Clopotul, ianuarie-martie 1972 (Anul 28, nr. 3330-3405)

1972-01-04 / nr. 3330

" **Vvî*-. f.-XW ^*' y PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNIȚI-VA1 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVIII nr. 3330 j marti 4 ianuarie 1972 | 4 pagini 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune CU PRILEJUL ANULUI NOU Stimați tovarăși și prieteni. Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem în revistă munca pe care am desfășurat-o, cu roadele și bucuriile ei, împlinirile și neajunsurile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluției noastre economico - sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971 — 1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte în ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare și modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învățămîntuirii, științei și culturii — factori de seamă ai făuririi noii civilizații socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creșterea venitului național — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decît în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a întregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activității economice și sociale, drepturile și îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea în întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3—5 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, deschizînd o perspectivă largă de participare tot mai activă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeței politicii creatoare marxist - leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenței și capacității cu care el își îndeplinește rolul de forță politică conducătoare a societății, a tuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui nou an de avîntată construcție economică și socială, care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea și modernizarea și mai accentuată a producției, creșterea eficienței economice, ridicarea calității produselor și sporirea productivității muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico - materiale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției, în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la efortul pentru întărirea ordinii și disciplinei în producție. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile, a orînduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale și spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal, îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru a obține în anul ce vine noi și importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși, în anul 1971 s-au produs noi și profunde schimbări în viața internațională, în raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță și dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpîne pe propriile lor bogății naționale, pe rodul muncii lor, de a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii marxist - leniniste promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, a înregistrat o nouă și puternică afirmare a României în lupta pentru progres și pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat și adîncit colaborarea multilaterală și prietenia noastră frățească cu toate țările socialiste. S-a întărit solidaritatea internațională a partidului nostru cu celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. S-au intensificat contactele, schimburile și convorbirile cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională, ai forțelor politice democratice și progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele și popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoșirea vieții internaționale. Am pornit și pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că cerința actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiția esențială de care depinde salvgardarea păcii pe pămînt este respectarea neștirbită a independenței și suveranității naționale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-și organiza viața așa cum o doresc, respectarea egalității depline între națiuni și neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relațiile interstatale a folosirii forței și a amenințării cu forța. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea și mai fermă în viața internațională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relații de colaborare și pace în întreaga lume ! Concluzia de bază care se desprinde și la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra și impune principiile dreptului și legalității internaționale, creșterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forțelor politice progresiste, a Organizației Națiunilor Unite și a celorlalte organisme internaționale în promovarea unei politici de colaborare și pace între popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze în politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare și animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele Unite împotriva popoarelor din Indochina , popoarele vietnamez, cambodgian și laoțian să fie lăsate să-și hotărască singure destinul ! Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din 1967 ! Mai mult ca oricînd este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluționeze pe cale politică, pașnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul ! Un obiectiv de seamă căruia îi vom consacra și în viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coșmarul unui război termonuclear, reducerea uriașelor cheltuieli militare. Trăind în Europa și avînd încă proaspătă în memorie experiența tristă a celor două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acordă un loc central în politica sa internațională înfăptuirii securității europene, organizării unei conferințe general - europene, stabilirii unor relații de bună vecinătate și conviețuire pașnică între toate popoarele acestui continent. în acest cadru, acordăm o atenție permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate țările din Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii și cooperării pașnice. Fie ca anul 1972 să ducă la consolidarea colaborării și păcii în Europa, punîndu-se bazele instaurării trainice a securității pe continentul nostru ! Desigur, destinderea internațională, dezvoltarea nestingherită a colaborării între popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar sîntem convinși că forțele sociale și politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialistă de agresiune și dictat, pot asigura înfăptuirea aspirațiilor de pace și progres ale umanității. România, partidul și guvernul nostru sunt ferm hotărîte să desfășoare și în anul ce vine o intensă activitate pentru întărirea unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste, să-și aducă contribuția la cauza colaborării progresului și păcii în lume. Stimați tovarăși și concetățeni. Peste cîteva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere în forțele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizație și progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptînd unite, popoarele vor ști să-și apere existența, să salvgardeze pacea și securitatea internațională, să creeze condițiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste gînduri, ridic paharul în sănătatea și fericirea poporului român ! Pentru pace și colaborare internațională ! mai nobile năzuințe Toastez pentru împlinirea celor ale fiecăruia dintre dumneavoastră ! Vă urez tuturor un an nou, rodnic, plin de satisfacții în activitatea socială și în viața personală ! Multă sănătate și fericire ! La mulți ani, dragi prieteni și tovarăși e t i Cu încredere deplină în viitorul luminos al patriei, într-o atmosferă de mare entuziasm popular, de optimism și voie bună, oamenii muncii de pe cuprinsul județului nostru au sărbătorit, după datina străbună, ANUL NOU. 1072 CINCINAL ANUL II Revelionul înseamnă bucurie de două ori: sărbătorim anul care a trecut, cu satisfacțiile pe care le-a adus vieții și muncii noastre, sărbătorim anul care începe, cu optimism amplu și încredere statornică. Pentru că trăim și muncim într-o societate care ne-a învățat să privim mereu înainte, spre viitor, spre un viitor tot mai luminos, fundamentat de izbînzile pe care fiecare an ce trece se adaugă mai mari. 1971 a fost în viața poporului nostru un an memorabil din toate punctele de vedere și, sigur, timpul care vine, îl va consemna astfel. 1972 va fi cu certitudine, o nouă și importantă treaptă în marea lucrare de făurire a socialismului multilateral dezvoltat. In acest spirit am sărbătorit revelionul toți oamenii muncii, în mijlocul colectivelor unde lucrăm, în mijlocul familiilor, și la fel au cinstit sărbătoarea cei pe care procesul neși întrerupt al activității i-a găsit la locurile de muncă. Am văzut și am ascultat cu toții, înaintea trecerii în noul an, cuvîntul secretarului general al partidului nostru și Continuare in pag a 111-e Acele ceasornicului au ajuns în punctul cel mai strălucitor al nopții. S-a încheiat un an ! A început un an nou ! S-am simțit încă din primele clipe pulsul deosebit de puternic și cristalin. Ne-am luat rămas bun de la un an încărcat cu bogate roade pe marele ogor socialist al țării.Ne-am obișnuit să măsurăm faptele după dimensiunea timpului. Și faptele arată că am încheiat anul cel vechi cu plămădiri care, fără nici o îndoială, ne dau temei de mîndrie și satisfacție. Bogata recoltă a împlinirilor — rod al strădaniei și eforturilor întregului nostru popor condus de către partid — se toarnă la temelia cincinalului ca un puternic liant în stare să făurească un trainic și solid suport viitoarelor realizări, prefigurate deocamdată în cifre în optimistul și cutezătorul plan de dezvoltare economico - socială a patriei socialiste, științific fundamentat de către cel de-al X-lea Congres al partidului-Bilanțul tonifiant al sfîrșitului de an pe care l-a încheiat de curind județul prilejuit noi și deosebite nea satisfacții , în activitatea economică industrială măsura planului a fost neîncăpătoare pentru evaluarea realizărilor , nivelul angajamentului de a obține producție suplimentară luat în întrecere de către industria județului a fost triplat. Aceleași aprecieri pentru bunele rezultate din agricultură. Ne-a fost dat să gustăm bucurii chiar atunci cînd trebuia să întoarcem ultima filă a calendarului în întrecerea patriotică pe anul 1971 orașului Dorohoi i s-a acordat premiul I între orașele cu o populație de peste 10.000 de locuitori ale țării, iar municipiului Botoșani — premiul III între orașele-municipii cu o populație sub 50.000 de locuitori. Ce-am mai fi putut adăuga noastre adresate în felicitărilor noaptea de revelion edililor și harnicilor cetățeni ai Dorohoiului și municipiului, decît urări de noi succese în anul în a cărui calendar am și operat o intrare optimistă. Aici, între fruntariile acestui colț de țară, am zidit în anul încheiat edificii memorabile ale civilizației socialiste, mărturie vie a unei munci creatoare, plină de abnegație a muncitorilor, țăranilor, intelectualilor pe care noul an i-a găsit ca o mare și puternică familie socialistă circumscrisă în arborele de istorie al țării. Am intrat, așadar, în anul cel nou de pe cota unor înalte și trainice împliniri. Avem în față perspectiva luminoasă a unui drum îndrăzneț, plin de cutezanță și certitudine. Așa după cum ni s-a adresat prin cuvinte înflăcărate secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu — în clipa solemnă ce a marcat trecerea în noul an — sîntem chemați să împlinim o lucrare cu nimb de glorie pe cununa patriei, în civilizația socialistă pe pămîntul României. Ceea ce este înscris pe agenda de lucru a județului în cel de-al doilea an al cincinalului — în domeniul industriei, agriculturii, vii și învățămîntului, în cultulel social — va cere fără îndoială, eforturi, și nu puține. Producția globală industrială urmează să crească — față de 1971 — cu aproape 15 la sută , livrările la export cu 13 la sută; cheltuielile la 1090 lei producție marfă se vor reduce cu minimum 28,2 lei. Agricultura de stat și cooperatistă își va spori contribuția de produse agroalimentare pe calea creșterii producției agricole vegetale cu 53 tă iar a celei animaliere la sucu 59 la sută. Anul care fondurile de 1972 — în investiții vor spori cu peste 60 la sută față de anul precedent — va însemna racordarea la marea industrie a țării a Fabricii de utilaje și piese de schimb pentru industria ușoară, primul mare obiectiv industrial al actualului cincinal, cap de serie pentru multe altele în anii ce urmează. Tot în acest an urmează a fi pus în funcțiune uscătorul artificial de cărămizi de la Dorohoi, baza de producție proprie I. J. C. M. și va începe construcția fabricii de lapte praf. Se va moderniza în înregime filatura Uzinelor textile „Moldova“ și extinde spațiile de producție ale celor două fabrici de confecții Noi complexe agrozootehnice la Ionășeni, Vf. Cîmpului, Cătămărăști, la Bucecea, alte obiective importante în întreprinderile agricole de stat și (Continuare în pagina a III-a) LA MULȚI ANI 1 DUPĂ DATINA STRĂBUNA [UNK] ■ [UNK] Urmînd o tradiție mai veche. Comitetul județean de Cultură și Educație Socialistă, după ce a selecționat cele mai valoroase formații de datini și obiceiuri de iarnă cu ocazia festivalului desfășurat pe centre de comune și zone, a programat, în seara zilei de 30 decembrie, un spectacol reprezentativ în sala Teatrului „AL Eminescu". Spectacolul întruchipa de la început condițiile unei reușite : datinile și obiceiurile noastre de iarnă sînt frumoase, emoționante, oricînd și oriunde ar fi prezentate. Astfel stînd lucrurile, organizatorilor nu le-a revenit o sarcină dificilă, decît aceea de a concepe un program curgător care să se desfășoare gradat și într-un cadru, pe cit posibil, adecvat. Ne-a fost plăcut să constatăm că amîndouă aceste condiții au fost îndeplinite, toate formațiile simțindu-se ca fiind parcă din același sat, reunindu-și forțele spre a vizita o familie de gospodari ospitalieri. Pentru Spectacol reprezentativ de datini și obiceiuri de iarnă aceasta, pe scenă a fost constituită o casă țărănească, în fața căreia un gard și o poartă delimitau spațiul curții, adevăratul cadru de desfășurare a manifestărilor. Nimic mai simplu, nimic mai adecvat Programul propriu-zis a început, cum era și firesc, cu o arătură. Mai mulți urători, reprezentând trei generații, (copii, tineret și adulți) au adresat gospodarilor cuvinte calde, l-au felicitat pentru rezultatele ce le-au obținut în muncă pe durata Întregului an ce s-a încheiat, unindu-se totodată noi succese în cel pe care l-am început. De altfel, arăturile au depășit cadrul scenei, al orașului și județului nostru, frumoase cuvinte adresîndu-se întregului popor, partidului, conducerii sale. Rînd pe rînd, în fața gospodăriei montate pe scenă, și-au SILVESTRI AILENEI Continuare in pagina a IlI-a) *