Clopotul, ianuarie-aprilie 1974 (Anul 30, nr. 4037-4137)

1974-04-30 / nr. 4137

[V PROLETARI DIN TOATE ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XLI nr. 4137 | marți 30 aprilie 1974 | 4 pagini — 30 bani Pretutindeni, în aceste zile premergătoare lui 1 Mai, o atmosferă de puternică angajare a eforturilor pentru înfăptuirea exemplară a planului și angajamentelor asumate în marea întrecere socialistă. Veștile primite la redacție din cele mai îndepărtate localități ale județului au un numitor comun : satisfacția pentru rodnice împliniri. E în aceasta o puternică expresie a conștiinței muncitorești și patriotice în acțiune, însemnul hotărîrii ferme de a întîmpina cea de-a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și prestigioase înfăptuiri. întreprinderea textilă „Moldova" Raport la marea sărbătoare Pînă azi, la întreprinderea textilă „Moldova“ Botoșani au fost produse peste plan 21 tone de fire, 77 000 m.p. țesături crude, 15 000 m.p. țesături finite, precum și piese de schimb pentru utilajul tehnologic din dotare, în valoare de 50 000 lei. Meritoriu este faptul că, raportată la întreaga cantitate de fire fabricată aici, producția de calitatea A reprezintă 92,7 la sută, superioară sarcinii de plan. Produsele realizate în plus însumează, valoric, 600 000 lei la indicatorul producției globale. De remarcat este că, înscriin(Continuare în pag. a IlI-a) Manifestări dedicate zilei de 1 Mai • La Dorohoi, în fața colectivului de muncă al întreprinderii miniere, tovarășul Constantin Zăiceanu, directorul unității, a ținut o expunere despre ziua de 1 Mai, evocînd tradițiile revoluționare ale clasei noastre muncitoare. • Peste 400 de țărani cooperatori au audiat duminică, la Flămînzi, expunerea intitulată : „1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc", prezentată de către directorul căminului cultural Petru Ștefănucă. A urmat apoi un montaj literar muzical intitulat „Cîntare anilor lumină" și un concurs gen „Cine știe, cîștigă". • Casa municipală de cultură a organizat, zilele trecute, un recital „Odă muncii", la care au participat tineri din școlile și întreprinderile municipiului. Recitalul a fost susținut de cercul dramatic al Casei municipale de cultură. biblioteca CENTRA?, 4 UNIVERSITAR Jfc r. în jm OMUL MUNCIIOR OMAGIAZĂ ZIUA mIERMHOMLA A MUNCII Zile de muncă spornică pe ogoare . Au încheiat semănatul porumbului, alături de unitățile anunțate anterior, toate cooperativele agricole de producție din consiliul intercooperatist Dorohoi, precum și cele din Drislea, Buhăceni, Hănești, Ștefănești, Bobulești, Dumeni, Petricani, Ripiceni, Adușeni, Flămînzi, Havîrna, Tatărușeni, Nicșeni, Românești, Mitoc, Coțușca și Drăgușeni. Fiecare butuc de vie a primit cîte 10 litri de apă și au fost udați mii de pomi fructiferi și ornamentali. ■ A început prima prașilă la cînepâ și mac. Fabrica de nutrețuri combinate Leorda Bilanț, la zi La Fabrica de nutrețuri combinate de la Leorda. După 4 luni — peste prevederi 1 200 tone furaje combinate; o producție industrială suplimentară de 1,6 milioane lei; o economie de cheltuieli de cîte 4,2 lei la fiecare 1 000 lei producție obținută. Corespondentul acestor realizări de prestigiu înseamnă cantități sporite de lapte și carne în întreprinderile agricole de stat în cooperativele de producție, în asociațiile intercooperatiste de creștere și îngrășare a animalelor. Al treilea an la rînd se menține fruntaș schimbul II condus de Gheorghe Bereș(Continuare în pag. a III-a) In toate sectoarele de activitate ale agriculturii județului, duminică a fost o zi record. Iată ce ne relatează cei care au fost prezenți la aceste acțiuni, desfășurate sub semnul apropierii zilei de 1 Mai, ziua solidarității celor ce muncesc : Din Dorohoi ne transmite tovarășul Ioan Apetroi r, activist al comitetului județean de partid : Octav TEMNEANU (Continuare în pag. a IlI-a) Mecanizatorii Constantin Vasile și Aniței Mircea însămînțînd ultimele suprafețe cu porumb la cooperativa agricolă de producție din Cucorăni Muncă intensă pentru recuperarea restanțelor și îndeplinirea sarcinilor de plan la întreprinderea de confecții Dorohoi. In fotografiile de mai sus: Maria Hrișcă din produl 6 A și Elena Epure din produl 8 A — două muncitoare situate în fruntea întrecerii pe aceste 4 luni Intilnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu tovarășii Dolores Ibárruri și Santiago Carrillo Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu tovarășii Dolores Ibárruri, președintele Partidului Comunist din Spania, și Santiago Carrillo, secretar general al partidului. La întrevedere au participat tovarășii Emil Bodnaraș, Elena Ceaușescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, membri ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. Au participat, din partea spaniolă, tovarășii Ignacio Gallego și Ramon Mendezona, membri ai Comitetului Executiv al Partidului din Spania, și Irene Comunist Falcon, membru al C.C. al partidului. In cursul convorbirii care a avut loc cu acest prilej, s-a procedat la o informareciprocă asupra activității reși principalelor preocupări ale celor două partide frățești, la un schimb de opinii privind unele probleme ale vieții politice internaționale, ale mișcării comuniste și muncitorești. In spiritul legăturilor tradiționale existente între cele două partide, s-a exprimat deplinul acord pentru dezvoltarea în continuare a relațiilor frățești de prietenie și solidaritate dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Spania, înteresul ambelor popoare, nual cauzei unității tuturor partidelor comuniste și muncitorești, al triumfului păcii, democrației și socialismului în lume. După convorbire, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a oferit un dejun în cinstea tovarășilor Dolores Ibárruri și Santiago Carrillo. Au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Emil Bodnaraș, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ilie Verdeț, Ștefan Voitec, Constantin Băbălău, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Pățan, Ștefan Andrei, Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. De asemenea, au luat parte tovarășii Ignacio Gallego, Ramon Mendezona, Irene Falcon. In timpul dejunului, tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Dolores Ibárruri au toastat pentru întărirea prieteniei și solidarității dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Spania. Intîlnirea și dejunul s-au desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie, deplină înțelegere reciprocă și lutate ce caracterizează cordiarelațiile dintre cele două partide. J*. In 2-3 zile sa se termine peste tot Semănatul porumbului ■ Irigații: să se respecte programele de udare! ■ Noi surse de apă pentru unitățile din centrul județului ■ Controlați starea de vegetație a griului! In locul suprafețelor cu grîu compromis — porumb ! Luni dimineața, comandamentul județean irigații s-a întîlnit din pentru nou constatînd că, pînă la ora actuală, în cooperativele agricole sînt amenajate irigații 7 975 ha. Toate pentru utilajele de irigat au fost puse în stare de funcționare. Udarea I s-a aplicat, pînă sîmbătă, pe circa 6 500 ha, adică 82 la sută din suprafața planificată. Cele mai bune rezultate sînt în cooperativele agricole Românești, Bobulești, Corni, Cîndești, Vîrfu Cîmpului. In 30 de unități, la ora actuală, se execută udarea a II-a. Dacă în fermele de stat există o disciplină riguroasă în respectarea programelor de udat, în cooperativele agricole se constată că se lucrează puțin și nimeni nu calculează ce doze de apă trebuie date la hectar. Trebuie, de asemenea, insistat în mod deosebit pentru punerea urgentă în funcțiune a sistemelor de irigat Movileni — Havîrna, Joldești — Tudora și a celui de la Crasnaleuca. In Urgența săptămînii în agricultură săptămîna în care s-a intrat este necesar să se depisteze noi surse de apă, mai ales în unitățile din centrul județului, iar cele existente să fie folosite intens pentru irigarea unor suprafețe cît mai mari de culturi. In altă ordine de idei, comandamentul a ascultat o informare privind starea de vegetație a griului și a celorlalte culturi semănate în toamnă. Dacă față de alte județe din Moldova situația se prezintă oarecum mai bine, totuși, sunt unele suprafețe însămînțate cu grîu pe care, din cauza secetei, plantele s-au uscat, au apărut piscuri etc., etc. Cu acest prilej, analizîndu-se bine situația, s-a indicat ca unele suprafețe semănate cu grîu să fie întoarse, nu înainte de a fi pășunate cu oile. In locul griului compromis, peste tot se va semăna porumb. Cu sprijinul specialiștilor de la Direcția agricolă, în fiecare unitate se va trece la o amănunțită analiză, pe fiecare tarla și se va hotărî unde se va semăna porumb. Una din problemele de importanță deosebită în această săptămîna este terminarea în maximum 2 — 3 zile a semănatului porumbului. De multe cooperative au doaranunțat încheierea acestei lucrări iar în cursul zilei de azi va raporta încheierea semănatului și Trustul I. A. S. Sunt însă consilii intercooperatiste (Vorona, Bucecea) rămase în urmă. Trebuie să se treacă urgent la redistribuirea semănătorilor din unitățile care au terminat în cele rămase în urmă, în așa fel, încît, într-un timp cît se poate de scurt să se încheie semănatul porumbului. Colaboratori sau adversari ? După cele publicate pînă acum pe această temă am considerat util să formulăm și unele concluzii în legătură cu cerințele ce le rndică valorificarea superioară a producției agricole. 1. întărirea răspunderii începînd de la producător („anul trecut, de pildă, noi numai am semnat actele cu Fabrica de zahăr, n-am luat efectiv parte la recepția sfeclei“ ( Viorica Sîrbu, șef contabil la C.A.P. Costești), ceea ce presupune • popularizarea prețurilor, pe calități, în toate locurile de producție • cointeresarea prin tarife la o mie lei producție a cooperatorilor în ce privește soarta producției • cunoașterea tehnicilor de analiză • respectarea graficelor de livrare • întocmirea corectă a documentelor etc. 2. Cooperatorii însărcinați cu valorificarea să fie buni cunoscători în acest domeniu și în același timp să fie oameni de o cinste exemplară, care să apere interesele cooperativei (redau fragmente sincere din discuții cu „iofiști“ : „De ce să nu dea? Ce, delegatul cooperativei dă din Dar președintele de la Vîrfu tr-a lui ?“ „Și așa el nu pri Cîmpului e mai „donțos“ , cere mare lucru la cîntarele drept urmare, recepționerul astea !“ „Nici nu-și bate capul punea la Vf. Cîmpului 3 la cu ele. Eu fac, eu citesc, eu scriu !). In legătură cu aceasta, controlul calității produselor s-ar impune să fie făcut de o persoană subordonată și salariată a Inspectoratului județean de controlul calității produselor și nu a beneficiarului produsului, care, ca și producătorul, este subiectiv. Deci același personal, o altă subordonare care i-ar conferi mai multă obiectivitate. („Produsul livrat de C.A.P. Lunca era de aceeași calitate cu cel de la Vîrfu Cîmpului, * nu cum s-au dovedit în unele cazuri afaceriști interesați în realizarea de venituri mari fără muncă („Aici dacă te învîrți bine, îți faci casă într-o toamnă“ sau „Am reținut un procent prea mare de impurități ? Bine, dar dacă se strică la noi pe rampă, cine plătește ? Da, avem scăzăminte legale, însă atunci cum mai scoatem beneficii ?“ •— din discuții neoficiale și oficiale purtate la Bucecea și Dorohoi). 4. Asupra acestei activități să se exercite un control com Ion MAXIMIUC (Continuare în pag. a IV-a) ^wwwwwwwwww wwwî www sută impurități, iar la Lunca 15 la sută“). 3. Funcționarii de stat însărcinați cu preluarea să fie, în același timp, oameni politici, w/www w w w www wwwt; în pagina alll-a SPORT 12. LA ȘANTIERUL NR. 2 AL I.J.C.M. BOTOȘANI Prin păienjenișul de motivații, ritmul lucrărilor nu poate avansa!  „Nu avem condiții de atacare a lucrărilor” — spune constructorul. I Și, aflînd după viitorul front de lucru promis de beneficiari, neglijează lucrările în curs de execuție. Pînă la 20 aprilie 1974, circa 48 la sută din sarcina anuală de plan de construcții - montaj a Șantierului nr. 2 Botoșani al I.J.C.M. nu întrunea toate condițiile necesare de atacare a execuției. împreună cu tovarășul Dimitrie Antonovici, inginerul șef al șantierului, facem o sumară recapitulare a frontului de lucru existent la data de 24 aprilie. Aflăm că principalul beneficiar al constructorului, Direcția generală a agriculturii, industriei alimentare și apelor Botoșani, este pe cale să soluționeze în scurt timp aspectele legate de crearea condițiilor de începere a execuției. Asemenea promisiuni au mai fost făcute de acest beneficiar, încă la începutul lunii martie, cînd planul valoric de construcții - montaj a suferit o primă reducere de 5,9 milioane lei, în condițiile cînd obiectivele de investiții stabilite inițial au rămas aceleași. Ne adresăm inginerului Mircea Feti, director adjunct la Direcția agricolă pentru a Ioai HARIGA (Continuare în pag. a IV-a) Extemporal despre inițiativă — Cu ce vă lăudați voi, tineri de la secția de distribuție a energiei electrice, acum, în preajma zilei tineretului ? — Cu ... toate realizările întreprinderii. La noi cam toți sunt tineri. Avem o organizație mare. Așa că aproape toate realizările colectivului sunt ale tineretului. — Păstrați, tovarășe secre— Tovarășa MINODORA ROTARCIUC : tinerii din satele comunei Curtești, care v-au ales secretară, ce au făcut pentru frumusețea localității în această primăvară ? — Am pus să crească stejari pentru generațiile ce vor veni după noi. Peste 200. I-am plantat lingă „Satul vacanței“. Acum, cînd trebuie, îi udăm. Ca să fim siguri că vor în preajma „Zilei tineretului“ iar GHEORGHE BURAC, pentru această relatare doar ceea ce efectiv aparține organizației U.T.C. — Reducerea pierderilor din rețea cu 0,4 la sută. Ne aparține. Apoi economiile de energie la iluminat, depășirea planului la colectarea fierului vechi, plantarea a ,500 arbori ... — Cui dăm note de 10 ? — Nicolae Baltă (la plantat pomi), Mihai Aluculesei, Dorel Oniciuc (la strîns fier vechi), Petru Axinte, Mihai Vieru, ing. Alexandru Petrișor (la combaterea risipei de energie electrică), crește bine. Am stabilit un program, un grafic pentru fiecare organizație. Am plantat și 200 pomi fructiferi. — Numiți pe cîțiva dintre cei mai buni. — ... 150 de tineri. Nu cred că vreți să-i scrieți pe Sigur, se disting cei din toți organizațiile U.T.C. ale elevilor din M. Doamnei, Băiceni, salariați — Curtești și Orășeni Vale. — Acum la ce acțiuni participă tinerii ? Ion MANOLE (Continuare în pag. a IV-a) Săvinești, Instalația de filare t