere a celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist, la care au luat parte tovarășii Paul Niculescu - Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Dumitru Popa, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, I m Iliescu. Sosirea în sala de ședințe a conducătorilor de partid și de stat a fost întîmpinată cu vii aplauze. In sală se aflau numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, vechi militanți ai partidului, activiști de partid și de stat, oameni de știință, cultură și artă, tineri din toate sectoarele de activitate, ziariști români și străini. Erau prezenți delegații organizațiilor de tineret de peste hotare, care au participat la lucrările Congresului. La deschiderea ședinței s-a adus la cunoștința Congresului că în prima sa ședință plenară, Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist a ales Biroul format din 25 de membri, pe cei 8 membri supleanți, precum și secretarii C.C. al U.T.C. Prim-secretar al C.C. al U.T.C. a fost ales tovarășul Dan Marțian. Președinte al Comisiei Centrale de Cenzori a fost ales tovarășul Nicolae Ungureanu. Luînd cuvîntul, tovarășul Dan Marțian, prim - secretar al C.C. al U.T.C., a asigurat pe delegați că noul Comitet Central nu va precupeți nici un efort pentru a îndeplini mandatul încredințat, hotărîrile adoptate de Congres, sarcinile pe care partidul le-a trasat Uniunii Tineretului Comunist. Cu deplină satisfacție și vie emoție , a spus în continuare vorbitorul — participanții la Congres au ascultat cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. In spiritul gîndirii realiste, înnoitoare, larg deschise spre cerințele vieții, secretarul general al Partidului Comunist Român a dat o înaltă apreciere tineretului, aportului său profesional și cetățenesc la dezvoltarea economică, culturală și socială a patriei, a configurat locul și rolul sporit al tinerei generații, al Uniunii Tineretului Comunist în contextul social -politic al României socialiste, a indicat sarcinile noastre de viitor, domeniile în care trebuie să crească atribuțiile și răspunderile organizațiilor U.T.C. în mecanismul vieții economice și sociale a țării. Dovadă grijii statornice a partidului pentru creșterea și formarea multilaterală a tinerei generații, a încrederii în tineret, aceste sarcini și responsabilități noi reprezintă o învestitură socială cu profundă semnificație, pentru a cărei înfăptuire vom munci cu tot elanul și dăruirea tinerească. Exprimînd mulțumiri delegațiilor de peste hotare pentru participarea lor la Congres, primul secretar al C.C. al U.T.C. a subliniat că, în spiritul politicii externe a partidului și statului nostru, tineretul român este hotărît să întărească și să dezvolte continuu legăturile de prietenie și colaborare cu organizațiile de tineret din toate țările socialiste, cu organizațiile comuniste de tineret din întreaga lume, cu organizațiile revoluționare, socialiste, democratice de diferite orientări politice și filozofice, să-și afirme și în viitor solidaritatea sa internaționalistă cu mișcările de tineret de pe toate continentele, care militează activ împotriva imperialismului, a reacțiunii și războiului, pentru democrație, pace și progres social. Reamintind că peste puțin timp, la 8 mai a.c., întregul nostru popor va sărbători aniversarea semicentenarului creării Partidului Comunist Român, primul secretar al C.C. al U.T.C. a spus : Asigurăm conducerea partidului și statului nostru, pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, neobosit militant pentru progresul României și bunăstarea poporului, prieten apropiat și îndrumător atent al tineretului nostru, că toți membrii Uniunii Tineretului Comunist, întregul tineret al patriei vor munci cu nestăiniț elan, cu pasiune ardentă și patos revoluționar pentru înfăptuirea obiectivelor ce stau în fața organizației noastre, a politicii Partidului Comunist Român. Intr-o atmosfer de vibrant entuziasm, Congresul a hotărît să adreseze o scrisoare Comitetului Central al Partidului Comunist Român, secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Textul scrisorii este aprobat cu puternice și îndelungate aplauze și urale. Delegații și invitații ovaționează minute în șir pentru Partidul Comunist Român și Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Se scandează „P.C.R., P.C.R.“, „P.C.R. — Ceaușescu", „Ceaușescu și poporul", „Ceaușescu — tineret". Lucrările Congresului iau sfârșit într-o atmosferă de înălțător patriotism. Din mii de piepturi tinere răsună imnurile „Trei culori" și „Sub steagul partidului". Delegații de tineri — muncitori, țărani, elevi, studenți, militari — alcătuind o gardă de onoare, părăsesc sala Congresului, purtînd drapelele Republicii Socialiste România, Partidului Comunist Român și Uniunii Tineretului Comunist, sub a căror simbolică prezență, timp de cinci zile, reprezentanții celor aproape două milioane și jumătate de ftsciști din patria noastră au exprimat, în deplină unanimitate, hotărîrea de nestrămutat a tinerei generații de a participa cu toate forțele, cu tot entuziasmul și capacitatea sa creatoare la înfăptuirea mărețelor idealuri ale României socialiste In sală răsună imnul clasei muncitoare — „Internaționala". Se scandează lozinci pentru triumful socialismului în lume, pentru pace și prietenie între toate popoarele. Minute în șir se ovaționează entuziast pentru Partidul Comunist Român și secretarul său general, pentru patria noastră Republica Socialistă România. Entuziasmul vibrant și elanul tinereții exprimă încă o dată adeziunea fermă a întregului nostru tineret politica marxist - leninistă sau partidului nostru, politică închinată ridicării României pe culmile civilizației și progresului. (Agerpres). CONFERINȚA UNIUNII ASOCIAȚIILOR STUDENȚEȘTI DIN ROMÂNIA In cadrul Congresului al IX-lea al U.T.C., duminică au avut loc lucrările celei de-a VIII-a Conferințe a Uniunii Asociațiilor Studențești din România, în care au fost dezbătute cu exigență și responsabilitate activitatea asociațiilor studențești din ultimii doi ani, contribuția lor la formarea multilaterală a specialiștilor, corespunzător cerințelor dezvoltării economiei, științei și culturii noastre socialiste. In sală se aflau aproape 300 de împuterniciți ai celor peste 150.000 de studenți din întreaga țară, numeroși invitați — activiști de partid și de stat, conducători ai unor organizații obștești și instituții centrale, rectori ai instituțiilor de învățămînt superior, academicieni, cadre didactice, studenți străini aflați la studii în țara noastră, studenți fruntași la învățătură și în activitatea obștească. Printre cei care au luat loc în prezidiu se aflau tovarășii Ion Iliescu, prim - secretar al C.C. al U.T.C., ministrul pentru problemele tineretului, Mircea Malița, ministrul învățămîntului, precum și Dușan Ulcan, președintele Uniunii Internaționale a Studenților. Raportul Consiliului U.A.S.R. cu privire la activitatea uniunii în perioada dintre Conferința a VII-a și Conferința a VIII-a a fost prezentat de tovarășul Traian Ștefănescu, secretar al C.C. al U.T.C., președintele Consiliului U.R.S.R., iar Raportul comisiei de cenzori a U.R.S.R., de către Gheorghe Milea, președintele comisiei. Pe marginea documentelor prezentate au luat parte la dezbateri Alexandru Soare, președintele Consiliului U.R.S. din centrul universitar București, Ionel Reghini, student la Facultatea de drept, președintele Consiliului U.A.S. de la Universitatea din Cluj, Ioan Petru, șeful Comisiei politicoideologice a Consiliului U.R.S. din centrul universitar Iași, Adriana Teubert, studentă în anul I la Institutul politehnic din Timișoara, Constantin Nicolaescu, student la Institutul de subingineri din Pitești, Dorel Cherecheș, student la Institutul politehnic din Brașov, președintele Asociației studențești de la Facultatea de silvicultură, Daniela Duțescu, studentă la Universitatea din Craiova, Ion Drăgan, student la Institutul pedagogic din Tîrgu Mureș, președintele Consiliului U.R.S. pe institut, Silvia Alecu, studentă la Institutul politehnic din Galați, șefa Comisiei sociale pe centrul universitar Galați, Laura Bocan, studentă la Institutul pedagogic din Oradea, președinta Consiliului U.R.S. pe institut, Grigore Calotă, student la Institutul de mine din Petroșani, președintele asociației studențești din cadrul Facultății de electromecanică, Bereczki Baltazar, student la Institutul agronomic din Cluj, Emil Popescu, asistent universitar, președintele Consiliului U.R.S. din Institutul de arhitectură, Florin Miclea, student la Institutul de medicină din Timișoara, președintele Consiliului U.R.S. pe institut, Dan Moisescu, student, președintele Consiliului U.R.S. din Institutul de artă teatrală și cinematografică, Radu Linte, student la Institutul politehnic din Iași, Gheorghe Manea, președintele Consiliului U.R.S. de la Institutul de construcții. In numele Uniunii Internaționale a Studenților, Dușan Ulcak, președintele U.I.S., a transmis un mesaj de salut Conferinței Uniunii Asociațiilor Studențești din România. De asemenea, conferințaa a fost salutată și a primit ao*ne din partea unor colectiv* d* studenți străini «ar* tovaș* î» România. In încheierea dezbaterilor conferinței a luat cuvîntul tovarășul Ion Iliescu, prim-secretar al CC. al U.T.C., ministrul pentru problemele tineretului. Vorbitorul a subliniat spiritul constructiv al dezbaterilor și al propunerilor făcute de delegați, a relevat faptul că Variunea Asociațiilor Studențești din România a devenit o puternică organizație, cu o fructuoasă experiență dobîndită de-a lungul anilor, în mobilizarea tineretului universitar pentru pregătirea la nivelul exigențelor actuale și de perspectivă ale producției materiale și spirituale. ■ Primul - secretar al C.C. al U.T.C. a subliniat, totodată, importantele îndatoriri ce revin studențimii din țara noastră de a se pregăti cît mai temeinic, astfel ca după absolvire să se poată încadra cit mai rapid și eficient în munca vastă de realizare a sarcinilor mobilizatoare ale noului plan cincinal, în vederea înfăptuirii obiectivelor stabilite de cel de-al X-lea Congres al P.C.R. pentru edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate in patria noastră. Participanții la conferință au aprobat în unanimitate activitatea Consiliului U.R.S.R. și rapoartele prezentate. De asemenea, au fost aprobate modificările la statutul UASR și adoptată rezoluția conferinței. In consiliul U.A.S.R. au fost aleși 97 membri și 28 membri supleanți, iar în Comisia de cenzori a U.A.S.R. 15 membri. In Comitetul Executiv al U.A.S.R. au fost aleși : Ștefănescu Ion Traian — președinte, Bereczki Baltazar, student la Institutul agronomic Cluj, Miclea Florin, student la Institutul de medicină Timișoara, Șorina Gheorghe, student la Institutul politehnic București, Tomozei Mihaela, studentă la Universitatea din Iași , vicepreședinți, Birliba Dan, Baștină Constantin, Coca Gheorghe, Ionescu Sorin, Mănăilă Ana Maria, Pusztai Kalman — secretari, Alecu Silvia, studentă la Institutul politehnic Galați, Calotă Grigore, student la Institutul de mine Petroșani, Cherecheș Dorel, student la Institutul politehnic Brașov, Crețu Gheorghe, președintele Consiliului U.A.S. Timișoara, Bocan Laura, studentă la Institutul pedagogic Oradea, Deleanu Ion, președintele Consiliului U.A.S. Cluj, Dumitrașcu Constantin, student la Universitatea Craiova, Kovács Dezideriu, student la I.M.F. Tg. Mureș, Kronenberger Mariane, studentă la Universitatea Timișoara, Mateescu Ioana, studentă la Institutul politehnic Cluj, Modilcă Mariana Eugenia, studentă la Academia de studii economice București, Negrescu Radu, student la Institutul de artă teatrală și cinematografică București, Niculescu Nicolae, președintele Consiliului U.A.S. Iași, Ștefan Angela, studentă la Institutul agronomic Iași, Soare Alexandru, președintele Consiliului U.A.S. București, Stoian Nicolae, redactor-șef al revistei „Viața studențească" — membri. Ca președinte al Comisiei de cenzori a fost ales tovarășul Paul Bran, președintele Consiliului U.R.S. de la Academia de studii economice ( București. (Agerpres). Școala generală din comuna Mihai Eminesi i Fotografia : I. HELICI IAȘI MIERCURI 24 FEBRUARIE Program de dimineața : 6.00 Buletin de știri: 6.05 Radiomatineu. Informații utilitare și muzică. 6.30 Actualitatea in agricultură. Radiomatineu (continuare): 7.00 Medicul vă sfătuiește. Radiomatineu (continuare). Program de seara : 17.00 Buletin de știri. Publicitate radio. 17.10 Pe portativul undelor, melodia preferată. 17.45 Șantierele cincinalului. 18.00 Personajele operetei „Țara surîsului" de Lehar. 18.30 Descriptio Moldaviae. 18.50. Partid, lumină vie. 19.00 Radiojurnal. 19.15 Cincinalul 1966 - 1970, la ora bilanțului, 19.30 Episodul IV al serialului Ultimul haiduc : „Grenadele" (reluare). 19.40 Pe-an picior de plai. 20.00 Șapte arte. Cîntec drag moldovenesc. Album de lieduri. 20.30 Cărți, scriitori, opinii. Amintiri, amintiri. 21.20 Ecran. Formații Muzică populară. vocal - instrumentale de muzică ușoară. Mari Interpreți de operă : Jacqueline van Quertte și Nicolai Gedda. > MARTI 23 FEBRUARIE 10.00 11.00 Teleșcoală. Emisiune în colaborare cu Ministerul Invățămîntului. 18.00 Deschiderea emisiunii. Actualitatea muzicală. 18.30 Rămîneți pe recepție . . . 18.30 Toate pînzele sus emisiune pentru pionieri. 19.15 Publicitate. 19.20 - 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 '71. Azi , județul Satu Mare. 20.30 Seară de teatru. Premieră TV : „Ștafeta nevăzută" de Paul Everac. 22.30 Recital Connie Francis. 22.50 Telejurnalul de noapte- 23.00 închiderea emisiunii, B 1 1ÎN ÎNTÎMPINAREA SEMICENTENARULUI P.C.R. In Întregul județ continui tot mai Intens manifestările consacrate celei de a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român. • Biblioteca comunală din Hlipiceni a găzduit o manifestare la care a participat un număr mare de cetățeni, și bibliotecarul Ioan C. Ciubotaru a prezentat montajul literar „Te slăvim, partid iu■ bit". • Fiind închinate celei de a 50-a aniversări a partidului, acțiunile întreprinse in „ cadrul „Lunii cărții la sate“ I ce se desfășoară in comunele din județ polarizează participarea unui mare număr de cetățeni. In comuna Hlipiceni a fost deschisă cu acest prilej o expoziție de carte. La Coțușca a avut loc o adunare la care Gheorghe Cimbru, locțiitor al secretarului comitetului comunal P.C.R., a vorbit despre semnificația acestei tradiționale acțiuni culturale, aflată la cea de-a IX-a ediție. Manifestarea s-a încheiat cu montajjul literar „Cîntare Partidului Comunist“. Cu acest prilej, și aici, a fost organizată o expoziție de carte închinată luptei P.C.R. de-a lungul celor cinci decenii de existență. * Pionierele Haliei Tamara și Iftimie Sulleta de la Școala generală Vinători, comuna Gorbănești, ne informează că pionierii și școlarii clasei a V-a s-au evidențiat in mod deosebit la învățătură și in acțiunile culturale și obștești inițiate in școală în cinstea aniversării a 50 de ani de la crearea P.C.R. • In cadrul săptămînii cultural - artistice „Slavă Partidului Comunist Român“, la Călărași a avut loc o masă rotundă pe tema „Călărași — realizări Și perspective“, la care și-au Gh. Radeș, adus contribuția primarul comunei, Victor Lupașcu, director coordonator și alții. In altă zi, prof. Gh. Țurcanu a susținut expunerea „Prestigiul României pe plan internațional“. Un program artistic variat și de calitate a urmat după această expunere: • In fața muncitorilor de la atelierul mecanic al întreprinderii „Flamura roșie“ din Botoșani, cu prilejul manifestărilor închinate semicentenarului partidului, profesorul Gheorghe Drăghici a prezentat expunerea „Rădăcini istorice ale înființării P.C.R“. După expunere, profesorul Gheorghe Drăghici a răspuns la serie de întrebări puse de muncitorii care au participat la această interesantă manifestare. • In cinstea celei de-a 50-a aniversări a P.C.R., unitatea de pionieri a școlii generale nr. 1 din Hudești, a organizat de curînd, în sala căminului cultural, un dialog pe aceeași scenă intitulat „Sub flamura partidului, noi mergem tot înainte", la care au participat pionieri din detașamentele claselor a V-a și a Vl-a. întrecerea a fost cîștigată de pionierii din detașamentul clasei a VI-a. Pentru modul excelent în care s-au prezentat, merită a fi evidențiați pionierii Cornelia Pieptănaru, Viorica Cojocaru, Maria Baltă (clasa a VI-a), Constantin Vișan, Angelica Pavel (clasa V-a). TIPĂRITURI Pe măsură ce se apropie marele jubileu cresc în amploare și se diversifică modalitățile de acțiune menite să contureze într-o lumină mai amplă strădaniile depuse de oamenii muncii la locurile de producție. Printre ele, un loc bine stabilit îl au diversele tipărituri. Ele vor ilustra, sugestiv, prin cifre și imagini, eforturile în muncă depuse de oamenii muncii din judul nostru, climatul de largă emulație ce există în preajma sărbătoririi ce se apropie. E de reținut, mai întîi broșura ce va fi editată de secția de propagandă și comisia economică a comitetului județean de partid. Ea va oglindi rezultatele obținute în județul Botoșani, în perioada 1966 — 1970, în dezvoltarea economică și social - culturală. Tot secția de propagandă, împreună cu comitetul județean pentru cultură și artă, va edita un album al județului, precum și lucrarea monografică „Botoșani, azi". Realizările județului din domeniul agriculturii vor constitui tema unui pliant realizat de direcția generală pentru agricultură, industrie alimentară, silvicultură și ape, iar realizările din domeniul culturii și asistenței sanitare vor constitui, fiecare în parte, tema a cite unui pliant editat de comitetul pentru cultură și artă și, respectiv, direcția sanitară județeană. Alte trei pliante vor prezenta aspecte din viața și activitatea organizației de tineret, a organizației pionierilor și a comitetului județean al femeilor. Direcția comercială a județului, U. J. C. C. și U.J.C.M. vor realiza, fiecare in parte, cite un fotomontaj în care, la loc de cinste se vor situa rezultatele economice obținute în aceste sectoare în cincinalul încheiat. Un joc aparte îl va ocupa fotoexpoziția de mare tiraj, formată din 14 panouri ilustrînd realizările județului in toate domeniile de activitate, ce o va realiza secția de propagandă a comitetului județean de partid. Pe aceeași temă se va axa și pliantul „Cifre și fapte", pe care consiliul județean al sindicatelor îl va realiza în preajma aniversării semicentenarului partidului. De asemenea, în municipiul Botoșani și în toate orașele județului vor apare — sub îngrijirea comitetelor de partid — este o fotogazetă de stradă, cuprinzînd fotografii, grafice etc.J 1 FORMAȚIA PERMANENTĂ DE LUCRU (Urmare din pagina I) vom cite o mașină din fiecare tip pentru fiecare fermă și brigadă. .. P. Manea . Eu nu văd un gard despărțitor între brigăzi și ferme. Acestea trebuie să colaboreze in folosirea unor mașini, utilaje. Nu înseamnă că dacă o mașină modernă e repartizată unei brigăzi să nu o folosească și celelalte, I. Honciuc. Așa este, dar răspunderea pentru ceea ce face un tractorist venit în ajutor trebuie să o poarte tot cel cu activitatea de bază în brigada respectivă. De curînd au și lucrat grupați doi mecanizatori din sectii Știubieni, pe care o conduc, la administrat cu mașina îngrășăminte chimice. Mașinile și mecanizatorii se află acum în brigăzi diferite. Nu fac aici o simplă afirmație : știți însă, că cel cu activitatea de bază în brigada respectivă La oprit la marginea lanului pe celălalt și a discutat cum să facă treaba mai bine? Nu m-am amestecat în vorba lor, însă am văzut că astfel concep ei lucrurile acum și e bine să stimulăm aceasta. De altfel asemănător se petrec și se rezolvă cazurile similare și în fermele de stat. Gh. Cojocaru : Cu retribuția cum vă gîndiți să rezolvați ? M. Nemțuc : Nu există pericolul ca cei ce vin din altă brigadă să alerge numai după cantitate? După ce s-a făcut un larg tur de orizont prin amănuntele pe care le poate scoate la iveală practica, s-au formulat cîteva concluzii de către D. BUCOVANU: 1) se va continua și perfecționa repartizarea mecanic a orilor pe brigzi sau ferme și nu pe culturi; 2) între formațiunile de lucru va exista colaborare, întrajutorare în exploatarea parcului, in funcție de cerințele timpului,ale solului, în general ale campaniei agricole ; 3) trebuie de avut în vedere că cel puțin 60 la sută din activitatea mecanizatorului trebuie să se desfășoare în cadrul fermei sau brigăzii în care a fost repartizat. Se va ține o evidență a zilelor - normă executate de fiecare mecanizator pe brigada respectivă, in raport cu rezultatele căreia va fi retribuit ; 4) retribuirea mecanizatorilor se va face în raport cu îndeplinirea planului în tarlalele mecanizabile. Dacă au lucrat și pe teren nemecanizabil acest lucru să nu se ia în vedere la acordarea celor 20 la sută ce se rețin și se acordă la îndeplinirea planului; 5) la acordarea retribuției suplimentare dintr-o brigadă se va avea în vedere coeficientul de participare și a mecanizatorilor din celelalte brigăzi; 6) la unele lucrări cum sunt transporturile etc., mecanizatorii se află la dispoziția conducerii C.A.P. și execută în comun sarcinile stabilite. 50 DE REPORTAJE DIN CÎMPIE jE_ ACELEAȘI FORME DE RELIEF ȘI TOTUȘI ALTELE... De la gară, drumul spre Vorniceni se pierde brusc printre dealuri și văi adinei, urcă și coboară în serpentine pentru ca apoi, la o cale de șase — șapte km, să se întindă din nou pe un podiș la capătul căruia se zăresc stîlpii de înaltă tensiune. Copacii desfrunziți și casele albe, neasemuit de albe în acest fals anotimp hibernal, ne fac să uităm pe moment surprinzătoarele forme de relief prin care am trecut. In locul lor, apare în fața noastră, evidentă și grăitoare, imaginea unui sat în plină înnoire. „Nu știu cu ce să încep — ne spune președintele consiliului popular, Dumitru Pavel, încercînd să dea un răspuns la întrebarea : Ce e nou în comuna dv ? E poate mai semnificativ să vorbesc despre oamenii noștri, despre munca lor pe ogoarele C.A.P. sau, despre ultimele realizări edilitar - gospodărești Cu care, pe drept cuvînt, ne mîndrim. Școlile sînt, cred eu, cele mai reprezentative dovezi ale schimbărilor prin care comuna noastră tinde să se modernizeze, să capete contururile unei așezări rurale sistematizate, cu un mare potențial economic, social și cultural. In cele 5 localuri de școli, din care doar unul e vechi, învață astăzi 1808 elevi. Asta înseamnă că unul din mai puțin de patru locuitori ai comunei se află în una din cele 26 săli de clasă sau în laboratorul liceului dotat cu suficiente aparate de fizică, chimie sau biologie. Asalt către lumină și cultură al oamenilor din sat poate fi considerat și căminul cultural care a fost modernizat, lărgindu-i-se spațiul în care periodic se dau spectacole artistice sau se vizionează filme. Încă din 1962 electrificat, satul a fost racordat la sistemul energetic național in anul 1968. Nivelul de trai material și spiritual al oamenilor a crescut o dată cu conștiința lor socialistă. Au în case lumină electrică, mobilă, televizoare, bunuri care în trecut erau inaccesibile unui lucrător al pămîntului". Reproducând cuvintele primarului comunei ne oprim la noua lui denumire dată țăranului : „lucrător al pămîntului”. De ce i se spune țăranului lucrător, e lesne de presupus. Locuitorul comunei Vorniceni, asemeni altora din alte așezări rurale, a cunoscut o reală satisfacție a prefacerilor împlinite. Pămîntul, cele peste 2 000 ha de teren arabil este astăzi lucrat de 33 de tractoare la volanul cărora se află tineri mecanizatori care și-au făcut din profesiune un bun renume. „Aproape toți sînt fii ai comunei noastre, ne spunea cu mîndrie în glas președintele C.A.P., Petre Havîrneanu. Doar 4 mecanizatori s-au statornicit aici din alte părți. Ceilalți, cum ar fi Vasile Aionesei, Constantin D tru Ciobanu, Toader C. Rădăcină și alții fac lucrări de bună calitate, sunt harnici și pricepuți, au multă dragoste față de meseria aleasă“. O relatare a inginerei Teodora Chiorescu ne-a retinut atenția în mod deosebit. Pe dealul Pomîrlei, Valea Mare, Pamparău, Săliște și Hulburica, vornicenenii au plantat, cu 4—5 ani în urmă, viță de vie și pomi fructiferi. Chiar in ziua cînd am vizitat comuna, mai multe echipe de horm- viticultori erau în cîmp, unde împrăștiau gunoiul și făceau stropiri de sezon. Știința și tehnica agricolă, priceperea oamenilor au transformat ponoarele, dealurile și văile argiloase în podgorii și livezi ce se întind pe o suprafață de 178 ha. „Anul acesta vom mai planta cu viță de vie încă 20 ha. ", am auzit cuvintele inginerei. Grație unei organizări mai bune a muncii, a folosirii integrale a mașinilor agricole, ogoarele C.A.P. sunt, încă din toamnă, arate un procent de 90 la sută. Griul e răsărit uniform și verdele lui crud anunță un anotimp care se aproprie cu noile îndeletniciri ale oamenilor satului socialist, încă de pe acum intuim marea ofensivă de primăvară a membrilor cooperatori, ofensivă care se va desfășura în spiritul optimist creat de recentele măsuri adoptate de partid privind organizarea, planificarea și conducerea agriculturii. Pămîntul Vornicenilor, pe care drumul dinspre gară ni l-a arătat atît de surprinzător în formele lui de relief, va fi din nou supus unor ritualuri cîmpenești : aratul, plantatul, semănatul și cultivatul. Se așteaptă doar semnalul începerii lucrărilor în cîmp, semnal care de fapt n-a încetat nici în timpul acestui fals anotimp hibernal. THEODOT ungureanu