Clopotul, ianuarie-martie 1973 (Anul 29, nr. 3640-3714)

1973-01-04 / nr. 3640

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VAl ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPUAR JUDEȚEAN Anul XXIX nr. 3640 i jcî 4 ianuarie 1973 [ 4 pagini 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Peste cîteva minute vom încheia anul 1972 cu conștiința că am parcurs o nouă și importantă etapă pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate în România. Și în acest an oamenii muncii au obținut succese de seamă în toate domeniile de activitate. In industrie planul producției a fost depășit, iar în agricultură am obținut cea mai mare producție din istoria țării. A luat un puternic avînt întrecerea pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Au continuat să se dezvolte învățămîntul, știința, arta, cultura, s-a îmbunătățit nivelul de trai, a crescut gradul de civilizație al întregii noastre națiuni socialiste. în acest an, Conferința Națională a partidului a luat hotărîri de cea mai mare însemnătate pentru accelerarea dezvoltării economico - sociale a întregii țări, iar Marea Adunare Națională a adoptat o serie de legi menite să perfecționeze în continuare relațiile de producție, organizarea societății noastre socialiste. Zilele trecute am sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de la proclamarea republicii — victorie epocală ce a încununat lupta revoluționară a poporului nostru, condus de Partidul Comunist Român, pentru libertate națională și socială, pentru progres și o viață mai bună. Apreciind abnegația și entuziasmul oamenilor muncii în obținerea tuturor realizărilor pe calea edificării socialismului, doresc să adresez în această clipă solemnă cele mai calde felicitări eroicilor făuritori ai vieții noastre noi — clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului nostru popor liber și stăpîn pe soarta sa. Planul pe anul 1973 prevede un puternic avînt în industrie și agricultură, ridicarea calității și eficienței întregii activități economice, în vederea sporirii avuției naționale și creșterii bunăstării întregului popor. Stă în puterea fiecăruia dintre noi de a realiza în cele mai bune condiții planul pe anul viitor. Convins că fiecare cetățean la locul său de muncă își va face pe deplin datoria, vă doresc din toată inima, dragi compatrioți, succese cît mai mari în activitatea consacrată prosperității patriei, traducerii în viață a mărețului program elaborat de Congresul al X-lea al partidului. Dragi tovarăși. In anul care a trecut România a desfășurat o amplă activitate internațională în slujba destinderii, păcii și colaborării. S-au întărit și dezvoltat relațiile noastre de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, s-au lărgit legăturile cu tinerele state independente, s-a extins colaborarea multilaterală cu celelalte țări, in spiritul coexistenței pașnice. Evenimentele din acest an au adus noi confirmări justeței politicii promovate de România, au demonstrat încă o dată realismul aprecierilor partidului și statului nostru cu privire la evoluția vieții internaționale. Deși pe planeta noastră mai ard încă flăcările războiului, se mențin surse de conflict și încordare, dominanta dezvoltării istorice o constituie afirmarea tot mai puternică a voinței popoarelor de a trăi în pace și bună înțelegere. Forțele înaintate de pretutindeni acționează pentru realizarea unor schimbări progresiste în dezvoltarea societății, pentru abolirea politicii imperialiste de agresiune și dominație, de forță și amenințare cu forța, pentru promovarea în relațiile interstatale a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Dorim ca anul 1973 să marcheze noi progrese în dezvoltarea proceselor pozitive care au loc în viața internațională, să ducă la soluționarea, in spiritul păcii, a noi și noi probleme care confruntă omenirea, să fie anul ținerii conferinței europene pentru securitate, anul unui nou și important pas înainte pe calea conlucrării rodnice între națiuni, împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, dorim ca Noul an să ducă la încetarea războiului din Vietnam și în întreaga Indochina, la stingerea conflictului din Orientul Mijlociu, la întărirea securității și destinderii internaționale. România intră în noul an, hotărîtă să-și aducă contribuția activă la normalizarea climatului internațional, la instaurarea păcii și securității în lume. Considerăm că, acționînd unite, popoarele pot pune bazele unei lumi mai bune, mai drepte, eliberate de coșmarul războaielor, unei lumi în care fiecare națiune să a se poată dezvolta liber, bucurîndu-se nestingherit de roadele muncii sale, de cuceririle civilizației umane. Stimați tovarăși. Fie ca anul 1973 să aducă poporului român noi și însemnate victorii pe calea progresului socialist, bunăstării și fericirii tuturor celora ce muncesc. Fie ca în noul an omenirea să repurteze noi succese în lupta pentru împlinirea nobilelor idealuri de pace și colaborare , înaintea ultimelor bătăi de orologiu din acest an, doresc să vă adresez din tot sufletul, dragi cetățeni ai României socialiste — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — cele mai calde urări de sănătate și viață lungă, un an nou fericit, satisfacții și bucurii depline, realizarea tuturor dorințelor și aspirațiilor de mai bine 1 La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni 1 V\\^^^ In pagina a II-a Documentar *73 INVESTIȚIILE NOULUI AN IIÉ] AU MUNCIT PENTRU NOI (ta) RECENSAMSNTUL ANIMALELOR La orășelul copiilor O dată pe an, parcul iese din anotimpurile știute și devine teritoriul unei vîrste eterne. O dată pe an, chea grădină publică e vecarte de basme cu toate paginile deschise și cu trații pentru poveștile iluslumii. Orășelul acesta e un domeniu al veseliei ingenue. Copii de toate vîrstele copilăriei întîlnesc aici fețiifrumoși din basmele auzite de la bunica sau citite de ei în cărțile cu coperți colorate, ori pe Făt-Frumos — Robotul, abia coborît dintr-o rachetă interplanetară. Mai departe, nația umple totul de imaginiișcare și, desigur, ce poate să nu fie adevărat într-un oraș feeric ca acesta ? Copiii patinează Pe gheața lacului, lunecă pe tobogane, urcă pe nărăvașii cai de lemn și totul e un carusel al bucuriei și jocului. Dar oamenii mari nu știu cuvinte pentru orășelul celor mici, întrebări: — Cum vă petreceți vacanța ? Rodica Constantinesei, din clasa a V-a, Școala rusă nr. 11 și Tănțica geneMihalache din Nicșeni, tot în clasa a V-a, venită la Botoșani, la rude . Avem program de vacanță la școală, dar venim și aici, la orășel, unde sunt multe lucruri distractive. (Continuare în pagina a IlI-a) .XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Două unități comerciale : Magazinul de desfacere al Fabricii de confecții din Botoșani De cîteva zile, locuitorii municipiului au posibilitatea să cunoască mai bine produsele realizate de lucrătorii fabricii botoșănene prin magazinul de confecții deschis în strada Săvenilor, vizavi de fabrică. Cumpărătorilor le sunt oferite diferite tipuri de pantaloni din lină, bumbac, elastic — pentru suprabați, femei și copii băi— cămăși în modele variate, toate la prețuri convenabile. In acest fel se asigură o valorificare mai eficientă, directă a produselor fabricii, sunt sondate preferințele cumpărătorilor. • Magazinul „Hermes“ In centrul comercial al municipiului s-a deschis, în aceste zile, o nouă și modernă unitate. Este vorba de magazinul „Hermes“ — profilat pe desfacerea produselor de artizanat realizate în rețeaua de prestări de servicii a cooperativelor de consum, precum și pe vînzarea de plante medicinale, siropuri și ceaiuri, produse ale întreprinderii de plante medicinale. „fie ca anul 1973 să aducă poporului român noi și însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării și fericirii tuturor celor ce muncesc“. N. CEAUȘESCU REPORTAJ ÍN NOAPTEA DE REVELION AN NOU, AN BUN! La cumpăna dintre ani, ne regăsim cu toții în fața conștiinței noastre și un sentiment al istoriei nevoința. Ascultînd cuvintele îmbărbătează măsurate și grele de rod ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, ne-am dat seama cu mîndrie că anul care a trecut s-a petrecut în istorie cu aceeași demnitate cu care s-au petrecut atîția ani de glorie din istoria națională. Evenimentele au fost numeroase și pline de substanță. Ne gîndim, de exemplu, la Conferința Națională a Partidului Comunist. Sau la jubileul Republicii. Sau, pur și simplu, la faptul că recoltele agricole ale anului trecut au fost cele mai mari de-a lungul veacuri. Toate la un joc, evenimente atîtor de zile mari și evenimente de fiecare zi, au dat conținut dens anului 1972. Spre cinstirea acestui an am ridicat, la cumpăna orei de mijloc a calendarului vremii, paharele cu vin și ne-am veselit împreună. Bucuria noastră pentru victoriile obținute a fost însoțită de nădejdi viitoare, de certitudinea înfăptuirii acestor nădejdi. Bun venit, 1973 ! in prima zi de muncă a anului Prezenți, încă în primele ore ale zilei de ieri, în întreprinderile industriale ale județului, redactorii ziarului nostru au consemnat în carnetele de reporter, fapte care atestă o mare desfășurare de forțe pentru intrarea în ritmul impus de parametrii cantitativi și calitativi ai noului an — 1973. An de miez incandescent al perioadei 1971—1975, 1973, înseamnă pentru industria județului Botoșani o perioadă hotărîtoare în ce privește asigurarea avansului de 6 luni în realizarea actualului cincinal. în 1973 urmează să realizăm o producție industrială de peste 2 miliarde lei. Asta înseamnă o amplă angajare de forțe, încă din primele decade ale anului, pentru ca fiecare întreprindere, fiecare mașină, fiecare muncitor să se încadreze (și să devanseze chiar) în ritmul cerut de nivelul producției înscrisă în planul de stat repartizat județului. Cum s-a demarat în prima zi de muncă a anului ? * Fabrica de utilaje și piese de schimb pentru industria ușoară La Fabrica de utilaje și piese de schimb nu se poate vorbi de o vîrstă. Anul în care am intrat este anul în care uzina face primii săi pași în producție. Deși nu s-au terminat construcțiile în întregime, totuși se finisează ultimele detalii ale unor secții de producție, iar paralel, primele mașini instalate deja cele dintâi piese produc ale fabricii. Se poate spune că actul de naștere al producției a fost semnat odată cu primele forme din metal care încălzite la temperatura înaltă a muncii capătă valențele dorite de om. Deși tînără, atit din punct de vedere al funcționării cît și al personalului care lucrează aici, fabrica reprezintă deja unul din obiectivele industriale de bază ale municipiului. După cum ne spunea inginerul Constantin Ciubotaru, directorul unității, noua întreprindere a intrat în producție numai cu capacitatea prevăzută pentru prima etapă. Atelierul de proiectare a pregătit din timp documentația tehnică pentru reperele ce au intrat în fabricație, iar secția de prelucrări mecanice intrat în producție la nivealul indicatorilor de încă din primele ore plan ale dimineții noului an. în secția de prelucrări mecanice — o hală modernă construită din beton și sticlă — strungurile donează cu exactitate funcmînuite de miini sigure. Aici am stat de vorbă cu inginerul Ioan Lujinschi, adjunctul șefului de secție. — La noi nu se poate vorbi de o vîrstă a fabricii, dar vîrstă primei tine (Continuare în pagina a IlI-a) In cartierul „Parc Eminescu“ din municipiul Botoșani Alo, 11345 ?! Ultimele minute ale anului 1972. In locuința lui I. P., din cartierul Octav Băncilă se întrerupe curentul electric. Revelionul își pierde, dintr-o dată, tot farmecul. — Sînteți 11345, deranjamente ? — Da, sîntem pe recepție. Dialogul, între locatar și dispecer, a mai durat unudouă minute. La dresa, s-au schimbat notat acuvinte de urare. Peste cîteva minute mașina de serviciu a Exploatării electroenergetice județene s-a oprit în fața blocului cu apartamentul neluminat. Și încă peste cîteva minute, în locuința lui I. P., revelionul a reintrat în desfășurarea normală, prestabilită. Prima oră a Noului an. Un cetățean anunță prin telefon, că rețeaua electrică ce alimentează un grup de case din marginea nordică a municipiului, la pe cerul verifică defectat. Disautenticitatea reclamației. Se confirmă: Stabilește apoi, legătura prin radio cu lucrătorii de pe mașina de serviciu. Electricienii se îndreaptă spre punctul indicat. După cîtva timp se raportează remedierea țiunii. Spre ziuă, aceiași defeclucrători mai înlătură cîteva defecțiuni. Cu puțin timp înaintea terminării serviciului echipei respective, stabilim și noi, legătura telefonică cu 11345. Dispecerul se oferă cu amabilitate să ne ajute. — Nu-i cazul, îi spunem. Solicităm doar cîteva precizări în legătură cu desfășurarea serviciului în noaptea ce s-a încheiat. — N-am avut prea multe probleme. Dar cele cîte au fost, s-au rezolvat cu promptitudine. Se și impunea, deoarece numai într-o singură noapte pe an se sărbătorește revelionul. — Ce echipă a asigurat funcționarea normală a rețelelor electrice din municipiu? — Gheorghe Rebengiuc, dispecer, Ion Condurache și Constantin Cucuteanu, electricieni — pentru înlăturarea deranjamentelor, Dumitru Conțac și Valentin Simion, electricieni — pentru supravegherea stațiilor de transformare. (Continuare în pagina a II-a) PETRE BORU j Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat. Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România anunță cu profundă durere încetarea din viață, după o lungă și grea suferință. In ziua de 2 ianuarie 1973, a tovarășului Petre Borilă, vechi militant al mișcării muncitorești revoluționare, activist de frunte al partidului și statului nostru, luptător devotat pentru cauza socialismului, pentru întărirea și înFlorirea patriei. COMITETUL CENTRAL CONSILIUL DE STAT AL PARTIDULUI CO- AL REPUBLICII COMUNIST ROMANCIALISTE ROMANIA CONSILIUL DE MINIȘTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA Din partea Comisiei de organizare a funeraliilor Comisia pentru organizarea funeraliilor tovarășului Petre Borilă comunică : Sicriul cu corpul neînsuflețit al tovarășului Petre Borilă va fi depus la Marea Adunare Națională. Pentru a-și lua rămas bun, cetățenii vor avea acces joi, 4 ianuarie a.c., între orele 9—14. Mitingul de doliu va avea loc la Palatul Marii Adunări Naționale, în ziua de 4 ianuarie, orele 14,00, iar înmormîntarea în jurul orelor 15,30 la Monumentul eroilor luptei pentru libertatea poporului și a patriei, pentru socialism.