Clopotul, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 3094-3171)

1971-04-22 / nr. 3112

> ■f 1 4 PRIMAVARA O dată cu primăvara, în comunele județului se desfășoară — în cadrul întrecerii organizată pe județ — ample acțiuni pentru înfrumusețarea satelor, un număr mare de cetățeni — tineri și vîrstnici — participînd voluntar la construirea unor obiective de interes social obștesc, amenajări de drumuri, plantarea de pomi fructiferi și ornamentali, întreținerea pomilor și spațiilor verzi etc. Spicuim cîteva din veștile pe această temă sosite la redacție, în ultimele zile. PĂLTINIȘ: Intr-o adunare populară cetățenii comunei s-au angajat ca în cursul acestui an să realizeze, prin muncă patriotică, lucrări în valoare de 850.000 lei. Angajamentele — după cum ne informează Dumitru Avasiloaie, primarul comunei — au început să fie traduse în fapte. In primul trimestru, gospodarii din satele comunei Păltiniș au redat agriculturii, prin desecări, 30 ha de teren, au redus drumuri inutile pe o lungime de 1 km și au executat terasări, în vederea combaterii eroziunii solului, pe o suprafață de 100 ha. VIRFA CIMPULUI. Printre principalele probleme pe care și le-a propus să le rezolve în acest an comitetul executiv al consiliului popular comunal din Vîrfu Cîmpului sunt și acelea de a mobiliza forțele locale pentru combaterea efectelor produse de inundații și pregătirea celor mai bune condiții pentru irigații. Incepînd din luna februarie, localnicii au săpat canale pentru desecarea celor 30 ha pășune pe o distanță de peste 1000 m (din 200 m, planificați), acțiune ce va fi încheiată la sfîrșitul acestei luni. Tot în această perioadă au fost desfundate canale pentru irigații pe o suprafață de 150 ha. PRAJENI. In comuna Prăjeni va fi dat în folosință peste cîtva timp, noul dispensar sanitar uman, a cărui construcție se estimează la aproape 200 000 lei. Vicepreședintele comitetului executiv al consiliului popular ne-a informat că o bună parte din lucrări sunt executate prin muncă patriotică.Pînă la această dată, valoarea lor se cifrează la peste 11.000 lei ,la care se vor adăuga încă 6000 — 7000 lei). Noul edificiu este prevăzut cu nouă camere , două săli pentru staționar de copii, casă de naștere, sală pentru consultație etc. CRISTEȘTI: In satele comunei Cristești s-au construit, pînă acum, din sumele prevăzute la capitolul cheltuieli din bugetul local și munci patriotice, 33 de poduri și podețe, au fost executate 500 de gropi pentru plantări de pomi ornamentali, continuă aprovizionarea cu materiale pentru începerea construcției unei școli la Oneaga, clădire cu perspectivă de etajare, a cărei valoare de deviz este de peste 500.000 lei. De asemenea, fost desființat un drum pe o distanță de circa 4 km. și a fost amenajat altul, măsură prin care a fost redată agriculturii suprafața de 1,5 ha teren. In aceste zile, locuitorii de aici efectuează prin muncă patriotică taluzări și desfundări de șanțuri și alte lucrări de interes obștesc. FLAMINZI: In centrul satului Flămînzi, se va construi o frumoasă grădină de vară. Lucrarea va fi terminată, după cum ne-au asigurat tovarășii de la consiliul popular comunal, la începutul lunii viitoare. Pentru ca lucrările să se desfășoară într-un ritm cît mai alert posibil iar obiectivul să fie terminat la data prevăzută, s-a procurat întreaga cantitate de balast, ciment, plăci de azbociment și alte materiale de construcție. UNTENS : De la începutul anului și pînă în prezent, locuitorii comunei Unțeni au efectuat munci patriotice pentru înfrumusețarea localității lor în valoare de peste 400.000 lei. Dintre obiectivele de seamă cuprinse în programul de lucru al comitetului executiv al consiliului popular și care au fost realizate în cele 3 luni și jumătate din acest an, sunt construirea unui drum pe o distanță de 1,3 km., reparări și întrețineri de drumuri pe 17 km, amenajarea și extinderea de spații verzi pe 70 ari, construirea și repararea a 19 fîntîni, împrejmuiri cu garduri etc. In prima jumătate a trimestrului a fost deltă în folosință o școală cu 4 săli de clasă. Pînă la 8 mai va fi electrificat și ultimul sat din comună — Sorocenii. EDILITARA ÎN SATELE JUDEȚULUI ATLETISM. Duminică, are loc în Parcul „Mihai Eminescu“ Botoșani etapa pe județ a „Crosului tineretului". La această importantă competiție, organizată de Comitetul județean al U.T.C. și Consiliului județean pentru educație fizică și sport, vor lua parte sportivi și sportive din aproape toate comunele și orașele județului nostru. HANDBAL. Se reia, începînd cu 25 aprilie 1971, campionatul județean al juniorilor și școlarilor, după următorul program : Liceul Bucecea — Liceul „A. T. Laurian“ ; Liceul Trușești — Liceul Ștefănești, Liceul „Mihai Eminescu“ — Liceul nr. 2 Dorohoi (băieți) și Liceul nr. 1 Dorohoi — Voința Botoșani, Liceul Darabani—Liceul Săveni, Liceul „Mihai Eminescu" — Liceul nr. 2 Dorohoi (fete). In divizia națională : Liceul „Mihai Eminescu“ — Liceul Moinești. FOTBAL. In Divizia C are loc un derby județean, atît la seniori, cît și la juniori : Fulgerul Dorohoi — Textila Botoșani. In campionatul județean de fotbal : Șiretul Bucecea — Confecția Dorohoi, Victoria P.T.T.R. Botoșani — Motorul Botoșani și Victoria comuna Nicolae Bălcescu — Gloria Frumușica. In întrecerea liceenilor : Liceul economic — Școala generală nr. 2 Dorohoi, Liceul Săveni — Liceul Trușești, Liceul Rădăuți - Prut — Liceul Ștefănești. De vînzare la Ungureni 20 e stupi și la Botoșani 16 ped, cu tot inventarul necesar lui două prese. Adresați strada 30 Decemrie 15, Botoșani. Cu adîncă durere familia Ițco, soția și copilul, anunță încetarea din viață a scumpului lor Ițco Dumitru decedat la vîrsta de 36 ani. Prietenii și colegii decedatului sînt rugați să participe la înmormîntarea ce va avea loc vineri 23 aprilie 1971 ora 13, de la locuința din strada Mihai Viteazul nr. 2 la cimitirul Eternitatea. I Interior la raionul alimentar al magazinului sătesc Coșula, comuna Copălău întreprinderea de gospodărie municipală Iași achiziționează imediat trăsuri (birje) de un cal, cu plata prin „CONSIGNAȚIA“ Relații se pot lua ln sediul întreprinderii din Iași, strada Tudor Vladimirescu nr. 32, serviciul aprovizionării^ telefon 14236- Interior din librăria sătească Corni Fotografia : V. MOIjNEAGU ACORDUL (Urmare din pagina I) va acorda 156 lei din care 76 lei în numerar. Pe teren nemecanizabil, retribuția pe tonă crește pînă la 233,6 lei în numerar la care se adaugă în produse pînă la 146,4 lei. La sfeclă, se acordă 134,4 lei pe mia de lei producție marfă. Pentru a aplica întocmai hotărîrea adunării generale au fost stabilite sarcini de plan diferențiate, prin care se urmărește o cît mai bună stimulare a tuturor membrilor cooperatori. La aceeași cooperativă agricolă au fost adoptate măsuri pentru o mai echitabilă repartiție a produselor în natură între membrii cooperatori. Astfel, lucrătorii din zootehnie, care, prin natura ocupației lor, au o activitate permanentă și, prin urmare, posibilități mai mari de a realiza cîștiguri bune, vor primi numai 25 la sută din retribuție în natură, diferența acordîndu-li-se în bani, prin avansurile ce li se dau în fiecare lună. Aceasta în timp ce la ceilalți cooperatori, care lucrează în cîmp, partea în natură din retribuție este proporțională cu întregul cîștig, aproape dublă față de a lucrătorilor din zootehnie. Asemenea soluții bune, care răspund întrutotul condițiilor concrete au fost adoptate în marea majoritate a unităților. Ceea ce este necesar în con GLOBAL tinuare e ca ele să fie aplicate întocmai. In jurul lor, organizațiile de partid, consiliile de conducere și specialiștii trebuie să desfășoare și pe mai departe o susținută muncă, prin care să asigure însușirea lor de către întreaga masă de cooperatori :■ unii dintre cooperatori au încă și la ora actuală o idee foarte vagă despre felul cum vor fi retribuiți pentru munca ce o depun. Desigur, nu în toate cazurile pot fi făcute vinovate de această situație organele de partid din comună. Totuși, cînd întîlnești cazuri de felul celor de la Stîncești, unde cu cîtva timp în urmă abia cooperatori au știut cum se va proceda la sfîrșitul anului, din 14 anchetați, e clar că nici suficientă muncă de popularizare nu s-a desfășurat. Analize făcute în teren au arătat că în ceea ce privește unele aspecte de detaliu, referitoare la aplicarea acordului global, se mai întîmplă să fie diferențe de vederi între președinte, inginerul Sef și contabilul șef ; cazuri dintre acestea au fost constatate chiar și la unități cu cadre foarte bine cotate. Or, în această direcție, nu e permis să se opereze cu presupuneri sau cu opinii diferite : totul trebuie să fie clar conturat, pentru fiecare categorie de sol sau de animale, pînă la ultimul ban sau kg de produs! In sprijinul clarificării acestor probleme e necesar să se uzeze mai mult de mijloacele vizuale de propagandă. In Santa Mare, de pildă, în mai multe locuri sunt afișate sarcinile de producție, angajamentele în întrecerea socialistă, dar nicăieri nu am văzut prezentat sistemul de retribuire. Acesta este un aspect foarte important al muncii ce trebuie să-l desfășoare consiliile de conducere și organizațiile de partid. După cum aprecia șeful contabil de la C.A.P. Sulița — unitate care a avut în anii trecuți probleme cu participarea la lucru a cooperatorilor - trebuie să menținem mereu trează în rîndul lor ideea că retributiv se va face după producția obținută și că pentru aceasta trebuie să facă numai lucrări de calitate. Acum se apropie sezonul cînd în toate cooperativele agricole vor începe lucrările de întreținere și cînd „răgind negru peste verde“ unii cooperatori pot crede că vor „astupa“ ochii specialistului, eventual ai brigadierului care, în grabă, ar putea să aprecieze că prașila a fost bine făcută. Dar, prin aceasta se va reduce producția, iar în pierdere, în primul rînd, va fi acela ce a lucrat rău. De aceea socotim imperativă intensificarea propagandei, lămurirea în diferite ocazii a țăranilor cooperatori, menținerea mereu în actualitate a problemelor ce le ridică aplicarea acordului global. Informația zilei Marți a avut loc o ședință a Comitetului executiv al Consiliului popular județean Botoșani care a analizat preocuparea Direcției comerciale pentru pregătirea sezonului de vară în comerț, stadiul realizării investițiilor pe trim.l 1971, recuperarea pagubelor la unitățile din subordinea consiliului popular județean etc. Comitetul executiv a adoptat un număr de decizii. SESIUNE DE COMUNICĂRI Se pregătește — de către Cabinetul județean de partid și Filiala Botoșani a Societății de științe istorice — sesiunea de comunicări închinată partidului semicentenarului intitulată : „Botoșanii în cadrul mișcării muncitorești și a activității P.C.R. de-a lungul celor cinci decenii“. Sesiunea va avea loc în ziua de 27 aprilie 1971. Astăzi dimineață are loc la sediul Uniunii cooperativelor agricole o consfătuire de lucru cu corespondenții voluntari ai ziarului „Satul socialist". A apărut „Buletinul — informativ privind difuzarea presei în județul Botoșani“ pe trim. 1/1971. Sunt date ca exemple bune comunele Bucecea, Leorda, Ungureni etc. — pe linia pătrunderii și difuzării presei și sînt criticate Darabanii, Răchiții, Păltinișul, Stăucenii și altele. OFICIUL DE TURISM A fost înființat Oficiul județean de turism. Director al oficiului a fost numit Gheorghe Chirilă iar contabil șef, Ioan Amariei. Ziarul nostru va publica, în zilele ce urmează, o interesantă comunicare : „Pagini mărețe de solidaritate internațională", semnată de conf. univ. dr. Traian Caraciuc. Tovarășul ing. Ioan Bran, directorul Cabinetului județean pentru organizarea științifică a producției și a muncii a fost numit și în funcția de președinte al comitetului de direcție al acestui cabinet. Comitetul executiv al consiliului popular județean a adoptat o decizie privind stabilirea datei de 27 iunie 1971 pentru alegerea unor deputați în consiliile populare comunale, orășenești și municipal. TRUFANDALE Cooperativele agricole Botoșani și Darabani au livrat centrelor de preluare importante cantități de legume din noua recoltă : salată, ridichi, ceapă și spanac. L__J PROTEJAREA APELOR (Urmare din pagina I) var etc. Executarea noilor obiective ca și dezvoltarea și perfecționarea celor existente impune mai mult interes din partea unităților în cauză pentru a soluționa cît mai grabnic problemele ce se ridică în legătură cu îmbunătățirea calității apelor de suprafață din cuprinsul județului. Ridicăm aceste aspecte în legătură cu faptul că în prezent sunt în construcție noi obiective, care trebuie prevăzute de la început cu instalații de tratare a apelor reziduale. Pe de altă parte, potrivit H.C.M. 2496/1969, toate acțiunile care conduc la poluarea apelor se sancționează cu amenzi destul de mari. De asemenea, ținem să arătăm că în intenția Consiliului Național al Apelor este să introducă și să uzeze de o seamă de pîrghii economice (taxe, tarife, penalizări), în vederea prevenirii epuizării și poluării resurselor de apă și pentru mărirea eficienței lucrărilor de gospodărire a apelor. t CLOPOTUL 0 PAGINA 3 Combinatul siderurgic GALATI recrutează pînă la 30 aprilie, muncitori necalificați pentru a-i califica în meseriile: — Finisatori laminate — Cocsari — Zidari șamotori ACTE PENTRU ÎNSCRIERE : —Copie legalizată de notariat de pe certificatul de studii (7 — 8 ani). — Copie nelegalizată a certificatului de naștere. Solicitatorii se vor prezenta la serviciul învățămînt al combinatului. LA SEMNALELE tp J :• ■• .• . . ZIARULUI „CLOPOTUL" „Realizarea ritmica a producției si a veniturilor" » „Pentru recuperarea rămînerii în urmă a producției de lapte — se arată în răspunsul comitetului comunal de partid Hlipiceni — în analiza pe care comitetul comunal de partid, cu consiliul de conducere, au făcut-o la scurtă vreme după apariția articolului, s-a stabilit să se majoreze rațiile și să se organizeze mai bine hrănirea. Cu îngrijitorii au fost purtate discuții privind felul cum trebuie să muncească iar cei ce nu își aduceau contribuția necesară la îndeplinirea planului au fost înlocuiți. Atît consiliul de conducere cît și comitetul comunal de partid urmăresc zilnic felul cum se execută propunerile de lucru, cum se realizează producția marfă planificată, adoptînd măsurile de cuviință". Un răspuns asemănător primit din partea comitetului comunal de partid Sulița. Reține atenție metoda pe care au hotărît să o folosească pentru a controla mai bine activitatea ce se depune în această ramură , seara și dimineața, cînd se îndeplinesc principalele lucrări din cadrul programului de grajd (hrănire, adăpat, muls), este prezent un cadru cu muncă de răspundere de la nivelul comunei care urmărește executarea întocmai a sarcinilor prevăzute. Drept consecință producția de lapte a început să crească, față de începutul lunei precedente înregistrîndu-se un spor pe zi de 60 — 70 litri. E de așteptat ca valoarea măsurilor stabilite să fie confirmată în continuare de producțiile ce se vor obține. „Program special" La ferma de vaci din Cătăimărăști, situația producției a fost readusă la normal. In urma apariției notei „Program special“ s-a stabilit un... program obișnuit de lucru, însă cu regim corespunzător normelor tehnice în vigoare. Conducerea întreprinderii, care ne informează de acest lucru, ne aduce la cunoștință că primele consecințe ale noului program sunt evidente , producția marfă zilnică a crescut cu 450 litri. E un progres notabil, pe care îl dorim îmbunătățit și pe mai departe. Dar vinovații ? Ion C. Iordache din Drăgușeni, a realizat anul trecut o producție de 5 971 kg porumb și i s-a înregistrat numai 5 551 kg. Cercetate de Constantin Mardari, primarul comunei, faptele au fost puse în sarcina cantaragiului Zaharia Constantin și a socotitorului Ilie Robu. Așteptăm și confirmarea sancțiunilor aplicate vinovaților de consiliul de conducere. Pentru că în răspuns nu aflăm nimic despre cei ce l-au purtat pe om pe drumuri. „Primarul țîfnos" Nota „Primarul țîfnos" și-a atins ținta : comitetul executiv al consiliului popular județean ne informează că „Cele sesizate de către locuitoarea Gașpar Gh. Aneta din satul Podeni — Corlăteni au fost rezolvate de către primarul comunei Corlăteni, care s-a deplasat la domiciliul acesteia, ajutînd-o să intre în posesia bețelor de floarea - soarelui ce i-au fost furate de către numitul Curelaru Gheorghe“. Foarte bine ! „Prestări... de neajunsuri" „Dacă cooperativele meșteșugărești „Viitorul“ Dorohoi, „Muncitorul“ Săveni și „Confecția“ Botoșani — ne informează U.J.C.M., ca urmare a criticilor aduse la adresa unor unități din subordine pentru neajunsuri pe linia deservirii populației — activitatea economică s-a încheiat cu bune rezultate, nu același lucru se poate spune despre cooperativele „înfrățirea", „Progresul“ și „Sporul“ unde indicatorul „încasări din deservirea populației“ s-a realizat numai în proporție de 85—96 la sută. Din această cauză 8 secții de frizerie și două secții de foto au fost trecute pe bază de vărsăminte antecalculate. S-au organizat mai multe controale inopinate, iar acei cooperatori care au fost găsiți în neregulă au fost puși în discuția colectivelor de muncă și sancționați pe linie administrativă. Astfel, Lucia Popescu, Ilie Bordeianu și Mihai Corduneanu din secția boiangerie a cooperativei „Prestarea“ au fost puși să plătească 1166 lei (ca diferințe de tarif încasate). Stelian Isac și Herșcu Croitoru de la cooperativa „Sporul“ au fost sancționați cu diminuarea salariilor între 5—10 la sută pe timp de cîte o lună“. Responsabilitatea civică a (Urmare din pagina I) beletristice cîte au fost și sînt create în perioada postbelică de mai bine de un sfert de veac încoace, scriitorii zilelor noastre se consideră unanim angajați, cu trup și suflet, cu înzestrarea artistică și cu experiența cîștigată, în vastul proces de modelare nu numai a propriei lor personalități, ci și, îndeosebi, a celor cărora se adresează, contribuind, cu elevatălitate, la grandioasa spirituade educare a poporului operă în direcția slujirii celor mai scumpe idealuri umane. Toate acestea ne îndrituiesc convingerea că opera de artă, de la cele dinții inspirate versuri ale debutantului cu un incontestabil har poetic, și pînă la capodopera fără moarte, capătă ființă din întrepătrunderea organică ce se realizează între temporal și etern, între particular și universal, prin integrarea sine qua non a dotației și a genului scriitorului în climatul efervescent al contemporaneității sale. Aceasta, la rîndu-i este situată, în mod necesar, la intersecția forțelor contradictorii ale lumii lui nostru ale căror secoledirecții de afirmare progresistă și ale căror energii potențiale de viață expansivă și înnoitoare fac să strălucească și consolidează durabil mesajul și destinația istorică a artei cuvîntului scris. De asta, demn de numele lor și conștienți de cinstea deosebită, ca și de condițiile optime de lucru de care se bucură din partea partidului nostru ce ne-a devenit tuturora un adevărat părinte spiritual, poeții, prozatorii și dramaturgii își obiectivează tot mai plenar talentul lor în înțelegerea necesității ca imaginea creată individualizat de fiecare dintre ei să contribuie numaidecît la înnobilarea spirituală a colectivității, inspire pe eroii lor și, să-i în special, pe cititori la fapte decisive spre realizarea umanismului socialist în toate compartimentele activității. De altminteri, „în artă, spunea recent tovarășul Nicolae Ceaușescu, valoarea este determinată atît de gradul în care opera răspunde necesității spirituale a omului, precum și de cantitatea și calitatea scriitorului muncii depusă pentru crearea ei". Constatăm că, sub îndrumarea înțeleaptă a partidului ajuns azi, la cei 50 de ani ai săi, la deplină maturitate ideologică și politico-organizatorică, adevărata inspirație și autentica împlinire a celor mai îndrăgite opere literare, pleacă într-adevăr, de la realitatea specifică țării, de la problematica majoră a vieții concetățenilor noștri și de la aprecierea interesului social pe care scrisul beletristit se cuvine să-l aibă în vedere și să-l satisfacă printr-o cît mai profundă și mai variată gamă de emoționalitate artistică. E semn că, plasîndu-se cu fermitate pe poziția spiritului de partid și înțelegîndu-și astfel responsabilitatea lor creatoare, scriitorii noștri izbutesc, din ce în ce mai vădit, prin operele lor de real curaj și frumusețe făurite în climatul fecund al realităților sociale și morale contemporane, să fie la înălțimea rostului lor artistic și civic, dăruindu-ne cărți din cele mai încîntătoare și mai apropiate inimii, minții și sufletelor noastre. i Pentru viitoarea recoltă de salcie In lunca Prutului, pe raza fondului silvic al orașului Darabani, au început lucrările de plantare în masiv răchităria care va afila gura materia primă necesară secției de împletituri din nuiele a întreprinderii de industrie locală din Dorohoi. Cei 500.000 de butași de salcie cultivată vor spori suprafața de exploatare a răchităriei cu 10 ha, contribuind substanțial la diversificarea gamei de sortimente elaborate la întreprinderea dorohoiană — mult solicitate de beneficiarii din țară și de peste hotare